Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@19:27:42 GMT

عرفان و سیاست امام خمینی در نگاه جوادی آملی

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۶۸۳۵۴

عرفان و سیاست امام خمینی در نگاه جوادی آملی

این مفسر قرآن کریم در کتاب ولایت فقیه نوشت: برخی، بر اساس سخن عبدالمطّلب، آن مرد الهی بزرگ که خطاب به ابرهه گفت «أنا ربّ الإبل وإن للبیت ربّا» مشی کردند ولی امام راحل (رض)، گذشته از اینکه به آن فکر و سخن احترام می گذارد، درسی را از مکتب نوه‌ عبدالمطّلب، یعنی وجود مبارک رسول اکرم (ص) آموخت و آن را اسوه خود قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی افزود: سخن عبدالمطّلب در آن روزگار حق بود، ولی پس از ظهور پیامبر گرامی اسلام، آیا باز هم باید آن گونه سخن گفت؟ پس از آنکه قرآن کریم نازل گشت و خداوند سبحان، متولّیان کعبه را مشخص نمود و صیانت و نگهبانی از آن را به مسلمانان تقوا مدار واگذار نمود و تولیت آن را به دست آنان سپرد، آیا در این حال نیز یک متفکّر دینی می تواند بگوید "من صاحب شترم و خانه نیز برای خود صاحبی دارد که او خانه را حفظ خواهد کرد"؟
صاحب تفسیر تسنیم اضافه کرد: این دو بینش، نه تنها در آن زمان وجود داشت، امروز نیز وجود دارد. اگر یک حادثه ای در گذشته برای اسلام رخ می داد، دیگران می گفتند «دین صاحب دارد» و همان حرف عبدالمطّلب را تکرار میکردند، ولی امام راحل (رض) می فرمود صاحب دین، کلیدداری دین را به دست عالمان راستین سپرده است و ما موظّفیم که از دین خدا حفاظت کنیم.  
جوادی آملی افزود: شاخصه امام امّت این بود که ایشان این مسأله را به درستی دریافت و نه تنها «فهمید»، که آن را «یافت» و پس از طی سفرهای چهارگانه‌ نظری و بصری، «متولّی دین» شد.
وی ادامه داد: اگر کسی این راه را نرفته باشد، فقط درباره دین شناسی اظهار نظر می کند و می گوید دین صاحبی دارد که او باید بیاید و آن را حفظ کند، ولی کسی که سفرهای چهارگانه را با جان و دل و سر، پشت سر گذاشت، می فهمد و می بیند و می یابد که متولّی دین و حافظ و نگهبان آن در عصر غیبت امام معصوم(عج)، وارثان انبیاء و اولیاء یعنی عالمان راستین هستند.
این فقیه فیلسوف افزود: حضرت امام خمینی(رض)، این راه را طی کرد و خود را متولّی دین یافت و این، نتیجه‌ پیمون شهودی اسفار اربعه همراه با تفکر عمیق اسلام شناسانه می باشد؛ زیرا وی، جامع اندیشه و شهود و مجمع دو منظر برهان و عرفان در مشهد قرآن و عترت (علیهم السلام) بود.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۸۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عروس امام خمینی درگذشت

معصومه حائری فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و از خاندان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری بنیان گذار حوزه علمیه قم بود.

ایشان در تاریخ ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۳۳ با حاج آقا مصطفی خمینی ازدواج کردند.

منبع: جماران

tags # اخبار سیاسی سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام
  • توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)
  • همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت
  • فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس
  • عروس امام خمینی(ره) درگذشت
  • عروس بزرگ امام خمینی درگذشت /معصومه حائری که بود؟
  • عروس امام خمینی درگذشت
  • عروس امام خمینی درگذشت /معصومه حائری که بود؟
  • آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست
  • فیلم/ حال و هوای حسینیه امام خمینی(ره) قبل از دیدار رهبر انقلاب با کارگران