Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت از افزایش ۲۶ درصدی واردات ذرت در دو ماهه سال جاری نسبت به مدن مشابه پارسال خبر داد و گفت: قیمت جوجه یک روزه در شرایط کنونی اصلاح شده و طبق گزارش‌های رسیده قیمت جوجه یک روزه از ۱۱ هزار و ۸۰۹ ریال در فروردین ماه سال جاری به بالاتر از ۲۰۰۰ تومان رسیده که نوید جوجه‌ریزی مناسب را به سیاست‌گذار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 محمدرضا کلامی اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد با تدابیر اندیشیده شده صنعت مرغداری از حاشیه زیان خارج شد و به سود معقولی رسیده است.


این مقام مسئول در خصوص دلایل شکل‌گیری بحران در ماه‌های ابتدایی سال در صنعت مرغداری، گفت: افزایش میزان جوجه ریزی مازاد بر تقاضای بازار، سبب شد قیمت‌ها به کمتر از قیمت مصوب یا به عبارت دیگر قیمت تمام شده برسد؛ به عبارت دیگر افزایش میزان جوجه‌ریزی بالاتر از عدد مصوب کارگروه تنظیم بازار(یعنی ۱۲۵ میلیون قطعه) توسط حدود ۲۴ هزار مرغداری مجاز و بیش از ۶۰۰۰ مرغداری غیرمجاز در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ که مرغ آن در فروردین ماه به بازار عرضه می شود در شکل‌گیری این وضعیت موثر بود چرا که حجم جوجه‌ریزی با هدف بهره‌مندی از افزایش تقاضا در ماه مبارک رمضان به ۱۴۱ میلیون قطعه رسید.

کلامی با بیان اینکه شرایط بازار ماه‌های نخست امسال، به دلیل شیوع کرونا متفاوت‌تر از سال‌های پیش بود و بسته شدن رستوران‌ها، هتل‌ها و غذاخوری‌ها زمینه کاهش شدید مصرف مرغ را ایجاد کرد، درباره تغییرات قیمتی رخ داده در سطح بازار اظهار کرد: قیمت جوجه یک روزه در شرایط کنونی اصلاح شده و طبق گزارش‌های رسیده قیمت جوجه یک روزه از ۱۱ هزار و ۸۰۹ ریال در فروردین ماه سال جاری به بالاتر از دو هزار تومان رسیده که نوید جوجه‌ریزی مناسب را به سیاست گذار می دهد.

 کلامی با اشاره به اینکه سقف جوجه‌ریزی برای دو ماه اردیبهشت و خرداد ۱۰۵ میلیون قطعه تعیین شده است،   در جواب این پرسش که آیا تدابیری برای تامین نهاده‌های وارداتی صنعت دام و طیور اتخاذ شده است؛ گفت: هم اکنون با همکاری بانک مرکزی و تامین ارز مورد نیاز، حجم واردات ذرت با رشد روبرو شده است.

افزایش ۲۶ درصدی واردات ذرت در سال جاری

وی با اشاره به میزان واردات این نهاده مورد استفاده در صنعت دام و طیور افزود: از ابتدای امسال تا ابتدای خرداد ماه یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن ذرت وارد کشور شده که در مقایسه با یک میلیون و پانصد هزار تن وارداتی در سال ۹۸ افزایشی ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین به گفته سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت همچنین بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، تشکل‌های موضوعی صنعت مرغداری و وزارت جهاد کشاورزی متعهد شدند که با تعدیل میزان جوجه‌ریزی، قیمت‌های بازار بالاتر از قیمت مصوب سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان نباشد.

وی با بیان اینکه با هدف ساماندهی بازار شرکت پشتیبانی امور دام کشور مکلف شد نسبت به جمع‌آوری مرغ مازاد بر ذخایر مصوب با نرخ مصوب و تا سایز ۲۰۰/۲ گرم اقدام کند، گفت: در همین دوره زمانی رکورد جمع‌آوری مرغ مازاد بازار توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور در اقدامی بی‌سابقه به روزانه ۲۰۰۰ تن افزایش یافت، این رقم در ۱۰ سال گذشته ۱۰۰۰ تن بوده است.

همچنین به گفته سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد مشروط بر حفظ تعادل بازار مرغ نسبت به جمع‌آوری تخم مرغ مازاد و صادرات مازاد مرغ مادر گوشتی تا سقف ۶ هزار تن بدون عوارض صادراتی به‌گونه‌ای که قیمت جوجه‌ یک‌روزه با نرخ مصوب عرضه شود، اقدام کند. همچنین مقرر شده است وزارت جهاد کشاورزی فهرست واحدهای تولیدی زنجیره تامین گوشت مرغ را که به دلیل افزایش تولید و کاهش مصرف مرغ ناشی از بروز بیماری کرونا، دچار مشکل نقدینگی شده اند را جهت به تعویق انداختن سررسید پرداخت حداقل به مدت ۶ ماه، رسماً به بانک مرکزی اعلام کند تا بر اساس مصوبه دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا اقدام لازم در این خصوص صورت گیرد.

بنا بر اعلام شاتا وی‌ افزود: صادرات گوشت مرغ شرکت پشتیبانی امور دام کشور توسط مباشرین بخش خصوصی طرف قرارداد با شرکت مذکور (برای نو و کهنه نمودن ذخایر گوشت مرغ) بدون پرداخت عوارض صادراتی بلامانع اعلام شد و در سایر موارد عوارض صادراتی گوشت مرغ از ۵۰۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان کاهش یافت.

‌کلامی با بیان اینکه با توجه به حجم ذخایر قابل توجه مدیریت بازار طی دو ماه آتی تضمین شده است و وزارت جهاد نیز متعهد شده است تدابیر لازم برای تداوم تولید را در نظر بگیرد، تصریح کرد: درخواست تمدید دوره کاهش عوارض صادرات مرغ و صدور مجوز صادرات با عوارض ۱۵۰۰ تومانی نیز ارائه شد که با موافقت حاصل شده تا پایان خرداد ماه مجوز صادرات مرغ با عوارض ۱۵۰۰ تومانی تمدید شده است.

گفتنی است؛ در حال حاضر قیمت مرغ گرم بین ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در میدان بهمن و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۳ هزار تومان در خرده فروشگاه‌های است.

به گزارش ایسنا، اواخر فروردین ماه ویدیویی از امحای جوجه‌های یکروزه در فضای مجازی منتشر شد که دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه علت آن را  کاهش قیمت مرغ زنده و جوجه یکروزه بخاطر کاهش مصرف این محصول در پی شیوع ویروس کرونا و همچنین افزایش جوجه ریزی بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار برای عید نوروز و ماه رمضان عنوان کرد.

همچنین به گفته او کمبود شدید ذرت و سویا به عنوان دو نهاده اصلی خوراک به دلیل عدم تخصیص یا عدم انتقال ارز است که اثرات ناشی از کاهش قیمت را تشدید کرده است.

چند روز بعد ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت عوارض صادراتی مرغ را از ۵۰۰۰ به ۱۵۰۰ تومان تا خرداد ماه کاهش دهد و همچنین سقف جوجه ریزی مرغ با توجه به تعدیل تقاضای مرغ ناشی از ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی ۱۱۵ میلیون قطعه تعیین شد که بر اساس تصمیم جدید این ستاد میزان جوجه‌ریزی باز هم کاهش یافته است.

منبع: خبرآنلاین

منبع: ساعت24

کلیدواژه: قیمت جوجه یک روزه میزان جوجه ریزی عوارض صادراتی عوارض صادرات فروردین ماه میلیون قطعه وزارت جهاد ۱۵۰۰ تومان سال جاری گوشت مرغ بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۸۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!

بازار خودرو طی سه ماه اخیر شرایط آشفته‌ای از نظر قیمت پیدا کرده است. گران شدن پژو پارس و رسیدن ۲۰۷ به یک میلیارد و گران شدن ۲۵ درصدی خودرو‌های چینی، شرایط را برای مصرف‌کنندگان واقعی سخت‌تر کرده است. سیاست‌های دولت در رابطه با خودرو نیز تاکنون فقط موجب افزایش قیمت و سخت شدن شرایط خرید برای خریدار واقعی شده است.

به گزارش انتخاب، احسان گائینی، کارشناس خودرو، درباره افزایش قیمت خودرو‌های خارجی طی چند ماه اخیر به خبرنگاران گفت: اگر ما از نیمه‌ی بهمن تا پایان فروردین را به عنوان دو ماه اخیر در نظر بگیریم، در ماشین‌های وارداتی چینی، میانگین ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتیم که در برخی از مدل‌ها تا ۲۵ درصد افزایش را هم مشاهده کردیم. مثلاً فونیکس اف. ایکس از ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون افزایش قیمت را تجربه کرده بود. به هر حال بازار در نوساناتی که با افزایش نرخ ارز داشت، دچار چالش بود و بازار شب عید در اسفند هم مؤثر بود. در فروردین نوسانات ارزی خیلی مؤثر بود. بازار در یک هفته اخیر خیلی داغ نبوده و تعداد خرید و فروش‌ها پایین است. بازار به سمت رکود است و همچنان قیمت‌ها نسبت به آنچه در دی و بهمن داشتیم، بیشتر است؛ و افزود: عرضه‌ی بیشتر و در دسترس بودن خودرو‌های جدید برای خریداری می‌تواند نرخ‌ها را کاهشی کند؛ متأسفانه طی ماه‌های گذشته این عرضه نیز زیاد نبوده و بهتر است اگر می‌خواهیم قیمت‌ها کاهشی باشد، میزان تزریق خودرو به بازار تسهیل شود.

وی درباره سیاست‌های دولت در حوزه ماشین‌های خارجی بیان کرد: با توجه به محقق نشدن وعده‌ای که بابت واردات گسترده با برند‌های متفاوت داده شده بود و همچنان هم ادامه دارد و بوی خوشی از سمت واردات نمی‌آید، مسلماً در ماشین‌های وارداتی و خودرو‌هایی که در گذشته وجود داشت، افزایش قیمت را همچنان خواهیم داشت. بازار در سگمنت خودرو‌های وارداتی بسیار خالیست و به نظر نمی‌رسد امیدی بابت متعادل شدن خودرو‌های وارداتی وجود داشته باشد. خودرو‌های وارداتی عمدتاً بیش از ۵ سال کار کرده‌اند و همچنان قیمت‌های در حال افزایش دارند.

این کارشناس خودرو درباره قیمت غیرواقعی خودرو‌های خارجی در ایران اظهار داشت: قیمت خودرو‌های خارجی در کشور ما گاه ۴ تا ۵ برابر مدل روز خودرو با مدل‌های ۵ سال کارکرده معامله می‌شود. دلیل اصلی عدم وجود خودروی وارداتی صفر با مدل‌های متنوع است. با توجه به واردات محدودی که انجام شد، خودرو‌های وارداتی قیمت‌هایی دارند که نزدیک به سه برابر قیمت واقعی‌شان است. اگر سیاست‌ها به سمت واردات بیشتر برود، تنها راه کاهش قیمت است، در غیراین صورت قیمت‌ها به شدت افزایشی است و واسطه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

ائینی در رابطه با تأثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت خودرو داخلی گفت: با توجه به شرایط بازار خودرو در کشور، با برنامه‌ریزی کارشناسی شده و استفاده از اهل فن در حوزه‌ی خودرو، با همکاری دولت، برنامه‌ریزی درست و تصویب قوانینی که واردات را تسهیل کند، در سگمنت خودرو‌های وارداتی بازار بهتری را ایجاد کنیم. در خودرو‌های داخلی نیز زمانیکه خودرو وارداتی زیاد شود، قیمت آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. قیمت خودرو‌های داخلی بسیار بالاست؛ اینکه ۱ میلیارد تومان برای ۲۰۷ هزینه کنیم.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • روی هر مرغ بالای ۱۰ هزار تومان ضرر می‌کنیم
  • صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن مرغ به بازار‌های هدف
  • رشد ۱۷ درصدی جوجه ریزی در واحدهای مرغداری سیستان وبلوچستان
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • ماهانه ۴۰ هزار تن مرغ مازاد باید از سطح بازار جمع آوری شود
  • خراسان شمالی خود کفا در تولید گوشت سفید/افزایش ۲۶ درصدی جوجه ریزی در استان