Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@17:24:17 GMT

سال اول مجلس، فرصتی طلایی برای اصلاحات اقتصادی است

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۳۹۴۹۷

سال اول مجلس، فرصتی طلایی برای اصلاحات اقتصادی است

سید محمد هادی سبحانیان در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: وضعیتی که در عالم سیاست در آن قرار می‌گیریم بیانگر تعادلی بین ذینفعان موجود است، این تعادل می‌تواند به گونه‌ای رقم بخورد که فعالیت‌های مولد را تشویق کند، موجب تقویت رشد و رشد پایدار اقتصادی شود، اشتغال ایجاد کند، سرمایه گذاری و تولید را رونق بخشیده و بهره وری را افزایش دهد اما از طرف دیگر می‌تواند به گونه‌ای رقم بخورد که به فعالیت‌های رانت‌جویی و سفته بازی دامن بزند، منجر به افزایش فاصله طبقانی شده و فعالیت‌های مولد را محدود کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در دهه‌های گذشته در کشور ما فعالیت‌های غیر مولد، رانت جویی و … تشویق شده و فعالیت‌هایی که منجر به رشد، اشتغال و تولید شود کمتر مورد تشویق قرار گرفته است.

وی با اشاره با همبستگی اصلاحات اقتصادی و سیاسی افزود: اگر بخواهیم فضای اقتصاد را اصلاح کنیم که در قوانین بالادستی مثل اقتصاد مقاومتی یا قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و … آمده است، باید اصلاحات اقتصادی انجام دهیم. اما مشکل اینجاست که این اصلاحات اقتصادی تعادل موجود را به هم می‌زند و ذینفعانی که از وضع موجود بهره بیشتری می‌برند با تغییر شرایط موجود مخالفت کرده یا به دولت و مجلس با استدلال‌های گوناگون اعم از آماده نبودن ظرفیت، زیر ساخت و… فشار می‌آورند.

ذینفعان وضع موجود در برابر تغییرهای ساختاری مقاومت می‌کنند

وی با ذکر نمونه‌ای از عدم رخ دادن اصلاحات ساختاری به دلیل بر هم خوردن سود ذینفعان، گفت: وقتی ما به دنبال وضع پایه‌های جدید مالیاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه هستیم و بدنبال آن می‌رویم، طبیعتاً کسانی که از وضعیت فعلی یعنی عدم وجود پایه‌های مالیاتی منتفع می‌شوند اعتراض می‌کنند.

سبحانیان گفت: یا وقتی می‌خواهیم فرارهای مالیاتی را ساماندهی کنیم یا زمانی که می‌خواهیم یارانه پنهان و قیمت انرژی را اصلاح کنیم، این اصلاحات، تعادلی را که در اقتصاد ایجاد شده را به هم می‌زند و افرادی که از وضع موجود نفع می‌برند را به واکنش وا می‌دارد.

وی ادامه داد: گروهی که از وضع موجود منتفع می‌شوند چنان همبستگی ای دارند و به شکلی سازمان یافته‌اند که می‌توانند فشار آورده و این موضوع را از دستورکار خارج کنند.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اینها مثال‌هایی برای اثبات این مدعاست که وقتی تصمیم گیر با این شرایط مواجه بوده، عملاً کار متوقف شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: این موضوع اساساً ربطی به دولت یا مجلس خاصی ندارد و به جهت عدم وجود حزب در کشور همیشه شاهد این مسئله در کشور هستیم.

فرصت استثنایی سال اول مجلس برای برهم زدن تعادل‌های نامطلوب

سرپرست معاونت پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره فرصت استثنایی سال اول مجلس برای ایجاد برخی اصلاحات، گفت: سال اول مجلس یازدهم از این جهت که این مجلس ۴ سال دیگر فرصت خدمت دارد و در سال‌های اولیه انگیزه برای اصلاحات از جنس بر هم زدن تعادل‌های نامطلوب موجود بیشتر است یک فرصت طلایی است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر دولت چون سال پایانی را سپری می‌کند و ملاحظاتی مانند جذب رأی و.. ندارد می‌تواند با مجلس همراه شود بنابراین از این جهت نه مجلس ملاحظاتی دارد و نه دولت.

سبحانیان اظهار داشت: سال اول مجلس یازدهم، سال بسیار مهمی است که می‌توان امید داشت با همکاری و همراهی دولت و مجلس، موانعی که در راه رونق و جهش تولید قرار گرفته و ویروس کرونا نیز آنها را تشدید کرده از پیش رو برداشته شود

وی ادامه داد: سال ۹۹ از لحاظ بودجه نیز شرایط خاصی دارد و نیاز است از لحاظ مدیریت بودجه فکری شود.

فرصتی برای از دست دادن نداریم / ‏مجلس‬ یازدهم از روز اول به حل و فصل مشکلات مردم بپردازد

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی افزود: مسائل و شرایط کشور به گونه‌ای است که فرصتی برای از دست دادن فرصت موجود نداریم.

وی خاطر نشان کرد: البته منتخبان ملت در دوره یازدهم از الان برنامه ریزی هایی را انجام داده اند و از آنجا که انتظارات مردم از این مجلس بالاست و نمایندگان نیز جوان هستند، این امید وجود دارد که بتوانند مشکلات را مرتفع کنند.

کد خبر 4937528

منبع: مهر

کلیدواژه: مرکز پژوهشهای مجلس مجلس یازدهم ویروس کرونا سهام عدالت وزارت صنعت معدن و تجارت بانک مرکزی ایران قیمت دلار آزادسازی سهام عدالت قیمت نفت وزارت جهاد کشاورزی بورس تولید نفت حسین مدرس خیابانی قیمت خودرو پیش فروش خودرو بازار خودرو اصلاحات اقتصادی سال اول مجلس وضع موجود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۹۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار ارزی قالیباف به دولت

آفتاب‌‌نیوز :

 دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه (۵ اردیبهشت ماه) با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد.

قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد، گفت:، زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد، بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفتگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکار‌ها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آن‌ها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکرد‌های اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست، گفت: ما رویکرد اقتصادی‌مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

شایان ذکر است؛ در این جلسه محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکار‌های خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند. 

منبع: خبرگزاری میزان

دیگر خبرها

  • ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی
  • هشدار ارزی قالیباف به دولت
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • کشف ۲تن شکر قاچاق در رودسر
  • پاکستان؛ فرصتی طلایی برای اکران و تولیدات مشترک سینمایی
  • فرصت طلایی «مشارکت مردم» در توسعه طلای سیاه
  • میر جلیلی:اردوی راهیان نور فرصتی برای آشنایی با شهداست
  • تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
  • کشور‌های همسایه خراسان رضوی فرصتی برای رونق صادرات هستند
  • کیهان: مذاکره با آمریکا به نفع آمریکا است نه ایران