Web Analytics Made Easy - Statcounter

قطع و وصل مکرر جریان آب در رودخانه زاینده رود، نه تنها بر محیط زیست و حیات تمامی زیستمندان تاثیری ویرانگر دارد؛ بلکه برای جان و روان انسان ها هم بسیار مخرب و زیانبخش است.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان حشمت الله انتخابی،دبیر شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد محیط زیستی استان اصفهان به برنا گفت:در آستانه روز جهانی محیط زیست مجددا اخباری مبنی بر احتمال قطع جریان آب زاینده‌رود در رسانه ها منتشر گردیده که موجب نگرانی شدید مردم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخابی ادامه داد:رودخانه زاینده رود با بیش از ۴۹۰ کیلومتر طول و وسعتی به پهنای شهرها، روستاها و دشت های مسیر و در نهایت با مساحت ۴۷۶ کیلومترمربعی تالاب بین‌المللی گاوخونی، بخش اعظمی از محیط زیست فلات مرکزی ایران را تشکیل میدهد، که هر گونه سوء مدیریتی بر آن، تخریبی غیر قابل جبران به این عرصه طبیعی وارد می آورد.

وی افزود:اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران صراحت دارد: "در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی میگردد. از این رو فعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است.

وی ادامه داد:  قطع و وصل مکرر جریان آب در رودخانه زاینده رود، نه تنها بر محیط زیست و حیات تمامی زیستمندان اعم از گیاهان  و جانوارانِ حوضه تاثیری ویرانگر دارد؛ بلکه  برای جان و روان انسان هایی که در مسیر این رود حیات بخش زندگی می کنند هم بسیار مخرب و زیانبخش است.   انتخابی گفت:اگر زمانی با بهانه خشکسالی و  کمبود حجم آب در پشت سد زاینده‌رود، خشکاندن رودخانه را توجیه میکردند، اینک که به برکت بارندگی های دوساله اخیر امکان تداوم جریان آب وجود دارد، بهانه چیست؟ آیا نگران کاهش برداشت های غیر قانونی برای صنایع مسیر و یا باغات تازه احداث بالا دست هستند؟ ویا نگران کمبود آب جهت انتقال به خارج از حوضه؟ ،دبیر شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد محیط زیستی استان اصفهان گفت:همه به خوبی از ارزش های زیست بومی تالاب بین‌المللی گاوخونی آگاهی دارید . حتی با نگاهی صد درصد اقتصادی هم، حفظ تالاب بر سایر موارد استفاده از آب مزیت نسبی دارد.از استاندارمحترم  درخواست مینماییم با توجه به اولویت حقابه زیست محیطی رودخانه‌ها بعد از آب شرب، موضع قطع و وصل جریان آب در زاینده‌رود را پیگیری فرموده، به این نکته توجه دهید که حقابه داران زاینده‌رود صرفاً صنایع و کشاورزی نیستند و علاوه بر میلیون ها انسانی که در شهرها و روستاهای مسیر زاینده‌رود زندگی می‌کنند، میلیاردها زیستمند خُرد و درشت از کف زیان و آبزیان تا پرنده و چرنده و انواع گیاهان حیات و مماتشان به جریان دائمی رودخانه وابسته است. علاوه بر همه اینها، رودخانه خروشان فرهنگ و هنر و تمدن چند هزار ساله حاشیه زنده‌رود با جریان دائمی و مستمر رودخانه تداوم و شکوفایی پیدا میکند. اجازه ندهید این رود خروشان از حرکت باز ایستد.

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اصفهان زاینده رود زاینده رود محیط زیست جریان آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۳۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاندیداهای حوزه انتخابیه ری به بررسی مشکلات شهر پرداختند

ایسنا/تهران با هدف تقویت فضای شور و نشاط انتخاباتی و تلاش برای افزایش مشارکت در انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، کاندیداهای دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه ری، شامگاه سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، در حسینیه علی‌اکبر شهر ری، به بررسی مشکلات شهر پرداختند و ضمن بیان دیدگاه‌ها، برنامه‌های خود را درباره موضوع‌های گوناگون شهری بیان کردند.

سیدعلی‌ یزدی‌خواه، نماینده مجلس فعلی و منتخب دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم‌ از حوزه انتخابیه تهران، گفت: نمایندگان مجلس باید تمام‌قد از حق و حقوق مردم در تمامی زمینه‌ها دفاع کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی حوزه شمیرانات، ری و تهران اظهار کرد: دغدغه‌های نمایندگان انتخاب‌شده از سوی مردم باید به دور از گرایش‌های قومی، حزبی و جناحی بوده و بر اساس معیارهای مقام معظم رهبری و در راستای حمایت از حق و حقوق مردم‌ باشد.

یزدی‌خواه افزود: ما از افرادی که رای می‌آورند توقع داریم تمام‌قد از حوزه شهرستان ری در تمامی زمینه‌ها از جمله فرودگاه حضرت امام خمینی(ره)، بخش حسن‌آباد، شهرک صنعتی، قلعه‌نو، کهریزک، باقرشهر، قیامدشت و... حمایت کنند تا یکپارچه باقی بمانند.

وی خاطرنشان کرد: امروز نمایندگان مجلس باید بدانند که اگر با شجاعت در مقابل ظلم و خیانت ایستادگی کنند، مردم قدردان و پشتیبان آنها بوده و عملکردشان را فراموش نمی‌کنند. نمایندگان باید حامی و طرفدار مردم باشند و از اعتمادی که مردم به آن‌ها کرده‌اند، برای رفع مسائل و مشکلات آنها حرکت کنند.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، منتخب مردم در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های شمیرانات، ری و تهران بیان کرد: مجلسی قوی است که به پشتوانه قوی مردم بتواند گام‌های بلندی را برای حل مسائل کشور و مردم بردارد.

سلیمی ادامه داد: مجلس قوی، مجلسی توانمند، سالم و صالح است. مجلسی که بتواند یکی دو گام کشور را به سمت تعالی و قله‌ها (به تعبیر رهبر معظم انقلاب) پیش ببرد. مجلس قوی است. مجلس قوی به ساختمان مجلس نیست. ساختمان مجلس نمایانگر قوت مجلس نیست.

وی گفت: قدرت مجلس به نمایندگان قوی است. اگر نمایندگان توانمند باشند، اهل ساخت و پاخت و مسامحه نباشند، این مجلس، مجلس قوی است. مجلسی که در آن خدای نکرده مسامحه باشد اهل ساخت و پاخت باشند خدای ناکرده نمی‌توانند خود را به عنوان یک مجلس قوی نشان دهند. مجلس قوی مجلسی است که اگر یک نماینده‌ای وارد آن شد و سال اول رویکرد انقلابی داشت، سال پایانی هم همان دوز انقلابی را حفظ کرده باشد.

سمیه رفیعی، کاندید نمایندگی مجلس دوازدهم شورای اسلامی نیز اظهار کرد: حفاظت از محیط زیست و برخورد با تخلفات زیستی باید بیش از گذشته مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

رفیعی ادامه داد: اگر قرار است علم و بیرق مسئله محیط زیست را به دست جوانان انقلابی و جبهه انقلاب بدهیم، باید آنها را وارد مجلس کنیم، بعضی از انحرافاتی که در مدیریت کلان محیط زیست کشور است باید از مسیر نظارتی مجلس به روال اصلی و اصیل خودش برگردد.

وی در خصوص اصل ۵۰ قانون اساسی، گفت: اصل ۵۰ قانون اساسی که بر حفاظت محیط زیست می‌پردازد، اصلی است که در دنیا نظیر ندارد، اما سال‌هاست محجور واقع شده و اولویت‌های حوزه محیط زیست معمولا کمتر مورد توجه واقع شده و این در حالی است که ما با مسائل عدیده و مهمی در این حوزه مواجه بوده و هستیم.

رفیعی ادامه داد: اوایل انقلاب با وجود تمامی مشکلات اقتصادی و ناامنی و انواع ترورها، چه افکار بلند و جهان‌بینی عظیمی وجود داشته که به این مسئله مهمِ حفظ محیط زیست، رسیده‌اند و امروز ما این اصل را مدیون شهیدانی همچون شهید بهشتی هستیم که یکی از اشخاص اصلی و تأثیرگذار در قانون اساسی کشور بودند و در همه مسائل و تدوین قوانین، نگاه جامع و دقیقی داشتند.

وی با بیان این‌که دنیا چشم دیدن پیشرفت کشور ما را ندارد؛ تصریح کرد: یکی از مهمترین وظایف نمایندگان در طول ۴ سال مسئولیت، علمداری حوزه محیط زیست در جبهه انقلاب است که مقام معظم رهبری در روز درختکاری به صراحت بیان کردند، کار برای محیط زیست یک فعالیت انقلابی است و نباید به این مهم بی‌توجه بود.

رفیعی خاطرنشان کرد: با استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران و بر اساس قانون اساسی، حفاظت محیط زیست وظیفه‌ای همگانی است و حفظ طبیعت و منابع سرزمینی باید در اولویت قرار بگیرد.

محسن عزیز وکیلی، فعال فرهنگی نیز در ادامه این برنامه بیان کرد: پشت طرح مسئله استان تهران غربی و تهران شرقی چه تفکر قومیت‌گرایی وجود دارد؟ اما نکته‌ای که مهم است و به آن توجه نشده، این است که مدت‌هاست مردم ری و ورامین بدون مشکل و چالشی کنار هم زندگی می‌کنند و این بحث تقسیم‌بندی استان اخیرا منتشر شده که به مزاج برخی فعالان رسانه خوش نیامده است.

وی افزود: با بیان این موضوعات و حواشی، مطالبات اشتباه را بین مردم نشر می‌دهند که گسل قومیتی و چالش امنیتی برای این دو شهرستان را در پی خواهد داشت که فقط برای تامین منافع برخی آقایان بوده و باید از ایجاد این جو جلوگیری کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاندیداهای حوزه انتخابیه ری به بررسی مشکلات شهر پرداختند
  • کشف سلاح عجیب از شکارچیان حیات وحش/ عکس
  • هشت شکارچی متخلف حیات وحش گچساران دستگیر شدند
  • حفاظت از محیط زیست مهم‌ترین اصل فعالیت‌های تولیدی است
  • ایجاد ۲۱ خانه محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری
  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • حیات یک کشور وابسته به معلمان است
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی/یک تجربه موفق
  • متخلفان صید ماهی در تور محیط بانان لرستان