Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-30@17:08:15 GMT

۴۵ درصد از معادن سنگ تزئینی، غیرفعال است

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۰۵۱۴

۴۵ درصد از معادن سنگ تزئینی، غیرفعال است

آمار‌های رسمی در زمینه معادن سنگ تزئینی و ساختمانی گویای غیرفعال بودن بیش از ۴۵ درصد اینگونه معادن است که اکنون در برنامه فعال‌سازی این بخش قرار گرفته‌اند. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بر پایه جداول آماری منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن وتجارت و مرکز آمار ایران، شمار معادن سنگ تزئینی و ساختمانی که در سطح کشور پروانه بهره‌برداری دارند، تعداد دو هزار و ۷۲ معدن ثبت شده و از این تعداد بالغ بر ۵۲ درصد معادن سنگ تزئینی و ساختمانی فعال با شمار یکهزار و ۸۱ معدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



امروز ایران از یک درصد از ذخایر معدنی خود بهره‌برداری می‌کند، در حالی که براساس استاندارد‌های جهانی این میزان باید حدود پنج درصد باشد.

آمار‌های پیشین گویای آن است که میزان ذخایر شناسایی شده کشورمان حدود ۶۰ میلیارد تن بوده که از این رقم حدود ۴۰ میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.   ظرفیت تولید ۳۰ میلیون تنی
براساس آمار رسمی وزارت صنعت، ظرفیت تولید سالیانه سنگ تزئینی و ساختمانی کشور بالغ بر ۳۰ میلیون تن است که در سال ۹۷ به میزان ۱۳.۵ میلیون تن تولید انجام شد و در بین پنج کشور شاخص دنیا جای داشت.

ظرفیت تولید در زمینه سنگ فرآوری شده (کار شده) سالیانه ۱۸۰ میلیون مترمربع و تولید نیز حدود ۸۰ تا ۸۵ میلیون متر مربع اعلام شده است.
ارزش صادرات بیش از ۳۰۰ میلیون دلاری
وزارت صنعت تاکنون آمار رسمی در زمینه ارزش صادرات سال گذشته سنگ تزئینی و ساختمانی ارایه نداده، اما در سال ۹۷ بالغ ۵۸۱ هزار تن سنگ فرآوری شده به ارزش ۱۴۴ میلیون دلار و یک میلیون تن سنگ کوپ (نیمه فرآوری) به ارزش ۱۶۱ میلیون دلار به مقاصد مربوطه راه یافت.

کشور‌های عراق و امارات در بین بیش از ۶۰ کشور متقاضی سنگ فراوری شده ایران در سال ۹۷ جای داشتند و در بخش سنگ کوپ (نیمه فراوری شده) چین بیش از ۸۰ درصد صادرات ایران در این زمینه را جذب کرد و هند، امارات و ایتالیا نیز از دیگر بازار‌های جمهوری اسلامی بودند.
اصفهان با سهم ۳۰ درصدی تولید
خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: اصفهان به سبب اینکه ۳۰درصد از تولیدات صنعت سنگ تزئینی را برعهده دارد، پایلوت توسعه و رونق تولید و صادرات این صنعت می‌شود.

وی عصر دیروز (یکشنبه) در نشست ویدئوکنفرانس مربوط به بررسی و رفع موانع صادراتی صنعت سنگ تزئینی با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان و مدیران دفاتر خارجی ایمیدرو افزود: این سازمان در فرایند نقش تسهیل گری و پشتیبانی دارد و برای رفع موانع به ویژه در بخش صادرات، با نهاد‌هایی همچون بانک مرکزی و وزارت صنعت معدن و تجارت رایزنی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان ایمیدرو، غریب پور اضافه کرد: برخی از غرفه‌های میدان نقش جهان اصفهان هم برای ارایه تولیدات کیفی صنعت سنگ در نظر گرفته می‌شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: طبق آمار‌های به دست آمده اکنون بیش از ۹۰۰ معدن غیرفعال در این حوزه وجود دارد که نیاز به احیا و فعال سازی دارند و ایمیدرو تسهیل برای تولید و صادرات این نوع معادن را در چارچوب طرح فعال سازی معادن کوچک انجام می‌دهد.

وی نقش شرکت تهیه و تولید در احیا معادن سنگ تزئینی را مهم خواند و افزود: در بخش صادرات نیز شرکت‌های خارج کشور وابسته به این سازمان، می‌توانند همکاری برای بازاریابی و توسعه صادرات سنگ‌های تزئینی داشته باشند و چهار کشور هم زمینه تسهیل صادرات این سنگ‌ها را فراهم خواهند کرد.

گفتنی است دولت یازدهم از برنامه‌های کلیدی خود، توسعه اکتشاف‌های معدنی را به مورد اجرا گذاشت که در گستره‌ای بالغ بر ۲۷۰ هزار کیلومتر بود و برای سال ۹۷ اجرای اکتشاف ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع و سال ۹۸ به وسعت ۳۱۰ هزار کیلومتر در برنامه قرار گرفت.

براساس آمار سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) توسعه فعالیت‌های اکتشافی موجب شناسایی ذخایر جدید به میزان ۴۲ تن طلا، ۲۲ میلیون تن بوکسیت، ۱۰۳ میلیون تن باریت، ۳۰ هزار تن آنتیموان، ۶۵ هزار تن عناصر نادرخاکی، ۳۴۵ میلیون تن زغال کک شو، ۲۰۰ میلیون تن زغال حرارتی، ۵۰۰ میلیون تن سنگ آهن شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: معادن سنگ تزئینی سنگ فرآوری شده سنگ کوپ سنگ تزئینی و ساختمانی معادن سنگ تزئینی وزارت صنعت میلیون تن سال ۹۷

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۰۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد

سال جدید از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان" جهش تولید با مشارکت مردم" فعال سازی معادن کوچک مقیاس از جمله برنامه های سال جدید است که در اشتغال بخش معدن نیز بسیار تاثیرگذار می باشد. - اخبار بازار -

رضا محتشمی پور معاون معادن و فرآوری مواد معدنی وزارت صمت ضمن حضور در غرفه ذوب آهن اصفهان در ششمین نمایشگاه IRAN EXPO2024 و بازدید از دستاوردهای این مجتمع بزرگ صنعتی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت : با توجه به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان" جهش تولید با مشارکت مردم"  فعال سازی معادن کوچک مقیاس از جمله برنامه های سال جدید است که در اشتغال بخش معدن نیز بسیار تاثیرگذار می باشد.
وی ضمن افزود : فعال کردن بازار سرمایه نیز از جمله سایر اقدامات است تا از این طریق شرکت های بورسی بتوانند به بخش معدن ورود کنند البته این رویکرد سال گذشته با معدن جانجا محقق شد و امسال هم چنین برنامه هایی توسعه می یابد تا ظرفیت های معدنی کشور از طریق شرکت های بورسی فعال شده و سرمایه های خُرد وارد بخش معدن شوند.
معاون معادن و فرآوری مواد معدنی وزارت صمت در ادامه به اهمیت تامین مواد اولیه برای رشد تولید محصولات ارزش افزا در ذوب آهن اصفهان پرداخت و اظهار داشت : رویکرد معدنی این مجتمع عظیم صنعتی در دوره جدید متفاوت و اثربخش است و سبب شده با حضور فعال در مزایده های معدنی کشور موفقیت های خوبی را در سال گذشته کسب نماید.
محتشمی پور تصریح کرد : ذوب آهن اصفهان به دلیل شیوه تولید کوره بلند نیازمند نوع خاصی از مواد معدنی است و همچنین از یارانه انرژی هم برخوردار نیست ،در مقابل فولادی های دیگر با شرایط متفاوت تولید قرار دارند بنابراین ذوب آهن اصفهان کمبود مواد اولیه و سایر فولادی ها کمبود انرژی را تجربه می کنند.
وی اضافه کرد : معادن دولتی در قالب قراردادهای برداشت و فروش به صورت مداوم وارد مزایده می شوند و  انشاا... امسال هم با برگزاری مزایده چند معدنی که در اختیار ایمیدرو قرار دارد این روند ادامه می یابد که فرصت بسیار خوبی برای گسترش فعالیت های معدنی ذوب آهن اصفهان به شمار می رود.
معاون معادن و فرآوری مواد معدنی وزارت صمت گفت : در طول سالیان متمادی واحدهای معدنی ذوب آهن اصفهان گرفته شد و حتی واحدهای صنعتی که می توانست برای این مجموعه ارزش آفرین باشد مانند بخش ورق از آن جدا شد و این موضوع محدودیت هایی را برای شرکت ایجاد کرده است.
وی در پاسخ به این سوال که علت صدور مجوزهای احداث واحدهای فولادی با وجود کمبود مواد اولیه برای شرکت های فعلی چیست، چنین گفت : در طی سال های 97 و 98 بر اساس سیاست های موجود از جایگاه دولت و حاکمیت در قیمت گذاری زنجیره فولاد مداخله هایی صورت گرفت و این رویکرد باعث شد جذابیت سرمایه گذاری در پایین دست افزایش یافت و لذا شرکت های بسیاری وارد این مقوله شدند و راهکار برطرف شدن این چالش، ادغام شرکت های فولادی بزرگ با یکدیگر و همین طور مجموعه های معدنی است تا اشکالات موجود در زنجیره فولاد برطرف شود و همچنین توان سرمایه گذاری شرکت ها نیز افزایش یابد.

دیگر خبرها

  • متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود
  • متانول به‌جای صادرات تبدیل به بنزین می‌شود
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • کارفرمایان به کارگران معدن توجه ویژه‌ای داشته باشند
  • بازگشت ۴۴۹ طرح راکد و غیرفعال به چرخه تولید با حمایت بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو
  • قم قطب صنعت کفش ماشینی کشور
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود