Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@16:44:39 GMT

پیش‌بینی تولید ۶ هزار تن کلزا در خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۱۵۵۰

پیش‌بینی تولید ۶ هزار تن کلزا در خراسان شمالی

مهندس محمدنقی کاظمیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برداشت دانه روغنی کلزا در مناطق گرمسیر مانه و سملقان این استان از امروز آغاز شده و انتظار می رود کلزاکاران استان پنج هزار و ۵۰۰ تن دانه روغنی کلزا را به صورت تضمینی به شرکت غله بفروشند.

وی با بیان اینکه پارسال پرداخت بهای محصول کلزاکاران به موقع بود، افزود: امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا ۴۰ هزار و ۸۰۰ ریال تعیین شده که و پیش بینی می شود کشاورزان استقبال خوبی از فروش تضمینی محصول خود داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پارسال کلزاکاران خراسان شمالی سه هزار و ۶۸ تن دانه روغنی کلزا به ارزش ۱۰۴ میلیارد ریال به شرکت غله استان فروخته بودند.

کشتزارهای سرمازده کلزای خراسان شمالی که در سرمای دیررس بهار امسال به علت بارش برف و افت ناگهانی دمای هوا خسارت دیده بود، با مساعد شدن شرایط آب و هوایی دوباره قدرت بازتوانی و ترمیم خود را بازیافته و به گل نشست که در این روزها قابل برداشت است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: کلزا از محصولاتی است که پس از سرمازدگی نیز قدرت خودترمیمی دارد و با گل‌دهی دوباره می تواند عملکرد خود را تا ۷۵ درصد جبران کند، اما امکان کاهش ۲۵ درصدی محصول وجود دارد چرا که دانه های آن نسبت به قبل از سرما ریزتر خواهد شد.

کاظمیان افزود: پارسال از سطح سه هزار و ۶۰۰ هکتار مزرعه کلزای استان افزون بر پنج هزار تن دانه روغنی کلزا برداشت شده بود.

وی با بیان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم و جو در عملکرد محصول بسیار موثر است، گفت: رعایت این روش موجب کاهش و کنترل علف های هرز و بیماری های گندم می شود.

کاظمیان اظهار داشت: کلزا یکی از گیاهان مناطق معتدل است و سازگاری خوبی هم با این نوع اقلیم دارد و البته در کنار آن، سایر دانه های روغنی از جمله آفتابگران و کنجد نیز در خراسان شمالی کشت می شود.

خراسان شمالی در زمینه تولید دانه روغنی کلزا رتبه نهم را در بین استان‌ها دارد.

سرمای دیررس بهاره در فروردین ماه امسال افزون بر هشت هزار میلیارد ریال به کشاورزان خراسان شمالی خسارت زد.  

خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی بجنورد کلزا خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی بجنورد کلزا خراسان شمالی وزارت جهاد کشاورزی بجنورد کلزا خراسان شمالی دانه روغنی کلزا خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۱۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا حسین‌نژاد ظهر سه‌شنبه در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی خراسان شمالی که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، با تاکید بر تقویت صادرات در سال مزین به جهش تولید با مشارکت مردم، گفت: افزایش تولید و در کنار آن تقویت صادرات سبب رونق اقتصادی و دلگرمی تولیدکنندگان و صادرکنندگان است.

وی در ادامه با بیان اینکه افزایش تولید با بازاریابی جهانی باعث رونق اقتصاد شده، افزود: تمام تولیدات سطح استان استخراج و متناسب با آن بازارهای جدید جهانی شناسایی شود.

حسین‌نژاد اظهار کرد: اکنون بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات استان هستند و کشورها متناسب با نیازمندی‌های آن‌ها پالایش شود تا صادرات استان بازار جهانی پیدا کند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته رونق تولید و صادرات و تراز تجاری روند مطلوب داشت که در سال جاری قوی‌تر و با یک جهش بیشتر دنبال شود.

کد خبر 6087071

دیگر خبرها

  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • ساخت ۱۰ تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه
  • افزایش اعتبار هنرستانهای خراسان شمالی /هنرستان ها باعث رشد اقتصادی منطقه می شود
  • لزوم تربیت نیروی متخصص مورد نیاز خراسان شمالی توسط دانشگاه‌ها
  • هنرستان‌ها متناسب با نیازهای بومی خراسان شمالی نیرو تربیت کنند
  • خراسان شمالی خود کفا در تولید گوشت سفید/افزایش ۲۶ درصدی جوجه ریزی در استان
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند