Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود آنکه پلیس فرانسه برگزاری هر نوع تجمع برای روز سه‌شنبه در پایتخت این کشور را ممنوع اعلام کرده بود، هزاران تظاهرکننده در حمایت از خانواده آدام ترائوره به خیابان‌های پاریس آمدند و در اعتراض به خشونت پلیس شعار دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، مشابه این تظاهرات در شهرهای لیون،‌ لیل و مارسی هم برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آدام ترائوره، جوان سیاهپوست ۲۴ ساله در ۱۹ ژوئیه سال ۲۰۱۶ میلادی هنگامیکه در بازداشت نیروهای ژاندارمری فرانسه به سر می‌برد، جان باخت. مرگ او حدود دو ساعت پس از دستگیری در شهر «بومون‌سوراواز» فرانسه و پس از تعقیب و گریزی میان او و نیروهای ژاندارمری روی داد.

دادگاه رسیدگی به این حادثه سرانجام هفته گذشته، ژاندارم‌ها را در قبال حادثه مرگ او تبرئه کرد. این حکم اعتراض بسیاری بویژه فعالان حقوق رنگین پوستان فرانسه را در پی داشت.

بر این اساس با فراخوان کمیته حمایت از خانواده آدام ترائوره موسوم به «کمیتۀ حقیقت برای آدام» و با حمایت گسترده کاربران در شبکه‌های اجتماعی، تجمعی برای عصر سه‌شنبه ۲ ژوئن مقابل کاخ دادگستری پاریس برنامه‌ریزی شد.

اگرچه فرماندار پاریس دربارۀ ممنوعیت برگزاری هر نوع تجمعی با این موضوع در روز سه‌شنبه هشدار داده و حتی بر حاکم بودن وضعیت اضطراری در فرانسه در پی شیوع کرونا تاکید کرده بود اما هزاران معترض طبق برنامه مقابل ساختمان دادگاه شهر تجمع کردند و از حادثه مرگ آدام ترائوره به عنوان نماد خشونت پلیس فرانسه یاد کردند.

این راهپیمایی همزمان با اعتراضات گسترده‌ای برگزار شد که از هفته گذشته در بسیاری از شهرهای ایالات متحده آمریکا در پی مرگ جورج فلوید آغاز شده است.

در جریان تجمع و راهپیمایی پاریس، آسا ترائوره، خواهر فرد قربانی و سخنگوی خانواده او حکم دادگاه را محکوم کرده و «انکار عدالت» خواند.

او همچنین با اشاره به وقایع اعتراضی اخیر ایالات متحده گفت: «آنچه در آمریکا روی می‌دهد، تکرار حوادثی است که در فرانسه شاهد آن هستیم.»

راهپیمایی در لیل؛ گرامیداشت یاد همۀ قربانیان خشونت‌های پلیس

علاوه بر پاریس، عصر سه‌شنبه در شهر لیل واقع در شمال فرانسه نیز راهپیمایی بزرگی با شعار «زندگی سیاهپوستان مهم است» برگزار شد.

این تجمع در واقع فراخوانی برای حضور در میدان اصلی شهر، با هدف گرامیداشت یاد جورج فلوید، سیاهپوست آمریکایی بود که هفته گذشته زیر پای یک افسر پلیس در مینیاپولیس جان باخت اما تجمع کنندگان به این موضوع و توقف در میدان شهر بسنده نکرده و راهپیمایی در خیابان‌های شهر را آغاز کردند.

بیش از ۱۵۰۰ نفر پیر و جوان که در این تجمع حضور داشتند، علاوه بر سر دادن شعارهایی در یابود جورج فلوید، به حمایت از آدام ترائوره نیز پرداختند.

به این ترتیب به تدریج راهپیمایی شهر لیل به تجمعی در گرامیداشت یاد همه قربانیان خشونت‌های پلیس تبدیل شد.

حضور جلیقه زردها در تجمع لیل و پاریس

در جریان راهپیمایی‌های بزرگ شامگاه سه‌شنبه، گروه‌های معترض مشهور به «جلیقه زرد» نیز حضور داشتند که در حمایت از آدام ترائوره به خیابان آمده بودند.

حنبش جلیقه زردهای فرانسه که نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی در اعتراض به افزایش قیمت سوخت و مالیات‌ها شروع شد، به سرعت به سراسر این کشور گسترش یافت و به اعتراضی فراگیر به مشکلات اقتصادی و معیشتی طبقات پایین جامعه تبدیل شد.

اعتراضات «جلیقه زردها» که برای مدتی بیش از یک سال هر شنبه برگزار می‌شد، در نهایت با شیوع کرونا متوقف شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اعتراضات در آمریکا فرانسه جورج فلوید آدام ترائوره سه شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۳۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت ۲ هزار نفر از معترضان حامی فلسطین در آمریکا

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، آسوشیتدپرس نوشت: اعتراضات و بازداشت‌ها تقریبا در تمام بخش‌های آمریکا رخ داده است. اما اعتراضات ۲۴ ساعت گذشته در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس بیش از همه توجهات را جلب کرده است زیرا که اوایل روز پنجشنبه به وقت محلی با حمله پلیس ضدشورش به معترضان صحنه‌های پرآشوبی در آنجا ثبت شد.

صدها نفر از معترضان در دانشگاه کالیفرنیا از دستور پلیس برای ترک محل اعتراضات خودداری کرده و زنجیره انسانی تشکیل دادند. پلیس نیز برای سرکوب آنها از بمب‌های صوتی استفاده کرد.

مقام‌های پلیس کالیفرنیا اعلام کردند که در سرکوب این اعتراضات دستکم ۲۰۰ تن بازداشت شدند.

استفاده از خشونت و ابزارهای پلیسی برای مقابله و سرکوب تجمعات و اعتراضات آرام و روز افزون دانشجویان و جوانان آمریکایی و ورود پلیس به محیط دانشگاهی، مخالف ادعاهای آن کشور در باره اصل آزادی بیان و آزادی تجمعات بوده و محیط و مراکز علمی را امنیتی می سازد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به خیزش دانشجویان در سراسر دانشگاه‌های این کشور و بدون اشاره به اینکه این دانشجویان به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه معترض هستند، مدعی شد: هرچند در آمریکا حق بیان اعتراض وجود دارد اما جایی برای نفرت‌پراکنی یا خشونت نیست.

وی افزود: من درک می کنم که مردم (آمریکا) احساسات قوی و اعتقادات عمیقی دارند و در آمریکا به حق بیان آنان احترام می گذاریم و از این حقوق محافظت می کنیم، اما این (مساله) باید بدون خشونت، بدون تخریب، بدون نفرت و در چارچوب قانون انجام شود.

بایدن معترضان (هواداران ملت فلسطین در برابر جنگ غزه) را متهم کرد که موجب ترس و ارعاب دیگران شده و گفت که آمریکا کشور بی قانونی نیست.

دیگر خبرها

  • بیرون کردن دانشجویان فرانسوی توسط پلیس پاریس
  • ۴ کشته و زخمی طی تیراندازی در شمال شرق پاریس
  • پلیس فرانسه با هدف پاکسازی دانشگاه علوم‌سیاسی پاریس از دانشجویان تحصن کننده حامی فلسطین وارد عمل شد
  • فیلم/ یورش پلیس فرانسه به دانشگاه ساینس پو پاریس
  • پلیس فرانسه وارد دانشگاه «ساینس‌پو» شد
  • اعتراض و تجمع حامیان فلسطین در دانشگاه‌های استرالیا
  • حمله پلیس فرانسه به حامیان فلسطین در دانشگاه «ساینس پو»
  • تعطیلی دانشگاهی در فرانسه در پی اعتراض دانشجویان حامی فلسطین
  • شمار دانشجویان بازداشتی در آمریکا به 2200 نفر رسید
  • بازداشت ۲ هزار نفر از معترضان حامی فلسطین در آمریکا