Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه گفت: بی‌توجهی به تشکیل شوراهای اسلامی کار در کارخانجات به هیچ عنوان به نفع جامعه کارگری نیست.

 به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، داود میرزائی شب گذشته در نشست اعضای کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار و شورای اسلامی کارخانجات استان مرکزی با رئیس تامین اجتماعی و اداره کار در خانه کارگر ساوه با اشاره به این که ساوه پیشانی صنعت استان مرکزی به شمار می‌رود، اظهار کرد: متاسفانه با وجود بیش از 500 واحد تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ، حدود 5 تا 6 شورای اسلامی کار در شهرستان ساوه فعال است که افزایش این شوراها با همت جامعه کارگری در احقاق حق آنان بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: صدها واحد صنعتی شهرستان ساوه شرایط تشکیل شوراهای اسلامی کار را دارند اما با غفلت کارگران، این امر آنطور که باید و شاید محقق نشده است.

دبیر اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه با اشاره به این که طبق قانون کار واحدهای تولیدی و صنعتی  دارای بیش از 35 نفر کارگر، مشمول تشکیل شورای اسلامی کار در آن واحد هستند، بیان کرد: هر روز شاهد کمرنگ شدن شورای اسلامی کار هستیم.
میرزایی گفت: هم اکنون 5 شرکت فعال زیر مجموعه شستا در این شهرستان نیز فاقد شورای اسلامی کار است که با تشکیل آن و تعامل نیروهای متعهد این شورا با کارفرمای متخصص و مدیران توانمند می‌توانیم شاهد افزایش تولید، کیفیت و اشتغال در واحدهای صنعتی باشیم.
وی با اشاره به اافزایش دستمزد کارگران در سال جاری افزود: این مهم با نرخ واقعی دلار و شناوری دلار در کشور تطابق ندارد از این رو کارگران همچنان خواستار اصلاح و اعلام حقوق واقعی خود از مسئولان مربوطه هستند.
دبیر اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه با اشاره به این که اجرای مصوبه دستمزد مذکور  بدون امضای نمایندگان کارگری بوده است، ادامه داد: متاسفانه جامعه کارگری  برخلاف گروه کارفرمایی از قدرت خوبی برای احقاق حق خود برخوردار نیست.
میرزایی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و درک متقابل نمایندگان جامعه کارگری از کارفرماها یک عدد 28 میلیون ریال را بدون مزایا که کمتر از حقوق واقعی بود را پیشنهاد دادند اما با این میزان نیز موافقت نشد.
وی اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، پیگیری امور رفاهی، برگزاری مجمع عمومی سالیانه و ارایه گزارش عملکرد به اعضای هیات مدیره  را از جمله وظایف شورای اسلامی کار عنوان کرد.
میرزائی در بخشی از سخنانش با اشاره به قراردادهای کوتاه مدت (یک ماهه) و سفید امضا در واحدهای تولیدی صنعتی این شهرستان تصریح کرد: این گونه قراردادها امنیت شغلی کارگران را به خطر انداخته و تبدیل به کابوسی دهشتناک شده است.
دبیر اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه گفت: طبق قانون عقد قرارداد میان کارگران و کارفرمایان باید در چهار نسخه شامل کارگر، کارفرما، اداره کار و نماینده کارگری تهیه، تنظیم، نوشته و امضا شود و متاسفانه اغلب کارگران این خطه دچار قراردادهای سفید امضاء هستند که این امر منجر به تضییع حقوق آنان شده است.
وی امنیت شغلی و جهش تولید را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و افزود: هرگز نمی‌توان در سایه بی توجهی به امنیت شغلی، عدم تامین معیشت و نادیده گرفتن حق اعتراض کارگران به افزایش و تولید محصولات با کیفیت دست یافت.

میرزایی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: همه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار باید با طرح طبقه بندی مشاغل تطبیق یافته و مزد و مزایای آنان در چارچوب ضوابط و نظام جبران خدمات طرح طبقه بندی مشاغل کارگاه پرداخت شود.
وی با اشاره به فعالیت پیمانکاران با شرکت‌های پیمان دهنده افزود: این پیمانکاران باید ضمن پیروی از طرح طبقه بندی مشاغل کارگاه اصلی، تمامی حقوق کارگران را پرداخت کنند.

 

دبیر اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه اظهار کرد:  شتاب بخشی و شفافیت، افزایش بهره وری، ایجاد تقویت انگیزه در نیروی کار، هم افزایی میان کارگر و کارفرما و کاهش دعاوی میان کارگر و کارفرما از مزیای طرح طبقه بندی مشاغل محسوب می شود.
لزوم نظارت بر شرکت‌های پیمانکاری
نائب رئیس کانون هماهنگی شوراهای کار استان مرکزی نیز گفت: برخی شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد با واحدهای صنعتی به دنبال سودجوئی و تضعیف حقوق کارگران بوده و معضلی برای جامعه کارگری به شمار می‌روند.
علی اصغر ذاکر افزود: این گونه شرکت‌های پیمانکاری نیازمند نظارت و بازرسی جدی‌تری هستند تا شاهد تخلفی از سمت آنان نباشیم.
وی اظهار کرد: توجه به درج عناوین شغلی واقعی در لیست بیمه کارگران مشاغل  ضروری است تا از این حیث حقی از کارگران بواسطه پرداخت دستمزد و بیمه ضایع نگردد.

کاهش شوراهای اسلامی کار در واحدهای تولیدی نیازمند آسیب شناسی است
رئیس شعبه یک تامین اجتماعی ساوه نیز گفت: کاهش شوراهای اسلامی کار در واحدهای تولیدی و صنعتی نیازمند آسیب شناسی است و مدیران رغبتی برای  برخورداری از آن نشان نمی‌دهند.
علیرضا حسینی با اشاره به این که شوراهای اسلامی کار در کنار کارفرمایان است، افزود: بسیاری از مشکلات از طریق این شورا به راحتی و با تعامل قابل حل و گشایش است.

وی اظهار کرد: در سال گذشته سه جلسه آموزشی برای آشنائی کارفرمایان با قانون کار و بیمه تامین اجتماعی برگزار  شد و موارد مورد نیاز برای آنان شفاف سازی شد.

وی قراردادهای موقت کار را آفت افزایش تولید دانست و بیان کرد: این امر باعث کاهش انگیزه کار و افزایش نگرانی در جامعه کارگری می شود.

در این نشست مسائل و مشکلات برخی از کارگران ساوه در خصوص مشاغل سخت و زیان آور در سازمان تامین اجتماعی، هیئت بدوی و تجدید نظر، بررسی روند کند تشکیل شوراهای اسلامی کار در کارخانجات، بررسی مشکلات 40 نفر از کارگران تعدیل نیرو شده شرکت پومر و ... بررسی و پیگیری شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کارگران شوراهای اسلامی تامین اجتماعی ساوه تشکیل شوراهای اسلامی کار شوراهای اسلامی کار طرح طبقه بندی مشاغل شورای اسلامی کار واحدهای تولیدی تامین اجتماعی جامعه کارگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۲۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرلشکر سلامی: سپاه و بسیج همواره مدافع حقوق کارگران خواهند بود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا،  سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران به مناسبت هفته کار و کارگر و روز بسیج کارگران و کارخانجات  پیامی صادر کرد.

 متن این پیام به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

ملت بزرگ ایران در دهه‌های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی؛ آفرینش گر حماسه‌هایی جاودان در صحنه دفاع از استقلال و هویت اسلامی و اعتبار و منزلت تمدنی خود بوده‌اند.

آنها در مقابل جنگ، تحریم، فتنه، تکفیر و ترور، شرافتمندانه ایستاده‌اند. پاکترین و شریفترین بخشی از جامعه که در تمام این حوادث و رویداد‌های عظیم درخشید و در مسیر ساختن ایران قوی و عبور از تحریم‌ها نقش قاطعی آفرید، قشر نجیب و پر تلاش کارگر بود.

تقدیم ۱۴ هزار شهید یک صفحه نورانی و پرافتخار از این قشر الهی است که محبوب پیامبر اعظم (صلوات الله علیه و اله) است بازوی کارگر بوسه گاه نبی مکرم اسلام است.

در نگاه امام بزرگوار (ره) و در منطق رهبر عزیزمان، کارگران جایگاهی رفیع و منزلتی عظیم دارند.

 حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) و حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) همواره حامی و پشتیبانی کارگران عزیزمان بوده‌اند و رضایت ایشان از این جامعه پاک و بی ادعا؛ بیانگر تأثیر آنان در اعتلاء حال خوب جامعه است که در بیانات نورانی اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) جلوه‌ای درخشان داشت.

 ۹ اردیبهشت سالروز تشییع نمادین «شهید عزیز عبدالحسین برونسی»  است که نشانگر و مظهر فضائل جامعه کارگری است، به عنوان روز بسیج کارگری نامگذاری شده و ۱۲ اردیبهشت روز جهانی کارگر است تا همگان بتوانند بخش کوچکی از دین خود را با تقدیر از این عزیزان ادا نمایند.

 سپاه پاسداران و بسیج مستضعفان همواره در کنار شما و مدافع حقوق و مطالبات به حق شما خواهند بود.

 اینجانب، این ایام را به همۀ کارگران شریف و خانواده‌های صبور و شکیبای آنان صمیمانه تبریک عرض نموده و دست بوس شما عزیزان هستم.

 همه ما اراده‌ها و قلب‌های خود را به یکدیگر پیوند میزنیم و اوامر رهبر عظیم الشأنمان را که در مراسم ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در جمع کارگران ابلاغ فرمودند را به صورت جدی اجرا می‌نمائیم.

عزت و سربلندی همه شما عزیزان را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شاه کلید تولید و اقتصاد جامعه، کارگران هستند
  • تاکید آیت الله لائینی بر گره‌گشایی از زندگی کارگران
  • به موضوعات مهم جامعه کارگری، توجه شود
  • تشکیل تعاونی تامین مسکن برای کارگران گلستانی
  • در گردهمایی کارگران چه گذشت؟
  • قوانین کارگر وجود دارد اما اجرا نمی‌شود 
  • فوت ۱۱ نفر کارگر در کردستان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی
  • فرمانده کل سپاه پاسداران یک پیام صادر کرد +جزئیات
  • سرلشکر سلامی: سپاه و بسیج همواره مدافع حقوق کارگران خواهند بود
  • ۲۵ هزار کارگر ساختمانی در کردستان بیمه ندارند