Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتهام به جاسوسی و اخراج دیپلمات‌ها، فصل جدیدی در تنش‌های دیرینه پاکستان و هند است که طی ۱۲ ساعت گذشته از سوی وزارتخانه‌های امور خارجه و رسانه‌های دو کشور منعکس شد. 

وزارت امور خارجه پاکستان امروز (دوشنبه) در واکنش به اقدام دهلی نو مبنی بر عنصر نامطلوب خواندن دو کارمند سفارت پاکستان، کاردار هند در اسلام‌آباد را احضار و ضمن محکوم کردن این اقدام، هند را به نقض کنوانسیون وین و هنجارهای دیپلماتیک متهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مقامات پاکستانی همچنین ادعای طرف هندی علیه کارمندان اخراج شده سفارت پاکستان و عنصر نامطلوب خواندن آنان را بی‌اساس دانست. 

این دومین جنگ دیپلماتیک رقبای شبه قاره به صورت اخراج دیپلمات‌های یکدیگر پس از تحولات ۱۴ مرداد سال گذشته درپی تصمیم هند برای لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر و واکنش تند پاکستان به آن، محسوب می‌شود. 

سال گذشته کمیته امنیت ملی پاکستان در واکنش به الحاق منطقه کشمیر از جانب هند، سفیر خود از دهلی‌نو را فراخواند و سفیر هند در اسلام‌آباد را اخراج کرد و چند هفته پس از آن حکم ترک خاک پاکستان را برای ۱۳ دیپلمات هندی و اعضای خانواده‌های آنان صادر کرد. 

برخوردهای مقابل مثل دیپلماتیک، اخراج دیپلمات‌ها و یا ارعاب کارمندان سفارت تقریباً داستان تکراری میان پاکستان و هند محسوب می‌شود که هر کدام از کشورها یکدیگر را به تحریک و یا اتخاذ اقدام مقابله به مثل متهم می‌کنند. 

اختلافات دیرینه پاکستان و هند، زخم کهنه‌ای که عمیق‌تر شد

اختلاف سرزمینی هند و پاکستان اختلافی ۷۳ ساله است که به طور سینوسی اوج گرفته و گاهی شعله‌ور تر می‌شود اما این اختلاف با وجود آن که همانند یک زخم کهنه فرسوده شده هنوز به دست فراموشی سپرده نشده است. 

در هفته‌های گذشته این زخم کهنه برای چندمین بار سرباز کرده و تبادل آتش بین نیروهای دو کشور جان تازه‌ای گرفته است. با کشته و یا زخمی شدن مرزبانان و غیرنظامیان از هر دو طرف، دولت‌های پاکستان و هند در اقدامی مشابه و با حضور دیپلمات‌های یکدیگر ضمن تکرار اتهام نقض پیمان آتش بس مرزی علیه یکدیگر، خواستار اجتناب از تشدید تنش‌ها شدند. 

تحولات کشمیر که عمده‌ترین دلیل سردتر شدن روابط اسلام آباد و دهلی نو محسوب می‌شود، باعث شده تا رهبران سیاسی و نظامی پاکستان نسبت به آنچه که عملیات جعلی هند می‌خوانند، به شدت نگران باشند، موضوعی که «عمران خان» نخست وزیر پاکستان طی چند هفته اخیر نسبت به آن هشدار داده است. 

پاکستان و هند از ابتدا یک کشور بوده و تحت استعمار بریتانیا قرار داشتند و پس از استقلال از انگلستان توافق کردند که دو کشور تشکیل دهند که در بخش شرقی و غربی هند، کشور پاکستان به عنوان کشور مسلمانان و کشور دیگری به نام هند با همان جغرافیایی که اکنون هم وجود دارد تشکیل شد. این امر در سال ۱۹۴۷ انجام شد. بعدها درسال ۱۹۷۱ به دلیل اختلافات در کشور پاکستان، پاکستان شرقی با عنوان بنگلادش از پاکستان غربی - به عنوان مرکز و پایتخت- که اکنون با همان عنوان پاکستان نامیده می‌شود مستقل شد. 

هر چند پاکستان و هند در یک روز از انگلستان مستقل شدند اما تاریخ استقلال در این دو کشور یک روز با همدیگر اختلاف دارد که این امر بخشی از اختلافات دو کشور را نشان می‌دهد. 

با اینکه جدایی دو کشور بر اساس تفاوت‌های دینی انجام شد اما هنوز هندوها و سیک‌هایی هستند که در ایالت پنجاب و سِند پاکستان در آرامش زندگی می‌کنند متقابلا مسلمانانی در هند زندگی می‌کنند که البته تحولات یک سال گذشته و خشونت‌ها علیه جامعه مسلمانان هند در کنار وضعیت کشمیر نیز  باعث شد تا روابط پاکستان و هند تیره‌تر شود دلیل آن نیز اعتراض شدید اسلام آباد به گسترش خشونت‌ها علیه مسلمانان کشمیر به سایر مناطق هند است. 

با وجود آن که حدود ۷۳ سال از تاسیس کشور پاکستان و هند می‌گذرد اما هنوز اختلافات در بین گروه‌های موجود در دو کشور بسیار عمیق است. در هند بسیاری از گروه‌های ضد پاکستانی فعال هستند که طیفی از گروه‌های فکری – موسسات مطالعاتی تا نمایندگان پارلمان را تشکیل می‌دهند.

در پاکستان هم گروه‌های ضد هندی فعال هستند که یک طرف طیفشان گروه‌های مطالعاتی و طیف دیگر آن‌ها نظامی است که به ادعای دهلی نو، دست به اقدامات مسلحانه می‌زنند و مقصر تشدید خشونت‌ها در کشمیر (تحت کنترل هند) شناخته می‌شوند. 

لزوم احیای فرآیند اعتمادسازی اسلام آباد-دهلی‌نو

دولت‌های پاکستان و هند تا چند سال پیش علاوه بر گفت وگو درباره مسائل راهبردی و امنیتی از جمله هسته‌ای، موضوعات مربوط به اوضاع جامو و کشمیر، آزمایش های موشکی، مراحل تقویت خط تجارت و کنترل رفت و آمد شهروندان دو طرف را از طریق فرآیند اقدامات اعتمادسازی موسوم به (CBMs) پیگیری می‌کردند. 

اما از زمان روی کار آمد دولت فعلی هند به نخست وزیر نارندرا مودی و تشدید اختلافات دو کشور بر سر کشمیر، باعث شد تا تلاش‌های سابق دو کشور برای تنش زدایی از طریق اعتمادسازی مشترک محو شود. 

تحلیلگران مسایل سیاسی بر این باور هستند که اقدام آشتی جویانه رقبای سنتی شبه قاره و احیای فرآیند اعتمادسازی می‌تواند آغازی مجدد برای پایان مناقشات کهنه میان دو کشور همسایه و تقویت ریشه‌های دوستی و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی اسلام آباد-دهلی‌نو باشد. 

تحلیلگران معتقد هستند که این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که ایجاد روابط دوستانه میان از قدرت‌های هسته‌ای نه تنها به تامین نیازهای اقتصادی، سیاسی، فناوری و صنعتی دو کشور کمک خواهد کرد بلکه می‌تواند مسیر مبارزه با چالش‌های مشترک مانند فقر را هموار سازد. 

در عین حال برای اینکه حرکت قطار روابط پاکستان و هند روی ریل دوستی حرکت کند، نیازمند آن است که راهبران این قطار همواره سیاست حسن نیت را پیشه کنند و اختلافات قدیمی را کنار بگذارند. 

برچسب‌ها هند پاکستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند پاکستان هند پاکستان پاکستان و هند دیپلمات ها اسلام آباد دو کشور دهلی نو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۱۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیجار قطب تولید گندم در کشور است / لزوم رفع مشکلات مردم

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی کوشا صبح چهارشنبه در میز خدمت مردم روستای خسروآباد از توابع شهر بیجار با بیان اینکه مردم این روستا شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کردند، اظهار کرد: شهید اصلانی در سال ۵۸ در درگیری با اشرار به شهادت رسید و امروز آخرین شهید این منطقه شهید امان الهی از مدافعان حرم است و این افتخار بالاتر از همه ارزش‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: برای پرورش چنین بزرگ مردانی و کسانی که در دفاع از انقلاب اسلامی جان خود را تقدیم کردند از مردم این روستا باید تقدیر کرد.

وی ادامه داد: حضور مدیران در جلسه امروز نشان از اهمیت رفع مشکلات مردم دارد و باید در راستای این مهم تلاش کرد.

زارعی کوشا گفت: اولین بار است که تمام مدیران ارشد استان در این روستا حضور دارند و امیدواریم این میز خدمت موجب رفع مشکلات این بخش و بالاخص روستای خسروآباد شود.

استاندار کردستان گفت: شهرستان بیجار قطب تولید گندم دیم در کشور است و این شهرستان در سال گذشته سه درصد تولید گندم کل کشور را برعهده داشته است و در استان کردستان هم بیشترین تولید گندم مربوط به بیجار و این بخش است.

وی گفت: یکی از موضوعات مهمی که امروز بررسی می‌شود بحث گندم و رفع مشکلات کشاورزان است و بخشی هم مربوط به حوزه وزارت نیرو است که بررسی لازم صورت خواهد گرفت.

وی خطاب به کشاورزان گفت: تمام مشکلات مورد توجه است اما اتفاق افزایش قیمت خرید گندم در این دولت اهمیت زیادی دارد و این روند ادامه پیدا می‌کند.

لزوم جذب سرمایه‌گذار در بیجار

زارعی کوشا بر لزوم سرمایه گذاری در بیجار اشاره کرد و ابراز داشت: درآمد تولید گندم جدای هزینه‌های سال بعد اگر در این شهرستان سرمایه گذاری شود بخشی از مشکلات اقتصادی این منطقه رفع می‌شود.

استاندار کردستان عنوان کرد: اگر هزینه گندم در بانک‌های بیجار سرمایه گذاری شود میزان اعتبارات افزایش می‌یابد.

وی به تولید گندم در بیجار اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۳۰۰ هزار تن تولید گندم در بیجار داشتیم که از خرید گندم پنج هزار میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شد.

وی بر لزوم سرمایه گذاری کشاورزان در بیجار تاکید کرد و بیان داشت: لازم است تا این مهم به فرهنگ اقتصادی تبدیل شود تا سرمایه گذاران در این شهرستان سرمایه گذاری کنند.

زارعی کوشا ادامه داد: زیر ساخت‌های لازم در این شهرستان در حال انجام است و میانگین راه روستایی اسفالته ۸۴ درصد است.

وی گفت: استان کردستان درابتدای دولت سیزدهم میانگین شاخص اسفالت روستای ۶۳ درصد بود اما الان به ۷۴ درصد رسیده است که این پیشرفت خوبی بوده است.

وی تاکید کرد: بیش از ۳۷۰ کیلومتر راه ساخته شده و میانگین شاخص شهرستانی ۷۸.۵ درصد است که از میانگین استانی بیشتر است.

شاخص آسفالت راههای روستایی بیجار از میانگین کشوری بالاتر است

زارعی کوشا به آسفالت راه‌های روستایی بیجار اشاره و ابراز کرد: شاخص بیجار ۸۹.۵ درصد است و شاخص آسفالت راه‌های روستایی در بیجار از میانگین استانی بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه برای راه‌های روستایی برنامه ریزی لازم را داریم تا روستاهای این منطقه بازسازی شوند، گفت: روستای جبرئیل، کلوچه چشمه ادینه و کهریز پیمانکار دارند و باقی روستاها این بخش در حال دیگری و انجام است.

استاندار کردستان اذعان کرد: تعداد طرح هادی اجرا شده ۵۷ روستا در شهرستان است و در دولت سیزدهم ۳۰ روستا انجام شده و ۲۵ روستا طرح هادی آن در حال انجام است.

مقاوم سازی ۶ هزار واحد مسکونی در دولت سیزدهم

وی ادامه داد: در حوزه مقاوم سازی مسکن بیش از ۶ هزار واحد مقاوم سازی شده ۲۲۰۰و احد در این دولت صورت گرفته است که معادل یک سوم این میزان است.

استاندار کردستان گفت: پوشش تلفن همراه در ۲۴۷ روستا وجود دارد که شاخص استان ۹۶ درصد است و روستاهای دارای شبکه ملی ۱۴۳ روستا هستند.

وی از ارتقای روستای خسروآباد به اینترنت ۴ جی خبر داد و گفت: تجهیزات ۴ جی و پوشش اینترنت در روستای خسرو آباد خریداری شده و تا هفته آینده راه اندازی خواهد شد.

کد خبر 6100164

دیگر خبرها

  • «نه» پاکستان به امرو نهی آمریکا درباره ایران
  • کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان
  • بیجار قطب تولید گندم در کشور است / لزوم رفع مشکلات مردم
  • پاکستان به امر و نهی آمریکا درباره ایران دست رد زد
  • نه وزیر خارجه پاکستان به امر و نهی آمریکا درباره روابط با ایران
  • پاکستان: دیکته خارجی را درباره پروژه مشترک گازی با ایران نمی‌پذیریم
  • تمدید اقامت دوماهه پناهجویان افغانستانی در پاکستان
  • لزوم تدبیر عراق برای کاهش حوادث رانندگی در ایام اربعین‌حسینی
  • تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف
  • شهری شلوغ با بیشترین نرخ رشد جمعیت در جهان