Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@02:27:30 GMT

تهیه پیش‌نویس سند وقف

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۶۸۷۸۷

تهیه پیش‌نویس سند وقف

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:وقف موضوع مهم اجتماعی است که از دو منظر آگاهی و مسوولیت‌پذیری اجتماعی باید به آن پرداخت، در زمان کرونا مردم در هر ۲ بخش خوب عمل کردند، پس ظرفیت اجتماعی ما اگر با آگاهی و مسوولیت‌پذیری همراه شود، اتفاقات خوبی رقم می‌خورد.

جلسه ۷۴۱ شورای فرهنگ عمومی کشور با ادامه بحث و بررسی پیرامون ارتقاء فرهنگ وقف (در زمینه‌های شناخته شده و عرصه‌های جدید) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جلسه «سید عباس صالحی» با اشاره به اهمیت حوزه ارتقای فرهنگ وقف، گفت: اگر به سابقه تمدن اسلامی نگاه کنیم در حوزه‌های مختلف نیاز اجتماعی موقوفه وجود داشته است، با این نگاه وقف،  نقش مهمی در جامعه داشته و از این رو نباید موضوع وقف را تنها منحصر به سازمان اوقاف بدانیم زیرا دایره وقف بسیار گسترده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر سندی درباره وقف از سوی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور تنظیم شده است که اهداف، راهبردها، اقدامات، تقسیم وظایف دستگاهی، ساختارها و ... در آن دیده شده است، براساس روال گذشته یک دستگاه اصلی در سندهای شورا که مرتبط با موضوع است انتخاب خواهد شد تا متولی کار باشد که در این سند هم سازمان اوقاف و امور خیریه به ریاست حجت‌الاسلام خاموشی رئیس این کارگروه ملی خواهد بود تا در حوزه‌های مختلف پل ارتباطی بین سازمان‌ها باشد.

صالحی یادآوری شد: سند فعلی تنها یک پیش‌نویس است که در اختیار دستگاه‌ها قرار خواهد گرفت تا نظرات و پیشنهادات ارائه شود تا نسخه نهایی سند تنظیم و در شورا مصوب شود.

وی افزود: وقف موضوع مهم اجتماعی است که از دو منظر آگاهی و مسوولیت‌پذیری اجتماعی باید به آن پرداخت، در زمان کرونا مردم در هر ۲ بخش خوب عمل کردند، پس ظرفیت اجتماعی ما اگر با آگاهی و مسوولیت‌پذیری همراه شود، اتفاقات خوبی رقم می‌خورد، بنابراین باید مسیر درست در این راه را پیدا و پیوند بین آگاهی و عمل را ایجاد کنیم، زیرا وقتی آگاهی ارتقاء پیدا می‌کند در ذیل آن مسوولیت‌پذیری هم بیشتر خواهد شد.

در ادامه این جلسه «منصور کبگانیان» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر ستاد علم و فناوری نیز با بیان اینکه در حوزه وقف بیشتر موارد حضور خودجوش مردمی است و باید در وقف‌های جدید به ویژه در حوزه فرهنگ شرایط را محیا کنیم، اظهار داشت: بسیاری از واقفین نسبت به موارد جدید وقف آشنا نیستند و البته زیرساخت مناسب هم برای آنها فراهم نشده است. البته در این راستا در حوزه دانش‌بنیان زیرساخت و قوانین تا حدودی شکل گرفته است.

«پرویز کرمی» رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری رییس جمهور نیز در ادامه این جلسه خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است، بودجه‌ای که در اختیار واقفین است در مسیر درست استفاده کنیم، به همین منظور به سمت ایجاد نهادهایی رفتیم تا از این طریق به کمک‌های مالی و نفوذ فناوری در قالب سازمان‌های موجود برسیم.

در ادامه «حسین عسگریان ابیانه» مشاور وزیر و دبیر ستاد خیرین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، خاطرنشان کرد: وزارت علوم در دهه فعلی به دنبال انسجام بنیادهای ایجاد شده از قبل بوده است، در حال حاضر ۷۵ بنیاد علم و فناوری داریم که در این مسیر شکل گرفته است.

وی ادامه داد: در زمینه نگهداری اماکنی چون خوابگاه مشکلات زیاد است و نیاز داریم که خیرین برای حفظ این ساختمان‌ها به ما کمک کنند.

وی تصریح کرد: در بخش پژوهش و تحقیق هم کمک خیرین بسیار نیاز است، البته در همین راستا خیرین نیز وارد عمل شدند و برای نمونه شاهد ایجاد ۱۱هزار شغل در اطراف خوابگاه‌ها بودیم، همچنین برخی خیرین در داخل خوابگاه کار مهارت‌افزایی انجام می‌دهند تا دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی، حرفه‌ای را برای کسب درآمد یاد گرفته باشد.

«منیژه یونسی» رییس اداره خیرین سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در برهه‌ای زمان وقف در حوزه سلامت تنها در ساخت مراکز درمانی محدود می‌شد گفت: در حال حاضر تلاش ما این مسیر است که خیرین به سمت تامین نیازهای اساسی بهداشتی بروند، البته پیش از این تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت بهداشت و سازمان اوقاف و امور خیریه تا سال۹۸ منعقد شده بود که بسیاری از موارد سلامت در آن مدنظر نبود اما در پیش‌نویس جدید تفاهم‌نامه در تلاش هستیم از بخش خصوصی و مراکز دانش‌بنیان حمایت کنیم.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام خاموشی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه اوقاف دارای امکانات زیرساختی زیادی است، توضیح داد: برای نمونه در کشاورزی موقوفات زیادی داریم که می‌توان آنها را به مواد غذایی تبدیل و توزیع کرد، البته اوقاف علاوه بر بخش تولید در امر خدمات هم توانایی زیادی دارد، ساختمان‌های زیادی موقوفه است که به جای عواید مالی آن می‌توان آنها را در اختیار بخش‌های مختلف در قالب خدمات قرار داد تا منافع وقف به شکل دیگری به مردم برسد. برای مثال می‌توان زمین یا ساختمانی را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داد تا کار پژوهشی و علمی انجام دهند.

وی افزود: علاوه بر بخش خدمات و تولید سازمان اوقاف و امور خیریه درآمدهایی وقفی هم دارد، وقف به دو بخش متصرفی و غیرمتصرفی تقسیم می‌شود که در این دو هم قدم‌های خوبی برداشتیم و اتفاقات خوبی رقم خورده است.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به جایزه علمی که در بنیاد البرز در نظر گرفته شده است، گفت: در حال حاضر ۶۷۰۰ موقوفه در اختیار آموزش و پرورش است که به دنبال ساماندهی آن هستیم، همچنین در وقفه‌های مربوط به دانشگاه‌ها نیز پیگیری‌های لازم برای سامان‌بخشی به وضعیت آنها در حال انجام است، در حوزه درمان نیز ۲۶۰ بیمارستان، مراکز بهداشتی و درمانی داریم که تمرکز زیادی بروی آنها داریم تا سطح کیفی آنها ارتقاء پیدا کند، در نظام دانش‌بنیان هم استقبال خوبی از سوی واقفین را شاهد هستیم و بیشتر واقفین هم به دنبال آینده روشن در این حوزه هستند./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سازمان اوقاف و امور خیریه حال حاضر دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۸۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است

نجمه کمالی مشاور اموز زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نشست مدیران ارشد سازمان حفاظت محیط زیست در شیراز که با حضور علی سلاجقه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با بیان اینکه توجه به جایگاه بانوان در دولت سیزدهم افزایش یافته است اظهار کرد: محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است، توسعه آموزش و توان افزایی بانوان در محیط زیست کاملا مشهود است.

 او بیان کرد: ۳۰ درصد از کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست را زنان تشکیل می‌دهند و هم اکنون ۲۴۵ بانو در پست‌های مدیریتی مشغول خدمت هستند.

او افزود: افزایش سهم بانوان در مدیریت محیط زیست کشور یکی از راهبرد‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است.

مشاور اموز زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: انسجام، شبکه سازی و تقویت نشاط درون سازمانی، تعامل و ارتباط موثر با کارکنان ستاد و ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها، استفاده از ظرفیت زنان به ویژه خانواده‌ها به عنوان مهم‌ترین بنیان اجتماعی در گسترش فرهنگ حفاظت از محیط زیست، تقویت شکوه مادری و جوانی جمعیت، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و اعتلا و گسترش فرهنگ و تقویت باور‌های دینی در حوزه خانواده از جمله مهم‌ترین اهدافی است که در این سازمان دنبال شده است.

کمالی همچنین اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در جهت اجرای بند ح تبصره ۹ قانون بودجه و حمایت از بانوان را تشریح کرد و افزود: با اجرای رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه، حمایت از فرزند آوری، آموزش و مشاوره در حوزه خانواده، اجرای برنامه‌های حوزه زنان و خانواده، برگزاری کارگاه‌ها و برنامه‌های تخصصی در حوزه همسرداری، کار، خانواده، تعلیم و تربیت فرزند، ارتباط موثر والدین و فرزندان و برگزاری کارگاه مهارت‌های زندگی و برقراری تعادل و توازن بین کار و زندگی برای ارتقای جایگاه زنان و حمایت از آنان تلاش شده است.

مشاور اموز زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به قشر زنان، ادامه داد: اجرای کامل قانون جوانی جمعیت در ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها، تعامل و همکاران با مادران دارای فرزند زیر ۲ سال برای استفاده از ظرفیت دورکاری، برگزاری دوره‌های آموزش تحکیم خانواده در ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها، استفاده از ظرفیت بانوان متخصص در پست‌های مدیریتی، همکاری در برگزاری و اجرای برنامه‌های کارگروه محیط زیست و خانواده رویداد ملی خانواده و فرهنگی عامه و ارسال به موقع گزارشات اجرای مصوبه شوارای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و تشویق کارکنان از جمله انتظارات بانوان است.

کمالی همچنین خواستار تعامل و همراهی با مادران دارای فرزند زیر ۶ سال و موافقت با مرخصی آنان، حضور و عضویت مشاور امور زنان و خانواده اداره کل در جلسات شورای معاونین استان‌ها، تهیه لباس همسان برای بانوان به منظور آراستگی و حفظ عفاف و حجاب در ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها و راه اندازی اتاق مادر و کودک در جهت ماده ۲۲ قانون جوانی جمعیت و همچنین همکاری با اداره کل امور زنان و خانواده استانداری برای معرفی بانوی تاثیر گذار در حوزه محیط زیست شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود
  • افتتاح نمایشگاه وقف
  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • تاکنون از ۳۹ شرکت دانش بنیان حمایت کرده ایم
  • اجرای طرح همیاران آرامش در گرگان و گنبد
  • رقابت روسیه و آمریکا در سازمان ملل بر سر استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا ‎‌
  • روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند
  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است
  • تبلور موقوفات منفعتی در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه
  • تهیه پیش نویس سند عملیاتی تحقق شعار سال در خراسان شمالی