Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-بهمن فرمان آرا بعد از آنکه سه سال برای اکران تازه‌ترین فیلمش «حکایت دریا» در انتظار ماند، سرانجام به اکران آنلاین تن داد و بهتر دید این شیوه را انتخاب کند تا اینکه مدت بیشتری منتظر بماند.
به گزارش آریا، این هنرمند در آستانه اکران فیلم جدیدش می‌گوید: باور دارم که فقط خداوند در برخورد با فیلم‌ها منصفانه عمل می‌کند، چون در هیچ یک از مدیران و مسئولان این انصاف را ندیده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این سینماگر در گفت‌وگویی کوتاه و در پاسخ به این پرسش که چه شد که به اکران آنلاین فیلمش رضایت داد، گفت: فیلم ما سه سال پیش ساخته شد و مجوز نمایش گرفت ولی از آنجا که در سینمای ما فقط نورچشمی‌ها به‌راحتی می‌توانند اکران بگیرند و با توجه به اینکه تعطیلات سه چهار ماهه کرونایی سبب شد که فیلم‌های بسیاری در صف اکران بمانند، بهتر دیدیم به اکران آنلاین رضایت بدهیم تا اینکه یک سال و نیم دیگر در انتظار اکران بمانیم.
او با یادآوری برخی از مشکلاتی که برای فیلم قبلی‌اش «دلم می‌خواد» رخ داده بود، اضافه کرد: سانس‌های زیادی از اکران این فیلم دزیده شد و به نمایش‌های فیلم‌های دیگر اختصاص پیدا کرد. البته در این زمینه مدرکی ندارم که این مساله طبق دستور بوده یا نه ولی هر چه بود سبب شد فیلمی را که به‌راحتی می‌توانست چندین میلیارد فروش داشته باشد، تکه پاره کنند.
فرمان آرا که فیلم «حکایت دریا» را با حضور جمعی از ستارگان سینما ساخته است، افزود: ترجیح دادم مردم زودتر فیلمی را که با این همه ستاره ساخته شده، ببینند بخصوص که در اکران آنلاین کمتر دزدی اتفاق می‌افتد.
این هنرمند خاطرنشان کرد: کسی که برای برخی سازمان‌ها فیلم بسازد هر زمان اراده کند می‌تواند اکران نوروزی بگیرد اما چرخه معیوب اکران سبب سرنگونی فیلم‌هایی می‌شود که به خارج نرفته‌اند تا زن بی‌حجاب نشان دهند. به هر حال ما می‌خواستیم راه اصلی را برویم ولی با وضعیتی که در اکران فیلم‌ها وجود دارد، راه جدیدی را جایگزین کردیم.
فرمان آرا در پاسخ به این سخن که این دل نگرانی وجود دارد که در دوران کرونایی، آیین سینما رفتن و فیلم دیدن دسته‌جمعی از بین برود، گفت: طبیعتا این نگرانی برای همه هست. اگر سالن‌های سینما باز شود، هیچ معلوم نیست مردم به سینما بروند. به هر حال کرونا در سینما هم مشکل ایجاد کرده ولی این بار این سانسور از خداوند است که موجب تعطیلی سینماها شده و در دست مسئولان وزارت ارشاد نیست.
او اضافه کرد: چون در اکران آنلاین مردم می‌توانند در خانه‌هایشان بنشینند و با حفظ سلامت خود، فیلم تماشا کنند، فکر کردیم این راه را برویم تا اینکه باز هم منتظر اکران در سالن باشیم و مثلا 5 سال از زمان ساخت فیلم بگذرد!
این تهیه‌کننده سینما در پاسخ به این پرسش که آیا در اکران آنلاین ریسک بالاتری برای نمایش‌های غیرقانونی وجود ندارد، توضیح داد: قانون در فضای مجازی هم رعایت نمی‌شود. مردم هنوز برخی از فیلم‌های بسیار قدیمی مرا در یوتیوب می‌بینند. در هر صورت باید به خدا توکل کرد چون تنها کسی که برخورد منصفانه‌ای در مورد اکران فیلم‌ها دارد، خداوند است نه وزارت ارشاد یا دوستانی که عضو کمیسیون‌های متعددی هستند و مدام از فیلمفارسی سخن می‌گویند و کسی هم از آنان نمی‌پرسد چه کسی به فیلم‌های پرفروش الان پروانه ساخت و پروانه نمایش داده؟!
فیلم «حکایت دریا» درباره نویسنده مشهوری است که بعد از دیدن صحنه یک قتل خشونت بار در بیمارستان روانی بستری می‌شود و بعد از مرخص شدن توهمات دوباره به سراغش می‌آیند و او را دوباره راهی بیمارستان روانی می‌کند.
فاطمه‌ معتمدآریا، علی نصیریان، لیلا حاتمی، صابر ابر، علی مصفا، رویا نونهالی، داریوش اسدزاده، پانته‌آ پناهی‌ها ، اصغر پیران و بهمن فرمان آرا در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.
قرار است این فیلم از روز پنجشنبه 15 خرداد ماه ساعت 22 از طریق سایت فیلمیو و نماوا نمایش داده بشود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بهمن فرمان آرا سینما نورچشمی اکران اکران آنلاین فرمان آرا فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۵۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

دریافت 16 MB دریافت 36 MB

حسین الهام کارگردان مجموعه مستند «پشت صحنه» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به این‌که این مستند یک مجموعه ۱۳ قسمتی است و به موضوعات مختلف در حوزه سینما می‌پردازد، در رابطه با انتخاب سوژه و موضوع این مستند گفت: نگاه به سینما در کشور ما نگاه منحصر به هنر و حواشی آن است و نگاه جدی از منظر علوم انسانی و بررسی مسایل و پدیده های سینما نسبت به سینمای ایران و جهان وجود ندارد؛ نگاه به سینما و حتی فیلم های غربی در کشور ما از جنس سرگرمی است و در محافل آکادمیک ما نیز همین نگاه جریان دارد.، این در حالی است که در هالیوود تخصص های مختلف نظیر روانشناسی، سیاستگذاری، علوم سیاسی و امنیت ملی سراغ سینما می‌روند و به سینما به صورت جدی توجه دارند.

این کارگردان با اشاره به این‌که در مجموعه «پشت صحنه» تلاش شده یک قدم به سمت این نگاه برداشته شود، گفت: گفتمان تحلیل فرامتنی سینما در ایران یک گفتمان سیاست زده است و ما سعی کردیم سیاست زدگی آن را کم کرده و نگاه اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی به آن داشته باشیم که در فصل اول این مستند، هالیوود را از نقطه اول پیدایش تا حوادث اخیر مورد بررسی و جریانشناسی قرار دادیم.

وی افزود: سراغ مسایل مختلف هالیوود نظیر نژادپرستی و سیاه پوستان، بومیان آمریکا و سرخپوستان، سانسور و حقوق مخاطب، پیدایش هالیوود و مسایل حقوقی آن، مسابقه فضایی در دوران جنگ سرد، ابرقهرمان‌ها و هویت اجتماعی، استعمار و شهرت رفتیم و نسبت هالیوود با این مسایل را بررسی کردیم. همچنین مساله فلسطین به عنوان بزرگترین تراژدی قرن و نسبت سینما با آن را بررسی کردیم.

این مستندساز در رابطه با قسمت «آن ها وجود دارند» با موضوع فلسطین، گفت: این قسمت با عنوان «آن‌ها وجود دارند» برگرفته و اقتباسی از مستند دیگری ساخته مصطفی ابوعلی با نام «آن ها وجود ندارند» است که در رابطه با رنج آوارگان فلسطینی ساخته شده است و عنوان «آن ها وجود ندارند» جمله منتسب به گولدا مئیر (گولدا مایر) نخست وزیر اسراییل است که معتقد بود اساسا ملت فلسطین وجود ندارد و ما هم در این مستند از عنوان مستند ابوعلی اقتباس کردیم و گفتیم ملتی که انکار شود در سینما و واقعیت جلوه و بروز دارد.

وی عنوان کرد: در این قسمت نگاه هالیوود به مساله فلسطین و کنشگران آن، که به تولید اثر هنری یا دفاع از فلسطین پرداخته اند در کنار خودِ مساله فلسطین به عنوان یک سینمای مستقل و مردمی مورد بررسی قرار گرفته است. جریان سینمای مستقل فلسطین ذیل موسسه ای به نام موسسه «سینما فلسطین» شکل گرفت و به ثبت تاریخ و فیلم های مستند روی آورد و در جریان کوچ اجباری فلسطینیان از سرزمین خود این دسته فیلمسازان مجبور به استقرار در کشورهای دیگر شدند اما همچنان جریان سینمای فلسطین را زنده نگه داشتند واین موارد به یک آرشیو و گنجینه عظیمی از عکس ها و رنج‌های مردم فلسطین تبدیل شد اما همان طور که در مستند اشاره شده است این گنجینه در جریان حمله اسراییل به جنوب لبنان گم شده و سرنوشت آن مشخص نیست و نشانه هایی وجود دارد که این گنجینه توسط اسراییل دزدیده شده است.

الهام در رابطه با چالش های تولید این مستند با اشاره به این‌که مستند آرشیوی در ایران محترم نیست، عنوان کرد: برعکس تمام رسانه های دنیا که در آن‌ها آرشیو گنجینه ذی قیمتی محسوب می‌شود چون مستند آرشیوی به‌واسطه آن که از دل آرشیو های موجود داستان و روایت خلق می‌ کند کار سخت تری در نگارش متن، تدوین و کارگردانی دارد در حالی که در ایران تصور می‌شود تولید مستند آرشیوی کار راحتی است و این نگاه منجر به کم لطفی نسبت به اینگونه مستند شده است.

وی ضمن اشاره به این‌که آرشیو ها راحت در اختیار مستندسازان قرار نمی‌گیرد، ادامه داد: ما در مورد غرب و هالیوود کار می سازیم و پیدا کردن آرشیو در این رابطه کار سختی است. همچنین تولید روایت جدید و برجسته کردن نقاطی که در روایت غربی مغفول مانده است مورد توجه ما بود تا یک روایت هنرمندانه، صحیح و متقن داشته باشیم.

کارگردان مستند «پشت صحنه» با مرور این‌که برای ۱۳ قسمت، یک سال پژوهش در منابع خارجی انجام شده است، مطرح کرد: پژوهش این کار از این منظر قابل توجه است که موضوعات گسترده و متنوع بود و هر یک از این موضوعات به پژوهش جداگانه و روایت مختص خود نیاز داشت. علی رغم لذت پیدا کردن موضوعات و فهم بیشتر، این موضوع منجر به طولانی شدن کار می‌شد و از این جهت پژوهش این مستند یک‌سال زمان برد.

وی افزود: می‌خواستیم کار ما یک‌بار مصرف یا جهت‌دار نباشد و در عین داستان گویی، مستند باشد و ریشه های مساله را بررسی کند. سعی کردیم ماجرا را از دل هالیوود بررسی و ریشه یابی کنیم؛ در ابتدای سال ۱۴۰۰ پژوهش و متن آغاز شد و ابتدای ۱۴۰۱ تولید را آغاز کردیم و در انتهای سال ۱۴۰۱ تولید پایان یافت. بعضا برای پیدا کردن یک آرشیو مناسب باکیفیت خودم ۴۰ روز وقت می‌گذاشتم.

الهام در پایان صحبت هایش، گفت: موضوعات سینمای شرق، سینمای عرب، سینمای هند احصا شده است و امکان ادامه دادن این مجموعه وجود دارد.

سایر عوامل این مجموعه مستند ۱۳ قسمتی عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: حسـین الـهـام، پژوهش و نگارش متن: علی نیکجو، سعید شیرخانی، محمدمهدی اباذری، تدوین و صداگذاری: امیر شابـهاری، محمدحسین علیزده، حسین الهام، گروه موشن‌گرافیک: محمدامین ابراهیمی، علیرضا طیبی، علی امیری، سید علی‌اصغر حقدوست، الهام مصطفوی نیا، آرشیو و تصویریابی: نیما حامی، حمید اسلامی، محمد نمازی، مشاور پروژه: علیرضـا خوشکام، بازنویسی متن: حسین الهام، راوی: حمید محمدی، تیتراژ: محمدمهدی محمدی، موسیقی تیتراژ: محمد معصومی، مجری طرح: گروه فرهنگی رسانه‌ای راوین.

کد خبر 6087916

دیگر خبرها

  • رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • استقبال مخاطبین سینما از «مست عشق»
  • «مست عشق» و رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
  • «مست عشق» و یک رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
  • «مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست
  • پاکستان؛ فرصتی طلایی برای اکران و تولیدات مشترک سینمایی
  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد