Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان سیاسی و امور بین‌الملل معتقد هستند حرکت امام خمینی(ره) در به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی محور تحولات سیاسی در سراسر دنیا است و تاکنون رهبر انقلاب، امام خامنه‌ای با تمام قدرت راه امام راحل را ادامه داده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امروز به مناسبت فرارسیدن سی و یکمین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) کارشناسان سیاسی و امور بین الملل سراسر کور در گفت‌گوهای جداگانه بر نقش محوری امام راحل در تحولات سیاسی دنیا تاکید کردند و گفتند: احیای «معنویت، اخلاق و عدالت» در نظام بین‌الملل توسط امام صورت گرفت و بعد از ایشان مدیریت مقام معظم رهبری ایران را به یک قدرت تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدحسین رجبی دوانی، پژوهشگر و محقق تاریخ اسلام:

امام خمینی(ره) هیمنه ابرقدرت‌های عالم را شکست/ رهبر انقلاب با قدرت راه امام راحل را ادامه دادند

محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر و محقق تاریخ اسلام در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) با انقلابی که رهبری کردند دین و دنیا و آخرت ملت ایران را متحول ساخت گفت: حضرت امام خمینی(ره) با انقلاب اسلامی، کسانی که در جست و جوی راه نجات بودند به حقیقت رساند و اگر نبود انقلابی که امام خمینی رهبری کرد، با روش و سیاست هایی که رژیم طاغوت پیش گرفته بود چیزی نمی گذشت که نشانی از دین و ارزش های اعتقادی و اخلاقی و حتی نشانی از ملیت ما باقی نمی ماند و کشور ما کاملا در ورطه غرب زدگی و تباهی فرو می رفت.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران در موقعیتی ظهور کرد و به پیروزی رسید که دنیا دچار بی دینی و لامذهبی بود اضافه کرد: بخشی از جهان زیر سیطره مارکسیسم و رژیم کمونیستی قرار داشت که به صراحت مبدا، معاد و خداوند را انکار می کردند و بخشی دیگر زیر نفوذ بلوک غرب بود که اگر به ظاهر مسیحی بودند ولی خدای آنها اقتصاد و دنیا بود و در ظلم و تباهی به مردم جهان برای رسیدن به ثروت و قدرت بیشتر حتی از کمونیست ها هم فراتر رفته بودند. در این شرایط انقلاب اسلامی با شعار بازگشت به ارزش های دینی و حاکمیت خدا بر جامعه بشری و اجرای احکام الهی آمد و دنیا را تکان داد.

رجبی دوانی افزود: می توان گفت انقلاب اسلامی ما در این موقعیت همچون حرکتی که انبیا بزرگ الهی در اوج شرک و بت پرستی پدید آورده بودند به وجود آمد و رسالت خود را بیان کرد.

استاد تاریخ اسلام دانشگاه امام حسین (ع) با بیان اینکه انقلاب اسلامی بازگشت به خویشتن دینی و مذهبی نه تنها در ممالک اسلامی بلکه در کشورهای غیر اسلامی و مسیحی نیز بود ادامه داد: انقلاب اسلامی نقشه غرب در خصوص مسئله جدایی دین از سیاست که از دوران رنسانس برای آن برنامه ریزی کرده بود را از بین برد و از همان هنگام هیمنه ابرقدرت ها درهم شکست و کشورهای مختلف در مقابل آنها جرات عرضه اندام پیدا کردند.

پژوهشگر و محقق تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب به خوبی راه ،مسیر و آرمان های حضرت امام را ادامه دادند که آن هم از الطاف بزرگ الهی بود که انقلاب اسلامی قائم به شخص امام نباشد. غربی ها و دشمنان نظام و انقلاب در اواخر شریف حضرت امام امید بسته بودند به اینکه با رحلت امام، آرمان ها و شعارهای انقلاب ایشان از بین خواهد رفت و تصور داشتند که امام یک شخصیت با نفوذ و استثنایی بود که توانست چنین حرکتی را پدید آورد و با رحلت ایشان انقلاب دیگر قادر به ادامه راه خود نخواهد بود.

وی گفت: به خوبی در آن زمان به یاد دارم که حضرت امام می فرمودند،غربی های بیچاره به این خیال هستند که انقلاب اسلامی قائم به شخص است و ارزش ها و آرمان های آن با رفتن اشخاص از بین می رود، اینگونه نیست و انقلاب صاحبی دارد که آن را هدایت و رهبری می کند.

رجبی دوانی در پایان با بیان اینکه اگر چه داغ سنگین رحلت امام خمینی را در آن داشتیم ولی خدای متعال این مصیبت بزرگ را با رهبری حضرت آقا به ما تسلی داد اضافه کرد: تداوم دشمنی های استکبار با نظام جمهوری اسلامی حتی بیشتر از زمانی بود که حضرت امام در قید حیات بودند و این مسئله نشان دهنده عملکرد بسیار عالی رهبر معظم انقلاب در مسیر امام خمینی است.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین‌الملل:

انتخاب راهبرد مقاومت توسط امام خمینی، استکبار را منفعل کرد/ گفتمان مقاومت بازی دو سر برد است

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: یکی از دلایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران، انتخاب راهبرد درست توسط حضرت امام و تاکتیک‌های ابداعی ایشان بود.

امام مقابل رژیمی ایستاد که حمایت آمریکا و انگلیس را داشت

وی افزود: در واقع اگر آن راهبرد درست امام و تاکتیک‌های هوشمندانه ایشان نبود، به هیچ وجه پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق نمی‌افتاد چرا که در مقابل امام، یک رژیم شاهنشاهی با تجربه 50 ساله بود که این رژیم پشتوانه آمریکا و انگلیس را داشت.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: آمریکا و انگلیس در حالی پشتیبان رژیم پهلوی بودند که تجارب زیادی در به بند کشیدن ملت‌ها و سلطه بر کشورها را داشتند و در آن زمان منافع زیادی از ایران می‌بردند، به‌طوری‌که این منابع به اندازه‌ای بود که حاضر بودند برای مهار حرکت انقلابی مردم، هزینه‌های هنگفتی کنند.

قنادباشی تأکید کرد: اما امام خمینی به رغم اینکه چنین نیروی در برابرش بود و شاه نیز از نظر نظامی و اطلاعاتی و امنیتی در اوج قدرت قرار داشت، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند.

وی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی در آن شرایط نیاز به راهبرد و تاکتیک درست داشت، عنوان کرد: در آن زمان حتی دنیای شرق هم -که بسیاری از انقلاب‌ها مانند انقلاب الجزایر و انقلاب کوبا به آن متکی شدند- به هیچ وجه با پیروزی مذهب موافق نبود؛ یعنی در عین اینکه از انقلاب‌های ضدآمریکایی حمایت می‌کردند اما از انقلابی که صبغه مذهبی داشت به هیچ وجه حمایت نمی‌کردند.

امام برای پیروزی انقلاب راهبرد مقاومت را انتخاب کردند

کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: حرکت حضرت امام برخلاف روند ظلم جهانی بود، لذا ناگزیر به انتخاب راهبرد و تاکتیک صحیح بود؛ در واقع ایشان برای نیل به انقلاب هیچ‌کدام از راه‌های موجود آن زمان را انتخاب نکردند بلکه روی مقاومت و شعار خون بر شمشیر پیروز است اصرار کردند و از این راه وارد شدند.

قنادباشی خاطرنشان کرد: امام خمینی، انقلاب را در عاشورای سال 1342 شروع کردند و با گفتمان امام حسین علیه‌السلام وارد انقلاب شدند و این یعنی مقاومت و یعنی اطمینان از اینکه می‌توان ظلم را شکست داد.

وی یادآور شد: برخی از امام می‌خواستند که حزب سیاسی ایجاد کند و از طریق  دیپلماسی پیروز شود و یا اینکه برخی روش غلط مسلحانه را که کمونیست‌ها مروجش بودندف پیشنهاد می‌کردند اما حضرت امام هیچ‌کدام از این راه‌ها را انتخاب نکردند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تأکید کرد: حضرت امام بر اساس استراتژی تعلیم و تبلیغ و ترویج فرهنگ عاشورایی که عنصر اصلی مقاومت است وارد عرصه کار شدند و همین موجب شد که رژیم حاکم خلع سلاح شود؛ چرا که رژیم پهلوی هم آمادگی داشت در برابر راه دیپلماسی انقلاب ایران را شکست دهد و هم اینکه اگر انقلاب وارد عرصه مسلحانه می‌‌شد، می توانست مقابله کند.

قنادباشی تصریح کرد: اما رژیم شاه، آمادگی مقابله با مقاومت مردم را نداشت و امام با راهبرد مقاومت و شعار خون بر شمشیر پیروز است انقلاب را آعاز کردند و همانطور که ایشان فرمودند، انقلاب با خون آبیاری شد.

منطق مقاومت ایران الگویی برای کشورهای دیگر

وی گفت: منطق مقاومت جمهوری اسلامی ایران تبدیل به الگویی برای بسیاری از انقلاب‌ها شد و امروز اگر جریان مقاومت در غرب آسیا به پیروزی می‌رسید به خاطر این است که این جریان هیچ‌کدام از راه‌های رایج جهانی که دنیای غرب، صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه آمادگی مقابله با آن دارند را انتخاب نکرده است.

کارشناس سیاسی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت مردم به معنای این نیست که اصلا دست به سلاح نبریم، بلکه در جای خودش دست به سلاح هم می‌بریم اما در شرایط وقوع انقلاب اسلامی نظر امام این بود که تا جایی که امکان دارد ما دست به سلاح نبریم.

قنادباشی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جمهوری اسلامی تبدیل به الگویی در منطقه شده است و همان مقاومت زمان انقلاب را با همان محتوا و همان رویکرد در حوزه منطقه ای نیز دنبال می‌کنیم.

وی افزود: انقلاب اسلامی در راهبرد و تاکتیک درست حرکت کرد و ماندگار شد به‌طوری‌که در گوشه‌گوشه‌ی جهان جذابیت گفتمان انقلاب اسلامی ایران توانسته است هم مردم بسیاری را جذب کند و هم اینکه استعمار و استکبار را منفعل کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: به عنوان مثال اینکه می‌بینید در نیجریه که چند هزار کیلومتر از ایران فاصله دارد، شخصیتی چون شیخ زکزاکی اینچنین نقش آفرینی می‌کند و تا این حد از او می‌ترسند به خطر این است که احساس می‌کنند منبع قدرتی در اختیار او است که این قدرت به هیچ وجه مهار شدنی نیست و هرچه آن‌ها را به شهادت برسانند قوی‌تر می‌شوند.

قنادباشی اضافه کرد: یعنی منطق مقاومت، بازی دو سر برد است و شهادت موجب گسترش آن می‌شود، لذا امروز منبع قدرتی در دنیا به وجود آمده که شاخه‌های حرکت اصلی حضرت امام است که اثرات آن در کل منطقه احساس می‌شود.

محمدحسن قدیری ابیانه، تحلیلگر سیاسی:

نفوذ امروز ایران تا دریای کارائیب ماحصل مقاومت حضرت امام و رهبر انقلاب است

محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس و تحلیلگر سیاسی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: یکی از تأکیدات مکرر قرآن این است که وعده‌های الهی صادق است و خدا از وعده‌های خودش تخلف نمی‌کند و بارها خدا قسم خورده به اینکه من راست می‌گویم و وعده‌هایم صدق است.

وی ادامه داد: این بخاطر این است که با وجود اینکه ما به قرآن تأکید می‌کنیم اما گاهی در صادق بودن و حتمی بودن وعده‌های خدا تردید داریم؛ اما امام خمینی هیچ تردیدی به وعده‌های الهی نداشت و قرآن را با تمام وجود باور داشت و این نکته بسیار مهمی است.

کوتاه آمدن مقابل دشمن در قاموس امام خمینی نبود

سفیر اسبق ایران در بلژیک افزود: اگر کسی باور داشته باشد که خدا قوی‌ترین است و به وعده الهی هم باور داشته باشد، دیگر نباید از استکبار و قدرتش بترسد؛ البته باید علیه دشمن تدبیر کرد اما ترسیدن از قدرت دشمن و کوتاه آمدن مقابل او در قاموس امام خمینی نبود.

قدیری ‌ابیانه خاطرنشان کرد: باور به پیروزی انقلاب اسلامی هم بر همین اساس بود و حضرت امام هم مطابق با رهنمودهای قرآنی انقلاب را اداره کرد، اگر غیر از این بود ما نباید در مقابل رژیم شاه که مورد حمایت همه قدرت‌ها -اعم از آمریکا و اروپا و حتی شوروی- بود با صلابت می‌ایستاد و با دست خالی بر رژیم شاه و حامیانش پیروز می‌شد.

وی اظهار داشت: امام در مقابل استکبار قاطعانه ایستاد و انقلاب را در این مسیر هدایت کرد و همین مسیر که توسط امام و بعد توسط رهبر انقلاب دنبال شد باعث شد که ایرانی که استکبار دنبال تجزیه آن بود به جایی برسد که نفوذش به مدیترانه و از مدیترانه به دریای کارائیب برسد.

تحلیلگر سیاسی عنوان کرد: کسانی که در مقابل استکبار جهانی به فکر کوتاه آمدن هستند از قدرت امریکا می‌ترسند و اصولا یکی از کارهایی که رسانه‌ها و سیاستمداران غربی برای پیشبرد کارهایشان انجام می‌دهند، ترساندن کسانی است که برخلاف میل آمریکا عمل می‌کنند تا آن‌ها از ترس عقب‌نشینی کنند و به خواسته‌های آمریکا تن بدهند.

بعضی‌ها سخت‌شان است واقعیت افول آمریکا را قبول کنند

قدیری ابیانه تأکید کرد: از زمانی که پرچم اسلام‌گرایی جای پرچم عرب‌گرایی و قومیت‌گرایی و ناسیونالیسم را در بین مبارزین جهان اسلام گرفت پیروزی پشت سر پیروزی برای مسلمانان حاصل شده است، نمونه‌اش فلسطین و لبنان است.

وی یادآور شد: چندی قبل رهبر معظم انقلاب فرمودند «مقاومت کنید خدا از جایی که پیش‌بینی نمی‌کنید به شما یاری می‌رساند» و ما این را در 41 سال گذشته همواره شاهد بودیم که مکرر اتفاقاتی در جهان افتاده که این اتفاقات به نفع ایران شده است.

سفیر اسبق ایران در استرالیا بیان کرد: شاهد هستیم که کرونا آمریکا را به زانو درآورده و این وضعیتی که در آمریکا پیش آمده که در 25 شهر حکومت نظامی اعلام شده و دولت امریکا که همیشه دم از حقوق بشر می‌زد مردم خودش را تهدید می‌کند به اینکه سگ‌های وحشی و سلاح‌های مخوف را علیه مردم به کار خواهد گرفت این نشان دهنده این است که امریکا هم رو به افول است هرچند بعضی‌ها سعی می‌کنند چشم‌شان را بر این واقعیت ببندند.

قدیری ابیانه تصریح کرد: متأسفانه برخی، از موقعیت و نام امام و انتساب به امام استفاده می‌کنند اما به فرمایشات ایشان پایبند نیستند؛ مثلا حضرت امام تأکید کرده‌اند که مبادا به لیبرال‌ها و مرفهین بی‌درد رأی بدهید و از آن‌ها حمایت کنید اما برخی افراد با نام امام، به نفع لیبرال‌ترین و مرفه‌ترین جریان‌ها فعالیت و تبلیغ می‌کنند.

وی گفت: اینکه حضرت امام در یک خانه محقر در جماران نشسته و در اوج تهدیدات امریکا اعلام می‌کند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند این نشان دهنده ایمان و صلابت ایشان است و دیدیم که این اتفاق هم افتاد.

قطب بزرگ اسلامی در جهان به رهبریت ایران در حال شکل‌گیری است

تحلیلگر سیاسی اضافه کرد: هم در طبس دیدیم که اراده آن‌ها در حمله نظامی به ایران در هم شکسته شد هم در عین‌الاسد شاهد شکسته شدن اراده آن‌ها بودیم که هیچ کاری نتواسنتند بکنند و حتی کشته‌های خودشان را هم سعی کردند مخفی نگه دارند و هم در اعزام پنج کشتی نفتکش به ونزوئلا دیدیدم که آمریکا هیچ تحرکی نتوانست انجام دهد در حالی که ایران در حیاط خلوت آمریکا برخلاف خواست امریکا عمل کرد.

قدیری ابیانه ادامه داد: اینکه وقتی انگلستان کشتی نفتی ما را توقیف می‌کند، نیروهای ما با وجود حضور ناو و هواپیماها و هلوکوپترهای دشمن که در حال پرواز بودند، کشتی انگلیسی را توقیف می‌کنند و آن‌ها هیچ کاری نمی‌توانند بکنند و کشتی ما را آزاد می‌کنند این نشان‌دهنده روحیه‌ای است که حضرت امام توانسته در مردم و جوانان ما ایجاد کند.

وی اظهار داشت: امروز روزی است که ما شاهد مقاومت و بیداری ملت‌ها هستیم، نمونه‌‌اش مردم یمن، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین است که امروز این مقاومت جلوی چشم مردم مشهود است و دیده می‌شود.

قدیری ابیانه تأکید کرد: جهان از جهان تک‌قطبی در حال تبدیل شدن به جهان چندقطبی است و قطب بزرگ اسلامی هم در حال شکل‌گیری است و استراتژیست‌های دوست و دشمن هم اذعان و اعتراف دارند به اینکه رهبریت این قطب بزرگ اسلامی رو به شکل‌گیری، با ایران است و این رهبری ممکن نبود مگر اینکه رهبریت اعتقاد به وعده‌های الهی و صدق گفتار خدا در قرآن داشته باشد و مطابق آن عمل کند که خوشبختانه حضرت امام و رهبر معظم انقلاب این ویژگی برجسته را دارند.

محسن سعیدی دهاقانی، کارشناس ارشد مسائل سیاسی:

حرکت امام خمینی(ره) محور تحولات سیاسی در سراسر دنیا/ همه جنبش های آزادی بخشی که از انقلاب اسلامی الهام گرفتند

محسن سعیدی دهاقانی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز بیان داشت: مفهوم صدور انقلاب اسلامی رویکرد حضرت امام که بر اساس آزادی و سرنگونی نظام استبدادی شاهنشاهی، خواستار استقرار جمهوری اسلامی قطع وابستگی به قدرت های خارجی و مبارزه با سلطه جویی آنان در جهان بود.

تحلیلگر مسائل سیاسی افزود:با توجه به رقابت قدرت‌های بزرگ بر سر نفت و گذرگاه ایران موجب شد پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دو شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی و شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی سرلوحه برنامه ها قرار گیرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی  ادامه داد: مفهوم صدور انقلاب به معنای گسترش انقلاب به خارج از مرزهای شناخته شده ایران و از دو انگیزه متفاوت ناشی شده است که انگیزه نخست به تبلیغ دین اسلام مربوط می‌شد و از اعتقاد به جهان شمول بودن دین اسلام و احساس وظیفه برای صدور آن به اقصی نقاط جهان نشأت می‌گرفت؛ در همین زمینه افراد و موسسات دینی بسیاری از دیرباز خود را وقف تبلیغ و ترویج دین کرده بودند.

سعیدی اظهار داشت: انگیزه دوم برای صدور انقلاب از حقارت ها و سرکوب هایی ناشی می شد که تاریخ معاصر ایران را از خود آکنده ساخته بود و برای بازگشت به هویت با عظمت گذشته، انقلاب اسلامی ایران این مسیر را آغاز و تا پیروزی آن تلاش می شد. در مسیر صدور انقلاب به کشورهای دیگر باید ابزار و ارکانی را در نظر گرفت تا شاهد بازتاب سیاسی و دینی انقلاب اسلامی به ملت های مسلمان و ملت‌های غیر مسلمان باشیم.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی در پیگیری راهبرد صدور انقلاب گرفتار فراز و نشیب‌های زیادی شد؛ در بدو پیروزی انقلاب اسلامی و حضور دولت موقت، انقلاب در دست لیبرال دموکرات های انقلابی بود که نه اعتقادی به چنین راهبردی داشت و نه اراده‌ای برای تحقق شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی، در حالی که انقلابیون مذهبی که در شورای انقلاب اسلامی و حزب جمهوری اسلامی تمرکز یافته بودند بر اساس دو انگیزه مذهبی و حقارت تاریخی برای تحقق وحدت جهان اسلام و گسترش حاکمیت خدا در سراسر جهان پافشاری می کردند و از هر دو شیوه های تدافعی و تهاجمی برای تداوم انقلاب در داخل و خارج حمایت می کردند.

وی تصریح کرد :به انزوا کشیدن لیبرال دموکرات‌های انقلابی از صحنه سیاسی انقلاب اسلامی به نام انقلاب سوم در همین راستا صورت گرفت که منجر به عبور انقلاب اسلامی از دوره برزخی انقلابی و تثبیت قدرت در دست انقلابیون مذهبی شد. پیروزی انقلاب اسلامی و مراحل تکمیلی آن موجب نگرانی و ترس روزافزون قدرت‌های سلطه‌گر جهانی و حافظ وضع موجود شد و از جمله مهمترین آنها ایالات متحده را که از رژیم پهلوی به عنوان یک متحد منطقه‌ای برای تامین منافع خود بهره برداری می نمود، مجبور به واکنش جدی انداخت.

سعیدی ادامه داد: دیگر قدرت‌های منطقه‌ای و حتی دولت های کوچک همسایه نیز تحت حمایت ایالات متحده امریکا دست به ایجاد موانع مختلف در برابر شکل گیری و شکوفایی انقلاب اسلامی زدند و حتی اتحاد شوروی که در ابتدا از جدایی ایران از اردوگاه غرب خرسند بود به تدریج که متوجه جنبه های ضد شرقی و اسلام گرایانه انقلاب اسلامی شد به این سمت کشاند.

وی تصریح کرد :تحمیل جنگ ۸ ساله، حمایت از گروه های ضد انقلاب در مقابل حکومت قانونی و اعمال انواع تحریم اقتصادی برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی و حتی اقدام به براندازی نظام بار ها در دستور کار قرار گرفت اما هیچ گاه موجب نشد تا جمهوری اسلامی دست از اهداف و آرمان های انقلابی خود بردارد و یا آنها را به فراموشی بسپارد .

بازتاب انقلاب اسلامی ایران در میان ملل اسلامی

سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بیشتر مسلمانان در کشورهای مختلف در برابر مسائل و تحولات سیاسی اجتماعی خود منفعل و خاموش بودند و حتی در اجرای احکام و ظواهر اسلامی احساس شرم می‌کردند.

وی ادامه داد: هجوم گسترده جریان جدایی دین از سیاست یا سکولاریسم نیز آنها را منفعل و سرخورده کرده بود به گونه‌ای که اکثر مسلمانان و اندیشمندان مسلمان و علمای آنان معتقد بودند که دین نباید در سیاست دخالت کند و راه حل مسائل سیاسی اقتصادی و اجتماعی را نباید در دین جستجو کرد اما با پیروزی انقلاب اسلامی این تفکر زیر سوال رفت و لزوم حضور مسلمانان با ایده های اسلامی در مسائل گوناگون سیاسی اجتماعی اقتصادی مورد توجه قرار گرفت. مسلمانان در کشورهایی که اکثریت با آنها بود و کشورهایی که اقلیت مسلمان داشت فعال شدند و به جنب و جوش افتادند.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی تشریح کرد: مشاهده حرکت هایی که در بسیاری از کشورهای اسلامی مانند اندونزی مالزی کشورهای حوزه بالکان و کشورهای عربی و شمال آفریقا نشان‌دهنده این است که در دو دهه اخیر مسلمانان خواهان مشارکت در امور سیاسی هستند که مقام معظم رهبری با تعبیر بیداری اسلامی در کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی معرف این صدور انقلاب اسلامی ایران بود که تاثیر خود را بر دیگر ملت‌های اسلامی گذاشته و خواهد گذاشت.

بازتاب انقلاب اسلامی در اروپا و آمریکا

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه گفت: باز تاب های انقلاب اسلامی در میان ملت ها و دولت های غربی به صورت واکنش‌های مثبت و منفی بود به طوری که آثار آن انکار ناپذیر است از برخی از این بازتاب ها و می‌توان به ، به خود آمدن اقلیت های مسلمان در این کشور ها و افتخار به مسلمان بودن، اجرای اعمال اسلامی و تظاهر به احکام اسلامی در میان مسلمانان غرب، رشد مراکز اسلامی در غرب، رشد معنویت و دین گرایی در غرب، مقابله دولت های غرب با مظاهر اسلام گرایی، رشد حرکت ها و تظاهرات خیابانی در برابر دین ستیزی و معنویت ستیزی دولت های غرب شکل گرفت.

وی افزود: همچنین شکل گیری حرکت فکری و نظری ضد صهیونیسم و اسرائیل و فعالیت های علمی و فرهنگی در زمینه شناخت ایران و انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی تاثیر خود را بر سازمان های منطقه ای و بین المللی نیز گذاشت مانند شکاف هایی که به نفع قدرت‌های مسلط شرق و غرب وجود داشت اما با پیروزی انقلاب اسلامی و حضور فعال ایران در این سازمان ها به تدریج تغییراتی در مواضع این کشورها در سازمان‌های بین‌المللی پدید آمد به گونه‌ای که در سال‌های اخیر در بعضی از آنها مانند مجمع عمومی سازمان ملل، یونسکو، کنفرانس اسلامی، جنبش عدم تعهدها، سازمان همکاری‌های منطقه‌ای، شاهد جبهه‌ای واحد از کشورهای اسلامی هستیم که مواضع یکسان و قوی در برابر زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های بزرگ اتخاذ نموده اند .

سعیدی خاطرنشان کرد: مواضع قاطع سران کنفرانس اسلامی درباره مسائل اصلی جهان اسلام به ویژه کنفرانس تهران، قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل بر ضد اسرائیل و آمریکا و حتی اخراج آمریکا از یونسکو در چند سال گذشته را می‌توان نمونه‌ای از بازتاب های انقلاب اسلامی و فعالیتهای موفق دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در این نهادها دانست.

تاثیر انقلاب اسلامی بر رسانه های گروهی جهان

محسن سعیدی دهاقانی گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و دهه‌های پس از آن یکی از مسائل داغ و مطرح در این رسانه‌ها انقلاب اسلامی و تحولات ناشی از آن در جهان اسلام بود اگر رسانه‌های جمعی در جهان را در این سال ها بررسی کنیم شاید یکی از خبرسازترین کشورها ایران باشد به دلیل انقلاب اسلامی و تحولات ناشی از آن و بازتاب های انقلاب باشد.

وی افزود: پخش هزاران ساعت برنامه رادیویی و تلویزیونی علیه و له انقلاب اسلامی و اسلام گرایی و چاپ صدها هزار مقاله خبری و تحلیلی درباره این موضوع در روزنامه‌ها و مطبوعات نمونه‌ای از این تاثیرگذاری ها است.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی اظهار کرد: انقلاب اسلامی تحولی شگرف در دنیای سیاست و روابط بین الملل بر جای گذاشت و همچنان این تاثیرات ادامه دار خواهد بود.

سیداصغر حسینی، تحلیلگر مسائل سیاسی:

امام خمینی(ره) خورشیدی بود که جهان اسلام را با نور انقلاب بیدار کرد

سید اصغر حسینی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز با تسلیت سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره)، اظهار داشت: حضرت امام خمینی(ره) خورشیدی به که جهان اسلام را به نور اتقلاب بیدار کرد  و با تفکر اسلام ناب محمدی ایران را از چنگال طاغوتیان نجات دادند.

حسینی افزود: امام راحل تمام هستی و آبروی خود را فدای نجات اسلام کردند و با ایستادگی در برابر تمام قدرت های شیطانی که قصد ظلم، غارت و چپاول ملت های مظلوم را داشتند، احیاگر اسلام ناب محمدی بودند. 

وی اظهار کرد: امام خمینی(ره) در اخلاق اجتماعی و سیاسی بی نظیر بودند و با توکل بر خدا در مقابل سختی ها و رنج تبعید ایستادگی کردند. 

این تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد که امروز شاهد برافراشته شدن پرچم نظام دینی و قرآنی در جهان هستیم زیرا جمهوری اسلامی ایران اکنون پایگاه دفاع از مظلومان جهان است. 

حسینی بیان کرد: امروز امام خامنه ای راه امام راحل را با قدرت و تفکر الهی خود در جهت دفاع از مظلومان و ایستادگی در برابر سران استکبار ادامه می دهند. 

وی ‌بر لزوم هوشیاری همه اقشار جامعه نسبت به توطئه‌ها و فتنه‌های استکبار جهانی تأکید کرد و یادآور شد: دشمنان ما، امروز به دنبال القای ناامیدی و پخش شبهات و شایعات بی‌اساس از طریق شبکه های مجازی هستند که باید نسبت به این حیله‌ها و فتنه‌گری‌ها هوشیار بود.

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس روابط بین‌الملل:

توجه دنیا به راهبردهای انقلاب اسلامی بیش از گذشته است/ شنیده شدن پیام امام(ره) در سطوح بین‌المللی

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ در خصوص تحولی که انقلاب اسلامی ایران به وجود آورد، اظهار داشت: در آستانه رحلت حضرت امام(ره) قرار داریم و جهان نیز یک نگاه ویژه ای را به مستضعفان عالم دارد.

وی با بیان اینکه مسئله کرونا و اعتراضات و اغتشاشاتی که در آمریکا و برخی از جهان غرب ایجاد کرده باعث افزایش حقانیت انقلاب اسلامی بیش از گذشته شده است، خاطرنشان کرد: امام می فرمودند که موضوع مستضعفان تغییر و جابجایی اساسی صورت گیرد و امروز مستضعفان جهان درخواست تنفس سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... دارند و همه اینها بر اساس راهبردهای امام (ره) و مجموعه زعامت ایشان قابل تحلیل است.

این کارشناس روابط بین الملل با تاکید بر اینکه آنچه که امام(ره) قرن را قرن مستضعفان نامیدند طلیعه آن در حال آغاز شدن است، تصریح کرد: مستضعفانی که در آمریکا یک درصد هستند و در مجموعه جهان شاید به دلیل استضعافی که نظام سلطه برای آنها به وجود آورده به درصد هم نرسند.

وی با اشاره به اینکه پیام امام(ره) امروز از نقاط مختلف دنیا توسط آزادگان و آزادی خواهان شنیده می شود، اذعان کرد: بعد از امام خمینی(ره) این پرچم در اختیار مقام معظم رهبری نائب برحق امام(ره) بود که ایشان با حمایت از مستضعفان عالم چه در حوزه مسائل مبارزه با تروریست و چه در ارتباط با یاری رساندن در حوزه مسائل اقتصادی نشان دادند که مسیر حضرت امام(ره) را در طول 30 سال گذشته در حال پیمایش هستند.

صدرالحسینی با بیان اینکه امروز انقلاب اسلامی، امام(ره)، رهبر معظم انقلاب بیش از گذشته مورد توجه جهانیان قرار گرفته اند، عنوان کرد: مقام معظم رهبری توانستند بر اساس ریل گذاری حضرت امام خمینی (ره) امروز به مستضعفین ونزوئلا در همسایگی رژیم تروریستی آمریکا کمک کند و این کمک در قالب رساندن محصولات پتروشیمی، بنزین و نیازمندی های پالایشگاهی است.

وی همچنین در ادامه تشریح کرد: این نشان دهنده این است که جهانیان در حال اتحاد در مقابل نظام سلطه هستند البته در شروع کار قرار داریم و نباید احساس کنیم که کار تمام شده است و باید بدانیم که مسئله اتحاد کشورهای تحت ظلم آمریکا که تحت تحریم ظالمانه قرار گرفته اند می تواند وسیله ای برای برخورد با نظام سلطه باشد.

این کارشناس مسائل بین المللی در پایان با تاکید بر اینکه امروزه انقلاب اسلامی در دنیا رویه جدید پیدا کرده است و نگاه ها با توجه به راهبردهایی که انقلاب اسلامی داشت بسیار بیشتر از گذشته است، بیان کرد: تعدادی از اندیشمندان سراسر دنیا توسط امکانات موجود در فضای مجازی در خصوص مقابله با ستم هایی که امروز نظام سلطه به مستضعفان انجام می دهد نشست هایی را برگزار خواهد کرد و مرکزیت این آگاهی، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران است.

سیدرضا جلالی، کارشناس مسائل سیاسی:

انقلاب اسلامی ایران الگویی تاثیرگذار در سراسر دنیا است

سیدرضا جلالی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار عصراترک درباره تحولی که انقلاب امام خمینی(ره) در دنیا ایجاد کرده، اظهار داشت: انقلاب ها و حرکت های بزرگ زمانی می توانند متحول کننده محیط پیرامونی خود در وسعت منطقه ای و فرامنطقه ای باشند که خود بر پایه منطقی درست، استوار بوده و توانمندی تاثیرگذاری را داشته باشند.

وی یکی از ویژگی هایی که می تواند یک انقلاب را در جایگاه قدرتمند دگرگون کننده قرار دهد، هدف متعالی در خدمت رساندن مردم و نزدیک کردن به تمایلات فطری که همان مسیر الی الله است، عنوان کرد.

جلالی با بیان اینکه انقلاب امام خمینی(ره) و مردم ایران یک حرکت معنوی با هدف رساندن انسان به تعالی پایه گذاری شد، افزود: انقلاب اسلامی در دو بعد درونی و بیرونی به خوبی عمل کرده و منشا الگودهی بسیاری از حرکت های منطقه ای و فرا منطقه ای شده است.

وی ویژگی انقلاب اسلامی ایران در بعد درونی براساس تاکیدات رهبری، مبنی بر پیراستن ظواهر و زنگارهای خرافی که در طول دوره های طولانی بر چهره اسلام نشسته و از آن به اسلام آمریکایی یاد می کنند، خواند.

جلالی خاطرنشان کرد: همچنین بعد بیرونی که همانا نظام ستیزی، مقاومت و مقابله در برابر هرگونه تعدی به ساحت انسانیت است، که حرکت بزرگ حضرت امام (ره) را در جهان برجسته و صاحب نفوذ کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران با ویژگی های منحصر به فرد در آغاز و رهبری مقام معظم رهبری در مدیریت و هدایت آن به خوبی توانسته تاثیر مثبتی بر حرکت های مقطعی و بدون پشتوانه عامه مردمی دنیا بگذارد و تحرکات آنها را به حرکت های پایدار، دارای عمق و اهداف استرتژیک تبدیل کرده، به گونه ای که حرکت های مردمی در سایر نقاط دنیا، به گونه ای  الگوگیری از انقلاب ایران و رهبری مقام معظم رهبری است.

جلالی بیان داشت: اخلاق و سلوک حضرت امام خمینی (ره) در بعد فردی و خودسازی که از آن به تزکیه نفس یاد می کنند بیانگر عمق نگاه ایشان به بعد درونی انقلاب است.

بهنام‌فر، کارشناس مسائل سیاسی:

مبارزات امام خمینی(ره) معادلات رژیم پهلوی را بر هم زد

بهنام فر، یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به دلایل مطرح شدن چهره سیاسی و تاثیر گذار امام خمینی (ره ) در جهان اظهار داشت: حرکت آشکارا امام راحل از سال 42 ، زمانی که حکومت پهلوی بیشتر مخالفان را کنار زده بود و شرایط را برای پادشاهی مهیا کرده بود آغاز شد.

وی ادامه داد: مبارزات آشکارا و پنهانی امام (ره) معادلات سیاسی پهلوی را برهم زد و حکومت پهلوی را درمانده کرد و زمینه ایجاد و شکل گیری انقلاب اسلامی فراهم شد.

این کارشناس مسئول با بیان اینکه ویژگی های شخصیتی امام خمینی (ره) به عنوان یک چهره شاخص در دنیا مطرح است، گفت: ایشان با داشتن سطح علمی بالا و فقیه بودن،  در ایده پردازی، نظریه پردازی و ساختار اندیشه ای دارند که این ویژگی ها بسیار ارزشمند است.

بهنام فر اضافه کرد: بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران علاوه بر فعالیت و رهبری سیاسی ، چهره علمی و دینی داشتند که در تصمیم گیری هایشان به صورت کامل مشهود بوده است.

وی با بیان اینکه مردم در آن روزها با هر جریان فکری و سیاسی به سمت امام (ره) سوق پیدا کردند و ایشان را به عنوان نماینده برای راهبری بنیان انقلاب برگزیدند، افزود: این مرد بزرگ تحول سیاسی، تاریخی و بنیادی را نه تنها در سطح منطقه بلکه در سراسر دنیا رقم زد.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: بعد از رحلت این رهبر فرزانه نیز جریان انقلاب با رهبری مقام معظم رهبری با تداوم بیشتری به مسیرش در راستای خط امام (ره) ادامه داده است.

احمد مجتهدی، کارشناس روابط بین‌الملل: 

انقلاب اسلامی، ایران را از وابستگی نجات داد/ امام خمینی(ره) استکبارستیزی را در جهان زنده کرد

احمد مجتهدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به تحول‌هایی که انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) در جهان ایجاد کرده است، اظهار کرد: اولین تحولی که انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) در جهان و عرصه بین‌الملل ایجاد کرد در حوزه سیاست‌های خارجی است.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی ایران از یک وابستگی کامل تبدیل به سیاست استقلال و استکبارستیزی شد، ابراز کرد: این نوع سیاست خارجی هم در ایران شکل گرفت و هم الگویی برای کشورهای جهان شد.

کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به قیام‌هایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورهای مختلف با بهره‌گیری از انقلاب اسلامی شکل گرفت، تصریح کرد: این یک دستاوردی برای انقلاب اسلامی ایران بود.

وی با بیان اینکه تحول دیگری که انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل ایجاد کرد تأثیر بر راهبرد قدرت در منطقه بود، عنوان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران قدرت در بین بلوک شرق و غرب تقسیم‌شده بود و کشورها ناگزیر بودند زیر پرچم یکی از این دو قدرت قرار گیرند و ادامه حیات داشته باشند.

مجتهدی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران راهبرد و موازنه قدرت بلوک شرق و غرب را به‌هم‌ریخت، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با بهم زدن موازنه قدرت در جهان خود به یک قدرت نوظهور مبتنی بر نظام سیاسی ولایت‌فقیه و حاکمیت دین در عرصه اجتماع شد.

وی بیان کرد: اکنون بعد از 40 سال تمامی کشورها به نقش بی‌بدیل ایران در مناسبات قدرت منطقه‌ای و جهانی اعتراف می‌کنند و معترف هستند که کشورها نمی‌توانند هیچ تصمیمی منطقه‌ای و جهانی را بدون در نظر گرفتن نقش ایران بگیرند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه از دیگر دستاورد انقلاب اسلامی، تأثیر بر گروه‌های سیاسی در جهان بوده است، افزود: گروه‌های سیاسی و مبارزی با الهام و الگو گرفتن از جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف ازجمله لبنان، یمن، عراق، پاکستان، افغانستان و... تشکیل‌شده است.

وی با بیان اینکه قوی‌ترین گروه‌های سیاسی را ما در جنگ داخلی عراق و سوریه می‌بینیم افزود: گروه‌های منتسب به حشدالشعبی دقیقاً با الگو و مستشاری فکری جمهوری اسلامی ایران می‌جنگند.

مجتهدی با اشاره به تأثیر بالای جمهوری اسلامی ایران در عرصه فرهنگی بر روابط بین‌الملل، تصریح کرد: وحدت جهان اسلام یکی از آرمان و شعارهای انقلاب اسلامی بود که حضرت امام خمینی آن را به‌صورت عملیاتی در کل دنیا جا انداختند و امت اسلامی به یک وحدت تمدنی رسید.

وی با اشاره به روز قدس ابراز کرد: روز قدس یک فرهنگی است که به رهبری حضرت امام خمینی (ره) برای تمامی دنیا یک الگو شد.

کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران تأثیرات بسیار بالایی برجهان گذاشته است، ادامه داد: تأثیرات انقلاب اسلامی در دو حوزه سیاسی و فرهنگی ملموس‌تر از سایر حوزه‌ها است.

وی با بیان اینکه وحدت جهان اسلام آرمان حضرت امام خمینی (ره) بود که با تشکیل مجمع جهانی ترغیب مذاهب اسلامی به عینیت رسید، افزود: استکبارستیزی یکی از تأثیرات انقلاب اسلامی بر عرصه فرهنگی در جهان است.

مجتهدی با بیان اینکه ما در عرصه داخلی هم تأثیرات زیادی را در حوزه فرهنگ داشته‌ایم، تصریح کرد: بزرگ‌ترین دستاوردها مبارزه با نماد فرهنگ غربی، مبارزه با تهاجم فرهنگی، ارتفاع جایگاه و منزلت زن در اجتماع و... بوده است.

مهدی بیگ‌محمدی، دبیر جامعه روحانیت مبارز استان زنجان:

سخنرانی‎ها و مسیر امام خمینی(ره)، الگوی جامعه امروز است

حجت‌الاسلام مهدی بیگ‌محمدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار  موج رسا; اظهار داشت: 14 خرداد به عنوان سالروز رحلت امام خمینی(ره) خاطره‌ای تلخ در اذهان مردم ایران محسوب می‌شود که آنروز مردم ایران، انقلابیون، آزادی خواهان و مومنین با شنیدن این خبر غمگین شده و عزاداری کردند.

وی با بیان اینکه مردم ایران تاثر خود را به عناوین مختلف از جمله سینه زدن، گریه کردن، برگزاری مراسم‌های روضه خوانی اعلام می‌کردند، افزود: همه مردم سهمی در این روز داشتند تا ارادات خود را به امام که راه انبیا و اولیا را ترسیم کرده بود، نشان دهند.

دبیر جامعه روحانیت مبارز استان زنجان افزود: راه امام خمینی(ره) راهی بود که می‌توانست انسانیت را با رفتار پیامبر گونه خود در رفتار سایر انسان‌ها متجلی کند.

حجت‌الاسلام بیگ محمدی خاطرنشان کرد: مردم میدانستند که اگر از این انسان برجسته و پیامبر گونه درست تبعیت کنند، رستگاری دنیا و آخرت را خواهند داشت.

وی افزود: رفتار، کردار، گفتار و سیره امام خمینی(ره) به گونه‌ای بود که رحلت ایشان برای مردم ایران و جهان تاثر آور و غم انگیز بود.

دبیر جامعه روحانیت مبارز استان زنجان با بیان اینکه در زمان فوت امام در زنجان بودم و دسته‌های عزاداری در امامزاده سید ابراهیم (ع) تشکیل و مراسم عزاداری در قالب مجلس ختم و سوگواری با حضور امام جمعه فقید زنجان برگزار شد.

وی گفت: تاثر، غم مردم و برگزاری مراسم‌های سوگواری نشان می‌داد که مردم چقدر به این پیر سفر کرده علاقه مند هستند اگر چه بسیاری از افراد حتی امام را ندیده بودند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: خیابان‌ها و مساجد زنجان سیاهپوش شده بود و مردم در کوچه و خیابان و منازل مراسم‌های عزاداری را به مناسبت رحلت امام برگزار می‌کردند.

حجت‌الاسلام بیگ محمدی افزود: امیدواریم این حرکت الهی و معنوی مردم همچنان ادامه یافته و عزت گذاری به امام راحل در سرلوحه زندگی ما قرار گیرد.

وی گفت: امام خمینی (ره) اگر چه امروز در جامعه حضور جسمی ندارد اما سخنرانی‎ها، برنامه‌ها و مسیری که ترسیم کرده‌اند، الگوی ما است.

حمید روحانی، رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی:

سازش ناپذیری در برابر استکبار ویژگی‌ بارز خط امام و رهبری است/ مدیریت مقام معظم رهبری ایران را به یک قدرت تبدیل کرده است

حجت‌الاسلام حمید روحانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; با تسلیت ایام ارتحال امام خمینی (ره)، اظهار داشت: وجه تشابه بسیاری بین خط امام خمینی (ره) و خط مقام معظم رهبری وجود دارد چرا که خط امام و خط رهبری هر دو برگرفته از قرآن بوده و امام به عنوان پرورش یافته مکتب قرآن بوده و از قرآن الهام می‌گرفتند.

وی سازش ناپذیری را یکی از ویژگی‌های بارز خط امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری عنوان کرد و افزود: در آیات مختلف قرآن هر گونه سازش، مذاکره، ارتباط و تسلیم در برابر استکبار جهانی به شدت مذمت شده است.

این مسئول بیان داشت: امام با شناخت سیاستمداران غرب از هر گونه سازش در برابر استکبار جهانی به شدت امتناع داشته و به این موضوع توجه داشتند که با دشمنان وارد مذاکره نشده و سازش نکنند که مقام معظم رهبری نیز در طول رسالت خود که برگرفته از قرآن است، سرسختانه در برابر هرگونه سازش و مذاکره در برابر استکبار جهانی سرباز زده‌اند.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: آنهایی که تن به سازش دادند ضربه جبران ناپذیری به حیثیت و اعتبار ملت ایران وارد کرده و به نام مذاکره، برجام را به ما تحمیل کرده و ملت ایران را سرشکسته کردند.

وی با بیان اینکه در مسئله برجام همه چیز دادند و هیچ چیز نگرفتند و این مسائل نتیجه سازش بود، افزود: از وقتی که فراماسون‌ها در کشور روی کار آمدند سعی کردند خط سازش را حاکم کرده و در گروه‌ها، باندها و سازمان‌های سیاسی اینگونه جا بیندازند که فقط از طریق مذاکره می‌توان پیش رفت.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: از زمانی که امام خمینی (ره) نهضت را آغاز کرد، معادلات سازش کاران را به هم ریخته و از هرگونه سازش و مذاکره با رژیم پهلوی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با استکبار جهانی سر باززدند.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی مردمی بودن را یکی دیگر از تشابهات راه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: امام با مردم بودند و مردم را محرم راز می‌دانستند و از  16 مهر 1341 که نهضت را آغاز کردند مردم را قدرت واقعی نظام اسلامی عنوان کردند.

حجت‌الاسلام روحانی بیان داشت: امام خمینی (ره) مردم را مهم می‌دانست و با سخنرانی‌ها و انتشار اعلامیه‌ها ملت ایران را رشد داده و آگاه کرد که مقام معظم رهبری نیز از همین روش استفاده کرده و با مردم درددل کرده و سخن می‌گویند.

وی با بیان اینکه سومین ویژگی امام و رهبری مقاومت در برابر خط سازش است، افزود: از 150 سال پیش که فراموسان‎ها سعی کردند به نحوی مردم ایران را به سازش بکشند، امام راه مقاومت را در پیش گرفته و مقام معظم رهبری نیز علیرغم همه مشکلات سرسختانه ایستادگی کرده و از کنار آمدن با ظالم دوری می‌گزیند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نعمت‌های خط مقاومت برای نظام اسلامی، افزود: مقام معظم رهبری در سایه دعوت مردم به مقاومت در مسائل سیاسی، علمی، نظامی، حماسه آفریده و به ملت ایران آگاهی بخشیدند.

 مقاومت موجب پیشرفت ملت ایران شد

وی گفت: مقاومت مردم ایران در برابر استکبار جهانی موجب شد تا ایران امروز در عرصه‌های مختلف، پزشکی، علمی و نانو پیشرفت کرده و به یکی از ابرقدرت‌های منطقه تبدیل شود.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: نیروهای انقلابی که راه و خط مقام معظم رهبری را دنبال کردند به جاهای با ارزش رسیدند اما آنچه در دست سازشکاران بود، موجب عقب ماندگی شد.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بیان داشت: سازشکاران جزو تسلیم، تن دادن به خواست دشمن و وادادگی کاری از پیش نبردند چرا که آنان اهل رزم نبوده و اهل بزم هستند.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: سازشکارانی که دستورات مقام معظم رهبری را به درستی به کار نبستند، به کشور ضرر زدند اما در بخش‌هایی که در دست نیروهای حزب الهی، انقلابی، و پیرو ولایت بود، پیشرفت‌های ارزشمندی کسب شد.

وی ولایتمداری را از دیگر تشابهات خط امام و رهبری عنوان کرد و افزود: ملتی که در خدمت ولایت باشد، ذلت نمی‌بیند همانگونه که مشاهده کردیم مردم با خون دل انقلاب مصر را به راه انداختند اما چون ولایت نداشتند، دشمن انقلاب آنها را به مسلخ برده و ضربه سنگینی به آنها وارد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: در خط شهادت بودن یکی دیگر از تشابهات خط امام و رهبری محسوب می‌شود که این خط در طول یک هزار و 400 سال گذشته جریان داشته و ملتی که پیرو ائمه اطهار(ع) بوده و عاشورایی است، از هر گونه خطری مصون است.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ادامه داد: رژیم پهلوی زمانی به بن بست رسید که ملت ایران راه شهادت طلبی را در برابر ظلم و جور این رژیم انتخاب کرده و شاه را مجبور به فرار کردند.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: زمانی که امام خمینی (ره) فرمود:" مرگ بر آمریکا و شاه عبادت است" این جمله ریشه در قرآن دارد چرا که در قرآن نیز تاکید شده است که باید در برابر ظالم ایستادگی کرد، ملت ایران به دلیل ظلم و جنایت‌های آمریکا شعار مرگ برآمریکا را جهانی کرده است

محمدرضا خانلری، کارشناس مسائل سیاسی:

نهضت امام خمینی(ره) همچنان در جهان تحول‌آفرین است/ نمایندگان مجلس با رفع موانع، قدرت نظام را تقویت کنند

محمدرضا خانلری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین، با اشاره به دستاوردهای نهضت امام خمینی(ره) اظهار کرد: تحولی که با به روی کار آمدن انقلاب اسلامی ایجاد شد را می‌توانیم در دو منظر خارجی و داخلی بررسی و استدلال کنیم.

وی افزود: مسائل داخلی مربوط به ایران اسلامی است که توانستیم نظام اسلامی را با برکناری دشمنان، برپا کنیم و مهمترین دلیل پیروزی حکومت اسلامی، ویژگی بارز همراهی با مردم است که همین ویژگی در نوع خودش می‌تواند یک تحول بزرگی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین با اشاره به تحولی که از منظر خارجی با پیروزی انقلاب ایجاد شد، ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب، زمانی که می‌خواستند از اتفاقات تاریخ‌ساز یاد کنند، خود غربی‌ها هم از امام راحل به عنوان کسی که تحولی بزرگ در صحنه بین‌المللی ایجاد کرده بود، یاد می‌کردند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: همواره از حضرت امام خمینی(ره) به برخورداری از اخلاصی مانند حضرت علی(ع) یاد می‌شود و همراهی که مردم بصیر و دانای دیروز برای پیروزی انقلاب انجام دادند، بسیار تحول آفرین شد.

وی تاکید کرد: همراهی مردم شریف ایران در درجه اول عشق معنوی را در حد والا در ایران اسلامی ایجاد کرد؛ چراکه اگر به سال‌های اول انقلاب یعنی (۵۸ و ۵۹) برگردیم، می‌بینیم که اساساً کشور اسلامی ما با ثبت رویدادهای تاریخی باعث تشکیل دانشگاه انسان‌سازی شد.

کارشناس مسائل سیاسی اذعان کرد: تمامی این دستاوردها، دستاورد کمی نیست و این رویدادها باعث رشد معنوی انسان‌ها شده و این مسائل به طوری تداوم پیدا کرده که به جرات می‌توان گفت که از نظر رشد معنوی، میانگین رشد مردم ایران از همه جای دنیا بالاتر است.

دولت‌ها در جمهوری اسلامی باید برای مطالبات مردم قدم بردارند 

خانلری ادامه داد: در موضوع پایبندی به دموکراسی که جزو حقوق اولیه بشر است همیشه در اسلام اشاره و تاکید شده است که با توجه به این موضوع هر ساله در جمهوری اسلامی ایران توانسته‌اند مانند امسال یک انتخابات سالم را برگزار کنند و ما بیشترین آمار شرکت‌کنندگان در انتخابات را در دنیا داریم و جزو کشورهای برجسته و برتر هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین، درباره آینده انقلاب اسلامی گفت: در مورد آینده انقلاب از نظر من کمی باید با تامل بیشتر به این موضوع بپردازیم چراکه در سال های 57 و 58 خود مردم با اکثریت آراء جمهوری اسلامی را به عنوان حکومت برگزیدند.

خانلری با اشاره به اینکه ضامن جمهوریت نظام درواقع اسلامیت نظام است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که چطور شما روئسای جمهور هر کدام بعد از ۸ سال که اختیار کشور در دست شما بوده بعد از اینکه این دوره شما تمام می‌شود در مقابل نظام قرار می‌گیرید؛ این موضوع متاسفانه از نکات منسوج است که باید به آن پرداخت و اصلاح کرد.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: زمانی که دولتی با رای مردم بر روی کار می‌آید، فرقی نمی‌کند چه دولت اصولگرا و چه اصلاحات باشد؛ چه بسا که باید همیشه برای مطالبات مردم قدم بردارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین در پایان گفت: جمهوریت نظام وابسته به انسانیت است؛ امیدواریم نمایندگان بتوانند در مجلس دوره یازدهم با همت دولت، موفقیت‌های بسیاری کسب کنند چراکه با رفع موانع بر قدرت نظام افزوده می‌شود.

علی هوشیار، کارشناس مسائل سیاسی:

اندیشه‌های امام‌خمینی(ره) به قلب اروپا و آمریکا راه یافته است/ حرکت در مسیر آرمان‌های امام(ره) عامل اقتدار ایران شد

علی هوشیار در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ درباره‌ی تحولاتی که امام خمینی(ره) در جامعه جهانی به‌وجود آورد، اظهار کرد: در طول تاریخ و چند قرن گذشته دکترین و نظریه‌ی قالب این بود که باید با سران کشورها و رهبران دولت‌ها گفت‌وگو داشت تا از دست استعمار و استکبار در امان بود.

وی ادامه داد: درواقع باتوجه به این رویکرد که تا مدت‌ها توسط استعمارگرانی همچون انگلیس القا می‌شد، مردم یک کشور هیچ نقشی در سرنوشت خود نداشته و برای هر تصمیمی به قیم و پادشاه نیاز داشتند تا آن‌ها را سرپرستی کند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: اما امام خمینی(ره) برخلاف این جریان باور داشت که باید مستقل بود و مقابل ظلم و استکبار ایستادگی کرد.

وی ابراز کرد: امام خمینی(ره) ایستادگی مقابل قدرت‌های جهانی را در عمل و بیان تفهیم کرد و با تاکیدی که بر نقش روشنگری و توجیه عموم جامعه داشت مردم را به صحنه وارد کرده و بر این باور بود که باید آن‌ها در سیاست و حکومت دخالت کنند و کشور به دست خودشان اداره شود.

هوشیار افزود: این رویکرد و اندیشه‌ی استثنایی امام علاوه بر اینکه در ایران تحول ایجاد کرد در کمال شگفتی و معجزه آسا در تمام جهان نیز منتشر شد.

امام خمینی(ره) بر مبنای فرهنگ عاشورایی انقلاب کرد

وی بیان کرد: تلاش‌های دشمن پس از انقلاب برای مقابله با ما و خاموش کردن بیداری ایجاد شده نه تنها به پیروزی نرسید، بلکه روز به روز فراگیرتر شده و می‌توان گفت بیداری‌های اسلامی که امروز در جهان شاهد آن هستیم در نتیجه‌ی این تحول است.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: اکنون تحولی که در نتیجه‌ی اندیشه‌ی امام ایجاد شده است، مرز کشورهای اسلامی را درنوردیده و حتی غیرمسلمانان نیز برای مقابله با ظلم و ستم راه مشابهی را در پیش گرفته‌اند، به‌گونه‌ای که حتی در امریکا نیز خود امریکایی‌ها به تبعیت از ایران و انقلاب اسلامی پرچم کشورشان را به آتش می‌کشند.

وی تاکید کرد: درواقع امام خمینی(ره) معتقد بود باید بین ملت‌ها فرهنگ سازی کرده و آنان را بیدار کرد تا به آزادی، استقلال و عزت برسند.

هوشیار ابراز کرد: تلاش‌های دشمن نیز برای ساقط کردن این اندیشه نتیجه‌ی عکس داد و تفکر ایران به تمام جهان صادر شده و گسترش یافت.

این کارشناس سیاسی با بیان نقش شعار "نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی" در ایجاد تحول در سطح جهانی گفت: این شعار همان تیشه‌ای بود که ابراهیم(ع) بر بت‌ها زد و با تکیه بر استقلال و آزادی از بند استکبار و استعمار، ملت‌ها را به حرکت درآورد و این رویکرد در طول زمان پیش رفت تا اینکه امروز حتی کاخ سفید نیز به خاکریز ما تبدیل شده است.

امروز ایران برای جهان آموزگاری سیاسی است

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) بر مبنای فرهنگ عاشورایی انقلاب کرد و مردم نیز به دلیل دلبستگی به این فرهنگ به میدان آمده و ایجاد تغییرات و رسیدن به استقلال را رقم زدند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: امروز نیز رهبر معظم انقلاب در همین خط فکری حرکت می‌کنند، از این رو مردم کشور در هر شرایطی و علی‌رغم سختی‌ها در عرصه‌های مختلف از ایشان حمایت کرده و این تحولات همچنان ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: امروز به دنبال تحول ایجاد شده در سطح کشور و بین الملل، ورق برگشته و همه شرایط به نفع اسلام و ایران است و حتی خود امریکا و دنیای غرب نیز به این امر باور دارند و افرادی که از کشور فرار کرده و به آنجا پناه می‌برند را ضدانقلاب می‌دانند.

هوشیار ادامه داد: خط فکری امام خمینی(ره) باعث قدرتمند شدن، استقامت و پایداری ایران در سطح جهانی شد تا جایی که امروز بدون دغدغه در آب‌های جهانی رفت و آمد می‌کنیم، کشتی‌های نفت کش فعالیت دارند و بدون هیچ ترسی در برابر حرکات دشمن مقابله به مثل می‌کنیم.

وی در پایان گفت: اکنون از نظر حقوقی، سیاسی، نظامی و افکار عمومی در سطح جهانی همه چیز به نفع جمهوری اسلامی است و در عمل ایران آموزگاری سیاسی است که به تمام ملت‌های جهان اعلام کرد با صبر و مقاومت 40 ساله بسیاری از اهداف تحقق پیدا کرده و اندیشه‌ی انقلابی ایران گسترش یافت.

حسین بنیادی، نائب‌رئیس مجمع‌عمومی جامعه‌مدرسین حوزه‌علمیه قم:

مقابله و مبارزه با استبداد و استکبار از محورهای اصلی خط امام است

 حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی استاد حوزه در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به مبارزات امام خمینی(ره) با استبداد و استکبار، اظهار داشت:  احاطه حضرت امام به ارتباط میان رژیم دست‌نشانده پهلوی و قدرت‌های خارجی و وابستگی به ابرقدرت‌ها و چپاولگران منابع و منافع کشورهای اسلامی و افشاگری ایشان در موارد مختلف، باعث عصبانیت رژیم طاغوت و دولت‌های زورگو شده بود، امام راحل تا آخرین روزهای عمر شریفشان آثار وابستگی حکومت‌های قبل و خطرات و اعمال مخرّب قدرت‌های خارجی با کشورهای اسلامی و کشور عزیزمان را بیان می‌کردند.
وی ادامه داد:  در حقیقت استبداد و استکبار دو جریان سرکوبگر می‌باشند که نتیجه عملشان‌ استعمار ملت‌هاست، امام خمینی قدس‌سره در قیام تاریخی خود ملل مسلمان را از دام استعمار مطلع کردند، استعماری که در هر دوره و زمانی شکلی جدید و ابزاری نو دارد، این اعلام‌خطر برای کشورهای رفاه‌زده و چشم‌دوخته به غرب، هنوز هم عامل نجات آنان خواهد بود تا از عاملیت، دست‌نشاندگی و تاراج اموالشان، نجات پیدا کنند.

دیپلماسی مستقل و روابط بین‌الملل بر اساس عزت از ویژگی های امام بود
نائب‌رئیس مجمع‌عمومی جامعه‌مدرسین حوزه‌علمیه قم خاطرنشان کرد: ملت بزرگ ایران آن روز ندای حق‌خواهی و استقلال‌طلبی امام خمینی قدس‌سره را با تمام وجود درک کرد و با اعتماد به رهبر و مقتدای خویش، راه آزادگی از قید استبداد و ستم استکبار را پیش گرفت تا امروز از آنان به‌عنوان آزادترین ملت جهان نام‌برده شود، دیپلماسی مستقل و روابط بین‌الملل بر اساس عزت و حکمت ثمره‌ی تیزبینی کم‌نظیر آن امام عزیز می‌باشد.
وی ابراز داشت: رهبری در نظام پیشرفته اسلامی بر اساس اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه می‌باشد. برای درک عظمت این جایگاه بایستی معنای ولایت و معنای مطلقه بودن آن را فهمید، باید ادله و مضامین والا و فوق‌العاده‌ی رهبری را شناخت تا بفهمیم نقش و رسالت امام در اندیشه اسلامی و منابع دینی‌، صرفاً مدیریت مادی جامعه نمی‌باشد.

نخبگان حوزوی جایگاه ولایت فقیه را بهتر معرفی کنند
حجت الاسلام بنیادی افزود: باید نخبگان حوزوی و دانشگاهی در شناساندن جایگاه ولایت‌فقیه به ملت‌ها به‌ویژه جوانان عزیز تلاش بیشتری داشته باشند. مهم‌ترین رکن انقلاب اسلامی، ولایت‌فقیه است .
وی عنوان داشت:  امام خمینی قدس‌سره علاوه بر پایه‌ریزی جامع و نگاهی ژرف به اصل ولایت‌فقیه، مبادی نظری و مبانی فکری ولایت مطلقه فقیه را استحکام بخشیدند تا آثار اطاعت و پیروی از ولایت‌فقیه و حاکمیت اسلام در ترقی و تعالی جامعه بیش از همه‌چیز نمایان‌تر باشد.

رسیدن به اهداف و آرمان‌ها با تبعیت از ولایت فقیه
این استاد درس خارج حوزه علمیه قم در خاتمه اضافه کرد: اطاعت و تبعیت از ولایت مطلقه فقیه هموار موجب سربلندی، موفقیت و رسیدن به اهداف و آرمان‌ها می‌شود.

پرویز اوسطی، نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس:

رمز بقا و تکامل خط امام راحل در پیروی از ولایت فقیه و انسجام و یکپارچگی است

پرویز اوسطی صبح امروز و در گفتگو با خبرنگار کُردتودی ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن سی و یکمین سالروز رحلت ملکوتی بنیانگذار عظیم انقلاب اسلامی ، اظهار داشت: در آستانه فرا رسیدن نیمه خرداد شاهد به ثمر نشستن آرمان های والای بنیانگذار جمهوری اسلامی با عبور از مرزهای جغرافیایی به عمق دل های مسلمین و همه آزادی خواهان جهان هستیم.

وی با اشاره به اهمیت گرامیداشت 14 خرداد افزود: بدون شک تجلیل و تکریم امام راحل عظیم الشأن و شخصیت والای ایشان مایه انسجام ملت و ادای دین به همه ی کسانی است که طی سالیان طولانی در راه تحقق آرمان های انقلاب اسلامی جانفشانی نموده اند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: امروز همگان باید بدانیم راز و رمز بقا و تکامل خط و راه امام در پیروی از ولایت فقیه و وحدت و انسجام ملی نهفته است.

اوسطی به حماسه 15 خرداد اشاره نمود و بیان داشت : 15 خرداد یادآور روزی است که ملت مسلمان ایران در دفاع از ارزش های اسلامی و ولایی سینه سپر کردند و در مقابل آماج گلوله های رژیم سفاک پهلوی سرافرازانه ایستادند تا اسلام و ارزش های ناب اسلامی باقی و ماندگار باشد.

وی ادامه داد: چهاردهم و پانزدهم خرداد ، مظهر پیوند جاودان و تاریخی و  اوج تجلی دلبستگی عمیق و ناگسستنی میان امام و امت و نشانی آشکار از تبعیت، فرمانبرداری و دلدادگی حقیقی ملت از ولایت است

جعفر منتشلو، کارشناس مسائل سیاسی:

نهضت انقلاب اسلامی با رهبری داهیانه امام(ره) به مسلمانان جهان احساس عزتمندی و خودباوری بخشید

جعفر منتشلو کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار کردتودی، با اشاره به چهاردهم خرداد سالروز رحلت بیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) با گریزی کوتاه به خاطرات آن روزها و چگونگی بیعت مردم با مقام معظم رهبری حضرت ایت الله خامنه ای، گفت: رحلت رهبر بزرگ‌ ترین انقلاب قرن بیستم فراموش ناشدنی است.

وی در ادامه گفت: اولین علائم دردهای قلبی، اوایل سال 1358 نمایان شد. مرد روزهای سخت تبعید و رهبر ثابت‌قدم مردم ایران، از یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ناراحتی قلبی روبه‌رو شدند. تیم پزشکی، وظیفه مراقبت 10  ساله از امام خمینی(ره) را برعهده گرفتند که از جمله آنها می‌توان به دکتر حسن عارفی اشاره کرد. وی هر روز وضعیت جسمانی امام(ره) را بررسی می‌کرد و بعدها خلاصه گزارش‌های طول درمان و معالجات ایشان را در کتابی با عنوان «طبیب دل‌ها» گرد آورد. البته این مراقبت‌های پزشکی فقط منحصر به بیماری قلبی ایشان نمی‌شد.

منتشلو اضافه کرد: انتشار خبر رحلت امام خمینی در 14 خرداد 1368، همه مردم ایران را در حزن و اندوه فرو برد و سیل جمعیت را به سمت تهران روانه کرد. اما در این میان، گروهی از رزمندگان دفاع مقدس که در اردوگاه‌های رژیم بعث عراق در اسارت به سر می‌بردند، علاوه بر سنگینی اندوه از دست رفتن امام، توانایی حضور در مراسم تشییع و خاک‌سپاری پیکر مطهر امام خمینی را نیز نداشتند. از این رو غم و اندوه آنان چند برابر می‌شد واین اندوه وغم اسرا در کتاب خاطرات درکتاب خاطرات زندگی ومبارزات حجت الاسلام ابوترابی کاملامشهوداست.

وی تصریح کرد: بسیاری از ناظران و تحلیلگران انتظار داشتند پس از رحلت حضرت امام (ره)به عنوان نخستین رهبر جمهوری اسلامی کشور دچار هرج و مرج شود، انتظاری که با انتصاب شایسته امام خامنه ای به عنوان رهبر ایران محقق نشد.

منتشلو کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: نهضت انقلاب اسلامی با رهبری داهیانه حضرت امام (ره) نه تنها به مسلمانان ایران بلکه به تمام به مسلمانان جهان احساس عزتمندی و خودباوری بخشید.

 وی افزود: تاکید حضرت امام از ابتدای انقلاب، تشکیل حکومت دموکراتیک اسلامی بود و بر همین اساس ایشان جمهوری اسلامی ایران را با تکیه بر نظر و رای ملت پایه‌گذاری کردند و این تاکید امام بر مردم سالاری و همچنین تلاش مجاهدانه برای خدشه دار نشدن مردم سالاری در طول حیات‌شان، اعتماد مردم را به کشور دوچندان کرد و بر امید اجتماعی افزود.

وی عنوان کرد: لازمه ادامه راه نورانی و ماندن در خط امام، انقلابی بودن و انقلابی ماندن است و باید هر روز معرفت خود را نسبت به امام افزایش دهیم و انقلاب و امام را بیشتر بشناسیم.

حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین الملل:

مقاومت ایران در برابر ابرقدرت‌ها ثمره تفکر ناب امام خمینی(ره) است

حنیف غفاری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد ضمن تسلیت سالروز درگذشت امام راحل اظهار داشت: امام خمینی(ره) صرفاً یک رهبر نبود و علاوه بر نقش رهبری خاصی که در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی داشتند مولد یک جریان و گفتمان مقاومت بودند.

وی افزود: در ذیل نگاه امام خمینی(ره ) مباحثی نظیر اسلام سیاسی مطرح می‌شود و در حوزه سیاست خارجی و تحولات منطقه نیز نسبت به یک قاعده دینی پررنگ به نام نفی سبیل گام برداشتند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: قاعده نفی سبیل به این معناست که خداوند راهی برای تسلط کفار بر مسلمین باز نکرده و در چنین شرایطی سرسپردگی برخی کشورهای مسلمان به کفر عامل عقب ماندگی آنها و بازدارندگی علیه آنها محسوب می شود.

غفاری گفت: با همین باور امام راحل با تکیه بر ایمان و آگاهی خود، انقلاب را به ثمر رساندند و آن را محدود به مرزها نکردند که اکنون شاهد به ثمر رساندن انقلاب اسلامی با رشد جریان‌های مقاومت در منطقه و نیز جریان های آزادی خواه در سراسر دنیا هستیم درحالی که این همه تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

وی عنوان کرد: وقتی انقلاب اسلامی ایران توسط امام راحل به ثمر نشست بسیاری از تئوریسین ها و نظریه پردازان غربی می خواستند این پدیده را بر اساس الگوها و تئوری های قبلی خود توجیه کنند اما به هر دری زدند نتوانستند زیرا مولفه‌ها و باورهایی که امام راحل با آن انقلاب اسلامی را به ثمر رساندند از سوی های غربی ها قابل محاسبه نبود با این حال فیلسوفی به نام فوکو در این باره اعلام کرد تا زمانی که نتوانیم مولفه‌هایی مانند شهادت و مهدویت را پیدا کنیم نمی توانیم بفهمیم انقلاب اسلامی چیست؟ چه ابعادی دارد و چه پدیده بزرگی است.

غفاری تصریح کرد: این روند هنوز هم ادامه دارد و در طول انقلاب اسلامی و حتی بعد از رحلت امام راحل و در دوران رهبر معظم انقلاب نیز شاهد این بودیم که جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از مقاطع حساس که محاسبات دستگاه های امنیتی، سیاسی، نظامی و اقتصادی غرب نشان می داد یک کشور پس از این همه تهدید و فشار باید تسلیم شود در مقابل آنها استوار ایستاد و حرکت رو به جلو خود را ادامه داد که این ثمره تفکر ناب امام راحل است.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: کلیت این تفکر امام راحل در کلیت حرکت نظام ترویج می شود و توسط رهبر انقلاب به صورت خاص به همه جهان اسلام تبلیغ خواهد شد و همین سبب ادامه حرکت پویا و رو به جلوی نظام و جریان‌های مقاومت و آزادی خواه در منطقه و دنیا می شود.

روح الله منعم، استاد دانشگاه علوم سیاسی:

خط امام شخص‌مدار نیست بلکه اندیشه‌مدار است

روح الله منعم استاد دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی پیرامون مصادیق تحریف خط امام در گفتگو با خبرنگار ۸دی، اظهارکرد: این سؤال را در ابتدا اینگونه می شود مطرح کرد آیا مبانی فکری، نظری و عملی حضرت امام آن قدر ساده انگارانه و کم عمق است که براحتی بعد ارتحال ایشان یا بعد از طی زمانی از دوره حیات ایشان می تواند قابل تغییر یا قابل انعطاف باشد؟ یا اینکه ما بیاییم اینگونه سوال کنیم که آیا ما توانسته ایم به افق های فکری، نظری و عملی حضرت امام در این دوره ۳۰ ساله برسیم؟! که احساس می کنم این سوال دوم بهتر است.

وی تصریح کرد: امام خداباور، دینمدار و مردم محور بود این ۳ مؤلفه کلیدی ایشان بود، قائده فکری حضرت امام کاملا غیر فردی بود و لذا حضرت امام اصرار بر این موضوع داشتند که مطلبی که من می گویم از من نیست بلکه از قرآن و مکتب است پس با این اوصاف مکتب حضرت امام (ره) مکتب اسلام، قرآن و اهل بیت(ع) است.

این استاد دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی گفت: پس از رحلت پیامیر (ص) علی الظاهر مسیر پیامبر (ص) تغییر کرد و بعد از طول گذری از فوت پیامبر دو سلسله حکومتی بنی امیه و بنی عباس است که هیچ نزدیکی با پیامبر ندارند که حکومت بنام جهان اسلام را در اختیار گرفتند.

وی ادامه داد: آیا پیامبر اسلام، دین اسلام و احکام شرعی اسلام به فراموشی سپرده شد؛ نابود شد؟! یا در گذر زمان افراد در قالب بنی امیه و بنی عباس نابود شدند.

منعم افزود: بعد از فوت حضرت امام در شامگاه ۱۳ خرداد، و در ۱۴ خرداد با روی کار آمدن مقام معظم رهبری بعنوان ولی فقیه (به اسم ایشان کاری نداریم جایگاه ولایت امر و ولایت امت کار داریم)، مقام معظم رهبری نیز همچون امام  خدا باور، دین مدار و مردم محور رفتار کردند، ایشان مینیاتوری از اندیشه های حضرت امام را با این تفاوت که در دوره حضرت امام به ده ها دلیل و مشکل، شروع ابتدایی نهضت، تلاش برای پیروزی و تثبیت نهضت انقلاب اسلامی، این انقلاب جهان شمول نتوانست بشود و جنگ ۸ ساله، مباحث داخلی، بحران های سیاسی، تجزیه طلبی اجازه نداد.

این کارشناس سیاسی با طرح سؤلی بیان کرد: آیا امام امروز در نظام بین الملل زنده است یا مرده است؟ بعنوان کارشناس روابط بین الملل با قطعیت اعلام می کنم که امام زنده است چرا چون راه امام زنده است که آن راه را مقام معظم رهبری دارند دنبال می کنند.

وی اظهارکرد: اگر ظرف انقلاب را کوچک و محدود به قوه مقننعه، قضائیه، مجریه، چند وزیر و دکتر و مهندس و آیت الله کنید، ظرف وجودی تفکر حضرت امام را کوچک می کنید اما ظرف وجودی حرکت امام امت که امروز مقام معظم رهبری آن را دنبال می کند بسیار بسیط و بزرگ‌ است.

امام و انقلاب زنده اند؛ چون جایگاه ولایت زنده است

منعم ادامه داد: شما امروز نمی توانید در تحولات بین المللی ایران را نادیده بگیرید این یعنی خط امام زنده است، نمی توانید در هندسه قدرت آسیای جنوب غربی نقش ایران را نادیده بگیرید این یعنی امام‌ زنده است، امروز نمی توانید در تحولات ساختاری نظام بین الملل خط امام را نادیده بگیرید این یعنی امام زنده است.

وی بیان کرد: تفکر فکری حضرت امام محدود به شخص نبود که ما متاسفانه برخی اوقات تصور می کنیم عزیزی در اوایل انقلاب به شدت معتقد به مبانی انقلاب اسلامی بود حال نیست پس انقلاب تضعیف شده خیر انقلاب و امام را اینگونه نباید تفسیر کرد.

منعم خاطرنشان کرد: جایگاه قدرت حضرت امام در بهمن ۵۷ تا ۱۳ خرداد ۶۷ با امروز را باید در این دید که عمق فکری و اندیشه ای حضرت امام در عرصه بین المللی چقدر گسترش پیدا کرده پس امام و انقلاب کاملا زنده است چرا چون جایگاه ولایت زنده است.

خط امام شخص مدار نیست بلکه اندیشه مدار است

وی ادامه داد: قیاس برای ما جایگاه ولایت است افراد و موقعیت ها نیستند خیلی مطرح می کنند برخی ها با اشرافیت و فاصله گرفتن از اندیشه های امام باعث تضعیف منظومه فکری امام شده اند. اما باید پرسید منظومه فکری امام تضعیف می شود یا افرادی که از امام و خط آن و رهبری فاصله گرفتند، تضعیف می شوند؟ چرا خط امام تضعیف شده؟ خط امام امروز در عالی ترین سطح قرار دارد به   این دلیل که خط امام شخص مدار نیست بلکه اندیشه مدار است.

منعم اظهار کرد: منظومه فکری امام بر پایه مؤلفه های تایید شده فقه اسلامی است که قائل به شخص نیست که ۴ نفر در دستگاه اجرائیه یا قضائیه بخواهند تخلف انجام دهند ما تصور کنیم راه حضرت امام و اندیشه به فراموشی سپرده شده است.

وی تصریح کرد: راه امام امروز پر ثمر تر، گسترده تر و مسرت بخش تر در عرصه بین المللی و داخلی خود را نشان می دهد، در برخی حوزه ها که توجه به رهبری بیشتر بوده موفقیت مان بیشتر بوده و آن جاهایی که از ولی فقیه حاضر جدا شده و متمسک به باورهای رایج سیاست زمان یا بین الملل شدیم متاسفانه از آرمان ها قدری فاصله گرفتیم در مورد این میتوان بحث کرد، کرسی آزاد گذاشت و تحلیل کرد.

این کارشناس روابط بین الملل افزود: امروز خط مقاومت و شهادت طلبی بسیار پر فروغ  است و در بحران کرونا نوعدوستی و توجه به مؤمنین و اقشار آسیب پذیر در عالی ترین مرحله بود.

وی ادامه داد: امروز از ایالت متحده آمریکا چه خبری می شنویم از و جمهوری اسلامی ایران چه خبری؟ کشوری که ابرقدرت نظامی و اقتصادی در جهان خود را می داند اعلام‌حکومت نظامی می کند جمهوری اسلامی که پیچیده ترین تحریم های تاریخ روابط بین الملل در مورد آن در حال اجراست و با بحران کرونا دست و پنجه نرم می کند مردم سر و دست می شکنند که بخواهند به همنوعان خود کمک کنتد این یعنی راه امام زنده است و امروز خط امام جاری و ساری در وجود ولی فقیه زمان است که باید با قدرت این راه را پر فروغ کنیم و به شدت از موضوعات حاشیه ای، کلیشه ای و موضوعاتی که هیچ فایده ای نه برای منافع ملی ایران نه برای منافع حکومت اسلام دارد، پرهیز کنیم.

این استاد دانشگاه افزود: باید به حساسیت های اشخاص، گروه ها و جناح های سیاسی محدود و بی توجه شویم و به موضوعات و مبانی انقلاب اسلامی که امروز در کلام رهبری جاری و ساری است یعنی استقلال، آزادی جمهوری اسلامی توجه کنیم.

قدرتمندکردن خط امام مطالبه رهبری است

این کارشناس سیاسی ادامه داد: در خرداد ۹۹ باید در خصوص قدرتمند کردن خط امام برنامه ریزی کنیم، این را امروز مقام معظم رهبری مطالبه می کنند، باید نقاط ضعف خود را پوشش و نقاط قوت خود را تقویت کنیم و به جای توجه به اشخاص، گروه ها و موضوعات حاشیه ای و کلیشه ای داشته باشیم بر موضوعات اساسی انقلاب اسلامی توجه کنیم.

منعم افزود: انقلاب اسلامی زنده است چون اندیشه اسلام زنده است، امام زنده است چون جایگاه ولایت امر و امامت امت زنده است و ما می توانیم آرمان های عالی حضرت امام برسیم تا زمانی که در کنار جایگاه ولایت هستیم و همچون سربازان ۸ سال دفاع مقدس در حوزه سربازی فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بتوانیم به وظیفه خود فکر کنیم نه رسیدن به نتیجه.

کیوان مرادیان، نماینده قائم‌شهر و جویبار در مجلس:

مرام و مکتب امام خمینی(ره) همچنان الهام‌بخش و شورآفرین است

کیوان مرادیان در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ به مناسبت گرامیداشت سی‌ویکمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) اظهار کرد: اینک مرام و مکتب امام خمینی(ره) به‌عنوان یک گفتمان عدالت‌طلبی و آزادیخواهی موردقبول بسیاری از جریانات فکری و فلسفی جهان قرارگرفته و تلاش و هزینه‌های جبهه کفر و نفاق به سردمداری آمریکایی‌ها برای جلوگیری از نفوذ و تأثیرگذاری انقلاب اسلامی کاملاً بیهوده و بی‌اثر است.
 
 وی با اشاره به فشارهای بی‌سابقه اردوگاه‌ ضدانقلاب در طول چهار دهه گذشته برای تخریب چهره تابناک امام خمینی رحمةالله و بدنام نمودن انقلاب اسلامی در نزد افکار عمومی و خارجی داخلی افزود: ولایت‌فقیه و آرمان‌های جهادی و شهادت‌طلبی منبعث از عاشورای حسینی به رشد و بالندگی خویش ادامه می‌دهد.
 
 نماینده مردم قائم‌شهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بصیرت و مسئولیت‌پذیری دو عنصر اساسی برای حرکت در مسیری است که به‌واسطه خون‌های پاک صدها هزار شهید در پیش پای این ملت گشوده شده است این مسیر مقدس با الحاق حق‌طلبان آزاده با پرچم‌داری رزمندگان مقاومت اسلامی به‌سوی افتخار افتخارات بزرگ درحرکت است.
 
 مرادیان با یادآوری مسئولیت خطیر مجلس یازدهم در پیمودن راه نورانی امام فقید در رکاب رهبر حکیم فرزانه انقلاب گفت: مبارزه با فقر، فساد، تبعیض، مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا و تأمین پایدار مطالبات داخلی با محوریت رونق و جهش تولید از وظایف دائمی همه ما است و هیچ‌کس نباید خود را از این مسئولیت خطیر و تاریخی برکنار بداند.

مرتضی علویان، استادیار حقوق و علوم سیاسی:

گفتمان امام خمینی(ره) در قلب آمریکا نفوذ کرده است/ نقش برجسته رهبر معظم انقلاب در مدیریت جریان مقاومت

مرتضی علویان در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهارکرد: امام خمینی(ره) در طول تاریخ و همزمان با اواخر قرن بیستم که تمام ایدئولوژی‌های مادی با تفکر لیبرالیسم در غرب و سوسیالیسم در شرق حاکم بر سرنوشت انسان‌ها بود، دست به کاری بزرگ زدند.
  وی با اشاره به اینکه بنیانگذار انقلاب اسلامی در بین تسلط دو گفتمان مادی حاکم بر دنیا اندیشه‌ای جدید را در فضای سیاسی بین‌المللی وارد کردند خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که امام خمینی(ره) دنبال می‌کردند نقش مذهب و ایدئولوژی‌های مذهبی در عرصه سیاستگذاری‌های جهانی، منطقه‌ای و داخلی یک کشور بود.

استادیار حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران تصریح کرد: امام خمینی(ره) از دهه ۴۰ با تربیت شاگردان و یاران ماهر که در عرصه فکری و عملی توانایی پشتیبانی از انقلاب را داشتند بر اساس اسلام سیاسی با محوریت گفتمان فقاهتی انقلاب کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: ایشان با طرح نظریه ولایت فقیه چارچوب حکومت اسلامی را برای نخستین بار به‌صورت عملی ارائه کردند که با پیروزی انقلاب این امر تحقق پیدا کرد.

علویان با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب با گذری بر نظریه‌های انقلاب‌ها در جهان متوجه نسل جدیدی از نظریه‌ها می‌شویم که به‌عنوان نظریه نسل چهارم مطرح است یادآور شد: تفکر انقلاب اسلامی ایران با وارد کردن مذهب به شکل‌گیری تحولات نظام‌های جهانی نقش معنویت، فرهنگ و آموزه‌های دینی را پررنگ کرده است.

وی افزود: با تمام فشارهایی که نظام سلطه و استکباری جهان از ابتدای انقلاب به ایران اسلامی وارد کردند اما امام خمینی(ره) با درایتی مثال‌زدنی این مسیر را پشت سر گذاشتند.

استادیار حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه پس از ارتحال امام خمینی(ره) مسیر ایشان با انتخاب نخبگان ملت توسط مقام معظم رهبری به درستی و حتی پررنگ‌تر ادامه پیدا کرد گفت: مبنای انقلاب اسلامی بر اساس گفتمان امام خمینی(ره) شکل گرفته و البته تاکید مقام معظم رهبری بر استمرار این تفکر است.

علویان اظهارکرد: در سال‌های اخیر مسیر راهبردی جمهوری اسلامی ایران که توسط مقام معظم رهبری هدایت می‌شود موجب تولید جریانی به نام نظریه مقاومت در کشورهای منطقه شد که البته درحال حاضر دکترین مقاومت حتی در نظام سلطه به یک گفتمان تبدیل شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در قلب آمریکا نفوذ کرده است خاطرنشان کرد: این روزها شاهد تظاهراتی علیه نژادپرستی در آمریکا هستیم که بر مدار شهید حاج قاسم سلیمانی و با شعار الله اکبر حرکت می‌کند که نشان دهنده بازگشت به دین و آموزه‌های دینی دغدغه مردم جهان حتی کسانی که مسلمان نیستند شده است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در پیش‌بینی که در مورد ایالت متحده داشتند فرمودند ” آمریکا هم مانند کشتی تایتانیک غرق می‌شود” که این مورد شبیه پیش‌بینی امام خمینی(ره) درباره شوروری است که چند سال قبل از فروپاشی این کشور کرده بودند و حتی در خاطرات گورباچوف رئیس جمهور وقت شوروی آمده که ما پیام رهبر ایران را نفهمیدیم.

استادیار حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در عرصه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل به خوبی عمل کرده است گفت: با تمام فشارهای وارد شده و سیاست‌های نابخردانه ترامپ که علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شده اما باید بدانند که بنابر وعده الهی آن‌ها محکوم به شکست هستند.

حجت‌الله شایان پور، کارشناس سیاسی:

نهضت امام(ره)مرزهای جغرافیایی را در نوردیده است

به گزارش دیار آفتاب؛ حجت‌الله شایان پور، کارشناس سیاسی در گفتگو با فراهان خبر با اشاره به ضرورت ادامه خط امام خمینی(ره)؛ گفت: انقلاب اسلامی ادامه اسلام ناب محمدی و در تقابل با اسلام آمریکایی است. حرکت و خط انقلاب همان چیزی است که امام(ره) از اول ترسیم کرده بود.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی، انقلابی در مقابل مرفهین بی درد است، افزود: با تشکیل انقلاب اسلامی توسط امام و مردم جبهه ی شکل گرفت که می توان آن را اسلام رحمانی، بیدار، اعتدال نامگذاری کرد.

شایان پور با تاکید به اینکه برخی به دنبال تحریف خط امام(ره) هستند، گفت: برخی از جریانات و دستگاه‌ها با هدایت نفوذی‌ها به بهانه سالگرد رحلت امام در صدد برگزاری مجلس ختم امام و خط امام هستند.

وی با اشاره به اینکه سخن، راه، فکر و نفس امام زنده است اضافه کرد: با روشنگری های امام(ره) و استراتژی‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی خط اسلام در جهان در حال گسترش است.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه سردار سلیمانی شاگرد مکتب امام خمینی (ره) بود، افزود: امروز عکس های شهید حاج قاسم سلیمانی در خارج از مرزها در دست مردم جهان است و این نشان می دهد که نهضت امام(ره) مرزهایی جغرافیایی را هم درنوردید و جهانی شده است.

وی با بیان اینکه در سالگرد گرامیداشت ارتحال امام خمینی(ره)، جریان انقلابی در مجلس یازدهم حاکم شده است، اظهار کرد: مجلس یازدهم باید مسیر و راه امام(ره) را برجسته کند، همه تصمیمات و اقدامات‌ مجلس باید مبتنی بر اصول خط امام باشد، اصلی ‌ترین و پیشروترین نماد خط امام، رهبر انقلاب اسلامی است، ایشان نماد، شاخص و طلایه دار خط امام است.

شایان پور با اشاره به جنگ شناختی در فضای مجازی علیه خط امام(ره) بیان کرد: رهبری معظم انقلاب، اهمیت فضای مجازی را به اندازه انقلاب اسلامی می داند و جوانان انقلابی هم باید در این فضا، انقلاب که امام(ره) ترسیم کرده بود را معرفی کنند، باید از این فرصت استفاده کرده و امام تاریخ ساز را به جامعه و جهان معرفی نماییم.

اکبر غفوری، کارشناس سیاسی:

امام خمینی(ره) معنویت، اخلاق و عدالت را در نظام بین‌الملل احیا کرد

اکبر غفوری عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به بازتاب انقلاب اسلامی و اثر آن در سطح جهان از زمان رهبری امام خمینی (ره) تاکنون، گفت: به‌طورکلی در خصوص انقلاب‌ها سه سؤال مطرح است که چرایی، چگونگی و نتایج و آثار انقلاب‌ها است. زمانی که صحبت از بازتاب انقلاب می‌کنیم به دنبال نتایج آن در خارج از مرزها هستیم.

وی بابیان اینکه بازتاب انقلاب اسلامی را در چند سطح می‌توان موردبررسی قرار داد اظهار داشت: بازتاب انقلاب اسلامی را در بُعد نظام بین‌الملل، در منطقه خاورمیانه، در میان دولت‌ها و ملت‌ها و جهان اسلام می‌توان بررسی کرد.

15 بازتاب انقلاب در نظام بین‌الملل

کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه به‌طورکلی می‌توان گفت که انقلاب امام خمینی (ره) در نظام بین‌الملل 15 بازتاب داشته است افزود: احیای اسلام به‌عنوان مکتب جامع و جهانی و مکتبی که نیازهای دنیا و آخرت را تأمین می‌کند، اولین بازتاب انقلاب امام خمینی در سطح جهان محسوب می‌شود.

استاد دانشگاه یزد فروپاشی نظام دوقطبی و ایجاد چالش برای نظام‌های طراحی‌شده در غرب را از دیگر تأثیرات انقلاب اسلامی در سطح جهان اعلام کرد و اظهار داشت: انقلاب اسلامی درزمانی اتفاق افتاد که نظام غرب و شرق برجهان حاکم و فروپاشی شوری هم یکی از پیامدهای انقلاب اسلامی بود و ان‌شاءالله همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب هم اعلام کردند در آینده نزدیک شاهد افول آمریکا نیز خواهیم بود.

غفوری بابیان اینکه تغییر گفتمان منازعات جهانی از دیگر بازتاب‌های انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی منازعات بیشتر منازعات شرق و غرب بود اما بعد از انقلاب اسلامی گفتمان منازعات جهانی به دنیای استکبار و استعمار تغییر کرد. این مسئله باعث شد که بازتاب بعدی یعنی خیزش جهانی مستضعفان علیه مستکبران را در سطح شاهد باشیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد طرح اسلام سیاسی به‌عنوان گفتمان جدید را از دیگر بازتاب‌های انقلاب اسلامی در سطح دنیا دانست و اظهار داشت: اسلام سیاسی اسلامی است که با استبداد مبارزه و طرفدار استقلال، آزادی و مستضعفان است. لذا آنچه انقلاب اسلامی به‌عنوان هدیه در نظام بین‌الملل تأثیرگذار بود، طرح اسلام سیاسی به‌عنوان یک گفتمان تأثیرگذار در سطح جهان است.

وی با اشاره به اینکه از دیگر تأثیرات انقلاب امام خمینی در سطح جهان، نفی نظام غرب محور است ادامه داد: تصوری که در 300 سال پیش مطرح بود این بود که تنها نظام غرب می‌تواند دنیا را نجات دهد ولی باروی کار آمدن انقلاب و با چالشی که با نظام غرب به وجود آمد نشان داد که اسلام نه‌تنها توانایی اداره کشور بلکه توانایی اداره جهان را نیز دارد.

کارشناس سیاسی بابیان اینکه طرح جهان اسلام به‌عنوان قدرت مطرح در سطح دنیا از دیگر تأثیرات انقلاب برجهان بود، خاطرنشان کرد: امام از همان ابتدای انقلاب نگاه کلان جهانی داشتند و نگاهشان تنها به ایران نبود بلکه مستضعفان جهان هم در نگاه حضرت امام به‌خوبی قابل‌مشاهده است. به همین دلیل باعث شد جهان اسلام یک اعتمادبه‌نفس به خود بگیرد و به‌عنوان یک نظام مقتدر در سطح دنیا خود را نشان دهد.

استاد دانشگاه یزد تغییر معیارهای قدرت را از دیگر تأثیرات انقلاب امام خمینی (ره) در سطح جهان بود، گفت: در آن زمان بحث معنویت، دین، مذهب به‌عنوان یک مسئله فراموش‌شده بود و تلاش امام این بود که در مبناها و ملاک‌های قدرت بحث قدرت نرم، نقش دین، مذهب و شهادت را مطرح کردند و همین مسئله سبب پیروزی ایران اسلامی با ملاک‌های قدرت نرم و ایثارگری و رشادت در دوران دفاع مقدس شد.

احیای «معنویت، اخلاق و عدالت» در نظام بین‌الملل توسط امام 

غفوری عنوان کرد: طرح احیای سه مفهوم معنویت، اخلاق و عدالت در نظام بین‌الملل از دیگر بازتاب‌هایی بود که امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی در سطح جهان مطرح کردند. در آن زمان عدالت و اخلاق در نظام بین‌الملل جایگاهی نداشت ولی امروز می‌بینیم که برخی از سازمان‌های جهانی مانند یونسکو این ادعاها را دارند.

کارشناس سیاسی آغاز صدور انقلاب را از دیگر بازتاب‌های انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت امام در همان زمان اعلام کردند که انقلاب اسلامی به جهان صادر خواهد شد که منظور از آن کشورگشایی نیست بلکه هدف صدور فرهنگ انقلاب است. پس از اعلام این سخنان امام بود که شاهد خیزش مردم در کشورهای مختلف اسلامی و همچنین بازگشت عظمت تمدن اسلامی در سطح جهان بودیم.

وی در پایان بابیان اینکه تغییر شکل نظام از دیگر تأثیرات انقلاب در سطح جهان به شمار می‌رود که از اهمیت بسیار زیادی نیز برخوردار است افزود: امام وقتی انقلاب پیروز شد یکی از گام‌های مهم ایشان ایجاد شکل نظام بود، علی‌رغم اینکه شعارهای اکثریت مردم جمهوری اسلامی بود، امام گفت این مسئله باید به رفراندوم گذاشته شود و شکل جمهوری اسلامی که به تعبیر مقام معظم رهبری مردم‌سالاری دینی است به‌عنوان یک الگو و قدرتی برای مردم کشورهای گوناگون مطرح است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی کارشناس روابط بین الملل سیاسی در گفتگو با خبرنگار بازتاب های انقلاب اسلامی پیروزی انقلاب اسلامی کارشناس مسائل بین الملل کارشناس مسائل سیاسی پیروزی انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران انقلاب اسلامی ایران برابر استکبار جهانی عضو هیئت علمی دانشگاه گفت و گو با خبرنگار بازتاب انقلاب اسلامی گفت وگو با خبرنگار تحلیلگر مسائل سیاسی انقلاب اسلامی پس از پیروزی انقلاب مقام معظم رهبری نیز حجت الاسلام روحانی دیگر بازتاب مسائل سیاسی در گفت حضرت امام خمینی ره کارشناس سیاسی استاد دانشگاه ارتحال امام خمینی انقلاب امام خمینی روابط بین الملل نظام بین الملل کارشناس سیاسی کشورهای مختلف رهبر معظم انقلاب انقلاب اسلامی پیروزی انقلاب انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی قطب بزرگ اسلامی کشورهای اسلامی نشان دهنده عرصه بین الملل اما امام خمینی تحلیلگر سیاسی امام زنده ثمر رساندن ولایت فقیه نشان دهنده ای اسلامی در سطح امام خمینی سراسر دنیا اخلاق و عدالت گونه ای ایران اسلامی تحولات سیاسی قدیری ابیانه جایگاه ولایت ملت ایران روی کار آمدن امام راحل امام و رهبری حضرت اما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۶۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خانم معصومه حائری یزدی همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی و دختر آیت‌الله شیخ مرتضی حایری یزدی صبح روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی در تهران درگذشت.

آن طور که عصر ایران روایت کرده است؛ وی مادر سید حسین و مریم خمینی بود. حجت‌الاسلام سید حسین خمینی از اوایل دهه ۶۰ عملا از عرصه های رسمی و رسانه‌ای کنار است و خواهر او (نوه امام خمینی) هم در خارج از کشور زندگی می‌کند و به طبابت و کارهای علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست. (دو فرزند دیگر در کودکی درگذشته بودند).

از نکات شگفت‌آور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.

او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان می‌کرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب می‌کردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب و حتی بعد از فقدان چنین یاد کند.

با این که عروس ارشد امام اهل مصاحبه با رسانه‌ها نبود اما برای اولین بار اول آبان ۱۴۰۰ و به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد درگذشت مشکوک سید مصطفی خمینی گفت‌وگویی با او منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت خصوصا جاهایی که حکایت از نگاه امروزین آقا مصطفی خمینی داشت و تصویر متفاوتی از فرزند فقید امام ترسیم می‌کرد.

درباره فرزندان چنین گفته بود: «خدا چهار فرزند به من داد که دو تا از آن‌ها از دنیا رفتند و الان تنها حسین و مریم برای من باقی مانده‌اند. هر دو دختر بودند و یکی در ایران و یکی در نجف از دنیا رفت. اولی چند روز بعد از به دنیا آمدن از دنیا رفت و علتش هم این که اوضاع ما در آن ایام به خاطر مسائل انقلاب خیلی ناجور و نامناسب و دگرگون بود و در همان ایامی که تازه این دختر به دنیا آمده بود، نیروهای دولتی وارد منزل ما ‌شدند و هول و هراس ایجاد ‌کردند و حال خود من خیلی بد و خراب بود و شاید این بچه بر اثر همان مسائل مُرد و از دنیا رفت.

دومی هم بلافاصله بعد از تولد و بر اثر یک بیماری کشنده از دست رفت؛ البته برخی به من می‌گفتند که این فرزندم، پسر بوده ...»

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899748

دیگر خبرها

  • احسان طبری؛ تئوریسین برجسته چگونه از مارکسیسم برگشت و «خدمت‌گزار بزرگ نظام اسلامی» شد
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
  • عروس بزرگ امام چرا همسرش را «داداش» صدا می‌زد؟
  • عروس بزرگ امام چرا همسرش را «داداش» صدا می زد؟ /آقا مصطفی اصلا از وضعیت نجف راضی نبود /او نمی خواست مثل بقیه پوشیه بزنم
  • وعده صادق هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست
  • هیمنه دشمن در عملیات وعده صادق در هم شکست
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن
  • سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند
  • پیش‌بینی امام خمینی (ره) از سرکوب‌ها در آمریکا: آنها تحمل آشفتگی خوابشان را ندارند
  • نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود