Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حال حاضر هیچ نوع واکسن یا دارویی برای مهار کرونا ویروس کشف یا تایید نشده و رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی نقش بسیار مهمی در کاهش شیوع کرونا ویروس دارد. ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

 و به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیر مجموعه کرونا هستند که از ویروس سرما خوردگی معمولی، آنفلوآنزا تا عامل بیماری‌های شدیدتری مانند سارس، مرس، ابولا و کووید 19 را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرونا ویروس‌ها در سال 1965 کشف شدند و مطالعه بر روی آنها به طور مداوم ادامه داشته است، این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند با این حال تا کنون 7 کرونا ویروس انسانی کشف شده ‌و آخرین نوع آن در دسامبر 2019 در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرده است.

اگر کرونا جدی گرفته نشود کرونا بیش از پیش گسترش پیدا می‌­کند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به همه‌گیری کرونا ویروس در جهان، ایران و استان اصفهان، اظهار داشت: 100 روز سخت را با این ویروس منحوس پشت سر گذاشتیم و خوشبختانه در حال حاضر در کشور با لطف خدا و برنامه‌ریزی‌هایی که در کنترل و جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر کرونا ویروس انجام شد، از حالت اضطرار درآمدیم و مشکلات بسیاری برطرف شد.

کمال حیدری افزود: دغدغه ابتلا، بستری بیماران با توجه به ظرفیت استان‌ها، مرگ و میر، قوی بودن ویروس و همه‌گیری به سرعت آن مسئله مهم و قابل تاملی بود که هم‌اکنون از شدت آن کاسته شده ولی تعداد گسترش آن کمرنگ نشده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا کاهش یافته، گفت: در شرایط فعلی مرگ و میر افراد آسیب پذیر به علت تماس‌های انجام گرفته شده با جامعه هدف و زیرساخت‌­هایی که بود کم شده است.

وی تصریح کرد: آمار بستری نیز کاهش یافته و بیماران یا به صورت سرپایی یا قرنطینه در منزل درمان می‌­شوند و تعداد کمی نیاز به بستری پیدا می­‌کنند.

حیدری ادامه داد: کنترل فعلی کرونا ویروس به این معنی است که افراد آموزش‌­های لازم را فرا گرفته‌­اند و تعداد کمتری بستری می‌­شوند، به طوری که قبلا 4 بیمارستان در شهر اصفهان برای خدمات به بیماران کرونایی در نظر رفته شده بود و در حال حاضر فقط دو بیمارستان خورشید و عیسی بن مریم برای اینگونه بیماران فعالیت می­کند.

وی با اشاره به سیاست دولت مبنی بر گام دوم مبارزه با کرونا و فاصله گذاری هوشمند، اظهار داشت: مردم باید آگاه شوند که چگونه با این روش زندگی کنند، چرا که اگر کرونا جدی گرفته نشود، ترددها افزایش یابد، رعایت نکات بهداشت فردی انجام نشود شاهد گسترش بسیار کرونا ویروس در سطح شهر، استان و کشور خواهیم بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: انجام  تست کرونا برای ‌همه افراد ضرورتی ندارد و منطقی نیست، افرادی که مشکوک به ابتلا این بیماری هستند، می‌‌توانند با مراجعه به مراکز منتخب معرفی شده در صورت لزوم تست بدهند و لذا برای همه مردم توصیه نمی‌­شود.

وی افزود: در حال حاضر هیچ دارو و واکسنی برای کرونا کشف نشده و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و دستکش، عدم حضور در مکان­‌های شلوغ و پر تردد، شستن یا ضدعفونی مرتب دست‌ها و به طور کلی رعایت کامل پروتکل­‌های بهداشتی می‌­توانند از موج بعدی کرونا جلوگیری کند و به هیچ وجه عادی سازی وضعیت بدون رعایت نکات یاد شده ما را به بحران و در مرز هشدار قرار دادن وضعیت کرونا ویروس در منطقه می­‌کند.

حیدری با بیان اهمیت غربالگری و نقش آن در مدیریت بیماری در ایران، گفت: اطلاعات سلامت آن دسته از مردم که دارای پرونده الکترونیکی سلامت بودند به سرعت با آنهایی که امکان ابتلا به کرونا ویروس از جمله سالمندان، بیماران ریوی، قلبی، دیابتی، فشار خونی و غیره برایشان بیشتر بود تماس گرفته شد و آموزش‌­های لازم برای پیشگیری و اقداماتی در مورد مشاهده علائم بیماری داده شد.

وی تصریح کرد: به غیر از غربالگری افراد دارای پرونده سلامت، کدی در اختیار مردم قرار گرفت تا با ورود به سامانه سلامت، وضعیت سلامت خود را اطلاع دهند و رمز موفقیت در مدیریت بیماری غربالگری بود که بار درمان را کم کرد.

حیدری ادامه داد: به مردم توصیه می­‌شود با بازگشایی مساجد و  مشاغل پرخطر نکات بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند و متصدیان آن اماکن نیز باید نکاتی که آموزش دیدند را مد نظر قرار دهند، اوایل ورود بیماری مردم در مسائل پیشگیری از کرونا ویروس بسیار همکاری کردند ولی آنچه که امروز شاهد هستیم عادی سازی قضیه و عدم ادامه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی تعدادی از مردم است که متاسفانه گسترش و تقویت ویروس را به دنبال دارد.

هنوز در سرازیری موج اول کرونا هستیم و صحبت در مورد موج دوم کرونا زود است

متخصص بیماری­‌های عفونی و مدیر بیماری‌های واگیردار استان اصفهان با اشاره به طبیعی بودن اپیدمی بیماری‌­های عفونی در جهان، اظهار داشت: اپیدمی بیماری‌های عفونی پدیده طبیعی است که گاه و بی گاه جهان را درگیر می­‌کند که از طرق سرفه، ترشحات تنفسی بیماران، تماس نزدیک با بیمار به سرعت منتقل می‌شود.

رضا فدایی افزود: منشا ویروس کووید 19 مشخص نیست هر چند که اولین آمار ابتلا از چین گزارش شد و این قضیه کمکی به درمان نمی­‌کند و مسئله مهم این است که بیماری عفونی به سرعت منتشر می­‌شود و به همه جای جهان تسری می‌­یابد.

متخصص بیماری‌های عفونی و مدیر بیماری­‌های واگیردار علوم پزشکی استان اصفهان با بیان علائم اصلی کرونا ویروس، گفت: سرفه‌­های خشک، تب بالا، بدن درد، گلو درد و تنگی نفس از جمله علائم ابتلا به بیماری هستند که در 80 درصد مواقع خفیف تا متوسط و 20 درصد شدید نیاز به بستری و گرفتن خدمات بالینی بیمارستانی را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: در بعضی از استان‌­ها 3 درصد و در برخی دیگر بیش از 3 درصد مبتلایان کرونا ویروس جان خود را از دست دادند، سالمندان و افرادی که سابقه بیماری زمینه‌­ای داشتند بیشتر در معرض آسیب بودند.

کرونا سبک جلسه‌داری مذهبی را تغییر داد/ تجربه‌ای نو در دوران پساکرونااحمدی: با تصمیم فدراسیون جهانی کاراته دیگر حق ورزشکاری تضییع نمی‌شود/ کرونا برنامه تمام ورزشکاران را بهم ریخته استاجرای دستورالعمل‌های مهار کرونا در جنوب استان کرمان تا کاهش شمار مبتلایان ادامه دارد

فدایی ادامه داد: گسترش اپیدمی کرونا بسیار سریع اتفاق افتاد شاید به این دلیل که تا چند ماه پیش کسی به این بیماری مبتلا نشده بود، برخلاف آنفلوآنزا که هر ساله میلیون‌ها نفر مبتلا و بهبود می­یابند.

وی با اشاره به اینکه کرونا ویروس در فصل گرما کم یا ضعیف می­‌شود، اظهار داشت: این موضوع هیچ توجیه علمی ندارد و نمی‌­توان به این امید بود که گرما آمار ابتلا به کرونا را کاهش می‌­دهد و مسائل بهداشتی را رعایت نکرد.

مدیر بیماری‌­های واگیردار استان اصفهان خاطرنشان کرد: ما هنوز در سرازیری موج اول کرونا هستیم و صحبت در مورد موج دوم کرونا زود است و امکان شیب نزولی بیماری و دوباره شیب صعودی در ماه­‌های آتی وجود دارد ولی قطعی نیست و در حال حاضر گرفتار موج اول کرونا هستیم.

وی افزود: افرادی که به کرونا ویروس مبتلا می­‌شوند تا 2 هفته ناقل هستند و این ناقل ویروس بودن کوتاه مدت است و اینکه اگر کسی یک‌بار مبتلا بشود در آینده مصون خواهد بود یا خیر هنوز اثبات نشده است.

فدایی با بیان اینکه تست 35 درصد اطرافیان بیماران کرونایی در ایران مثبت گزارش شده، گفت: اطرافیان بیمار که در تماس نزدیک با وی بودند باید تست بدهند چرا که 35 درصد اطرافیان مبتلا به کرونا بودند در حالی‌که هیچ علامتی نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: از دست دادن بویایی و چشایی نیز از علائم اثبات شده کروناست و افراد در صورت بروز این موضوع برای انجام تست کرونا به مراکز مراجعه کنند و از هر گونه خوددرمانی، اتلاف وقت و استفاده از مطالب سایت­‌های مختلف مجازی خودداری کنند.

فدایی ادامه داد: رعایت بهداشت فردی، استراحت در منزل هنگام بیماری، ضدعفونی و عدم تماس با فرد بیمار همیشگی است و کاری به کرونا ندارد، مردم همیشه باید این نکات را مدنظر داشته باشند ولی با ورود کرونا و سرعت انتشار این بیماری این موضوع تقویت شد و چه بهتر که رعایت پروتکل‌­های بهداشتی ادامه‌­دار باشد تا سالم­تر زندگی کنیم.

مدیر بیماری­‌های واگیردار استان اصفهان با اشاره به رعایت نکات بهداشتی، متذکر شد: هنگام ورود به منزل قبل از دست زدن به هر چیز ابتدا دست ها را با آب و صابون بشویید، اگر شغل شما در مکان های پرخطر است در ابتدای در ورودی لباس‌­های شما تعویض شود و از آوردن لباس مشکوک به کرونا ویروس به منزل خودداری کنید، هر چند که دوام ویروس روی لباس چند ساعت است و بعد از آن از بین می­رود.

وی بیان کرد: روزانه نقاط پر خطر از جمله دستگیره در  منازل، فروشگاه­‌ها، ادارات، ساختمان‌­ها و غیره برای قطع زنجیره بیماری ضدعفونی شود.

فدایی افزود: به مردم توصیه می­‌شود تا اطلاعات بیماری، بایدها و نبایدها، نوع خوراکی­‌ها، داروها و هر گونه موضوعی را فقط از رسانه‌­های معتبر دنبال کنند و به هیچ وجه به شایعات فضای مجازی توجه نکنند.

مردم با رعایت نکات بهداشتی، عدم حضور در مجامع پر تردد و خودداری از سفر در وضعیت فعلی کرونا می­‌توانند به هر چه سریع‌تر شکست دادن کرونا کمک کنند.

انتهای پیام/166/ش

R41346/P/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رعایت نکات بهداشت کرونا ویروس استان اصفهان نکات بهداشتی مدیر بیماری حال حاضر علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۹۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه گذاری برای سواد سلامت خبرنگاران، دارایی عظیمی برای جامعه محسوب می‌شود

فائزه امینی در گفت‌گو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، سواد سلامت را با توجه به منابع مختلف، توانایی به دست آوردن، درک، ارزیابی و استفاده از اطلاعات بهداشتی و تصمیم‌ گیری‌های مرتبط با سلامت خواند و خاطر نشان کرد: سواد سلامت به پیمایش در منابع اطلاعات مرتبط با سلامت، استفاده موثر از این اطلاعات و درک بهتر افراد کمک می‌کند.

امینی با بیان اینکه سواد سلامت به عنوان یک عامل اصلی در کاهش نابرابری‌ های بهداشتی و بهبود سلامتی و وضعیت رفاه است، گفت: سواد سلامت یک رویکرد استراتژیک برای پیشگیری و کنترل بیماری‌ها است؛ بنابراین متخصصان مرتبط با سلامت قبل از ارائه مداخلات یا آموزش، لازم است از وضعیت سواد سلامت افراد، آگاهی داشته باشند تا بهتر بتوانند اقدامات مناسب را انجام دهند.

وی ادامه داد: سواد سلامت در حال حاضر به عنوان ابزاری اساسی برای پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در نظر گرفته می‌شود و بهبود سواد سلامت بیشتر از هر زمان دیگری برای آماده سازی افراد در موقعیت‌هایی که نیاز به واکنش سریع دارند، حیاتی است.

کارشناس سلامت با اشاره به چالش‌های دوران کووید۱۹ و انتشار اینفودمی‌ها که نوعی سونامی و اپیدمی از اطلاعات صحیح و غلط بودند، تشریح کرد: اینفودمی و اشتراک گذاری سهوی و عمدی اطلاعات غلط در دوران کووید ۱۹ باعث ایجاد سردرگمی برای شناسایی اطلاعات صحیح و قابل اعتماد از اطلاعات غیر قابل اعتماد و غلط می‌شد و برای جلوگیری از پیامدهای منفی این مسائل نیاز بود که افراد حتما به سلاح سواد سلامت مجهز شوند.

فائزه امینی با اشاره به پیامدهای پایین بودن سواد سلامت افراد، توضیح داد: سواد بهداشتی ضعیف می تواند منجر به چندین نتیجه سوء مانند تأخیر در تشخیص، عدم پایبندی به درمان، مرگ و میر، بستری شدن در بیمارستان و در نتیجه افزایش هزینه‌های مرتبط شود.

وی افزود: امروزه سواد سلامت به عنوان یکی از عوامل مهم برای ایجاد مداخلات موثر و به حداکثر رساندن نتایج بهداشتی در نظر گرفته شده است و محققان از رشته های مختلف بر لزوم در نظر گرفتن سواد بهداشتی شهروندان، سیاست گذاران، تولیدکنندگان و ارائه دهندگان اطلاعات تأکید کرده‌اند.

این کارشناس با بیان اینکه اولین قدم در جهت کاهش اثرات منفی سواد سلامت محدود، آگاه کردن و مسئولیت پذیری ارائه دهندگان خدمات سلامت در قبال سواد سلامت بیماران و مراجعه کنندگان است، تشریح کرد: سواد سلامت تأمین کنندگان اطلاعات و ارائه دهندگان خدمات به اندازه سواد سلامت دیگر افراد مهم است؛ چرا که ارائه اطلاعات واضح و ساده قابل فهم نیز بر عهده تأمین کنندگان اطلاعات است.

فائزه امینی با بیان اینکه اپیدمی‌ها همانند کرونا و افزایش متعاقب آن اینفودمیک‌ها نقش خبرنگاری حرفه‌ای را پر رنگ‌تر کرده است، اظهار داشت: خبرنگاران وظیفه خاصی برای انتشار اخبار سلامت دارند چرا که در طی همه گیری، ضروری است که اطلاعات نه تنها به موقع و دقیق باشد، بلکه متناسب با جمعیت‌های مختلف باشد. بنابراین خبرنگارانی که اخبار سلامت کار می‌کنند بین مردم و متخصصان مرتبط با سلامت واسطه می‌شوند و در واقع این خبرنگاران منبع ارائه اطلاعات علمی در مورد بیماری‌ها و سلامت در جامعه هستند.

وی افزود: خبرنگاران حتی ممکن است جزو اولین افرادی باشند که به خطرات بالقوه سلامت در جوامع توجه می‌کنند. بنابراین، هم کمیت و هم کیفیت اخبار منتشر شده در رسانه‌های جمعی مانند رادیو، تلویزیون و اینترنت مهم است زیرا این نوع ارتباطات بر پیشگیری از بیماری، ارتقاء سلامت و کیفیت زندگی تأثیر مستقیم دارد. ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ

امینی بر ارتباط خبرگزاری‌ها با متخصصین مرتبط با سلامت تأکید کرد و گفت: بهبود کیفیت اخبار مرتبط با سلامت در رسانه‌ها مستلزم ارتباط بیشتر رسانه‌ها و متخصصان سلامت، محققان و سیاست گذاران و همچنین موسسات آموزشی، سازمان‌های پزشکی و موسسات دخیل در تحقیقات علمی و بهداشتی است.

خبرنگار: ندا گودینی

انتهای خبر/

کد خبر: 1229205

دیگر خبرها

  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌ های بهداشتی حج 1403 را ابلاغ کرد
  • سرمایه گذاری برای سواد سلامت خبرنگاران، دارایی عظیمی برای جامعه محسوب می‌شود
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • بهداشت حرفه ‌ای عمر مفید کارگران را افزایش می‌دهد
  • مرگ ۳ میلیون کارگر در جهان در پی حوادث و امراض/ ۵ شغل پرخطر