Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@04:00:18 GMT

گل محمدی ظرفیتی برای جهش تولید در بام ایران

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۳۰۱۵

گل محمدی ظرفیتی برای جهش تولید در بام ایران

خبرگزاری مهر - گروه استان: گل محمدی از محصولات مهم بخش کشاورزی به شمار می‌رود که در صنعت تولید اسانس و گلاب مورد توجه قرار گرفته است. کشت گل محمدی در گذشته تنها در استان اصفهان کشت می شده است که هم اکنون این محصول بخش کشاورزی در بسیاری از مناطق کشور از جمله چهارمحال و بختیاری در حال تولید است.

استقبال و خرید اسانس گل محمدی توسط کشورهای اروپایی از طرفی و نیاز پایین گیاه گل محمدی به آب سبب شده است که کشت این محصول بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اراضی زیر کشت گل محمدی در استان چهارمحال و بختیاری سال به سال در حال افزایش است و کشاورزان به سمت تولید گل محمدی گرایش پیدا کرده اند. هم اکنون بیش از ۶۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری به کشت گل محمدی اختصاص یافته است.

گل‌های محمدی تولیدی به کارخانه‌های اسانس گیری در استان‌های یزد و اصفهان ارسال می‌شوند و اسانس تولیدی توسط این کارخانه‌ها صادر می‌شود.

کشت گل محمدی در چهارمحال و بختیاری از ۱۰ سال گذشته در این استان به صورت اقتصادی آغاز شده است و کشاورزان رضایت خوبی از کشت این محصول کشاورزی دارند مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید: کشت گل محمدی در چهارمحال و بختیاری از ۱۰ سال گذشته در این استان به صورت اقتصادی آغاز شده است و کشاورزان رضایت خوبی از کشت این محصول کشاورزی دارند.

ابراهیم شیرانی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری زیر کشت گل محمدی است، عنوان کرد: ۳۵۰ هکتار از اراضی زیر کشت بارور است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در سال گذشته ۶۰۰ تن گل محمدی در چهارمحال و بختیاری تولید شد.

وی با اشاره به اینکه میزان سطح بارور زیر کشت گل محمدی در این استان در سالجاری افزایش یافته است، بیان کرد: پیش بینی می‌شود که بیش از یک هزار تن گل محمدی در این استان در سالجاری تولید شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: بیشترین اراضی زیر کشت گل محمدی در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و لردگان قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه کشت گل محمدی موجب ایجاد اشتغال شده است، گفت: هر هکتار زیر کشت گل محمدی حدود ۱۵ شغل ایجاد می‌کند.

هزینه‌های پایین کشت گل محمدی

نیاز پایین گل محمدی به آب و مقاوم بودن این گیاه به شرایط خشکسالی از امتیازهای مهم برای کشت این گیاه به شمار می‌رود.

کارشناس بخش کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار مهر عنوان کرد: گل محمدی درآمد بسیاری خوبی برای کشاورز به همراه دارد و هزینه‌های کشت، داشت و برداشت این محصول نسبت به سایر محصولات تولیدی بخش کشاورزی پایین‌تر است.

بهنام امینی با اشاره به اینکه نیاز پایین به آب، مقاوم بودن در برابر خشکسالی و آفات از ویژگی‌های مهم این گیاه به شمار می‌رود، بیان کرد: زمان مشخص یک ماهه برداشت از دیگر ویژگی‌های این گیاه به شمار رود که کشاورزان برنامه ریزی های لازم برای استخدام نیرو و فروش محصول می‌توانند انجام دهند.

این کارشناس گفت: برداشت محصول بسیار آسان است و نیاز به تجهیزات و هزینه‌های بالا ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشت گل محمدی بسیاری اقتصادی است، عنوان کرد: گل محمدی به صورت تر یا خشک فروخته می‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون گل محمدی خشک شده در صنعت شیرینی پزی مورد توجه قرار گرفته است و محصولات مختلفی با این محصول بخش کشاورزی تولید می‌شود.

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه شرایط آب و هوایی استان چهارمحال و بختیاری مناسب برای توسعه کشت گل محمدی است، بیان کرد: بررسی‌ها و پژوهش‌های انجام شده طی ۱۰ سال گذشته از کشت این محصول مشخص شده که کیفیت گل محمدی تولیدی چهارمحال و بختیاری به واسطه تولید در ارتفاعات بسیار بالا و دارای اسانس درجه یک است.

وی ادامه داد: واحدهای فرآوری تولید اسانس گل محمدی این استان را به واسطه کیفیت بالاتر با قیمت‌ها بالاتری نسبت به محصول سایر استان‌ها خریداری می‌کنند.

نبود کارخانه فرآوری و اسانس گیری از مهمترین مشکلات کشاورزان فعال در زمینه تولید گل محمدی است یکی از کشاورزان فعال در بخش تولید گل محمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از کشت گل محمدی درآمد خوبی دارم، بیان کرد: تولید کشت گل محمدی با توجه به هزینه‌های پایین صرفه اقتصادی خوبی دارد.

حسینی با بیان اینکه نبود کارخانه فرآوری و اسانس گیری از مهمترین مشکلات کشاورزان فعال در زمینه تولید گل محمدی است، تاکید کرد: کشاورزان مجبور هستند که محصولات تولیدی خود را به سایر استان‌ها ارسال کنند.

وی تاکید کرد: احداث کارخانه فرآوری و اسانس گیری در استان نقش مهمی در افزایش درآمد کشاورزان و کاهش ضایعات این بخش ایفا می‌کند و از مسئولان خواستار این هستیم که تمهیدات لازم را برای جذب سرمایه گذار و احداث کارخانه فرآوری در خود استان فراهم کنند.

توسعه کشت گل محمدی از ظرفیت‌های مهم در بخش کشاورزی این استان به شمار می‌رود و توسعه کشت این محصول نقش مهمی در تحقق شعار سال در این استان می‌تواند ایفا کند.

کد خبر 4937924

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرکرد گل محمدی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ویروس کرونا شیراز بوشهر روز قدس شیوع کرونا شهرکرد گرگان عید سعید فطر قزوین بیرجند ایلام نماز عید سعید فطر روز جهانی قدس مشهد کشاورزی چهارمحال و بختیاری زیر کشت گل محمدی کشت گل محمدی کارخانه فرآوری تولید گل محمدی شمار می رود کشت این محصول گل محمدی بخش کشاورزی اسانس گیری سال گذشته هم اکنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۳۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو

حسین بهرامی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در حاشیه نمایشگاه اکسپو با بیان اینکه ۸۰ هزار هکتار از اراضی شیب‌دار در چهارمحال و بختیاری مستعد کشت و توسعه باغات بادام است، گفت: توسعه باغات بادام، افزایش اشتغال، صادرات و فرآوری بادام را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ در زمینه صادرات کالا و زنجیره ارزش راهبردی تشکیل شده است، افزود: دو محصول بادام و ماهیان سردآبی زنجیره ارزش راهبردی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در این نمایشگاه به سرمایه‌گذاران عرضه می‌شود. 

بهرامی با بیان اینکه ۳۰ هزار هکتار باغ بادام در استان وجود دارد، ادامه داد: ارزش این محصول در چهارمحال و بختیاری بیش از ۵۰ همت است که بیش از ۱۰ هزار نفر در استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول در این حوزه مشغول به‌کار هستند. 

بیشتر بخوانید

افزایش ۲ هزار تنی صادرات مغز بادام از چهارمحال و بختیاری

وی با بیان اینکه صادرات محصول بادام چهارمحال و بختیاری آشکار است، افزود: در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲ هزار و ۲۰۰ تن بادام با ارزش حدود ۱۸ میلیون دلار از این استان صادر شد که عمدتا صادرات این محصول، بدون پوست بود. 

بهرامی با بیان اینکه این استان ظرفیت بالایی برای تولید ماهیان سردآبی دارد، بیان کرد: از ۵۰۰ مزرعه فعال شیلات ماهی در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری، بیش از ۲۵ هزار و ۵۰۰ تن تولید انجام شد. 

وی با بیان اینکه ۲۲ کارخانه تولید خوراک آبزیان در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اظهار کرد: سالیانه ظرفیت تولید ۳۷۰ هزار تن از این محصول و ۱۵ هزار تن بسته‌بندی ماهی در استان وجود دارد.

بهرامی ادامه داد: ارزش ریالی صادرات ماهی، تخم ماهی قزل‌آلا و خوراک آبزیان از چهارمحال و بختیاری پارسال ۱۹ میلیون دلار بود.

نمایشگاه ایران اکسپو از هشتم تا ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو
  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • هجوم ملخ ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • افتتاح طرح انتقال آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • بهره برداری از طرح آبرسانی روستای گل سفید کیار