Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@16:08:20 GMT

آستارا ظرفیت تبدیل به پایلوت صادراتی شمال کشور را دارد

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۹۵۷۷

آستارا ظرفیت تبدیل به پایلوت صادراتی شمال کشور را دارد

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد دلق پوش عصر امروز (دوشنبه) در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی در آستارا گفت: شهرستان آستارا با توجه به ظرفیت‌هایی تجاری ویژه ای می‌تواند به عنوان پایلوت صادراتی شمال کشور باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به وضعیت مطلوب صادرات سال ۹۸ از گمرکات گیلان، اظهار کرد: یکی از رسالت‌های همگانی، تقویت بنیان اقتصادی جامعه در راستای توسعه فعالیت‌های تولیدی، تجاری و افزایش اشتغال در استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به جایگاه ممتاز آستارا در توسعه صادرات و گسترش مبادلات تجاری در سطح کشور اشاره کرد و افزود: این شهرستان در مسیر کریدور شمال به جنوب، ظرفیت ویژه‌ای دارد و بیش از ۴۵ درصد امور تجاری استان گیلان از مرز آستارا انجام می‌شود.

دلق پوش تأکید کرد: اگر دولت و بخش خصوصی در کنار هم باشند، می‌توان با بهره گیری از این ظرفیت و با هدف گذاری مناسب صادراتی و تکمیل زیرساخت‌ها تجاری، وضعیت شمال کشور را متحول کرد.

وی با اشاره به اینکه در دو ماهه نخست امسال بیش از ۱۶۶ هزار تن کالا به ارزش ۸۰ میلیون دلار صادرات از گمرکات گیلان انجام شده است، بیان کرد: در مقایسه با مدت مشابه سال از لحاظ وزنی ۳۳ درصد و از نظر ارزشی ۱۶ درصد رشد داشته است.

صادرات ۱۸۰ تن کالا از طریق گمرک آستارا

دبیر کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان ادامه داد: از این مقدار صادرات ۱۸۰ تن به ارزش ۳۳ هزار دلار فقط از بندر آستارا بوده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های خوب اتاق بازرگانی گیلان در جهت توسعه مبادلات تجاری و هماهنگی تجار و تولید کنندگان، تاکید کرد: این نهاد اقتصادی پویا پیشران توسعه فعالیت‌های صادراتی و مبادلات تجاری گیلان است و تجارب و توانمندی‌های این تشکل اقتصادی می‌تواند با همت مضاعف گسترش یابد.

دلق پوش تقویت تولید را برای افزایش توان صادراتی مؤثر دانست و گفت: تولید با کیفیت، پشتیبان صادرات است لذا در راستای حمایت از تولید، اجرای معافیت مالیاتی مندرج در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی مرزی پیگیری خواهد شد.

وی همچنین ایجاد ایستگاه قرنطینه بهداشتی و افزایش وسایل نقلیه مجهز برای صادرات کالا و تجهیز پایانه صادراتی کشاورزی را از مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌های توسعه صادراتی آستارا برشمرد و افزود: سیستم توزین و سکوی تخلیه و نصب دستگاه ایکس ری، فیبر نوری و تجهیز ناوگان حمل و نقل یخچال دار ویژه حمل کالا از نیازمندی‌های تسهیل کننده فعالیت‌های تجاری در بندر آستارا است.

دلق پوش با اشاره به اینکه مشکل نبود پایانه ریلی مناسب در انجام امور گمرکی و زیرساخت لجستیک مناسب در افزایش مبادلات تجاری باعث کندی خدمات تجاری شده است، ادامه داد: نیازمند حمایت زود هنگام در انجام امور زیرساختی و رفع چالش‌های موجود هستیم و عدم صدور کد گمرکی نیز یکی دیگر از چالش‌های تجاری است که بازرگانان گیلانی با آن مواجه هستند که امیدواریم به زودی مرتفع شود.

کد خبر 4939756

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان صنعت معدن و تجارت گیلان آستارا ویروس کرونا شیراز بوشهر روز قدس شیوع کرونا شهرکرد گرگان عید سعید فطر قزوین بیرجند روز جهانی قدس نماز عید سعید فطر یاسوج ستاد مقابله با کرونا مبادلات تجاری توسعه صادرات دلق پوش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۹۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای افزایش مراودات تجاری با کشور ترکمنستان

مازیار زند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خراسان شمالی با ترکمنستان بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و ظرفیت‌های زیادی برای صادرات کالا در حوزه کشاورزی، صنعت، صنایع دستی و ... دارد. به دنبال آن هستیم تا مراودات تجاری را با کشور یادشده افزایش دهیم.

وی با اشاره به نبود گذر و بازارچه مرزی میان این دو کشور، ادامه داد: در تلاشیم تا این معبر ایجاد شود که البته به موافقت کشور ترکمنستان بستگی دارد و تاکنون در این رابطه پیگیری‌های فراوانی انجام شده است.

زند بیان کرد: در این ارتباط، نشست با استاندار آخال در ترکمنستان برگزار شده است و آن‌ها یک کارشناس را برای بررسی موضوع به کار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی برای صادرات کالا با ۲۸ تا ۳۲ کشور در ارتباط است، گفت: صادرات با کشورهای همسایه مانند افغانستان در حال انجام است. امسال نیز هیأت‌های تجاری مختلفی را از چند کشور پذیرش می‌کنیم و تعدادی هیأت تجاری را به سایر کشورها اعزام خواهیم کرد.

به گفته وی، شرکت در نمایشگاه اکسپو برای معرفی پتانسیل‌های خراسان شمالی از دیگر اقدامات در حال انجام است.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی ادامه داد: رفع تعهد ارزی همچنان مهمترین مشکل تجار است و این امر سبب شده است تا کارت بازرگانی تعدادی از تجار استان تمدید نشود که این امر به اقتصاد کشور ضرر می‌زند.

وی افزود: نبود تجهیزات لجستیک در استان از دیگر مشکلات تجار این استان است، به‌طوری که به علت اختصاص نیافتن کشتی در بندر امیرآباد چند ماه کالا در آن منطقه دپو شده بود و تاجر آن محموله تا چند ماه فقط پول انبارداری پرداخت می‌کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تلاش برای افزایش مراودات تجاری با کشور ترکمنستان
  • چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟
  • تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند
  • لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های گیلان برای توسعه صنایع دریا محور
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان
  • ضرورت توسعه صاردات سیمان
  • صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند