Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها مراکز فرهنگ و هنر بردخون خاموش و بی فروغ است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دیّر، فرهنگ و هنر جزئی از مهم‌ترین ضروریات زندگی است، چراکه هنر در وجود همه انسانها وجود دارد و فرهنگ از داشته‌ها، سوابق و آداب و رسوم آنان حکایت دارد.

فرهنگ و هنر نیازمند سازماندهی است تا ما را در رسیدن به اهداف متعالی یاری دهد و بی‌شک برای بروز و ظهور هنر، نیاز به مراکز و مکان‌هایی داریم که هنرمند با آرامش خاطر فعالیت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها فرهنگ و هنر بردخون خاموش و بی فروغ است، دیگر از آن فریادها و شلوغی‌های مراکز فرهنگی هنری در این دیار خبری نیست، همه چیز در سکوت است و مبهم.

بخش بردخون هنرمندان و هنردوستان زیادی را در خود پرورش داده که روزی در آسمان این دیار درخشیده‌‌اند، شاعران و نویسندگان برجسته، بزرگان و علمای حوزوی و دانشگاهی در گذشته و حال، قهرمانان مبارزه با استعمار و استکبار، شخصیت‌های دینی و فرهنگی و استعدادهای ناب، همه نشان از گنجینه‌های ارزشمند مردم این دیار هنرپرور است.

 مجتمع فرهنگی هنری بردخون در سال 1373 با تلاش مسئولان بویژه افراشته مدیرکل وقت فرهنگ وارشاداسلامی استان که احداث دو مکان فرهنگی را در زادگاه‌های دوقهرمان جنوب(رئیس علی دلواری و خالوحسین بردخونی) مصوب کردند، افتتاح شد و بالاخره هنرمندان بردخونی نیز دارای مکانی مستقل شدند.

مجتمع فرهنگی نیروی ثابتی نداشت

اما افتتاح مکان تنها یکی از خواسته‌ها بود، زیرا این فضا نیروی ثابتی نداشت و از ابتدای راه‌اندازی تا سال 97 تعداد 8 نفر مدیر و کارمند داشت اما به دلایل استخدامی هرکدام به راهی رفتند و از آن جدا شدند و از سال 77 تا 97 یک نیرو اداره آن را به عهده گرفت که وضعیت وی نیز با بقیه تفاوتی نداشت و تنها سال‌های کاریش بیشتر از دیگران بود و او نیز ابتدای خرداد 97 ادامه کار را به نیروی دیگری سپرد و از این مرکز فرهنگی جدا شد.

نیروی جدید نیز تنها یک‌سال مسؤولیت مجتمع فرهنگی هنری را بر عهده داشت و باز قصه تکراری جدایی آغاز شد و این مسؤول نیز به هر‌دلیل از این مرکز فرهنگی خداحافظی کرد و از سال 98 تاکنون مجتمع فرهنگی هنری بردخون هیچ نیرو و مسؤولی ندارد و اکنون ماه‌ها است که قفلی بر درش زده‌اند و دیگر از آن روزهای پرفروغش خبری نیست.

هنرمندان هریک به راهی رفته‌اند و انجمن‌های فرهنگی هنری منطقه هیچ فعالیت خاصی در این مرکز ندارند و روزها بدون حضور و فعالیت اهالی هنر در بردخون سپری می‌شود.

مراکز فرهنگی یکی یکی تعطیل شدند

سال‌ها پیش بردخون دارای نمایندگی تبلیغات اسلامی بود که آن نیز به دلیل صلاحدید مسؤولان تعطیل شد و اکنون بجز تابلو و مکانی بسته هیچ نامی از آن نیست و حال سرنوشت مجتمع فرهنگی هنری بردخون نیز به آن مرکز رسیده و خبری از فعالیت‌های فرهنگی هنری در این منطقه هنرخیز نیست.

همچنین کانون فرهنگی تربیتی شهید نامدار که عمر بیش از 30 ساله دارد به دلیل فرسودگی و تخریبی‌بودن ساختمان با وجود تلاش آموزش و پرورش منطقه و استان، مجوز اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری بویژه برای عموم ندارد.

وعده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان عملی نشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر دوم بهمن سال 97 وعده داد نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بخش راه‌اندازی شود، اما نه تنها نمایندگی مستقر نشد بلکه مجتمع فرهنگی هنری که از سال 1373 در بردخون افتتاح شد و مرکزی برای فعالیت اهالی فرهنگ و هنر منطقه بود بدون متولی است و مانند نمایندگی تبلیغات اسلامی با تابلویی و دری بسته، تعطیل شده و کلید آن دست به دست می‌چرخد.

 

مدت‌ها از برگزاری فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی هنری در منطقه می‌گذرد و فعالیت نهادهای فرهنگی در این بخش روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود و از اجرای برنامه‌های مجوزدار و رسمی فرهنگی در بردخون خبری نیست.

شایسته آن است مسؤولان و متولیان امر سکوت خود را بشکنند و برای فعال‌کردن مراکز و دستگاه‌های فرهنگی این دیار که روزی آن را مهد علم و فرهنگ و هنر می‌خواندند، اقدامی عاجل و اساسی کنند.

بردخون همچون گذشته می‌تواند در آسمان فرهنگ و هنر استان و کشور بدرخشد و جوانان این دیار توانایی آن را دارند که با فعل خواستن و با اعتبار توانستن بار دیگر افتخارآفرینی کنند اما نیازمند میدانی جدید و فرصتی دوباره هستند که امیدواریم دلسوزان و مدیران در هر سطحی برای کشتی به گل نشسته فرهنگ و هنر آن اندیشه کنند و طرحی نو دراندازند.

گزارش: نامجو زحمتکش

منبع: فارس

کلیدواژه: فرهنگ هنر فرهنگی هنرمندان مجتمع فرهنگی هنری مراکز فرهنگ فرهنگ و هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۴۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون عفاف و حجاب قانونی و شرعی است که باید همه به آن پایبند باشند



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، صحرایی استاندار کرمانشاه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه با اشاره به تهاجم فرهنگی همه جانبه دشمنان خاطر نشان کرد: به منظور اثربخش‌تر و هدفمندتر شدن فعالیت‌های فرهنگی در استان و پرهیز از پراکنده کاری، موازی کاری و دوباره کاری در حوزه فرهنگی نیاز به پیشبرد کار‌ها از طریق قرارگاه فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه اقدامات و فعالیت‌ها در خصوص قانون عفاف و حجاب باید با مشارکت دستگاه‌های مختلف به صورت ترکیبی انجام شود، اظهار داشت: دستگاه‌های ذیربط ضمن اینکه مقوله عفاف حجاب را باید در جامعه به گفتمان تبدیل کنند، می‌بابست در اداره متبوع شان نیز قانون عفاف و‌حجاب را رعایت و اجرا کنند که از آن جمله احترام به تقاضا‌های بسیاری از کارکنان خانم اداره‌ها برای مستقل بودن اتاق خانم‌ها از آقایان است.

در ادامه نشست شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه تسهیل ازدواج جوانان، برپایی نمایشگاه دائمی مد و لباس اسلامی در کرمانشاه و اشباع و اقناع جامعه در خصوص زیست عفیفانه را از جمله برنامه‌ها و مصوبات این شورا اعلام شد.

دیگر خبرها

  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد
  • تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری
  • آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است
  • قانون عفاف و حجاب قانونی و شرعی است که باید همه به آن پایبند باشند
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • همه پروژه‌های فرهنگی-هنری دارای شناسنامه ملی می‌شوند