Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-30@04:13:32 GMT

افزایش میزان چک‌های برگشتی در فروردین ماه

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۵۶۳۲

حدود ١١١٣ هزار فقره چک به ارزشی حدود ١٣١ هزار میلیارد ریال در فروردین ماه ٩٩ در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۷.۴ درصد افزایش و از نظر مبلغ ٢٦ درصد کاهش نشان می‌دهد.

براساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی، حدود ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار فقـره چک به ارزشی بیش از ٦٥٢ هزار میلیارد ریال در فروردین ماه ٩٩ در کل کشـور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۶ درصد و ۵۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٣٠٦ هزار میلیارد ریال مبادله شد.

در فروردین ماه امسال ۴۷.۱ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است که به ترتیب با ۲۸.۹ درصد، ۱۰.۲ درصد و ٨ درصد بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین ۵۹.۸ درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران (٤٧ درصد)، اصفهان (۶.۸ درصد) و خراسان رضوی (٦ درصد) مبادله شده است که بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

چک‌های وصولی

در فروردین ماه ٩٩ در کل کشور حدود ٥ میلیون فقره چک به ارزشی بیش از ٥٢١ هزار میلیارد ریال وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۴۱.۳ درصد و ۶۰.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در ماه مذکور به ترتیب ۸۱.۷ درصد و ٨٠ درصد وصول شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول شده در اسفندمـاه ٩٨ به ترتیب معادل ۸۹.۱ درصد و ۸۸.۲ درصد و در فروردین ماه ٩٨ به ترتیب برابر ۹۰.۲ درصد و ۸۹.۲ درصد بوده است.

حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٢٤٨ هزار میلیارد ریال در فروردین ماه ٩٩ در استان تهران وصول شد که از نظر تعداد ۷۸.۵ درصد و از نظر ارزش ٨١ درصد از کل چک‌های مبادله‌ای وصول شده است. در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور، بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استانهای گیلان (٨٧ درصد)، قـزوین (۸۶.۳ درصد) و گلستان(۸۵.۷ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کردستان(۷۴.۴ درصـد)، هرمزگان(۷۷.۲ درصد) و ایلام (۷۷.۸ درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

در ماه مورد بررسی در بین سایر استان‌های کشور، بیشترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله‌ای در استان به‌ ترتیب به استان‌های خوزستان (۸۶.۲ درصد)، کرمانشاه (۸۵.۶ درصد) و گیلان (۸۴.۷ درصـد) اختصاص یافته است و استان‌های قم (۶۹.۳ درصد)، هرمزگان (۶۹.۵ درصد) و کردستان (۷۵.۸ درصد) کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

چک‌های برگشتی

حدود ١١١٣ هزار فقره چک به ارزشی حدود ١٣١ هزار میلیارد ریال در فروردین ماه ٩٩ در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۷.۴ درصد افزایش و از نظر مبلغ ٢٦ درصد کاهش نشان می‌دهد. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در ماه مذکور به ترتیب ۱۸.۳ درصد و ٢٠ درصد برگشت داده شده است. درصد تعداد و مبلـغ چک‌های برگشت داده شده در اسفندماه ١٣٩٨ به ترتیب معادل ۱۰.۹ درصد و ۱۱.۸ درصد و در فروردین ماه سال ٩٨ به ترتیب برابر ۹.۸ درصد و ۱۰.۸ درصد بوده است.

در ماه مورد گزارش در استان تهران حدود ٣٧٩ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٥٨ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد که از نظر تعداد ۲۱.۵ درصد و از نظـر ارزش ١٩ درصد از کل چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است. در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور، بیش‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چکهای مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های کردستان (۲۵.۳ درصد)، هرمزگان (۲۲.۸ درصد) و ایلام (۲۲.۲ درصـد) اختصاص یافته است و استان‌های گیلان (١٣ درصد)، قزوین (۱۳.۷ درصد) و گلستان (۱۴.۳ درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل تعداد چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

در ماه مورد بررسی در بین سایر استان‌های کشور، بیش‌ترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان به ترتیب به استان‌های قم (۳۰.۷ درصـد)، هرمزگان (۳۰.۵ درصد) و کردستان (۲۴.۴ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های خوزستان (۱۳.۸ درصد)، کرمانشاه (۱۴.۴ درصـد) و گیلان (۱۵.۳ درصد) کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

چک‌های برگشتی به تفکیک علل

حدود ١٠٩٢ هزار فقره چک به ارزشی حدود ١٢٧ هزار میلیارد ریال در فروردین ماه ٩٩ در کل کشور به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد ۹۸.۱ درصد و از نظر ارزش ۹۶.۹ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

در ماه مورد بررسی در استان تهران حدود ٣٧١ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٥٦ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در استان تهران از نظر تعداد ۹۷.۹ درصد و از نظر مبلغ ۹۵.۹ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

 

 

ایلنا /

Tags: چک برگشتی ، کرونا ، بانک مرکزی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000IUN

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: چک برگشتی کرونا بانک مرکزی دلایل کسری یا فقدان موجودی اختصاص یافته است و استان درصد کاهش نشان می دهد ترین نسبت ارزش چک چک های برگشتی به کل برگشت داده شده چک های وصولی به کل درصد از کل چک چک های مبادله ای کل چک های مبادله استان تهران ترتیب به استان برگشت داده شد چک های برگشت ماه مذکور تعداد و مبلغ ماه مورد چک های وصول بیش ترین وصول شد ۲ درصد ۹ درصد ۸ درصد ۳ درصد ۵ درصد ۴ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۵۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت

موسسه «گالوپ» گزارش داد، در سال میلادی گذشته ایالات متحده جایگاه خود را به‌عنوان تاثیرگذارترین قدرت جهانی در آفریقا از دست داده و دیگر کشورها - مخصوصا چین - محبوبیت بیشتری پیدا کردند.

به گزارش ایسنا، نظرسنجی تازه موسسه گالوپ نشان می‌دهد میزان محبوبیت ایالات متحده در آفریقا که معیار قدرت نرم این کشور است، در سال میلادی گذشته سه درصد کاهش یافت و از ۵۹ درصد به ۵۶ درصد رسید. این نظرسنجی نشان داد در میان چهار قدرت بزرگ جهانی (آمریکا، چین، روسیه و آلمان)، ایالات متحده تنها کشوری بود که شاهد کاهش میزان محبوبیت خود در آفریقا بود؛ درحالی‌که محبوبیت چین در این منطقه ۶ درصد افزایش یافت.

علاوه بر این، روسیه هم که با آغاز جنگ اوکراین شاهد کاهش محبوبیت خود در آفریقا بود، در سال میلادی گذشته جایگاه خود را احیا کرد و به محبوبیت ۴۲ درصدی دست یافت؛ یعنی محبوبیتی که پیش از جنگ اوکراین در ۲۰۲۱ داشت. میزان محبوبیت آلمان در آفریقا هم از ۵۱ درصد به ۵۴ درصد افزایش یافت.

چین در ۲۰۲۳ بیشترین میزان محبوبیت یک دهه اخیر خود در آفریقا را به ثبت رساند؛ تا جایی که محبوبیت پکن در بسیاری از کشورهای آفریقایی افزایش ۲ رقمی داشت. شاخص‌ترین میزان افزایش محبوبیت چین در میان کشورهای آفریقایی متعلق به غنا (۱۵ درصد) و ساحل عاج و سنگال (هر یک ۱۴ درصد) است.

در سال‌های گذشته نفوذ و سرمایه‌گذاری چین در کشورهای آفریقا افزایش چشمگیری داشته و این کشور به بزرگ‌ترین شریک تجاری آفریقا بدل شده است. پکن با طرح کمربند و جاده توانسته بخش بزرگی از پروژه‌های زیرساخت آفریقا را تحت پوشش قرار دهد.

بیشترین میزان کاهش محبوبیت آمریکا در آفریقا متعلق به کشورهای اوگاندا (۲۹ درصد کاهش)، گامبیا (۲۱ درصد کاهش) و کنیا (۱۴ درصد کاهش) است. بر اساس داده‌های موسسه گالوپ، آمریکا در کشورهای لیبی و سومالی با ۲۳ و ۲۵ درصد، کمترین میزان محبوبیت را دارد.

روزنامه واشنگتن‌پست پیش‌تر گزارش داد آمریکا با یک عقب‌نشینی استراتژیک در آفریقا مواجه است و شواهد حکایت از آن دارد که واشنگتن باید قید نفوذ خود در این منطقه را بزند. آمریکا اخیرا به درخواست نیجر برای خارج‌کردن نیروهای آمریکایی از این کشور آفریقایی پاسخ مثبت داد.

به گزارش این روزنامه، تحولات اخیر در نیجر و چاد نشان از این دارد که دوره آمریکا در آفریقا به سر آمده است. این عقب‌نشینی نه‌تنها به معنای کاهش حضور نظامی، بلکه نشانه یک تغییر قابل‌توجه در مناسبات ژئوپلیتیک است. افزایش محبوبیت و نفوذ روسیه و چین در آفریقا امری است که چالش‌های بزرگی را متوجه سیاست خارجه آمریکا خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعداد سامانه‌های ثبت تخلفات در جاده‌های زنجان به ۴۱ دستگاه افزایش می‌یابد
  • حدود ۱۰۰ درصد مطالبات کارگران در مهاباد بروز است
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت
  • افزایش بی‌سابقه؛ رشد ۴۲ درصدی اجاره‌بها در فروردین ۱۴۰۳
  • اعلام آمار مرگ و میر‌های سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • شناسایی مهم ترین عامل تصادفات درون‌شهری در کردستان
  • رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است