Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@04:58:25 GMT

با مضرات دود قلیان آشنا شوید

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۲۰۸۸

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی اصغر حسنی مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دود حاصل از قلیان بر خلاف تصور بعضی افراد به هیچ وجه کم خطر نیست بلکه حاوی مواد سرطانزا و سمی بی شماری است که عامل مهم ابتلاء به سرطان‌هایی همچون ریه، لب و حفره دهانی همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر بیماری‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او با بیان این که استعمال قلیان اکنون تهدیدی برای سلامت افراد جامعه به شمار می‌رود، افزود: استنشاق دود قلیان مخاطرات بهداشتی زیادی برای فرد مصرف کننده قلیان و همچنین اطرافیان آن‌ها دارد.   بیشتر بخوانید:  وقتی دخانیات بلای جان می شود
مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که قلیان و سایر مواد دخانی مصرف می‌کنند پنج برابر افرادی است که مصرف کننده این مواد نیستند.

حسنی بیان کرد: این در حالی است که هم‌اکنون تنباکو و توتون مورد استفاده در قلیان معمولا از بی کیفیت‌ترین و نامرغوب‌ترین انواع موجود هستند و از طرفی اسانس‌ها و مواد معطر استفاده شده در تنباکو‌های میوه‌ای حاوی هزاران ماده سمی و افزودنی‌ها و مواد اعتیاد آور و کشنده است.   برخورد با مراکز عرضه قلیان    او تصریح کرد: در دوران شیوع کرونا به دلیل مخاطرات ناشی از انتقال کرونا از این طریق برخورد با عرضه قلیان و جمع آوری آن‌ها با شدت بیشتری دنبال می‌شود.   مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: در همین ارتباط از ابتدای امسال تعداد چهار هزار قلیان از مراکز عرضه قلیان در مشهد جمع آوری و معدوم و ۵۰ مرکز عرضه در این زمینه پلمب شده است.
حسنی اظهار کرد: طرح مقابله با استعمال قلیان در مشهد با همکاری فرمانداری، دانشگاه علوم پزشکی، دادستان عمومی و انقلاب، اتاق اصناف و فرماندهی نیروی انتظامی مشهد از ۶ سال قبل در حال اجراست و اگر اقدامات مربوط به عرضه قلیان و فروش ادوات در سال‌های اخیر در مشهد انجام نمی‌شد هم اکنون شاهد فعالیت واحد‌های صنفی بیشتری در این زمینه بودیم.   او با بیان این که عرضه قلیان سود زیادی دارد و جوان‌ها از آن استقبال می‌کنند، افزود: برخی متصدیان عرضه قلیان بعد از مهر و موم واحدهایشان با پرداخت جریمه و خریداری قلیان دوباره این اماکن را بازگشایی می‌کنند که به محض گزارش توسط کارشناسان این مراکز مجدد پلمپ می‌شوند.
مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هر موردی که از فعالیت مراکز عرضه قلیان گزارش شود بلافاصله همکاران ما اقدام کرده و در قالب گشت‌های مشترک برای جمع آوری آن در کمتر از یک هفته اقدام خواهند کرد.

حسنی بیان کرد: مردم می‌توانند موارد تخلف در این زمینه را از طریق سامانه ۱۹۰ گزارش و شکایت‌های خود را در این زمینه مطرح کنند.   انتهای پیام//ف.ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عرضه قلیان قلیان کشیدن علوم پزشکی مشهد ویروس کرونا سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد عرضه قلیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۲۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید برچسب هوشمند برای پایش سلامت مواد غذایی دریایی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اسماء وردیان، محقق موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی مشهد در پژوهشی جالب با استفاده از آنتوسیانین، کورکومین و نسبت بهینه آن‌ها بر روی بستر نانوفیبرکیتین موفق به تولید جوهر و نشانگر حساس به پی‌اچ برای پایش فساد میگو با چشم غیرمسلح شد.

در این طرح، جوهر هوشمند سبز از ضایعات پوسته میگو (نانوفیبرهای کیتین) و ترکیب دو رنگدانه طبیعی کورکومین و آنتوسیانین به دست آمده از گلبرگ زعفران برای پایش تازگی میگو در طول مدت نگهداری در یخچال ساخته شد.

این جوهر هوشمند حتی پس از نگهداری به مدت شش ماه در دماهای مختلف همچنان پایدار بودند.

غذاهای دریایی به عنوان منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب غیراشباع بخش مهمی از سبد غذایی هستند. این غذاها حتی در شرایط نگهداری مناسب نیز مستعد فساد هستند و پایش تازگی آن‌ها ضروری است. برچسب‌‌های هوشمند با قرار‌گیری در محیط بسته‌بندی می‌توانند به صورت خودکار فعال شده و به مصرف‎کننده اطلاعات بصری در خصوص سلامت و تازگی محصول ارائه دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید برچسب هوشمند برای پایش سلامت مواد غذایی دریایی
  • با نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس در استان اردبیل آشنا شوید
  • تمام خواص و مضرات ادویه کاری + طرز تهیه و ارزش غذایی
  • بیش از ۱۵۰ بهورز در سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد جذب می‌شوند
  • امحای ۲۰۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • بهورزان دیده بانان و پیشگامان عرصه سلامت هستند
  • بهورزان دیده بانان عرصه سلامت هستند
  • پیام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت روز جهانی ماما
  • نویسنده ادبیات نوجوان باید مخاطب را با توانمندی هایش آشنا کند
  • امحای ۲ تن مواد غذایی فاسد در میاندوآب