Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خصوص تشکیل فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی، گفت: با توجه به اینکه در تمام ادوار مجلس نماینده‌ای که تحصیلات و تخصص او محیط‌زیست بوده باشد، نداشتیم. از همین رد در این دوره بنده پیگیر تشکیل فراکسیون محیط‌زیست و اعلام موجودیت آن بودم و بیش از ۷۰ نماینده تشکیل این فراکسیون را امضا کردند و تحویل هیأت رییسه مجلس شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: نخستین جلسه برای تشکیل این فراکسیون روز ۳۱ اردیبهشت با حضور جمعی از منتخبان مجلس یازدهم و با هدف بحث و تبادل نظر پیرامون سه موضوع بسیار مهم با حضور تعدادی از پژوهشگران صاحب تخصص در این حوزه‌ها برگزار شد.

رفیعی در ادامه درباره موضوعات مورد بحث در این جلسه بیان داشت: اولین موضوعی که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت، لایحه حمایت از جنگلبان‌ها و محیط‌بان‌ها با محوریت محیط‌بان جانباز آقای هادی‌پور که اخیرا پای خود را از دست دادند، بود. حادثه‌ای که برای ایشان رخ داد، عاملی شد تا به این لایحه ورود کنیم و نقص‌هایی که در حوزه حمایت از گارد حفاظتی محیط زیست و جنگلبانی وجود دارد را پیگیری و برطرف کنیم و قاطبه نمایندگان بر این باور هستند که این موارد باید در اسرع وقت حل شود.

وی ادامه داد: مساله بعدی بحث آمایش سرزمین بود و اینکه آمایش سرزمین از این به بعد باید به صورت واقعی در دستور کار مجالس و دولت‌ها قرار گیرد و صرفا یک ژست و شعار نباشد، چراکه اصول برنامه‌ریزی و آمایش سرزمین باید بنای تصمیم‌گیری‌های درست و تضمین‌کننده پیشرفت مثبت کشور باشد و تصمیم‌سازی‌ها فارغ از قوم‌گرایی یا لابی‌ها و بر اساس آمایشی که از سراسر کشور انجام می‌شود، رقم بخورد. سومین موضوعی که در این جلسه بحث شد مساله مشکل صنایع و حفاظت محیط زیست بود و ان‌شاءالله مجلس حتما به کمک کارآفرینی و کسب و کار خواهد آمد، اما با رعایت ملاحظات تا کمترین آسیب‌ها و تخریب‌ها متوجه محیط زیست شود؛ بنابراین امیدواریم که با سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری‌های تخصصی، کار با تدبیر در مجلس صورت گیرد تا ان‌شاءالله شاهد بهبود شرایط کشور در حوزه محیط زیست باشیم.

نماینده مردم تهران در خصوص تشکیل نخستین جلسه رسمی این فراکسیون با آغاز مجلس یازدهم، بیان داشت: عصر روز سه‌شنبه بعد از جلسه صحن مجلس دومین جلسه فراکسیون که نخستین جلسه رسمی در مجلس یازدهم است، تشکیل خواهد شد، در این جلسه که با موضوعیت گرد و غبار‌ها برگزار خواهد شد، قرار است گزارش تفریغ بودجه در حوزه گردوغبار‌ها که از دیوان محاسبات دریافت شده، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه محیط‌زیست یک حوزه گسترده است، تصمیم داریم حتما در هر جلسه فراکسیون از متخصصان هر کدام از حوزه‌ها دعوت کنیم که با مشورت آن‌ها ریل‌گذاری در این حوزه یک ریل‌گذاری صحیح و درست باشد یعنی با اطلاعات واقعی و آگاهی کامل از وضع موجود و ترسیمی از شرایطی که می‌خواهیم از آینده کشور داشته باشیم، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی انجام شود.
بیشتر بخوانید: طبیعت بی‌جان/ نقش سازمان محیط زیست در آتش سوزی خائیز چه بود؟رفیعی در ادامه با اشاره به آسیب‌هایی که تاکنون به حوزه‌های مختلف محیط زیستی کشور وارد شده است، تاکید کرد: من اصرار دارم که این فراکسیون فارغ از سیاسی‌کاری‌ها و سیاست‌زدگی‌هایی که تاکنون موجب وارد شدن آسیب به محیط‌زیست کشور شده است، کار کند و بنای این فراکسیون را رسیدگی به مسائل تخصصی این حوزه بدون اهداف سیاسی گذاشته‌ایم.

نماینده تهران در ادامه این گفتگو درخصوص مهمترین دغدغه‌ها و اولویت‌های حوزه محیط زیست در شرایط کنونی، گفت: ما بحران‌های کمی نداشتیم که ناشی از بی‌تدبیری‌ها در حوزه عملکردی و اجرا و البته ضعف نظارت‌ها بود، حادثه سیل مساله‌ای بود که همه مردم اثرات وقوع آن و تبعات آن را درک کردند منتها این سیل اتفاقی بود که می‌شد برای آن برنامه داشت و با برنامه‌ریزی‌ها اگر نگوییم از وقوع آن می‌توان جلوگیری بلکه حداقل می‌توان خسارات آن را کم کرد.

وی ادامه داد: حتی در خصوص مسائل بعد از سیل، مثلا خاکی که سیل همراه خود می‌آورد، یک خاک حاصلخیزی است و از نظر کشاورزی بسیار غنی است که می‌توان از آن بهره‌برداری‌های مفیدی کرد، اما چون برنامه‌ریزی وجود ندارد، منابع خودمان را خیلی راحت از دست می‌دهیم.

رفیعی همچنین با اشاره به عملکرد سلیقه‌ای مدیران در اثر عدم نظارت، اظهار داشت: در طول سال‌های گذشته این عدم نظارت در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی خیلی احساس می‌شد و بحران‌های اخیر حاصل این عدم نظارت‌ها و عملکرد‌های سلیقه‌ای است به این دلیل که عدم نظارت موجب می‌شود تا مدیران متولی در امر محیط زیست، منابع طبیعی و حتی کشاورزی، سلیقه‌ای عمل کنند و، چون اتفاق‌ها در این حوزه‌ها با فاصله نتیجه خود را نشان می‌دهد، لذا مدیرانی که در یک موضوع تصمیماتی می‌گیرند که منجر به تخریب یا ناکارآمدی است، پاسخگوی عملکرد خودشان نیستند، مثلا یک تصمیم گرفته می‌شود و آثار آن ده سال بعد بروز می‌کند در حالیکه عمر مدیریتی آن مدیر در بهترین حالت هشت سال است.

وی ادامه داد: در حوزه‌های مختلف مانند جنگل‌ها، معادن، مساله استفاده از خاک، شکار، صید، پاک‌تراشی جنگل‌ها و یا جنگل‌سوزی‌هایی که اتفاق می‌افتد، معمولا چنین شرایطی حاکم است. همچنین به دلیل دقیق و عمیق نبودن نظارت معمولا کار‌ها براساس سلیقه شخصی مدیران انجام می‌شود که در اینجا نیاز است تا دو تصویب پیشگیرانه صورت گیرد تا بخش قابل توجهی از این موارد اصلاح شود.

نماینده مردم تهران در ادامه با انتقاد از برخی تصمیم‌های ناصحیح، گفت: هر اتفاق مثبت پایدار و روبه‌جلویی در همه حوزه‌ها مانند؛ اقتصاد، جامعه، فرهنگ و یا هر نوع پیشرفت پایداری که در کشور رخ دهد، باید یک بخش بسیار مهم آن حفظ و حراست از سرمایه‌های طبیعی ما باشد، ما نمی‌توانیم و نباید با توجیه ایجاد اشتغال به اقلیم آسیب بزنیم؛ چراکه اگر اقلیم و سرمایه طبیعی ما از دست برود، آینده روی چه چیزی بنا خواهد شد؟ لذا در تصمیمات اقتصادی اگر جنبه‌های محیط زیستی آن در نظر گرفته نشود تنها مشمول یک بازه زمانی کوتاه ۵ یا ۱۰ ساله خواهد بود و پیشرفت پایدار کشور را تضمین نمی‌کند.

وی گفت: اینگونه تصمیمات که شاید حتی یک افق ده ساله داشته باشند، تنها محدود به همان دوره زمانی هستند، اما داشته‌ها و سرمایه‌های طبیعی مردم را از آن‌ها می‌گیرند؛ بنابراین ان‌شاءالله تلاش می‌کنیم که در این مجلس نظارت‌ها عمیق، دقیق و حتما حین انجام کار دولت‌ها باشد تا در همان زمان انجام کار‌ها پاسخگوی عملکرد خود باشند، البته نکته بسیار مهمی را قابل اشاره می‌دانم و آن اینکه در بحث محیط زیست باید هم ما به دولت کمک کنیم و هم دولت به مجلس کمک کند تا کمترین تخریب‌ها و بیشترین بهره‌وری‌ها به نفع مردم رقم بخورد و این تضمین‌کننده پیشرفت و پایداری توسعه کشور باشد. منبع: ایلنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 محیط زیست گرد و غبار برنامه ریزی محیط زیست عدم نظارت حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۴۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجلس دوازدهم از نگاه تحلیلگران مجلسی بدون اکثریت مطلق و متشکل از چند فراکسیون خواهد بود، اتفاقی که در نتیجه اختلاف بین اصولگرایان و خالی بودن میدان رقابت انتخابات از حضور اصلاح طلبان و اعتدالیون رخ داده است.

جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین به این نکته اشاره می‌کند و می‌گوید اصولگرایان از همین حالا با هم به اختلاف برخوردند.

او منتقد نحوه برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم است و می گوید؛«در نتیجه این انتخابات منتقدین وارد مجلس نشدند و دور از انتظار است که گروه‌های منتقد در مجلس دوازدهم تشکیل شوند.»

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه را می‌خوانید:

********

*آقای هروی! پیش بینی می شود مجلس آینده یک مجلس بدون اکثریت با فراکسیون های متعدد باشد، چند فراکسیونی شدن مجلس دوازدهم، چه مزایا و یا معایبی می‌تواند داشته باشد؟

یکی از پیش‌بینی‌هایی که برای مجلس دوزادهم می‌شود انجام داد این است که این مجلس مانند مجالس گذشته شاخصه‌های فراکسیونی روشنی نداشته باشد، علت هم این است که اکثر نمایندگان یک دست وارد مجلس شدند وامکان تفکیک سیاسی در بحث جبهه‌های مختلف و یا فراکسیون‌های مختلف وجود ندارد.

از طرفی به دلیل اینکه انتظارات مردم افزایش پیدا کرده، شکاف بین فراکسیون‌ها بیشتر شده، براساس رایزنی‌های صورت گرفته توسط دوستان ما در مجلس شاهد این نکته هستیم که حتی فراکسیون مستقلین که در مجلس سابق هم فراکسیون اقلیت بود، در مجلس دوازدهم هم شاکله روشنی نداشته باشد و از همین ابتدا ملاحظات سیاسی در مورد هیئت رئیسه مجلس آغاز شده است.

در هیچ دوره ‎ای از مجلس تا این اندازه شاهد شدت و ضعف در بحث فراکسیون‌ها و تفکیک گروه‌های سیاسی در مجلس نبودیم، شاید این هم به دلیل همان یکدست شدنی است که متأسفانه در این دوره از مجلس شاهد هستیم.

در مجلس یازدهم فقط فراکسیون مستقلین از دولت انتقاد می‌کرد

در مجلس‌های گذشته شاهد این بودیم که فراکسیون‌های سیاسی متفاوتی با جمعیت نسبتاً متعادل وجود داشتند اما در مجلس یازدهم مشخص شد که غیر از فراکسیون مستقلین که حدود ۵۰ نفر عضو آن بودند، فراکسیون دیگری برای نقد وضعیت موجود و اقدامات دولت نقشی ایفا نکرد. لذا انتظار از مجلس دوازدهم این است فراکسیون نقاد که بتواند عملکرد دولت یا سایر قوا را به نقد بکشاند، نداشته باشیم و این جای تأسف دارد.

*یعنی مجدداً شاهد مجلس ناظر بر رفتار دولت نخواهیم بود...

مهندسی انتخابات عملاً به سمتی رفت که مجلس را به فضای مورد نظر دولت هدایت کرد. بنابراین به نظر می‌رسد مجلس دوازدهم در بحث تصویب لوایح اصطکاکی با دولت نداشته باشد.

نفوذ تندروهای خارج از پارلمان بر تصمیمات درون پارلمانی؟

*شنیده می‌شود چهره‌های تندرو نظیر رائفی‌پور به منتخبین مجلس دوازدهم خط‌دهی می‌کنند، نفوذ تندروها را در مجلس دوازدهم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جریان رائفی‌پور نشان داد که مجلس از بیرون هدایت و مدیریت می‌شود و این آفت بزرگی بر دامن مجلس دوازدهم است که بخواهد این نقیصه را پوشش دهد. آنچه مسلم است این نکته است که شرایط مجلس دوازدهم به خصوص با حضور تندروها، احتمال اینکه گروه‌هایی خارج از مجلس هدایت برخی از مصوبات یا تحرکات داخلی مجلس را بدست بگیرند، بیشتر از گذشته شده است، به همین دلیل به نظر می‌رسد نقد دولت در مجلس دوازدهم به شدت کمتر از مجلس یازدهم می‌شود.

*آقای هروی! در چنین فضایی فکر می کنید مستقلین در مجلس توانایی چانه‌زنی در مباحث مختلف از جمله برای کسب کرسی‌های هیئت رئیسه را دارند؟

همه تلاش این است که فراکسیون مستقلین شکل بگیرد که بتواند به عنوان جبهه مقابل تندروها حضور داشته باشد و فعالیت کند و همه انتظارات از همین فراکسیون خواهد بود.

به عبارت دیگر انتظار ما از مجلس دوازدهم این است که بتواند خواسته‌ها و رضایت عمومی مردم را جلب کند اما بر شاکله چنین مجلسی این نور رستگاری را نمی‌توان مشاهده کرد.

چالش بین اصولگرایان بر سر کرسی ریاست مجلس

*گفته می‌شود ریاست قالیباف بر مجلس از بیرون نیز حمایت می‌شود، ارزیابی شما از وضعیت قالیباف در مجلس دوازدهم به چه صورت است؟

متأسفانه چالش‌ها بر سر انتخاب رئیس مجلس حتی پیش از انتخابات مجلس آغاز شده بود و این قضیه همچنان ادامه دارد، کما اینکه جلسات و نشست‌های اصولگرایان حاکی از این است که در اردوگاه اصولگرایان هم بر سر ریاست و نائب رئیسی مجلس چالش‌های جدی وجود دارد.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899114

دیگر خبرها

  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی
  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است
  • نظارت پلیس فتای قم بر فضای مجازی همزمان با اجرای طرح نور
  • ابعاد ورشکستگی رژیم صهیونیستی در نتیجه جنگ غزه
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • برای حج تمتع هیچ نماینده‌ای از مجلس اعزام نمی‌شود/ افزایش قیمت ارز نرخ حج را گران کرده است