Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-02@13:26:19 GMT

رشد ۳۰ درصدی سطح زیرکشت کلزا در اردبیل

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۳۶۲۷

رشد ۳۰ درصدی سطح زیرکشت کلزا در اردبیل

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از استان اردبیل، خلیل نیکشاد اظهار کرد: در سال جهش تولید تمام تلاش کشاورزان و باغداران اردبیلی بر این است تا تولیدات کیفی خود را افزایش داده و به توانمندی اقتصادی کشور کمک کنند.

وی با بیان اینکه در شهرستان پارس‌آباد و در بیش از سه هزار و ۵۰۰ هکتار برداشت محصول کلزا آغاز شده است، اظهار کرد: کلزا در زمره دانه‌های روغنی و باارزش غذایی مناسب است که قطعا افزایش تولید این محصول به خوداتکایی کشور در تامین روغن مورد نیاز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل با اشاره به اینکه در مزارع پارس‌آباد بیش از هفت هزار و ۲۰۰ تن محصول کلزا برداشت خواهد شد، گفت: در سایر شهرهای شمالی و جنوبی این استان کشت کلزا با یک روند صعودی روبرو بوده که پیش‌بینی می‌کنیم در مجموع بیش از ۱۵ هزار تن محصول کلزا در استان برداشت شود.

نیکشاد به رشد ۳۰ درصدی تولید این محصول و همچنین افزایش سطح زیرکشت محصول کلزا در مزارع اردبیل اشاره کرد و افزود: قیمت تضمینی این محصول ۴۶ هزار ریال تعیین شده که مراکز خرید با افت ۱۰ درصد و دو درصد ناخالصی موظف به خرید این محصول از کشاورزان هستند.

وی بیان کرد: تا اواسط تیرماه سال جاری برداشت این محصول در مناطق شمالی اردبیل ادامه خواهد داشت و در تابستان نیز برداشت محصول کلزا از مزارع جنوب استان آغاز خواهد شد تا با تحویل آن به کارخانه‌های روغن‌کشی فرآوری این محصول انجام شود.

اردبیل نیازمند صنایع فرآوری در بخش روغن‌کشی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل تصریح کرد: به رغم تولید باکیفیت محصول کلزا و سایر دانه‌های روغنی در این استان صنایع فرآوری به ویژه روغن‌کشی وجود ندارد.

نیکشاد از سرمایه‌گذاران خواست؛ در سال جهش تولید نسبت به ارائه طرح‌های نوین در تولید و فرآوری محصول کلزا و دانه‌های روغنی اقدام کرده و در این بخش پیشقدم شوند.

وی افزود: تلاش‌مان بر این است تا یک فرصت مناسبی را در پیشبرد اهداف اقتصادی بخش کشاورزی ایجاد کنیم که توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و احداث سردخانه‌ها و انبارهای مکانیزه جزو اولویت‌ها و رویکردهای اصلی است.

46

کد خبر 1394978

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان اردبیل محصول کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۳۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت جو قصیل در قم

حسین کوه خضری، رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی قم  با اشاره به اینکه با توجه به منابع محدود آبی در استان نیازمند تغییر روش کشت محصولات کشاورزی هستیم، گفت: کاهش میزان آبدهی و برداشت زودتر محصول، حذف علف‌های هرز و افزایش کیفیت علوفه دامی از مزایای برداشت جو به صورت قصیل است.

وی افزود: در کشت جو به صورت قصیل، وقتی دانه جو از مرحله شیری وارد مرحله خمیری می‌شود، محصول برداشت و به ۲ صورت تازه و یا خرد و سیلو شده به مصرف دام می‌رسد.

کوه خضری با بیان اینکه امسال دو هزار تن محصول جو در استان به این صورت در استان برداشت می‌شود، افزود: پیش بینی می‌کنیم سال آینده ۱۰ درصد از زمین‌های زیر کشت محصول جو به صورت قصیل برداشت شود.

وی با بیان اینکه کشت جو قصیل که امسال به صورت آزمایشی در استان قم اجرا شد این روز‌ها به مرحله برداشت رسیده است،گفت:در حال حاضر ۲۳ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت محصول جو قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تویسرکان پیشتاز کشت کلزا در استان همدان
  • برداشت کلزا از مناطق گرمسیری برای اولین بار
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • برداشت ۷ هزار و ۴۳۸ تن عسل در سال گذشته
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع  گيلانغرب
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد
  • برداشت جو قصیل در قم
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید