Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@23:48:43 GMT

اردوغان: حمایت ترکیه از دولت وفاق لیبی بیشتر می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۶۳۸۲

اردوغان: حمایت ترکیه از دولت وفاق لیبی بیشتر می‌شود

به گزارش شبکه خبری "الجزیره" قطر، اردوغان این سخنان را روز پنجشنبه در آنکارا در دیدار با "فایز السراج" رییس دولت وفاق ملی لیبی بیان کرده است.

اردوغان ژنرال خلیفه حفتر فرمانده ارتش شرق لیبی و حامیان آن را بزرگ‌ترین موانع در راه صلح لیبی دانست و خواستار حمایت جامعه جهانی از دولت قانونی السراج دانست.

رییس جمهوری ترکیه بر ضرورت شروع یک مرحله جدید سیاسی در لیبی زیر نظر سازمان ملل متحد تأکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین گفت که دولت آنکارا از اقدامات جامعه جهانی برای تحقق صلح در لیبی حمایت می‌کند.

اردوغان باردیگر افزود که با السراج برای همکاری دریایی در شرق دریای مدیترانه به توافق رسیده است.

از سوی دیگر، السراج در این دیدار تأکید کرد که جنگ در لیبی همچنان ادامه می‌باد و دولت وفاق مصمم است که تمام اراضی لیبی را به کنترل خود درآورد.

رییس دولت وفاق ملی لیبی خطاب به حامیان دولت شرق لیبی گفت که شرط‌بندی بر روی [ارتش حفتر] شکست خورده است.

این دیدار دو روز پس از آن روی می‌دهد که نمایندگی سازمان ملل متحد در لیبی (آنسمیل) صبح سه‌شنبه اعلام کرد، دور جدید مذاکرات کمیته نظامی مشترک "۵ + ۵" برای برقراری آتش‌بس در این کشور آغاز می‌شود.

دولت آنکارا اخیراً به صورت جدی وارد موضوع لیبی شده و رسما از دولت السراج در مقابل دولت حامی ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش شرق لیبی حمایت می‌کند.

در همین ارتباط، رییس دولت وفاق ملی لیبی ۶ آذرماه ۹۸ در سفر به ترکیه دو قرارداد مهم با مقامات آنکارا امضا کرد.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و توافق دوم درباره توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان دو طرف است.

بدنبال این توافق نظامی، پارلمان ترکیه ۱۲ دی ماه ۹۸ با لایحه مجوز اعزام نیروی نظامی برای حمایت از دولت وفاق لیبی موافقت کرد.

پیش از این نیز اردوغان، ۵ دی ماه ۹۸ اعلام کرده بود، کشورش به درخواست دولت وفاق ملی لیبی، ماه آینده به آن کشور نیروی نظامی اعزام خواهد کرد.

توافق آذرماه گذشته ترکیه و لیبی توافق آنکارا و دولت السراج با اعتراض دیگر کشورهای حوزه دریای مدیترانه رو به رو شد، یونان، قبرس و مصر در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که امضای این ۲ قرارداد مشروعیت ندارد.

برچسب‌ها رجب طیب اردوغان سازمان ملل متحد لیبی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان سازمان ملل متحد لیبی رجب طیب اردوغان سازمان ملل متحد لیبی دولت وفاق ملی لیبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۶۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌بس کامل در غزه در مرحله دوم توافق پیش‌بینی شده است

طبق سندی که توسط اسپوتنیک مشاهده شده است، توافقنامه آتش‌بس غزه که توسط جنبش فلسطینی حماس تأیید شده است، توقف کامل جنگ را در دومین ماه از لحظه اجرایی شدن آن فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، بر اساس این سند «اعلام برقراری مجدد آتش بس پایدار (توقف دائم عملیات نظامی و خصمانه) و لازم الاجرا شدن آن تا زمان مبادله گروگان‌ها و اسیران بین دو طرف از بین تمامی مردان اسرائیلی (غیر نظامی و نظامی) زنده مانده و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه." از مفاد توافق آتش‌بس اعلامی است.

روز دوشنبه جنبش حماس در بیانیه‌ای از موافقت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این جنبش با طرح قطر برای آتش بس در غزه خبر داد.

جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این جنبش در تماس تلفنی با شیخ محمد عبدالرحمان، نخست وزیر قطر و عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات مصر، موافقت خود را با آتش بس در غزه اعلام کرد.

هنیه، آل ثانی و کامل را در جریان موافقت جنبش متبوعش با طرح پیشنهادی قطر و مصر برای آتش‌بس در غزه قرار داد.

پیش از این هم یک عضو ارشد حماس به الجزیره گفته بود که «به واسطه‌های قطری و مصری اعلام کردیم با طرحشان برای آتش بس در غزه موافق هستیم.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نتانیاهو توافق پیشنهادی با حماس را رد کرد
  • اردوغان: کارهای ناتمام‌ خود را در سوریه به پایان خواهیم رساند
  • استقبال «اردوغان» از امیر کویت در آنکارا
  • یوسفی: انگیزه استقلال برای قهرمانی بیشتر از پرسپولیس است/حمایت هواداران تیم نکونام را به بازی برگرداند
  • آتش‌بس کامل در غزه در مرحله دوم توافق پیش‌بینی شده است
  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • نخستین واکنش یحیی السنوار به پیشنهاد مطرح شده در قاهره برای توافق
  • تلاش روسیه برای افتتاح کنسولگری در بنغازی