Web Analytics Made Easy - Statcounter

جریان حامی دولت‌های یازدهم و دوازدهم با تخریب روابط سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای مستقل همچون ونزوئلا در سال‌های اخیر، ضربه مهمی به منافع کشور وارد کردند.

سرویس اقتصادی مشرق- در روزهای اخیر ارسال محموله‌های بنزین صادراتی ایران به ونزوئلا به موضوعی حیثیتی برای ایران تبدیل شد و با رسیدن کشتی‌های نفت‌کش ایران به ساحل ونزوئلا با وجود تهدیدهای آمریکا، مایه افتخار ایرانیان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادرات بنزین به ونزوئلا، علاوه بر مزایای اقتصادی و سیاسی برای ایران، حامل یک پیام روشن به کشورهای جهان مبنی بر عدم رسمیت تحریم‌های آمریکا هم بود.

اما موضوعی که نباید از یاد برد، اهمیت روابط استراتژیک ایران با ونزوئلا است. با این که جریان حامی دولت یازدهم از سال ۱۳۹۲ با نگاه تمسخرآمیز به روابط استراتژیک ایران با ونزوئلا در دولت‌های نهم و دهم پرداختند، اما اکنون که ایران تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و اروپایی‌ها هم به پیروی از آمریکا پرداختند، اهمیت حفظ روابط سیاسی و تجاری با کشورهای مستقل جهان، بار دیگر خود را نشان داد.

 در دولت دهم ایران قراردادهای استراتژیک و مهمی را با ونزوئلا در حوزه نفت و انرژی منعقد کرد اما با روی کار آمدن دولت یازدهم، اجرای این قراردادها متوقف شد. بدین ترتیب صادرات ایران به ونزوئلا خصوصا پس از امضای برجام، به سمت صفر شدن رفت. در آن مقطع تصور سیاستگذاران دولتی این بود که ایران با داشت روابط تجاری با اروپا و آمریکا، نیازی به حفظ روابط با کشوری همچون ونزوئلا را ندارد.

رسانه‌های حامی دولت یازدهم نیز از سال ۱۳۹۲  به تمسخر اقتصاد ونزوئلا می‌پرداختند و مدعی بودند اگر حسن روحانی رای نمی‌آورد، اقتصاد ایران هم ونزوئلایی می‌شد. این رسانه‌ها سیاست‌های اقتصادی احمدی‌نژاد همچون توزیع یارانه نقدی و سهام عدالت را پوپولیستی می‌خواندند و سیاست‌های اقتصادی ونزوئلا را نیز به آن تشبیه می‌کردند. از این رو در سال‌های اخیر بارها شاهد بزرگنمایی مشکلات اقتصادی ونزوئلا توسط این رسانه‌ها بودیم که هر چند وقت یک بار وعده فروپاشی اقتصاد این کشور را می‌دادند. این رسانه‌ها به طور غیرمستقیم کاهش شدید روابط دولت یازدهم با کشورهایی چون ونزوئلا را تئوریزه می‌کردند.

در همین ارتباط به روزنامه دنیای اقتصاد اشاره می‌کنیم که علت مشکلات اقتصادی ونزوئلا را سیاست‌های مستقل سیاسی این کشور از غرب و آمریکا عنوان می‌کرد.

اما با گذشت زمان و بدعهدی اروپایی‌ها به سیاست‌های دولت ایران و نافرجام ماندن برجام، مشخص شد که حفظ روابط تجاری و سیاسی با کشورهای مستقل جهان همچون ونزوئلا، اقدام قابل دفاعی بوده است و نهایتا دولت فعلی هم به سمت همکاری با امثال ونزوئلا روی آورد.

رسانه‌ای چون دنیای اقتصاد هم که چند سال روابط تجاری با ونزوئلا را تمسخر می‌کرد،‌اکنون از صادرات بنزین به این کشور دفاع می‌کند و آن را کاملا به سود کشورمان می‌داند اما به روی خود نمی‌آورد که سیاست‌های چند سال اخیر چه خساراتی به کشورمان وارد آورده است.

  

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت مجلس یازدهم ونزوئلا برجام حسن روحانی دولت یازدهم رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۰۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند

بلومبرگ با ابراز "بازار نفت در زمان حاضر شدیداً به هرگونه کاهش عرضه حساس است."، نوشت: دولت آمریکا از ترس افزایش قیمت نفت تحریم‌های جدید کنگره علیه نفت ایران را اجرا نخواهد کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، لایحه‌ای که جو بایدن را مجبور کرده است تحریم‌ها علیه نفت خام ایران را افزایش دهد در این هفته به قانون تبدیل می‌شود، اما انتظار نمی‌رود رئیس جمهور آمریکا به این زودی‌ها از قدرت‌های جدید خود استفاده کند.

این تحریم‌ها در پایان هفته گذشته از سوی مجلس نمایندگان آمریکا به‌تلافی پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی ارائه شد. این نمایندگان به‌روی کاغذ متعهد شده‌اند دامنه تحریم‌های صادرات نفت خام ایران را با گسترش آن به بنادر، نفتکش‌ها و پالایشگاه‌های خارجی دخیل در تجارت نفت این کشور، بیشتر کنند.

اما تحلیلگران بازار نفت عقیده دارند بایدن تمایلی به هر اقدامی که باعث افزایش قیمت نفت خام یا بنزین شود ندارد. برخی متخصصان می‌گویند بایدن احتمالاً ‌معافیت‌هایی برای این تحریم‌ها در نظر می‌گیرد و آنها را به‌طور قطعی اجرایی نخواهد کرد.

وزرای نفت ایران و پاکستان دوطرف میز مذاکره تجارت گازیمذاکرات بغداد و اربیل برای ازسرگیری صادرات نفت شمال

این شرایط تا حدی مشابه وضعیتی است که دولت بایدن با روسیه و حمله این کشور به اوکراین داشت، کاخ سفید تحریم‌هایی علیه روسیه وضع و تلاش کرده است درآمد این کشور را محدود کند، اما از طرف دیگر اجازه ادامه صادرات نفت این کشور را هم داد تا عرضه جهانی مختل نشود و تورم بیش از پیش افزایش پیدا نکند. این ملاحظات در سالی لحاظ می‌شود که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پیش است. آمریکا حتی اجازه ادامه صادرات نفت ونزوئلا را با وجود تمدید تحریم‌ها علیه این کشور داده است. بسیاری عقیده دارند تاجران نفت اهمیتی به این تحریم‌های جدید نمی‌دهند چون مطمئنند دولت بایدن معافیت‌هایی برای ادامه صادرات نفت ایران معرفی می‌کند مثل کاری که با نفت روسیه انجام داد.

شورای امنیت ملی کاخ سفید هنوز در مورد این تحریم‌ها اظهارنظری نکرده است. دولت در حال بررسی این قانون است ولی انتظار نمی‌رود تأثیر چندانی بر بازار نفت تا قبل از پاییز داشته باشد.

بازار نفت در زمان حاضر شدیداً به هرگونه کاهش عرضه حساس است. قیمت نفت خام برنت در اوایل آوریل از 92 دلار در هر بشکه گذشت، یعنی بالاترین رقم طی 6 ماه گذشته و این افزایش قیمت در بحبوحه تقاضای بالای جهانی و ادامه طرح کاهش تولید اوپک و متحدانش صورت گرفت.

تحریم‌های جدید نقل و انتقال مالی بین مؤسسات مالی چین و ایران را جهت خرید نفت این کشور شامل خواهد شد و هدف آن تمام بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌هایی است که در حمل‌ونقل و فرآوری نفت خام ایران مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/43+

دیگر خبرها

  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
  • سفر یک وزیر کره شمالی به ایران 
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری
  • مادورو: آمریکا به توافقنامه امضا شده احترام نمی‌گذارد
  • تأکید قاطع «مادورو» بر مخالفت با قیمومیت آمریکا و تحریم‌های جدید
  • آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند