Web Analytics Made Easy - Statcounter

هادی قاسمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشیک های شبانه روزی این اداره کل آماده هستند تا در صورت دریافت گزارش آتش سوزی در سریع ترین زمان ممکن تیم های مقابله ای را به محل اعزام کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم حافظان اصلی منابع طبیعی هستند، اضافه کرد: جلوگیری از بروز حتی یک مورد آتش سوزی می تواند در صیانت از منابع طبیعی استان بسیار مفید باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: آتش سوزی هر هکتار مرتع یا جنگل میلیاردها ریال خسارت به منابع طبیعی وارد می کند و تنها راه جلوگیری از بروز این خسارت، پیشگیری و روشن نکردن آتش در این اراضی است.

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: در سال گذشته موارد متعددی از آتش سوزی در منابع طبیعی استان رخ داد که با تلاش کارکنان این اداره کل مهار شد ولی خسارت های زیادی به بار آورد.

قاسمی با تاکید بر اینکه امسال قصد استفاده از همراهی مردم و نهادهای اجرایی را برای مقابله با خسارت های ناشی از آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان داریم، افزود: با توجه به بارندگی های خوب در سطح استان و افزایش پوشش گیاهی در مراتع ملی، احتمال آتش سوزی نیز افزایش یافته و از مردم به ویژه روستاییان تقاضا داریم رعایت موارد ایمنی را به هنگام حضور در طبیعت مد نظر قرار دهند و از روشن کردن هر گونه آتش در بستر مراتع خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار منابع طبیعی دارد که از این میزان ۱۰۱ هزار هکتار جنگل و بقیه مرتع است.

برچسب‌ها آذربایجان غربی منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان غربی منابع طبیعی آذربایجان غربی منابع طبیعی آذربایجان غربی منابع طبیعی آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۶۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان‌غربی ییلاقی است

مسعود شفیعی معاون فنی اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: مراتع استان یا روستایی و یا ییلاقی هستند در مراتع روستایی شروع فصل بهره‌برداری از ۱۵ اردیبهشت و مراتع ییلاقی از ابتدای تیرماه است که قبل از فرا رسیدن فصل بهره‌برداری مجوز‌ها تمدید و دام‌ها در عرصه‌ها مستقر می‌شوند.

وی اظهار کرد: مراتع روستایی استان از وضعیت بهتری برخوردار هستند چرا که دور از دسترس دامداران و روستاییان هستند و شرایط آب‌و‌هوایی اجازه چرای‌دام زودتر از زمان مقرر را نمی‌دهد.

شفیعی افزود: اغلب مراتع ییلاقی استان در نوار مرزی واقع شده اند و کنترل براین مراتع توسط نیرو‌های‌انتظامی و مرزبانی نیز انجام می‌شود و این موجب شده تا ییلاقات فرصت برای بازسازی داشته باشند.

وی اضافه کرد: سعی می‌شود تا ظرفیت مراتع به روزرسانی شود و مجوز‌های صادر شده به نسبت تولید علوفه مدیریت می‌شود.

معاون فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی آذربایجان‌غربی گفت: از بهره‌برداران درخواست می‌شود از چرای زود‌هنگام در مراتع خودداری کنند چرا که در چرای دام قبل از زمان مقرر مراتع خیس است و باعث می‌شود تا پوشش‌گیاهی از ریشه خارج شده و آسیب جدی هم به خاک و هم به پوشش‌گیاهی وارد شود.

وی اضافه کرد: تعیین حدود مراتع برای دامداران نیز انجام می‌شود چرا که جمعیت بهره‌بردار نسبت به سطح مراتع بیشتر است و ۱۲۰ هزار نفر بهره‌بردار دارای مجوز در این زمینه وجود دارد.

آذربایجان‌غربی در تولید علوفه در کشور رتبه اول را دارا است و در تنوع پوشش‌گیاهی نیز گونه‌های مختلف در مراتع مستقر هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • صدور پروانه چرا برای ۶۰۰ هزار واحد دامی در همدان
  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان‌غربی ییلاقی است
  • آماده‌باش مدیریت بحران برای بارش باران در ۱۸ استان
  • هشدار نارنجی؛ آماده‌باش مدیریت بحران برای ۱۸ استان
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی