Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-با شروع دوباره تورهای گردشگری، نگرانی از برخی برخوردهای محلی و انتظامی با تورهای گردشگری وجود دارد.از زمانیکه شیوع کرونا در ایران تایید شد، تاکنون بسیاری از فعالیت های گردشگری متوقف شده بود. هرچند که سفرها به تایید پلیس راه و استانداری ها در تعطیلات نوروز و عید فطر متوقف نشد، اگرچه در قیاس با گذشته کاهش قابل توجه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هشدارهای وزارت بهداشت برای خودداری از سفرهای غیرضروری در شرایط کرونا همچنان برقرار است، با این حال وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باور دارد اگر خدمات سفر از تاسیسات دارای مجوز دریافت شود، اوضاع را بهتر می توان مدیریت کرد و البته به این شکل از صنعت گردشگری حمایت کرد.

از زمانیکه شیوع کرونا در ایران تایید شد، تاکنون بسیاری از فعالیت های گردشگری متوقف شده بود. هرچند که سفرها به تایید پلیس راه و استانداری ها در تعطیلات نوروز و عید فطر متوقف نشد، اگرچه در قیاس با گذشته کاهش قابل توجه داشت.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا با پایان ماه رمضان، به تاسیسات گردشگری اجازه بازگشایی داد و حتی مردم را به طبیعت گردی تشویق کرد. حدود یک هفته پیش هم رئیس جمهور اجازه بازگشایی موزه ها را صادر کرد.

حالا سهند عقدایی، تورگردان و فعال گردشگری خبر ازسرگیری تورها را در تعطیلات نیمه خردادماه با رعایت پروتکل های بهداشتی داد.

او گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از آنکه رسما اجازه فعالیت به تاسیسات گردشگری و تورها را داد، یکسری پروتکل های بهداشتی ابلاغ کرد که مطابق آن می توان تور اجرا کرد. ما از نیمه خردادماه تورها را از سر می گیریم، هرچند که نگران برخورد نیروهای محلی و انتظامی هستیم.

این تورگردان در پاسخ به این سوال که آیا اجازه رسمی به آژانس های مسافرتی برای اجرای تور داده شد، اظهار کرد: دفاتر خدمات مسافرتی مطابق بند ب (اجرای تور) اجازه رسمی برای اجرای تور دارند، هرچند با وجود چنین مجوزی در سال های گذشته و در شرایط عادی، بسیار شاهد برخوردهای سیلقه ای بوده ایم، به ویژه در برابر توریست داخلی. آن زمانکه کویر مرنجاب را به روی تورها بستند، هیچ ممنوعیت یا محدودیتی رسمی برای اجرای تور در آن منطقه اعلام نشد، اما به محض ورود اتوبوس های گردشگری برخورد و توقف ها شروع می شد.

عقدایی در پاسخ به این پرسش که با وجود هشدارها و اخطارها برای سفر نرفتن، آیا این آمادگی وجود دارد که تور به شکل دسته جمعی برگزار شود؟ گفت: قبلا در مقاله های علمی این موضوع را بررسی کرده بودیم که اقتصاد کشورها تحمل قرنطینه صد در صد را ندارد و باید تعادلی بین سفر و سلامت برقرار شود، همین نتیجه ای که اینک بسیاری از کشورها به آن رسیده اند، در اروپا که ویروس کرونا تلفات بالایی به نسبت کشور ما داشته، سفرها با رعایت پروتکل های بهداشتی از سر گرفته شده است، ضابطه ای هم در ارتباط با اینکه سفرها حتما کاری باشد و تفریحی نباشد، تعیین نکرده اند. باید در نظر گرفت مردم پس از دوران قرنطینه به سفر نیاز دارند و سفر بخشی از زندگی مردم شده است. نتیجه ای که بیشتر کشورها گرفته اند این است که سفر را با رعایت یکسری پروتکل دوباره برقرار کنند.

وی افزود: طبیعتا وقتی از خانه خارج می شویم یک درصد ریسک را پذیرفته ایم، اگر پروتکل ها را رعایت کنیم، آن ریسک را کاهش داده ایم. این خطرات همیشه در زندگی و سفرهای ما جاری بوده است، مثل آنفلوآنزا، بیماری های گوارشی هنگام سفر، تصادف رانندگی و دزدی، همه اینها نه تنها بخشی از ریسک سفر، بلکه زندگی است.

این تورگردان درباره چگونگی اجرای تور دسته جمعی در شرایط کرونا و اینکه آیا پروتکلی برای اجرای تور از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگر تعریف شده است، اظهار کرد: معاونت گردشگری مشخصا برای تورهای گردشگری، پروتکلی تعریف نکرده است، اما برای تمام اجزای سفر، پروتکل دارد که تورها بر همان اساس اجرا می شود. معمولا قبل از اجرای تور با بخش هایی که قرار است خدمات دهند، تماس گرفته می شود تا از اجرای این پروتکل ها در آن مکان، مطمئن شویم. البته که بازرسی و کنترل ها درباره چگونگی رعایت پروتکل های بهداشتی با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است و آژانس های مسافرتی توان و امکان این کار را ندارند.

وی ادامه داد: ظرفیتی که ما در آژانس خود برای تورهای کمپینگ تعریف کرده ایم، بین 10 تا 15 نفر است. تورهای دسته جمعی هم با 20 تا 22 نفر ظرفیت برگزار می شود، تقریبا 50 تا 60 درصد ظرفیت تورهای سابق.

عقدایی درباره استقبال از تورهای گردشگری، گفت: متقاضی برای این تورها وجود دارد، ولی نه به اندازه سال های گذشته، مثلا ما با 30 درصد ظرفیت گذشته تور اجرا می کنیم، به این معنی اگر قبلا 20 تور اجرا می شد حالا به اندازه شش تور تقاضا وجود دارد.

این فعال گردشگری درباره برنامه ریزی متولیان گردشگری برای توزیع و مدیریت سفرها در شرایط کرونا اظهار کرد: نه تنها در این زمان که کووید-19 جهانی را درگیر کرده که در زمان های دیگر هم شاهد چنین برنامه ریزی نبودیم. مگر در تعطیلات مهم نوروز چنین برنامه ریزی دارند که الان داشته باشند؟! قطعا جریان دهی سفر اقدام موثری می تواند باشد اما متولی فقط بخشنامه می دهد و بعد هم اعلام می کند 24 ساعته آماده باش است که اگر شکایتی بود، رسیدگی کند. درحالی که قبل از آن باید اقداماتی را انجام دهد.

عقدایی در ادامه به هشدارها و اخطارهای که در حال حاضر کم اثر شده اند، اشاره کرد و گفت: با شیوع ویروس کرونا در جهان و به تبع ایران، مساله ای ناشناخته را در دهه اخیر تجربه می کنیم که بیشتر رفتارها در این دوران بویژه رفتارهای بهداشتی از ترس بوده است. اکنون بشر به این نتیجه رسیده که ترس را باید کنار بگذارد و بیشتر رعایت کند، چرا که برای مدت طولانی نمی توان با ترس زندگی کرد. بنابراین، دیده می شود پیام های ترس در بین مردم کمتر خریدار دارد. بهتر است به جای ترساندن مردم از روش ها و آموزه های دیگر استفاده شود، مثل آنچه باید در جریان سفر انجام دهند.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی پروتکل های بهداشتی تورهای گردشگری برای اجرای تور پروتکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۳۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، مسلم شجاعی مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: «رویداد» یکی از محصولات اصلی صنعت گردشگری کشورهاست. رویداد از جنس محصولاتی است که انسان محور و تعامل محور است. نمایشگاه کتاب همچون دیگر رویدادها از منظر گردشگری جذاب است.

وی به آمار بازدید نمایشگاه کتاب در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود:‌ بازدید چند میلیونی از نمایشگاه در ۱۱ روز عددی قابل توجه است. این رویداد برای ما ارزشمند است چرا که کمک می‌کند تا گردشگران خارجی را نیز جلب کنیم.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ادامه داد: برخی از کشورهای همسایه و منطقه نظیر عراق، عمان، کویت، بحرین، هند، روسیه، چین و... که برای ما بازار هدف گردشگری هستند، در نمایشگاه کتاب حضور دارند. حضور کشورها به عنوان مهمان ویژه یا جذابیت آثار ناشران ایرانی، باعث می‌شود تا نمایشگاه کتاب تهران به رونق گردشگری خارجی کمک کند.

شجاعی انتشارات میراث فرهنگی را که به صورت تخصصی کتاب منتشر می‌کند، عامل ترویج گردشگری در بستر نمایشگاه کتاب خواند و افزود: در این مجال می‌توان فرصت‌های گردشگری از طریق کتاب را به بازدیدکنندگان خارجی نمایشگاه معرفی کرد. به این ترتیب هم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به توسعه گردشگری از طریق کتاب‌های تخصصی کمک می‌کند و به نوعی زمینه تعامل نمایشگاه کتاب و گردشگری محسوب می‌شود.

وی برگزاری تور بازدید گردشگران خارجی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را عامل توسعه گردشگری رویداد محور برشمرد و گفت: برای سال‌های آتی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، می‌توان با همکاری بخش خصوصی تور بازدید گردشگران خارجی از این رویداد را برگزار کرد؛ می‌دانم مردم کشورهایی نظیر تاجیکستان علاقه بسیاری به نمایشگاه کتاب تهران دارند. همینطور کشورهای عرب و فرهیختگان کشورهای فارسی زبان به نمایشگاه کتاب تهران علاقه‌مندند.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، افزود: می‌توانیم با برنامه‌ریزی ساده تورهای گردشگران خارجی را در بازه زمانی برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برگزار کنیم؛ اینطور گردشگران خارجی علاوه بر بازدید از مناطق تاریخی و دیدنی ایران از نمایشگاه کتاب هم بازدید می‌کنند. این یعنی تقاطع‌هایی که نمایشگاه کتاب می‌تواند با صنعت گردشگری کشور ارتباط برقرار کند.

شجاعی با طرح این موضوع که آمار دقیقی از حضور گردشگران خارجی در ادوار گذشته نمایشگاه کتاب تهران در دسترس نیست، گفت:‌ امسال می‌توانیم رصد کنیم و متوجه شویم که چه میزان گردشگر خارجی به نمایشگاه کتاب می‌آیند. دوره‌های قبل حضور تعداد قابل توجهی گردشگر خارجی را در نمایشگاه کتاب شاهد بودم. به جرأت می‌توانم بگویم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کننده خارجی دارد و بخشی از این بازدیدها از مسیر گردشگری محقق شده است.

وی هماهنگی بین بخشی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای استفاده بیشتر از موقعیت نمایشگاه کتاب تهران برای گردشگری خارجی را مهم خواند و ادامه داد: می‌توان با نگاه فرهنگی به مقوله گردشگری ادبی و گردشگری رویدادمحور منافع اقتصادی برای کشور ایجاد و بخش خصوصی را در این حوزه به خوبی فعال کرد. آنها که به طور حرفه‌ای اصول جذب گردشگر خارجی به کشور را می‌دانند می‌توانند نظر گردشگر خارجی را برای بازدید از نمایشگاه کتاب تهران، جلب کنند.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: می‌توانیم میان معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و معاونت امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشست مشترک برگزار کرد. همچنین بخش خصوصی نیز تورهای گردشگری کتاب و گردشگری ادبی و... را فعال کند. می‌توان این مهم را برای دوره‌های بعدی نمایشگاه کتاب ریل‌گذاری کرد. لازم است سیاست جدیدی برای سال‌های آینده درباره این امر مهم اتخاذ کرد.

شجاعی در رابطه با شعار امسال نمایشگاه کتاب با عنوان «بخوانیم و بسازیم» گفت: با کتاب خواندن می‌توان گردشگری ایران را ساخت. من کتاب «در سرزمین مردمان نجیب» را برای مطالعه پیشنهاد می‌کنم؛ این کتاب نوشته هرؤیه روپچیچ، موسیقیدانی از کشور کرواسی است و داستان آن ۲ بار سفر مرد کروات به تمام نقاط ایران را روایت می‌کند. این موسیقیدان حس خود را از هر آنچه در ایران و از مردم ایران دیده توصیف کرده و مهمترین توصیفی که مرد کروات از ایران در ذهنش ثبت شده مهمان نوازی است که به آن معروفیم.

کد خبر 6096279 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • دستمزد راهنمایان گردشگری برای ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستمزد راهنمایان گردشگری برای ۱۴۰۳ مشخص شد
  • دستمزد راهنمایان گردشگری مشخص شد
  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • توقف تورهای غیرمجاز گردشگری استان مرکزی در ایستگاه پلیس فتا
  • برخورد قاطع با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • توقف تور‌های غیرمجاز گردشگری استان مرکزی در ایستگاه پلیس فتا
  • توقف‌ تورهای غیرمجاز گردشگری استان مرکزی در ایستگاه پلیس فتا
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند