Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  چند روز قبل «دانی دانون» سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل ٬ مطالبات این رژیم در راستای جلوگیری از تلاش‌ها و پیشرفت‌های نظامی حزب‌الله در مرز‌های شمالی را به شورای امنیت ارائه داد.

طبق اطلاعات رسانه‌های صهیونیستی از جمله وبسایت روزنامه «یدیعوت آحرونوت» ٬ تل‌آویو قصد دارد بدون اطلاع قبلی و درخواست نیرو‌های «یونیفل» (نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در لبنان) دیداری با آن‌ها داشته و در مدت زمان کوتاهی به اطلاعات ویژه و جامع از مناطقی که تحرکات مشکوک در آن‌ها احساس می‌شود برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صهیونیست‌ها از نیرو‌های یونیفل خواسته‌اند تا در رابطه با نوع عملکرد و فعالیت‌های خود در مرز‌های لبنان یک گزارش مفصل از مکان‌هایی که امکان ورود به آنجا را ندارند برای آن‌ها ارسال کنند. علاوه بر این تل‌آویو از نیرو‌های یونیفل خواسته تا درباره محدودیت تحرکاتشان در دوره‌های زمانی خاص٬ گزارشی به شورای امنیت ارائه دهند.

سران صهیونیستی چندین بار تلاش کردند تا پیام‌هایی را به جامعه بین‌المللی ارسال کنند که اگر تغییری در دستورالعمل فعالیت‌های یونیفل در لبنان به وجود نیاید٬ عملکرد آن‌ها در این کشور هرگز موثر نخواهد بود.

البته این درخواست از جانب رژیم صهیونیستی و در کنار آن ایالات متحده موضوع جدیدی نیست و پیش از این در سال گذشته نیز تل‌آویو و واشنگتن به دلیل ترس از پیشروی‌های ارتش لبنان٬ از سازمان ملل خواسته بودند تا درباره نوع عملکرد نیرو‌های یونیفل در این کشور تجدید نظر کند.

مقامات صهیونیست و آمریکایی‌ها همواره از طریق نشر اکاذیب و اتهام‌زنی به حزب‌الله در صدد یافتن راهی برای جلوگیری از پیشرفت‌ها و تلاش‌های آن در مرز‌های لبنان هستند. البته پیش از این ٬ این روش‌ها کارساز نبوده و کشور‌های موثر در شورای امنیت اقدام تاثیرگذاری برای برآورده کردن این خواسته اسرائیل انجام نداده بودند. حتی خود آمریکا نیز تا قبل از این به دلیل ترس از بروز تنش‌ها در جنوب لبنان صراحتاً سخنی از تغییر مأموریت نیرو‌های یونیفل به میان نمی‌آورد.

یونیفل حافظ صلح در لبنان است یا حزب‌الله؟

نیرو‌های یونیفل در سال ۱۹۷۸ به موجب قطعنامه ۴۲۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد وارد لبنان شدند. این نیرو‌ها از نیرو‌های نظامی چندین کشور از جمله چین، هند، نپال، اندونزی، فرانسه، ایتالیا، ایرلند و لهستان تشکیل شده‌اند. هدف این نیرو‌ها نظارت بر مرز‌های لبنان با سرزمین‌های اشغالی و حفظ صلح در این مرز‌ها و ارسال گزارش به شورای امنیت است. به همین دلیل نیز به این نیروها، صلح بانان سازمان ملل متحد گفته می‌شود. نکته قابل توجه اینجاست که مأموریت اصلی این نیرو‌ها در لبنان محافظت از صلح و جلوگیری از بروز جنگ و تجاوز به لبنان بود؛ اما از آن زمان تاکنون رژیم صهیونیستی ۲ جنگ را در سال ۱۹۸۲ و ۲۰۰۶ بر لبنان تحمیل کرد.

این جنگ‌ها و همچنین اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که عملاً حضور نیرو‌های یونیفل سبب ممانعت از بروز جنگ در دوره‌های اخیر در لبنان نشده؛ بلکه این قدرت حزب‌الله است که به ویژه پس از جنگ جولای موجب شده تا رژیم اشغالگر صهیونیستی تاکنون جرات حمله به لبنان را نداشته باشد.

علاوه بر آن تاکنون نیز واکنش چشم‌گیری از یونیفل در برابر نقض حریم هوایی و زمینی و آبی لبنان توسط رژیم صهیونیستی ندیده‌ایم و همین موضوع نشان می‌دهد این نیرو‌ها به شکل کامل در هماهنگی با آمریکا و اسرائیل فعالیت می‌کنند. به همین دلیل گاهی درگیری‌هایی میان مردم لبنان و این نیرو‌ها به وجود می‌آید و اغلب لبنانی‌ها نسبت به عملکرد یونیفل در کشورشان معترض هستند.

چرا تل‌آویو و واشنگتن به دنبال تغییر عملکرد یونیفل در لبنان هستند؟

با وجود اینکه عملکرد نیرو‌های یونیفل اغلب در جهت جانبداری از رژیم صهیونیستی بود، اما آمریکا و رژیم صهیونیستی به خصوص در سال ۲۰۱۹ تلاش زیادی انجام دادند تا عملکرد این نیرو‌ها را تغییر دهند. اکنون ایالات متحده و رژیم صهیونیستی به دنبال این هستند که ابتکار عمل یونیفل در لبنان را کاملاً در دست گرفته و هدف سنتی خود یعنی تضعیف و در نهایت نابودی حزب‌الله را تحقق بخشند.

منابع لبنانی گزارش می‌دهند که آمریکا و رژیم صهیونیستی درصدد هستند از طریق یونیفل فعالیت‌های موشکی حزب‌الله لبنان را زیر نظر بگیرند و مانع تقویت توانمندی موشکی آن شوند. در همین زمینه لابی‌گری یهودی در واشنگتن اعلام کرده بود که یونیفل حتی قادر به مصادره یکی از هزار موشک حزب‌الله نیست.

در حال حاضر اصلاحاتی که آمریکایی‌ها درباره یونیفل خواستار آن هستند عبارتند از کاهش بودجه یونیفل، کم کردن تعداد نیرو‌های آن، تجدیدنظر در وظایف محوله از طریق توسعه مأموریت‌ها به نحوی که اجازه ورود به ملک‌های خصوصی را می‌دهد.

در جلسه شورای امنیت که ماه گذشته درباره قطعنامه ۱۷۰۱ برگزار شد، بحث سلاح حزب‌الله یک بار دیگر مطرح شده و «یان کوبیچ» هماهنگ‌کننده سازمان ملل در لبنان گزارش خود را ارائه داد و آمریکا هم اعضای شورای امنیت را به بازنگری در مأموریت محوله به یونیفل ترغیب کرد.

«کلی کرفت» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل درباره این جلسه در توئیتر نوشت: «شورای امنیت باید در راستای این موضوع کار کند که یونیفل به عنوان یک نیروی مؤثر قادر به کار باشد. این نیرو‌ها همچنان اجازه مأموریت خود را ندارند. حزب‌الله توانسته خودش را تسلیح کند و دایره عملیاتش را گسترش دهد و این موضوع ملت لبنان را در خطر قرار داده است. شورای امنیت باید برای تغییر جدی در توانایی یونیفل تلاش کند یا اینکه منابع و کارمندان خود را در وظایفی که ممکن است سازماندهی مجدد کند.»‌

در راستای همین تحریکات واشنگتن و تل‌آویو بود که ۱۴ مه جاری شورای امنیت سازمان ملل متحد در اقدامی مداخله‌جویانه خواستار خلع سلاح حزب‌الله در لبنان شد.

تلاش صهیونیست‌ها در استفاده حداکثری از ترامپ برای فشار بر حزب‌الله

کارشناسان معتقدند که واشنگتن می‌خواهد یونیفل دستورات دولت آمریکا را در لبنان اجرایی کند. «شارل ابی نادر» کارشناس امنیتی و راهبردی لبنانی در این باره اظهار داشت که فشار‌های واشنگتن در راستای جنگ رژیم صهیونیستی با لبنان به صورت کلی و با حزب‌الله به شکل خاص است. هدف از این فشار‌ها درباره تغییر نحوه کار یونیفل آن است که عملکرد آن مطابق با خواست واشنگتن باشد٬ گرچه اکنون هم خیلی دور از این وضعیت نیست؛ به بیان دیگر آن‌ها می‌خواهند یونیفل از اتاق عملیات آمریکا و اسرائیل اداره شود.

باتوجه به اختلافات لبنان و رژیم صهیونیستی در ترسیم مرز‌های زمینی و دریایی و نیز در منطقه انحصاری اقتصادی، صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند تا زمانی که ترامپ در کاخ سفید حضور دارد، بیشترین امتیازات را در زمینه‌های فوق با تحت فشار قراردادن لبنان به دست بیاورند. درخواست تغییر مأموریت یونیفل و بازرسی‌های بیشتر از جنوب لبنان در حالی صورت می‌گیرد که رژیم اشغالگر صهیونیستی به شکل مستمر حاکمیت لبنان از همه طرف و نیز قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت را نقض می‌کند.

طی روز‌های گذشته دولت لبنان خبر از تمدید فعالیت یونیفل در لبنان داد. اما با توجه به شرایط پیش‌آمده در رابطه با تغییر موضع اعضای موثر شورای امنیت در زمینه تغییر عملکرد یونیفل در لبنان و اینکه احتمال بالایی وجود دارد مبنی بر اینکه سازمان ملل تن به خواسته آمریکا و رژیم صهیونیستی دهد؛ گزینه ادامه پیشرفت‌های حزب‌الله و محافظت آن از موازنه تهدید و بازدارندگی در برابر تجاوزات صهیونیست‌ها به حاکمیت لبنان تنها راه حفظ امنیت و صلح در این کشور است٬ همانطور که طی همه این سال‌ها مقاومت تنها حافظ امنیت و صلح در لبنان بوده و نیرو‌های یونیفل مأموریت ویژه‌ای جز عمل به دیکته‌های واشنگتن نداشته‌اند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تل آویو حزب الله لبنان رژیم صهیونیستی یونیفل در لبنان شورای امنیت صهیونیست ها نیرو ها سازمان ملل حزب الله تل آویو مرز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۵۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب الله پایگاه خربه ماعر را زیر آتش سنگین قرار داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المنار، حزب الله لبنان در بیانیه ای از حمله سنگین به پایگاه خربه ماعر و مواضع توپخانه ای ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی خبر داد.

اداره اطلاع رسانی جنگی حزب الله لبنان اعلام کرد: در راستای حمایت از ملت استوار فلسطین و یاری مقاومت شجاع و شریف آن، رزمندگان مقاومت در ساعت ۵ عصر امروز به وقت محلی روز دوشنبه ۲۹ آوریل ۲۰۲۴، آتش سنگینی روی پایگاه نظامی خربه ماعر و مواضع توپخانه و محل استقرار نظامیان دشمن و جنگ افزارهای آنها ریخت و با موشک و توپخانه آنها را هدف قرار داد.

از سوی دیگر رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که حملات به شمال فلسطین اشغالی متوقف نمی شود.

این منابع بیان کردند که از صبح امروز تاکنون حداقل ۴۰ موشک از لبنان به سمت فلسطین اشغالی شلیک شده است. همچنین موشکهای ضدزره نیز شلیک شده است.

از سوی دیگر رسانه های رژیم صهیونیستی از شلیک سه موشک ضدزره از سوی حزب الله لبنان به شهرک المطله خبر دادند.

این درحالی است که جنگنده های رژیم صهیونیستی شهرک طیرحرفا در جنوب لبنان را بمباران کردند.

کد خبر 6092476

دیگر خبرها

  • حزب‌الله لبنان نظامیان صهیونیست و یک تانک مرکاوا را هدف قرار داد
  • حزب‌الله از انهدام یک تانک «مرکاوا» رژیم صهیونیستی خبر داد
  • موج حمله موشکی جدید از لبنان به اراضی اشغالی
  • ژنرال صهیونیست: حزب‌الله منطقه امنیتی حائل در داخل اسرائیل ایجاد کرده است
  • عملیات جدید مقاومت اسلامی لبنان علیه مواضع صهیونیست‌ها
  • حزب الله پایگاه خربه ماعر را زیر آتش سنگین قرار داد
  • رسانه‌های تل‌آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند
  • رسانه‌های تل آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند
  • حمله حزب‌الله لبنان به ساختمان محل استقرار نظامیان صهیونیست
  • حزب الله برای نخستین بار از موشک‌های «الماس» استفاده کرد+ فیلم