Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پژوهشی در خصوص وضعیت اقتصادی کشور؛ چالش‌ها و راهکار‌های این حوزه منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، چارچوب تحلیل اقتصاد ایران، نرخ رشد اقتصادی کاهنده، نوسانات زیاد رشد اقتصادی و رشد وابسته به نفت تشریح شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این گزارش عنوان کرده است که درآمد سرانه کشور از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۸ کاهشی ۳۴ درصدی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع علی‌رغم افزایش درآمد اسمی خانوارها، قدرت خرید هر فرد ایرانی نسبت به سال ۱۳۹۰ حدود یک‌سوم کاهش یافته است.

* از سال ۹۹ به بعد حداقل شش سال زمان نیاز داریم تا به سطح درآمد سرانه سال ۹۰ بازگردیم

این گزارش همچنین تصریح کرده است که در صورت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی از سال ۱۳۹۹ به بعد حداقل شش سال زمان نیاز خواهد بود تا به سطح درآمد ۱۳۹۰ بازگردیم.

البته مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش به وضعیت شاغلین نیز اشاره و تصریح کرده است که در مشاغل رسمی رابطه کاری شاغل و بنگاه در چارچوب یک قرارداد با کارفرما تعریف می‌شود که غالباً افراد تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. این رابطه کاری به دلایل مختلف، پایدارتر از مشاغلی است که قرارداد و پوشش بیمه برای نیروی کار وجود ندارد.

* نزدیک ۶۰ درصد از شاغلان تحت پوشش بیمه نیستند

در همین رابطه مرکز پژوهش‌ها اعلام کرده است که به طور متوسط نزدیک به ۶۰ درصد از شاغلان تحت پوشش بیمه نیستند.

* افزایش قابل توجه نابرابری و شکاف اجتماعی در نتیجه تورم بالای اقتصاد

براساس گزارش مزبور، روند صعودی ضریب جینی و نسبت ۱۰ درصد ثروتمندترین به ۱۰ درصد فقیرترین جمعیت از سال ۱۳۹۲ نشان‌دهنده افزایش قابل توجه نابرابری و شکاف اجتماعی در نتیجه رشد اقتصادی منفی و تورم بالای اقتصادی طی این سال‌ها بوده است.

* روند فزاینده فقر مطلق در سال‌های ۹۸ و ۹۹

در بخش دیگری از این گزارش عنوان شده است که نرخ تورم بالا در سال‌های اخیر منجر به رشد قابل توجه خط فقر در شهر تهران و سایر نقاط کشور شده است. این موضوع در کنار کاهش قابل توجه درآمد سرانه منجر به رشد نرخ فقر در این سال‌ها شده است و شواهد موجود نشان از روند فرایند این متغیر در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ دارد.

* غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات

در ادامه گزارش مذکور، به نامساعدترین مؤلفه کسب و کار در سال‌های اخیر نیز اشاره و تصریح شده است که تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات غیرقابل پیش‌بینی بوده و همچنین تأمین مالی از بانک‌ها دشوار است، همچنین سیاست‌ها، قوانین و مقررات ناظر بر کسب و کار بی‌ثبات است.

* بدهی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت تا پایان ۱۳۹۸

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی این گزارش، وضعیت کسری بودجه و بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی را هم تشریح کرده است که بر این اساس، بدهی‌های دولت تا پایان شهریورماه ۱۳۹۸ حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان، بدهی‌های شرکت‌های دولتی ۵۲۵ هزار میلیارد تومان و مجموعه بدهی‌های دولت و شرکت‌ها ۱۰۲۵ میلیارد تومان بوده است. همچنین حداقل نسبت اوراق و استقراض از صندوق توسعه ملی به منابع بودجه عمومی در سال ۱۳۹۹ به صورت تأیید، اصلاح بودجه ۴۸ درصد و نسبت بازپرداخت به مصارف بودجه ۱۳۹۹، ۷ درصد است.

* تقلیل صادرات ایران از ۲۳ به ۹ کشور در سال ۹۷

در بخش دیگری از این گزارش، به موضوع صادرات کشور هم اشاره شده و بر این اساس عنوان شده که تعداد کشور‌هایی که ۸۰ درصد صادرات ایران را تأمین می‌کرده‌ا‌ند، از ۲۳ کشور در سال ۱۳۸۰ به ۹ کشور در سال ۱۳۹۷ تقلیل یافته است.

بر این اساس، تمرکز نسبتاً شدید در بازار‌های هدف صادراتی به گونه‌ای که سهم سه کشور امارت متحده عربی، چین و عراق از میان ۱۴۷ کشور (مقصد صادراتی) در سال ۱۳۹۷ مجموعاً حدود ۵۴ درصد از ارزش صادرات کالا‌های غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.

طبق این گزارش، سبد صادرات غیرنفتی ایران به شدت نسبت به کالا‌های ارزش افزوده کمتر (عمدتا به مواد خام) وابسته است.

در بخش پایانی این گزارش به ریشه‌های وضعیت فعلی اقتصادی کشور همچنین ظرفیت‌های بالقوه اقتصاد ایران و نیز راهکار‌ها اشاره شده است.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: صادرات فقر مطلق فاصله طبقاتی فقر مطلق نفت مرکز پژوهش های مجلس مرکز پژوهش ها هزار میلیارد رشد اقتصادی پوشش بیمه قابل توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۶۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴ برابری درآمد‌های مالیاتی چه تاثیری بر افزایش رفاه و کاهش فقر داشته است؟

روزبه کردونی با اشاره به اینکه مطابق گزارش‌های رسمی درآمد‌های مالیاتی دولت در سه سال گذشته بیش از ۴ برابر شده و از حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است، اظهار داشت: مناسب است مسئولین ذیربط گزارشی از تاثیرباز توزیعی این افزایش رویایی درامد‌های مالیاتی ارائه دهند تا مشخص شود تاثیر این افزایش درآمد‌های مالیاتی بر زندگی روزمره و سفره مردم و رفاه آحاد شهروندان چیست.

به گزارش ایلنا، وی با تاکید بر اینکه در بین کارکرد‌های چندگانه مالیات، یکی از مهمترین کارکرد‌ها توزیع درآمد است، لذا وقتی با افتخار اعلام می‌شود که درآمد‌های مالیاتی ۴ برابر شده است، ضروری است توضیح داده شود که این افزایش درآمد چه تاثیری بر وضعیت فقر و نابرابری داشته است.

رئیس سابق موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در ادامه اظهار داشت یک معیار مهم در خصوص صحت سنجی ادعای دولت‌ها در حمایت اجتماعی از فقرا و گروه‌های آسیب پذیر نحوه هزینه کردن و نظام بازتوزیع در آمد‌های مالیاتی است لذا بسیار مهم است که مشخص شود این افزایش ۴ برابری درآمد‌های مالیاتی که مستند به گزارش‌های منتشر شده و بررسی بودجه‌های سنواتی اتفاقا بیشتر از آنکه ثروتمندان و فعالانی که فرار مالیاتی می‌کنند و یا نهاد‌های و بنیاد‌های اقتصادی اخذ شود از طریق مالیات‌های غیر مستقیم و فشار به آحاد مردم و آحاد حقوق‌بگیران دریافت می‌شود، در چه مکانیزم بازتوزیعی در مقابله با فقر و نابرابری استفاده می‌شود.

کردونی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس صراحتا اعلام کرده است نظام مالیاتی در بودجه عمومی دولت مکانیزم بازتوزیعی مشخصی ندارد لذا مهم است که توضیح داده شود در آمد‌های مالیاتی ۴ برابری در سالیان گذشته و بیش از هزار و صد میلیارد تومانی در آمد مالیاتی در ۱۴۰۳ که ۳۵% آن مربوط به مالیات اشخاص حقوقی و ٪۳۶ مربوط به مالیات بر کالا‌ها و خدمات، دو دهم درصد آن توسط نهاد‌های اقتصادی انقلابی، سه صدم درصد از مالیات بر واحد‌های مسکونی گران‌قیمت، دو دهم درصد از مالیات بر خودرو‌های لوکس اخذ می‌شود قرار است چگونه بر ارتقا رفاه و مقابله با فقر و نابرابری هزینه شود.

رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در پایان اظهار داشت: مرکز پژوهش‌های مجلس صراحتا اعلام کرده است در سه سال گذشته هم فقر در فقرا عمیق‌تر شده است، هم افراد غیر فقیر فقیرتر شده اند، طبقه متوسط فقیرتر شده است و سرانه خط فقر سه برابر شده است، خوب بسیار ضروری است که توضیح داده شود این افزایش ۴ برابری درآمد‌های مالیات که اتفاقا از مهمترین ابزار‌های رفاهی برای مقابله با فقر و نابرابری است چه تاثیری بر این وضعیت فقر و نابرابری داشته است و مکانیسم بازتوزیع آن به نفع فقرا چگونه بوده است؟

دیگر خبرها

  • ضرورت راه‌اندازی نظام سنجش تاثیر پژوهش/ اقتصاد تحت تاثیر پژوهش
  • افزایش ۴ برابری درآمد‌های مالیاتی چه تاثیری بر افزایش رفاه و کاهش فقر داشته است؟
  • خبر جدید یک نماینده مجلس در خصوص اصلاح سیاست‌های ارزی/ دولت و مجلس به توافق رسیدند؟
  • توافق مجلس و دولت برای اصلاح سیاست‌های ارزی
  • اعتراف استاندار روحانی به موفقیت دولت رئیسی
  • هشدار جدی مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت/ چالش حقوق معلمان در کمین آموزش و پرورش
  • اقتصاد اسلامی گره‌گشای مشکلات اقتصادی است
  • دهقان کیا: دولت و مجلس به دنبال حال خوب برای بازنشستگان تأمین اجتماعی نیستند/ حال خوب با پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • ماسک: تا زمانی که مشکل بدهی آمریکا حل نشود، دلار ارزشی ندارد