Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@07:43:56 GMT

اجرای آنلاین جای نمایش زنده را نمی‌گیرد

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۹۸۹۱

اجرای آنلاین جای نمایش زنده را نمی‌گیرد

‌ در این روزها و پس از اینکـــــه به‌دلیل شیوع بیماری کرونا سالن‌های نمایش تعطیـــــــــل شدند و نمایشی روی صحنه نرفت شاهد اجراهای آنلاین و پخش فیلم بعضی از نمایش‌ها بودیم. اما به نظر من ارتباط میان تئاتر و تماشاگرانش به این شکل خیلی کم برقرار شد چون تئاتر یک هنر زنده است.



 با تمام احترامی که برای سینما و فیلم قائلم اگر می‌شد تئاتر به‌صورت فیلم دربیاید پس تفاوت آن با فیلم و سینما چیست؟ شما فیلم را زمانی می‌بینید که ممکن است حتی بازیگرش دیگر در قید حیات نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تماشاگر حضور بازیگر را نفس به نفس احساس نمی‌کند. در سینما نمایی را که کارگردان خواسته می‌بینید ولی در تئاتر آزادید هر قسمتی از صحنه را که دوست داشتید ببینید. لذت تئاتر به همین ویژگی‌هاست که در تئاتر آنلاین و نمایش فیلم اجراها این لذت حداقل کمرنگ می‌شود. به‌نظر من تلاش‌های این مدت هرچند که ارزنده بود اما نشان داد نمی‌تواند جایگزین اجرای تئاتر شود چون ویژگی اصلی این هنر زنده بودن و نفس به نفس با تماشاگر بودن است. علاوه بر پخش فیلم اجراها، بازیگران خوبی هم اجرای آنلاین داشتند اما وقتی به من پیشنهاد شد استقبال نکردم به این دلیل که به نظر من اجرای آنلاین ویژگی اصلی تئاتر را ندارد. شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اجراهای آنلاین و پخش فیلم نمایش‌ها این است که تماشاگر هر زمان که دوست داشته باشد می‌تواند فیلم اجرا را ببیند. پخش آنلاین یعنی هر زمان که بخواهم بتوانم فیلم آن تئاتر را ببینم. اما این اجراها هیچ وقت جایگزین اجرای زنده تئاتر و لذت تماشایش نمی‌شوند. در این مدت و با تعطیلی سالن‌های تئاتر سؤال من این بوده که چرا نباید سالن‌های تئاتر باز شوند؟ اکنون مترو با آن حجم مسافر فعال است و مدیران مترو برای رعایت پروتکل‌ها صندلی‌ها را فاصله‌گذاری کرده‌اند. این اتفاق در سالن‌های تئاتر هم می‌تواند بیفتد. یعنی مدیران در حالی که به سالن‌ها اجازه می‌دهند به اندازه بخشی از ظرفیت سالن‌شان بلیت بفروشند می‌توانند بقیه بلیت‌ها را از مدیران تماشاخانه‌ها خریداری کنند. در این صورت تماشاگری که به سالن تئاتر می‌آید کنار یک صندلی خالی می‌نشیند که هزینه آن توسط مدیران فرهنگی و هنری کشور پرداخت شده است. این بهترین حمایت از تئاتر است و باعث می‌شود این هنر رکود پیدا نکند. از ابتدای اسفند سالن‌های نمایش تعطیل است و تئاتری اجرا نشده. این یعنی بخشی از بودجه سالانه تئاتر مورد استفاده قرار نگرفته است. پس می‌شود این بودجه را برای حمایت از تئاتر در این شرایط استفاده کرد. از طرفی تماشاگران تئاتر از طبقه متوسط و فهیم جامعه هستند و فرهنگ بالایی دارند و اصول بهداشتی مربوط به این بیماری را رعایت می‌کنند. با حمایتی که انجمن هنرهای نمایشی انجام می‌دهند سالن‌ها می‌توانند بازگشایی شوند و تماشاگران با رعایت اصول دوباره به سالن‌ها بازگردند و تئاتر تماشا کنند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۹۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساعت پخش زنده بازی آرسنال و چلسی‌ از تلویزیون+ شبکه ورزش و پخش آنلاین

پخش زنده بازی آرسنال و چلسی در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر انگلیس از ساعت ۲۲:۳۰ امشب آغاز و از شبکه ورزش و سایت آنتن و آپارات پخش می‌شود.‌

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم‌های آرسنال و چلسی امشب _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت _ در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر انگلیس با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

ساعت و لینک پخش زنده فوتبال امروز آرسنال و چلسی

لیگ برتر انگلیس (آرسنال - چلسی) ساعت ۲۲:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌، شبکه سه

کد خبر 747120

دیگر خبرها

  • «هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید/ زنده نگه‌داشتن یاد بزرگان
  • ساعت پخش زنده بازی منچسترسیتی و برایتون از تلویزیون+ شبکه ورزش و آنلاین
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • ساعت پخش زنده بازی پاری سن ژرمن و لوریان + پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی لیورپول و اورتون + پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی منچستر یونایتد و شفیلد یونایتد +پخش آنلاین
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • ساعت پخش زنده بازی آرسنال و چلسی‌ از تلویزیون+ شبکه ورزش و پخش آنلاین
  • محتواهای رضوی با یک سامانه در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد
  • ساعت پخش زنده بازی الهلال و العین + پخش آنلاین