گنبد امت
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۹۷۴۹
انتشار خبر آسمانی شدن امام خمینی میلیون ها ایرانی را صبح روز 14 خرداد از شهرهای مختلف به تهران رساند؛ پایتختی که ناگهان با حضور جمعیت گسترده ای از عزاداران سیاه پوش شده بود. شهر برای مراسم تشییع پیکر امام آماده می شد و همه منتظر شنیدن اخبار برگزاری زمان مراسم وداع با امام امت بودند.
اما موضوع اصلی این بود که پیکر امام کجا دفن و مراسم تشییع چگونه برگزار شود؟ پس از این جمعبندی که تهران مناسبتترین محل برای دفن امام است، با نظر مرحوم حاج سید احمد خمینی و دیگران مقرر شد که پیکر امام در نزدیکی شهدای انقلاب و بهشت زهرا به خاک سپرده شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عملیات اجرایی ساخت مرقد امام از سوی جهادسازندگی چه زمانی شروع شد و چگونه پیش رفت؟
حضور جهاد در مراسم و عملیات ساختمانی مرقد مطهر از همان شب رحلت حضرت امام بود و حضور جهاد از ایجاد و احداث جایگاه در مصلی شروع شد، با توجه به اینکه بنا بود امت فرصتی پیدا کنند که یک بار دیگر برای همیشه امامشان را ببینند و با امام وداع کنند لازم بود جایگاه مخصوصی طراحی و ایجاد شود که مردم براحتی بتوانند پیکر مطهر امام را ببینند و بدون اینکه مشکلاتی از نظر تلفات و حضور مردم و... پیش بیاید. از همان شب رحلت عملیات اجرایی جهاد شروع شد تا جایگاه مناسب در مصلی ایجاد و پیکر امام در فضای مخصوص قرار گرفت و در محل مناسب قرارداده شد و مردم هم براحتی توانستند عزاداری کنند، برادران آن شب تا صبح کار را شروع کردند، فردا هم ادامه دادند تا پیکر امام در مصلی قرار گرفت و صبح اذان روز دوم بعد از رحلت محل کاملاً آماده پذیرایی مردم بود. گام بعدی مرحله تشییع و تدفین بود؛ قرار بود 24 الی 48 ساعت پیکر در مصلی باشد که 24 ساعت بیشتر نشد و دراین 24 ساعت باید بهشت زهرا آماده پذیرایی تشییعکنندگان و تدفینکنندگان میشد.
محل کنونی حرم امام چگونه انتخاب شد؟
محلی که برای دفن درنظر گرفته شد کاملاً مزروعی بود و گندمها تازه خوشه میبست. وقتی نقطه محل تدفین روشن شد، منطقه 60 هکتاری که امروز تحت عنوان سایت نام برده میشود، در مرحله اول با کسب رضایت از صاحبانش خریداری و تملک شد و 60 هکتار عملیات حذف خاکهای زراعی و نباتی و آسفالت شدن انجام شد. بعد هم محصور کردن منطقهای که برای تدفینکنندگان در نظر گرفته شد بود تا بتوانند با توجه به احساسات مردم، مراسم را بدون مشکلات انجام بدهند، آماده شد. کارهای عملیات خاکی را برادران سپاه انجام دادند و آمادهسازی اداره تدفین و صحن اولیه و شنهای اولیه را برادرهای جهاد شروع کردند. آن جا پیشبینی شد که ما صحنی داشته باشیم با یک کانتینر و بعد با یک فاصلهای بهعنوان فاصله تعمیری یک صحن بزرگتری داشته باشیم که آنجا هم در طبقه کانتینر اجرا شد و محفظی به وجود آمد که محل فرود هلی کوپترها بشود تا مسئولان و دست اندرکاران بتوانند آنجا حضور پیدا کنند. البته متأسفانه نتوانستیم آن طور که باید و شاید کار کنیم و طبیعی هم بود که احساسات بسیار زیاد در مردم وجود داشت و مشکلاتی هم در تدفین پیش آمد که به خیر گذشت.
بعد از آن چه اقداماتی صورت گرفت؟
وقتی پیکر به خاک سپرده شد جلسهای همزمان در حضور رهبر انقلاب حضرت آیتالله خامنهای تشکیل شد؛ این جلسه ترکیب هیأت دولت به اضافه رهبری بود و تصمیم گرفته شد شرایط در منطقه به گونهای باشد که از همان روز بتواند پذیرای زوار و مشتاقان حضرت امام باشد و تسهیلات و امکانات و تأسیسات آنجا ایجاد شود. با توجه به حضور جهاد چه درمصلی و چه دربهشت زهرا، مسئولیت به دوش جهاد گذاشته شد. همان روز جلسهای تشکیل شد، برادران مسئولان جهاد همه تشریف داشتند وآقای فروزش هم بود. از این لحظه ما دو سه مسأله داشتیم، یکی زوار حضرت امام که پذیرای آنها بودیم و دیگری باید خودمان را آماده مراسم هفت و حضور مشتاقان حضرت امام از شهرستانها و تمام نقاط کشور میکردیم. همچنین مسأله بعدی طرح آنجا بود.
طرح ساخت مرقد امام چگونه پیش رفت
درخصوص طرح مرقد حضرت امام سه مرحله را پیشبینی کردیم. مرحله اول، مرحله اورژانسی بود که ما این مرحله را میتوانیم از زمان رحلت حضرت امام بگیریم تا مراسم هفت، مرحله دوم، مرحله موقت بود که عملیات اجرایی اش باید تا چهلم تمام میشد که شد. مرحله سوم، مرحله طرح جامع است که از نظر بهرهبرداری سه تا پنج سال زمان لازم دارد.
حجم عملیات انجام شده از آغاز مرحله چگونه بوده است؟
حجم عملیات مهندسی آن دراختیار نیست و باید برآورد شود، ولی از نظر نوع پروژهها قابل ذکراست. آنچه در این طرح دیده شده بیشتر سرویس بزرگراه است، خواستههایی که میتواند دراینجا مطرح شود دیده شده، در طرح موقت بیشتر حرمت و حریم مرقد مطهر حفظ شده و ایجاد صحن اصلی و صحنهای دیگر و یک سری تأسیسات و ساختمانهایی که مورد نیاز زوار دیده شده که بتوانند حداقل سرویس را به زوار بدهند. یک صحن اصلی داریم که درحکم حرم است و در وسط این صحن مرقد وجود دارد، مرقد ابعاد 16در16 را دارد که دور آن هم در همین ابعاد دید شده است...
آمار مربوط به کل نیروهای عملیات چقدر است؟
آمار مربوط به کل نیروها استخراج نشد ولی ما از ظرفیت آشپزخانهای که جهاد آنجا دایرکرده بود (گرچه گوشه و کنار هم بعضی دستگاهها خودشان مستقر بودند و خودشان سرویس آَشپزخانهای دارند) دربعضی مواقع تا 7000 پرس غذا توزیع کردیم، همچنین در شب نیروها حدود 4000 نفر میشد که یک عده شب به تهران برمیگشتند و بعضی دستگاهها ماهیت کارشان این بود که شبها کارنمی کردند ولی اغلب هم شب و هم روز کار میکردند. بهنظر میرسید که در کل حدود 7 یا 8 هزار نفر مشغول کار بودند.
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: پیکر امام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۹۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
حجت الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد فضائل حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مرحوم آیت الله محمد محمدی ری شهری که مدتی، تولیت آستان شریف حضرت عبدالعظیم حسنی را برعهده داشت در کتاب «خاطره هاى آموزنده» خویش با یک واسطه، داستان عجیبی درمورد زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه نقل کرده است.
این خطیب شهیر که در زمان رضاخان پهلوى در تهران تبلیغ مىکرد، به دستور طاغوت وقت دستگیر مىشود. ایشان بعد از آزادى نقل میکرد: بعد از یک سال زندان به شهر بیرجند تبعید شدم. یکى از شبها که بسیار دلتنگ بودم، به حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه متوسل شدم و با چشم گریان به خواب رفتم. در رویا دیدم وارد مجلسى شدم که جالسین همه روحانى بودند، چ و صدر مجلس، حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه با صورتى نورانى و مجلل نشسته است. جلو رفتم و بعد از سلام شکایت حالم را به عرض رساندم.
فرمودند: «وقتى در تهران بودى نزد ما نمىآمدى؛ ولى بعد از این به دیدار ما بیا.»
از خواب بیدار شدم و تا صبح فکر مىکردم. بعد از اذان صبح، مأمور شهربانى در منزل آمد و گفت: مرخص شدى، هر کجا مىخواهى برو!
بدون هیچ تعرض و تعقیب و تعهد به تهران آمدم و با خود عهد کردم تا آخر عمر زیارت آن حضرت را شبهاى جمعه ترک نکنم.
سالیانی ست که بر قبلهی ری رو کردم
دست من نیست، به احسان شما خو کردم
هر سلامی به تو دادیم، حسن داده جواب
بی سبب نیست که در صحن تو هوهو کردم
مقام حضرت عبدالعظیم نزد اهل بیت (ع)
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: این محدث کبیر و این امام زاده واجب التعظیم از دریای بیکران فضل و بزرگواری برخوردار هستند.
بر اساس آنچه از تاریخ تولد و وفات حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه بدست میآید، ایشان دوران حیات پنج امام از امامان اهل بیت علیه السلام یعنى امام کاظم علیه السلام تا امام عسکرى علیه السلام را درک کرده اند؛ امّا این بدان معنا نیست که به محضر همه آنها هم رسیده و یا از آن معصومین علیه السلام سخنى نقل کرده اند.
آنچه قطعى و مسلّم است، این است که حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه محضر امام جواد علیه السلام و امام هادى علیه السلام را درک نموده و از این معصومین علیه السلام احادیث فراوانى نقل کرده اند.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: براى اثبات عظمت علمى حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام کافى است که بدانیم امام معصوم علیه السلام، مردم را براى حل مشکلات دینى و یافتن پاسخ پرسشهاى اعتقادى و عملىشان، به حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه ارجاع داده اند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: صاحب بن عبّاد در رسالهاى که در شرح حال حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نوشته، در توصیف علمى ایشان آورده اند:
ابو تراب رویانى، روایت کرد که شنیدم ابو حمّاد رازى مىگفت: خدمت امام هادى علیه السلام در سامرّا رسیدم و مسائلى از حلال و حرام از ایشان پرسیدم.
امام هادی علیه السلام به پرسشهاى من پاسخ دادند و هنگامى که خواستم از ایشان خداحافظى کنم، به من فرمودند:
«یا أبا حَمّاد! إذا أَشکَلَ عَلَیک شَىءٌ مِن أمرِ دینِک بِناحِیَتِک فَسَل عَنهُ عَبدَ العَظیمِ بنَ عَبدِ اللَّهِ الحَسَنِیّ و أقرِئهُ مِنّیِ السَّلامَ.» «اى ابو حمّاد! هنگامى که چیزى از امور دینى در منطقهات براى تو مشکل شد، از عبد العظیم بن عبد اللَّه حسنى بپرس و سلام مرا به او برسان.»
این تعبیر، به روشنى نشان مىدهد که حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام در عصر خود، «مجتهد» توانمندى بوده که بر اساس اصول و قواعدى که از اهل بیت علیه السلام در اختیار داشته، مىتوانسته اند دیدگاههاى اسلام ناب را در زمینههاى مختلف اعتقادى و عملى، استخراج کنند و به پرسشهاى مردم پاسخ دهند.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی افزود: بنابراین، ایشان تنها یک «محدّث» و راوى احادیث اهل بیت علیه السلام نبوده اند؛ بلکه از علماى بزرگ خاندان رسالت بوده اند که پس از معصومان علیه السلام، توان پاسخگویى به مسائل علمى را داشته اند و توانمندى علمى ایشان مورد تأیید و تصدیق امام هادی علیه السلام قرار گرفته است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت