Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست تخصصی با عنوان «مکتب روح‌الله» به منظور بازخوانی مهمترین شاخصه‌های مکتب امام خمینی(ره) از منظر مقام معظم رهبری در اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری برگزار شد و اساتید حوزه و دانشگاه در این خصوص به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، عصر امروز یک نشست تخصصی با عنوان «مکتب روح‌الله» به منظور بازخوانی مهمترین شاخصه‌های مکتب امام خمینی(ره) از منظر مقام معظم رهبری در اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری برگزار شد و اساتید حوزه و دانشگاه در این خصوص به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی طاهری در ابتدای این نشست در رأس امور قرار گرفتن گفتمان امام(ره) و رهبری را حلال مشکلات دانست و گفت: در این جلسه گفتمان حضرت امام(ره) را در یک فضای علمی و به دلیل شرایط شیوع بیماری بدون حضور مخاطب تبیین خواهیم کرد و محتوای این نشست از طریق فضای مجازی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

امام خمینی(ره) شخصیتی فراملی و فراعصری است

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه باید هویت مکتب امام را شناسایی کنیم، افزود: بهترین راه برای این شناسایی تحلیل شخصیت امام خمینی(ره) است.

وی امام خمینی(ره) را شخصیتی فراملی و فراعصری عنوان کرد و توضیح داد: امام شخصیتی مربوط به یک عصر نیست بلکه مربوط به تاریخ است.

طاهری خاطرنشان کرد: اسلام با نام امام خمینی، اسلام از زاویه‌ای دیگر و همان اسلام ناب محمدی است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کتب و مقالات اندیشمندان غربی پیرامون امام خمینی(ره) اظهار داشت: امام شخصیتی متمایز و دارای مکتب است.

تخطی از اصول امام خمینی جایز نیست

در ادامه الهام شریفی در خصوص اصل اعتقاد به استقلال ملی و رد سلطه‌پذیری در مکتب امام گفت: هرجا سخن از اصل باشد یعنی تساهل و تسامح و تخطی از آن اصل جایز نیست.

مدیر مدرسه معارف اسلامی شهرکرد عنوان کرد: امام(ره) استقلال را در مقیاس یک ملت و یک کشور مطرح کردند نه یک استقلال فردی.

وی با اشاره به تحریف این دیدگاه حضرت امام(ره) بیان داشت: برخی مطرح می‌کنند که استقلال یک کشور آن را به انزوا می‌برد.

شریفی خاطرنشان کرد: اصل نفی سلطه‌پذیری از چنان اهمیتی در دیدگاه امام راحل برخوردار است که ایشان 13بار در وصیت‌نامه خود به آن اشاره کردند.

مدیر مدرسه معارف اسلامی شهرکرد خودکفایی، نفی سلطه غرب، نفی وابستگی، نفی غرب‌زدگی و ... را زیرمجموعه اصل مذکور دانست.

وی با اشاره به آیه نفی سبیل در سوره نسا تصریح کرد: هرگز نباید کافران بر مسلمین سلطه پیدا کنند پس این یک سنت الهی است.

خودکفایی مانع از سلطه‌پذیری می‌شود

شریفی اضافه کرد: هر بستری که اعتلای اسلام را تحت شعاع قرار بدهد و زمینه سلطه را فراهم کند باید از بین برود و این میسر نیست مگر با خودکفایی در تمام زمینه‌ها.

مدیر مدرسه معارف اسلامی شهرکرد اظهار داشت: هرکس مسلح به سلاح علم شود غلبه پیدا می‌کند و در غیر اینصورت تحت سلطه قرار می‌گیرد، هرجا که کشور در زمینه علمی خودکفا شد، اعتلا پیدا کردیم و امام راحل نیز به‌دنبال اعتلا در تمام عرصه‌ها بودند.

وی با اشاره به اینکه امام(ره) هر حمایتی را که استقلال کشور را تحت شعاع قرار می‌داد رد می‌کردند، گفت: در مبارزات انقلاب هرجا پای نفی استقلال کشور در میان بود ایشان غیرتی می‌شدند.

شریفی با بیان اینکه دشمن از هر ترفندی برای تحت سلطه قرار دادن مسلمانان استفاده می‌کند، افزود: قرآن تنها راهکار را قوی کردن خود می‌داند.

مدیر مدرسه معارف اسلامی شهرکرد تصریح کرد: تفکر امام خمینی و اصول انقلاب کهنه نشده چراکه بر مبنای کتابی جاوید و لایتغیر است.

امام انسان کاملی بود که از هیچ غیرخدایی نمی‌ترسید

عبدالله علیمحمدی در ادامه نشست با بیان اینکه ریشه انقلاب امام خمینی را در تفکر ملاصدرایی باید جست‌وجو کرد، گفت: امام انسان کاملی بود که از هیچ غیرخدایی نمی‌ترسید.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی اتکای امام به قدرت الهی را نتیجه کمال انسانی ایشان دانست و افزود: امام(ره) به معنای واقعی به «حسبناالله و نعم‌الوکیل» اعتقاد قلبی داشت.

حرکت امام راحل از سنخ حرکت انبیاست

طاهری با بیان اینکه امام خمینی به‌دنبال یک حرکت تعالی‌دهنده برای جامعه بود و نه برای فرد، توضیح داد: مدل تربیتی امام راحل این است که یک جریان را رشد دهد و نه یک فرد را و همین امر حرکت ایشان را از سنخ حرکت انبیا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تربیت در اجتماع مدنظر امام(ره) بود نه در انزوا، بیان داشت: امام راحل معتقد بود صحنه‌ای باید طراحی شود تا آدم‌ها براساس استعدادشان در آن تربیت شوند.

حجت‌الاسلام سیدمصطفی هاشمی با بیان اینکه امام خمینی در اجتماع بود و تقوا داشت، گفت: هیچکس مانند مقام معظم رهبری امام(ره) را نشناخت.

استاد حوزه علمیه ولایت شهرکرد خاطرنشان کرد: فاصله ما از محکمات و اصول امام خمینی(ره) باید بررسی شود.

طاهری در این‌باره خاطرنشان کرد: در تحلیل اینکه مکتب امام در مسیر خودش قرار دارد یا خیر باید توفیقات انقلاب را دید و کلان نگریست.

اندیشه امام راحل را باید به مثابه یک امانت الهی محترم شمرد

محمدحسین فتاحیان نیز خطر تهدید شخصیت امام خمینی را دغدغه جدی مقام معظم رهبری دانست و گفت: اندیشه امام راحل را باید به مثابه یک امانت الهی محترم شمرد.

مجتبی نوروزی در ادامه نشست تخصصی «مکتب روح‌الله» در خصوص حمایت از محرومان و مستضعفان و مقابله با خوی کاخ‌نشینی در دیگاه امام خمینی(ره) گفت: مستضعفان به‌معنای عقب‌مانده نگه‌داشته‌شدگان در حوزه‌های مختلف اعم از فکری، سیاسی، علمی، فرهنگی و اقتصادی مدنظر امام راحل بود.

انقلاب اسلامی قشربندی جامعه ایران را تغییر داد

استاد دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه ابتدای انقلاب اسلامی جامعه ایران به دو دسته اغنیا و مستضعفان تقسیم می‌شد، توضیح داد: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی تغییر در این قشربندی است؛ امروز نمی‌توان گفت بزرگترین قشر در کشور فقرا هستند.

وی با اشاره به اینکه امروز ما سه قشر غنی، متوسط و فقیر را در جامعه داریم، تشریح کرد: بعد از انقلاب از دل هر طبقه‌ای یک گروه ناراضی به وجود آمده است که اغنیای ناراضی را نوکیسگان نام‌گذاری می‌کنیم و کسانی هستند که تمام امکانات نظام را برای خود می‌خواهند.

نوروزی ادامه داد: این گروه روزبه‌روز فربه‌تر می‌شوند و به لحاظ فرهنگی بی قید و بند هستند، عموما مخالف نظام اسلامی و صحنه‌گردان میدان‌های مخالفت با نظام هم هستند.

استاد علوم سیاسی قشر متوسط را بزرگترین قشر حال حاضر جامعه دانست و افزود: بی‌تفاوت‌ها از دل این طبقه بیرون آمده‌اند که دغدغه‌شان فرهنگ است، البته اقتصاد هم برایشان مهم است اما پایین‌تر از امنیت قرار می‌گیرد، این قشر هنوز چیزهایی برای از دست دادن دارند.

گسترده شدن ناامیدشدگان برای یک نظام سیاسی عارضه است

وی با بیان اینکه در طبقه فقرا گروهی از ناامیدشدگان شکل گرفته است، تشریح کرد: این افراد چیزی برای از دست دادن ندارند و لذا اقتصاد برای آن‌ها مهمتر از هرچیزی است؛ برای یک نظام سیاسی گسترده شدن ناامیدشدگان عارضه است.

نوروزی خاطرنشان کرد: برای حفظ وحدت ملی باید قشر ضعیف را از ناامیدی خارج و قشر متوسط جامعه را تقویت کرد.

انقلاب اسلامی هنوز در ابتدای راه است

استاد دانشگاه شهرکرد عبارت «در اول راه هستیم» را کلیدواژه‌ای پرتکرار در ادبیات امام خمینی(ره) عنوان کرد و گفت: اگر احساس کنیم که کار تمام شده، آخر راه هستیم و توهم پیروزی بر ما غلبه کند پیامدهای منفی بسیاری خواهد داشت.

وی ادامه داد: گمان پیروزی علاوه بر کاهش قدرت مبارزه و پیشروی، موجب فروپاشی وحدت و فراموش کردن اهداف می‌شود.

نوروزی یادآور شد: برخی فعالان مبارزات پیش از انقلاب فدای یک هدف مشترک و آماده جهاد شدند اما پیروزی انقلاب و احساس اتمام کار باعث شد به سمت مناصب بروند و وحدت از بین رفت.

اشرافیت چگونه در میان مدیران شکل گرفت؟

استاد علوم سیاسی خاطرنشان کرد: اشرافیت وقتی وارد فضای مدیریتی کشور شد که گروهی از کارگزاران بعد از انقلاب کار را تمام شده دانستند و به‌دنبال غنائم رفتند.

وی با بیان اینکه اشرافیت سد راه اهداف نظام و انقلاب است، تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری اشرافیت دو عارضه دارد که عارضه اول آن اسراف و عارضه دوم و خطرناک‌تر آن الگوسازی است.

انتهای پیام/68023/م

منبع: فارس

کلیدواژه: مکتب امام خمینی رهبر انقلاب اسلام ناب نفی سلطه پذیری کاخ نشینی طاهری نوروزی شریفی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی امام خمینی ره امام راحل مکتب امام امام ره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۱۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ حال و هوای حسینیه امام خمینی(ره) قبل از دیدار رهبر انقلاب با کارگران

ویدئویی از حال و هوای حسینیه امام خمینی(ره) قبل از دیدار رهبر انقلاب با کارگران را مشاهده می‌کنید.

دریافت 13 MB

دیگر خبرها

  • مسؤولان پیگیر رفع بیکاری و مشکلات معیشتی مردم باشند
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس
  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره)
  • دستور وزیر کشوربه استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت امام راحل است
  • حرکت به سمت بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه اصلی فرماندار کاشان
  • دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب
  • فیلم/ حال و هوای حسینیه امام خمینی(ره) قبل از دیدار رهبر انقلاب با کارگران