Web Analytics Made Easy - Statcounter

تشکیل کمیسیون‌های تخصصی به عنوان مغز متفکر پارلمان از ضروریات ورود به بررسی طرح‌ها و لوایح است که باید با سازوکاری صورت گیرد که افراد متخصص و کارآمد در عرصه قانون‌گذاری وارد شوند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا- معصومه رضائیان؛ شروع به کار مجلس شورای اسلامی هرچند با تعیین رئیس و اعضای هیئت رئیسه آغاز می‌شود، اما تا زمانی که ساختار کمیسیون‌های تخصصی شکل نگیرد، پارلمان نخواهد توانست رسماً به طرح‌ها و لوایح ورود کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این جهت انتخابات کمیسیون‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

از آنجا که کمیسیون‌ها مغز متفکر مجلس هستند و مصوبات پیش از ورود به صحن در جمع کارشناسان قوای مقننه، مجریه و قضائیه در کمیسیون‌ها چکش‌کاری می‌شوند، میزان تخصص، تعهد و کارآمدی افرادی که جذب کمیسیون‌ها خواهند شد حائز اهمیت است.

هریک از کمیسیون‌های تخصصی مجلس دارای وظایف و اختیاراتی از جمله: «بررسی طرح‌ها و لوایح ارجاعی و گزارش آن به مجلس شورای اسلامی»، «بررسی و تصویب آزمایشی طرح‌ها و لوایح و همچنین تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت طبق اصل ۸۵ قانون اساسی»، «رسیدگی به درخواست‌های تحقیق و تفحص»، «رسیدگی به سؤال نمایندگان از رئیس جمهور و وزیران»، «بررسی موارد ارجاعی از لوایح برنامه توسعه و بودجه سالانه به گزارش آن به کمیسیون تلفیق»، «کسب اطلاع از کم و کیف اداره امور کشور، دریافت و بررسی گزارش‌های عملکردی و نظارتی از اجرای قوانین مربوط به دستگاه‌های ذی‌ربط» و «تهیه گزارش موردی و سالانه در خصوص امور اجرایی دستگاه‌ها و نحوه اجرای قوانین به خصوص قانون برنامه توسعه و بودجه سالانه و ارائه نکات مثبت، منفی و پیشنهاد نحوه اصلاح آن و تقدیم گزارش به مجلس برای قرائت» هستند.

از آنجا که ۷۵ درصد نمایندگان مجلس در دوره یازدهم نسبت به دوره قبل تغییر کرده‌اند، شاهد تغییرات جدی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس و هیئت رئیسه آنها خواهیم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس درباره نحوه چینش کمیسیون‌های تخصصی مجلس به آنا می‌گوید: سازوکار حضور اعضای کمیسیون‌ها مطابق پس از اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار با روش جدید صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ملاک عمل برای انتخاب اعضا در کمیسیون‌ها ماده 36 قانون مجلس است، گفت: هریک از نمایندگان برای تعیین کمیسیون تخصصی خود فرم‌های امتیازبندی را از شعبه مربط دریافت می‌کنند و پس از تکمیل فرم به همراه تعیین دو اولویت پیشنهادی،  حداکثر تا سه روز پس از افتتاح دوره به هیئت رئیسه مجلس تحویل می‌دهند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: فرم امتیازبندی و دستورالعمل اجرایی بر اساس شاخص‌های تحصیلات، سوابق اجرایی مرتبط و نمایندگی مجلس یا همتراز آن یعنی حضور در رأس وزارتخانه و مدیریت دولتی و همچنین سابقه حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی می‌شوند.

نماینده محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس از هفته آینده به صورت جدی وارد موضوع تعیین ساختار کمیسیون‌ها می‌شود و این بررسی‌ها مطابق آیین نامه تا پنجشنبه مهلت دارد و هفته بعد از آن در جلسه یکشنبه انتخابات کمیسیون‌ها برگزار می‌شود.

مجلس شورای اسلامی براساس دسته‌بندی ورود به مسائل 14 کمیسیون اصلی دارد که برای هر کدام رسته کاری مشخصی تعیین شده است.

کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری: ماده ۴۶ قانون داخلی مجلس می‌گوید: کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری برای انجام وظایف محوله در محدوده آموزش و پرورش عمومی، آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش عالی،‌ تحقیقات و فناوری تشکیل می‌شود. محمدرضا عارف و محمدمهدی زاهدی دو نماینده‌ای بودند که در مجلس دهم ریاست این کمیسیون را برعهده داشتند. محمدمهدی زاهدی در مجلس یازدهم هم گزینه مطرح ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است.

کمیسیون اجتماعی: طبق ماده ۴۷؛ برای انجام وظایف محوله در محدوده امور اداری و استخدامی، کار،  اشتغال، روابط کار و تعاون مطابق ضوابط این آیین‌نامه تشکیل می‌شود. ریاست این کمیسیون در مجلس دهم بر عهده عبدالرضا عزیزی و سلمان خدادادی بود و در دوره یازدهم عبدالرضا مصری و علی بابایی کارنامی گزینه‌های مطرح برای تصدی این کمیسیون هستند.

کمیسیون اقتصادی: ماده ۴۸؛ کمیسیون اقتصادی برای انجام وظایف محوله در محدوده اقتصاد و دارایی، بازرگانی داخلی، بازرگانی خارجی، مطابق ضوابط این آیین‌نامه تشکیل خواهد شد. محمدرضا پورابراهیمی و الیاس نادران در دوره دهم مجلس ریاست این کمیسیون را برعهده داشتند، اما در دوره یازدهم علاوه بر محمدرضا پورابراهیمی، الیاس نادران و شمس‌الدین حسینی نیز جزو مدعیان تصدی بر این کمیسیون هستند.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: ماده ۴۹؛ وظایف کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را در محدوده سیاست و روابط خارجی، دفاع، اطلاعات و امنیت مطابق ضوابط این آیین‌نامه تعیین کرده است. حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه و علاءالدین بروجردی رؤسای دوره گذشته این بودند، اما در دوره یازدهم علاوه بر مجتبی ذوالنوری، محمود احمدی بیغش هم برای حضور در حوزه ریاست این کمیسیون تمایل دارد.

کمیسیون انرژی: ماده ۵۰؛  برای این کمیسیون در محدوده نفت، گاز، برق سدها و نیروگاه‌های آبی و برقی، انرژی اتمی و انرژی‌های نو مطابق ضوابط این آیین‌نامه وظیفه تعریف کرده است. فریدون حسنوند در دوره دهم رئیس این کمیسیون بود، اما در این دوره با حضور فریدون عباسی و مالک شریعتی به نظر می‌رسد شانس کمتری نسبت به دوره قبل برای ریاست داشته باشد.

کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات: ماده ۵۱ به معرفی وظایف این کمیسیون پرداخته و بیان می‌کند: کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات برای انجام وظایف محوله در محدوده برنامه، بودجه، نظارت برنامه و بودجه و دیوان محاسبات و امور مالی مجلس و آمار و خدمات عمومی فنی مطابق ضوابط این آیین‌نامه تشکیل می‌شود. همچنین کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات علاوه بر انجام وظایف تخصصی در ماده ۴۵ و این ماده موظف است نسبت به امور دیگری هم نقش ایفا می‌کند که از آن جمله: «نظارت و مراقبت بر اجرای مقررات بودجه و امور مالی مجلس و نحوه هزینه کرد آن»، «رسیدگی به عملکرد بودجه سالیانه مجلس و ارائه گزارش آن حداکثر تا پایان شهریور ماه سال بعد. این گزارش جهت اطلاع نمایندگان چاپ می‌شود»، «بازرسی و رسیدگی دقیق و نظارت در مورد تمامی اموال و اشیاء منقول و غیرمنقول مجلس شورای اسلامی و ارائه گزارش سالیانه برای چاپ و توزیع میان نمایندگان» و «معرفی دو نامزد به عنوان رئیس دیوان محاسبات و دو نامزد به عنوان دادستان دیوان محاسبات برای انتخاب یکی از آنها توسط مجلس شورای اسلامی» است. تاجگردون در دوره قبل تنها گزینه ریاست این کمیسیون بود، اما در دوره یازدهم مجلس با رقبایی چون حمیدرضا حاجی بابایی و محمدمهدی مفتح مواجه است.

برخورداری از مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر، سابقه خدمت در مقام‌های مدیریتی موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ و همترازان آنان و حداقل ۲۰ سال سابقه کار، از شرایط احراز سمت رئیس و دادستان دیوان محاسبات است.

 

 

 

کمیسیون بهداشت و درمان: ماده ۵۲ محدوده بهداشت، درمان،‌ امداد، بهزیستی، تأمین اجتماعی و بیمه‌های اجتماعی و هلال احمر فعالیت دارد. این کمیسیون در دوره دهم توسط حسینعلی شهریاری و علی نوبخت اداره شده بود، اما در این دوره عبدالحسین روح‌الامینی، حسینعلی شهریاری و مسعود پزشکیان سه گزینه‌ای هستند که تمایل به حضور در رأس این کمیسیون دارند.

کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها: ماده ۵۳ می‌گوید: برای انجام وظایف محوله در محدوده سیاست داخلی، شوراها، امور غیرعمرانی شهرداری‌ها و ثبت احوال مطابق ضوابط این آیین‌نامه تشکیل می‌شود. احمد علیرضابیگی، حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج الدينی و شهریار حیدری سه گزینه مطرح برای تصدی ریاست این کمیسیون هستند، کمیسیون شوراهای مجلس در دوره دهم به ریاست امیرخجسته و محمدجواد کولیوند اداره می‌شد.

کمیسیون صنایع و معادن: ماده ۵۴؛ انجام وظایف محوله در محدوده صنایع، پست، مخابرات، معادن، پتروشیمی، صنایع هوافضا و ارتباطات را برای این کمیسیون در نظر دارد. کمیسیون مذکور پیش از این توسط عزیز اکبریان ریاست می‌شد، اما در این دوره گزینه‌های مطرح برای حضور در رأس آن عزت‌الله اکبری‌تالارپشتی، سید مصطفی میرسلیم و رضا تقی‌ پور هستند.

 

کمیسیون عمران: ماده ۵۵؛ برای انجام وظایف محوله در محدوده راه و ترابری، مسکن، عمران شهری و عمران روستایی و امور عمرانی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مطابق ضوابط این آیین‌نامه تشکیل می‌شود. در این کمیسیون پیش از این محمدرضا کوچی رئیس بود، اما  احمد دنیامالی و اقبال شاکری در این دوره رقیب محمدرضا کوچی برای تصدی ریاست کمیسیون عمران هستند.

کمیسیون فرهنگی: طبق ماده ۵۶؛ برای انجام وظایف محوله در محدوده فرهنگ و هنر، ارشاد و تبلیغات صدا و سیما و ارتباطات جمعی، تربیت بدنی و جوانان و زنان و خانواده تشکیل خواهد شد. در دوره دهم ریاست این کمیسیون را نصرالله پژمانفر، جمشید جعفرپور و احمد مازنی بر عهده گرفته بودند، اما در دوره یازدهم علاوه بر پژمانفر مرتضی آقاتهرانی هم گزینه مطرح برای تصدی ریاست این کمیسیون است.

کمیسیون قضائی و حقوقی: ماده ۵۷ می‌گوید: کمیسیون قضائی و حقوقی برای انجام وظایف محوله در محدوده قضائی و حقوقی مطابق ضوابط این آیین‌نامه تشکیل می‌شود. اللهیار ملکشاهی گزینه ریاست در تمام دوره دهم این کمیسیون بود، اما در این دوره موسی غضنفرآبادی، سیدکاظم موسوی و حسن نوروزی مدعیان ریاست بر کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس هستند.

کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست: ماده ۵۸؛ در محدوده کشاورزی، منابع آب،‌ دام و طیور، شیلات، محیط زیست و هواشناسی انجام وظیفه می‌کند. احمدعلی کیخا پیش از این در کمیسیون کشاورزی ریاست را برعهده داشت اما در مجلس یازدهم جواد عسگری و سیدجواد ساداتی‌نژاد دو گزینه مطرح هستند.

ماده ۶۰ قانون داخلی مجلس تصریح می‌کند: پس از انتخابات اعضای کمیسیون‌ها، هر کمیسیون به ریاست مسن‌ترین عضو و با حضور حداقل دو سوم اعضای خود منعقد و فوراً یک رئیس، دو نایب رئیسف یک سخنگو و دو دبیر با رأی مخفی با ورقه با اکثریت نسبی به مدت یکسال انتخاب می‌نماید.

به گفته امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس، ماده 36 قانون داخلی مجلس به نمایندگانی که از دوره قبلی در کمیسیون‌ها حضور داشته‌اند اجازه می‌دهد که در همان کمیسیون بمانند، که این بند از آیین‌نامه مورد اعتراض منتخبان مجلس یازدهم است.

سمیه محمودی سخنگوی تدوین آیین نامه مجلس در تشریح جلسه کمیسیون متبوعش با هیئت رئیسه پیرامون طرح اصلاح دستورالعمل اجرایی موضوع تبصره یک ماده ۳۶ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفته است که مواد 12، 7 و 13 از جمله برخی امتیازهای تعیین کمیسیون‌های تخصصی نمایندگان مجلس یازدهم اصلاح شد.

به گفته وی ماده 36 آیین‌نامه امتیازبندی برای تعیین کمیسیون‌های تخصصی نمایندگان مجلس را بر عهده کمیسیون آیین نامه داخلی و هیئت رئیسه گذاشته است، لذا نیاز نیست این طرح در صحن علنی مطرح و تصویب شود.

انتهای پیام/4034/

منبع: آنا

کلیدواژه: کمیسیون های تخصصی مجلس آیین نامه داخلی مجلس روسای کمیسیون ها کمیسیون های تخصصی مجلس اما در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی ریاست این کمیسیون برنامه و بودجه هیئت رئیسه مجلس اما در این دوره دیوان محاسبات طرح ها و لوایح قضائی و حقوقی کمیسیون ها هیئت رئیسه مجلس یازدهم دوره دهم گزینه مطرح داخلی مجلس برای تصدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۰۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال بزرگ علیه قالیباف از سوی یاران رائفی‌پور در مجلس آینده | وعده‌ها عجیب واقعیت دارد؟

اخیرا کامران غضنفری که با لیست صبح امید(رائفی پور) جزو منتخبان تهران برای ورود به مجلس دوازدهم است در یادداشتی که منتشر کرده، مدعی دادن وعده هایی از جنس وام و خودرو و عضویت در کمیسیون مورد علاقه در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف شده است.

او در این یادداشت مدعی شده؛« یکی از اطرافیان جناب قالیباف، تلفنی از اینجانب برای دیداری در مجلس شورای اسلامی دعوت کرد. موضوع را که سوال کردم، گفتند که حضوری با هم صحبت خواهیم کرد. در زمان وعده کرده شده به طبقه دهم ساختمان شیخ فضل الله نوری رفتم. در آنجا به غیر از خود میزبان، دو نفر دیگر از نمایندگان منتخب شهرستان ها هم حضور داشتند. پس از احوالپرسی و بیان مقدماتی، متوجه شدم که موضوع اصلی، جلب نظر نمایندگان جدید برای ریاست آقای قالیباف می باشد. از بنده در مورد کمیسیونی که مایل به عضویت در آن هستم سوال کردند و هنگامی که گفتم کمیسیون مربوطه ظاهراً متقاضی زیاد دارد و احتمالاً نوبت به بنده نخواهد رسید، گفتند این چه حرفی است؟ چه کسی از شما شایسته تر! بعد هم لیست افرادی که اظهار تمایل برای عضویت در آن کمیسیون کرده بودند را یکی یکی می خواندند و می گفتند مثلاً آقای شماره یک را به کمیسیون الف می فرستیم، آقای شماره ۲ را به کمیسیون ب می فرستیم، آقای شماره ۳ را به کمیسیون ج می فرستیم و … یعنی که جای شما در این کمیسیون محفوظ است و دغدغه رفتن به آن کمیسیون را نداشته باشید و ما خودمان آن را حل خواهیم کرد!»

او سپس مدعی شده که بحث اعطای وام های چند صد میلیونی و خودرو نیز مطرح شد، و تاکید کرده؛« برداشت بنده از جلسه مذکور آن بود که با دادن وعده قرار گرفتن در کمیسیون مورد نظر، دادن وعده خودرو، وام و … قرار است نظر نمایندگان منتخب را نسبت به ریاست جناب قالیباف، جلب کنند. البته از یک ماه قبل نیز بنده از دوستان متعددی اخبار مشابهی را دریافت کرده بودم که با منتخبین شهرستان ها تماس گرفته می شود و آنها را به مجلس دعوت می کنند و با دادن وعده های مشابه، از آنان خواسته می شود که به ریاست ایشان رای بدهند.»

این ادعا اما آیا صحت دارد؟

حبیب‌زاده، منتخب مردم مرند در مجلس شورای اسلامی روایت کامران غضنفری از دیدار با یکی از مدیران مجلس را ناصحیح دانست و به تسنیم گفت: «من در آن جلسه مورد اشاره دکتر غضنفری بوده‌ام، به هیچ وجه بحثی درباره قول و وعده برای رأی دادن به ریاست مجلس نبوده و خلاف‌گویی است».

حبیب‌زاده که در این جلسه حاضر بوده، در ادامه به آنچه در این جلسه اتفاق افتاده اشاره کرد و گفت: « آنچه بوده توضیحات اینجانب درباره اعتقادم به مدیریت آقای قالیباف بوده که آقای غضنفری در این میان از آن مقام محترم اجرایی درخواست کرد که درباره عدم تصویب طرح صیانت و فضای مجازی از رئیس محترم مجلس سوال کند، من یک سرباز حضرت آقا و فردی بدون وابستگی به هیچ جریانی هستم و آقای غضنفری را هم فردی دلسوز دیدم اما روایت ایشان صحیح نیست».

این نماینده منتخب مجلس دوازدهم در پایان تصریح کرد: «در آن جلسه آن مسئول مربوطه از آقای غضنفری مدارکش را گرفت و کارهای کارت تردد ایشان به مجلس را برایش انجام داد و خیلی هم احترامش کرد و حرفهای وعده مالی و کمیسیون غیرواقعی هست، در آستانه آغاز کار مجلس دوازدهم بدون حاشیه ها باید دنبال خدمت بی منت به مردم و فداکاری برای انقلاب و مردم باشیم».

دیگر خبرها

  • جنجال بزرگ علیه قالیباف از سوی یاران رائفی‌پور در مجلس آینده | وعده‌ها عجیب واقعیت دارد؟
  • نظر دولت رئیسی درباره ریاست مجلس آینده از زبان معاون پارلمانی /کرسی های نمایندگی تهران اهمیت زیادی دارد
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • ۲ وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند /ذوالنوری هم وارد گود شد /اولین گزینه نایب رئیسی مجلس مشخص شد
  • بازدید نمایندگان مجلس از بخش‌های فضایی و موشکی وزارت دفاع
  • بررسی ۱۵ پرونده در کمیسیون ماده ۵ آذربایجان غربی
  • بررسی و تعیین تکلیف ۱۵ پرونده در کمیسیون ماده ۵ استان آذربایجان‌غربی