Web Analytics Made Easy - Statcounter

آذربایجان‌غربی که از دیرباز با عقب‌افتادگی در شاخص‌های توسعه مواجه بود، طی سال‌های اخیر با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید مسیر پیشرفت را پیموده و با نشانه بهبود شاخص‌های اقتصادی و توسعه انسانی، چراغ سبز بر مسیر پیشرفت و آبادانی این خطه از کشور روشن شده ‌است.

با اتمام جنگ تحمیلی ناامنی‌های ناشی از حضور گروهک‌های تروریستی در آذربایجان‌غربی پایان نیافت و تا سال‌ها پس از آن نیز این خطه از کشور به علت وجود اشرار از ریل‌ توسعه کیلومترها دور بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن نیز بی‌مهری‌های زیادی به آذربایجان‌غربی وارد شد و به علت فراهم نکردن زیرساخت‌های توسعه از جمله راه، گاز، برق و آب در حوزه صنعتی و همچنین زیرساخت‌های مرزی در حوزه تجارت، این استان تنها راه پیشرفت را در کشاورزی دید که همین امر نیز نه تنها سبب توسعه استان نشد، بلکه زمینه افزایش مشکلات به ویژه در حوزه آب و دریاچه ارومیه را پدید آورد که عاملی برای پسرفت استان بود.

با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، برنامه‌ریزی‌های ویژه برای توسعه زیرساختی آذربایجان‌غربی به ویژه در حوزه صنعت و تجارت انجام شد که این برنامه‌ریزی‌ها با اهتمام مدیران ارشد استانی، امروزه جواب داده و نخستین گام‌های توسعه در استان با بهبود فضای کسب و کار برای سه فصل متوالی برداشته شده‌است.

کارآمدی دولت در استان آذربایجان‌غربی در شرایط سخت اقتصادی امروز با بهره‌برداری، افتتاح یا اجرای طرح‌های گوناگون و بزرگ عمرانی و زیرساختی، خدماتی و اقتصادی از جمله سدسازی، احیای دریاچه ارومیه، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله شبکه ریلی، توسعه گازرسانی به همه نقاط استان و بهره‌مندی صنعت از این امر، پوشش نزدیک به ۱۰۰ درصدی برق، پوشش ۱۰۰ درصدی آب شهری و نزدیک به ۸۰ درصدی آب روستایی، بهبود وضعیت مراکز بهداشت و درمان، توسعه پایانه‌های مرزی با ساخت و سازهای میلیاردی در نقاط صفر مرزی و غیره به اثبات رسیده است.

پویش #هر_هفته_الف_ب_ایران در ایستگاه آذربایجان‌غربی

#هر_هفته_الف_ب_ایران عنوان پویشی است که رضا اردکانیان وزیر نیرو برای افتتاح هفتگی طرح‌های بزرگ و مهم صنعت آب و برق مطرح کرده است؛ ایستگاه‌های این پویش عمدتاً در محروم‌ترین و رنج‌کشیده‌ترین نقاط ایران بوده‌اند.

الف، نشانی از آب و آبادانی است و ب، نشانه‌ای از برق و بردباری و با هم بودن، برای ساختن ایرانی که شایسته ایرانیان است و پویش هر هفته الف - ب- ایران راهی به عمران و آبادانی برای ساختن جامعه ای برخوردار از زیر ساخت‌های توسعه بارویکرد رونق و جهش تولید است که در ایران اسلامی با درایت و خوش فکری وزیر نیرو شکل گرفته‌است.

پویش  هرهفته الف- ب- ایران در سال ۱۳۹۹ با ابعاد گسترده‌تر مبتنی بر نام‌گذاری امسال به‌عنوان سال جهش تولید  ادامه پیدا کرده‌است، وزارت نیرو در تلاش است امسال با اصلاح رویکردها و رویه‌ها برای خدمت‌ رسانی آماده‌تر باشد.

ایستگاه این هفته پویش # هر هفته الف- ب- ایران شهرستان مرزی اشنویه در آذربایجان غربی بود که اگرچه شاید نامی آشنا برای ایرانیان نباشد اما هم مرز بودن این شهرستان با دو کشور ترکیه و عراق و نیز باغات میوه آن از جمله گیلاس آن زبانزد عام و خاص است.

افتتاح سد چپرآباد اشنویه

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در آیین افتتاح این طرح که استاندار آذربایجان‌غربی نیز حضور داشت، گفت: این طرح بر روی رودخانه «کانی‌رش» از سرشاخه‌های کوچک رودخانه گدار احداث شده است و از طریق کانال سد جلدیان بخشی از آب مازاد سد سیلوه پیرانشهر را به رودخانه گدار و از آن طریق به دریاچه ارومیه خواهد رساند.

قاسم تقی‌زاده خامسی افزود: سد چپرآباد با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال احداث شده است و در ساخت آن بیش از یک میلیون و ۸۹۰ هزار متر مکعب عملیات خاکبرداری و سنگ‌برداری، بیش از هزار تن آرماتوربندی، ۲۳ هزار متر مکعب بتن‌ریزی و ۱۱۵ کیلومتر حفاری و تزریق انجام شده است.

وی اضافه کرد: پیش از بحرانی شدن وضعیت دریاچه ارومیه مطالعات انجام شده برای احداث سد چپرآباد بر اساس ظرفیت ۱۲۷ میلیون متر مکعبی و آب‌رسانی به ۳۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی انجام شده بود که بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و با تجدید مطالعات صورت گرفته گنجایش این سد به ۳۸ میلیون مترمکعب تقلیل پیدا کرد.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از سد چپرآباد ضمن تامین آب شرب منطقه به تامین آب زیستی دریاچه ارومیه نیز کمک خواهد کرد افزود: با افتتاح این سد علاوه بر تامین آب شرب شهرهای اشنویه، نالوس، نقده و محمدیار به میزان ۱۲.۵ میلیون متر مکعب، ۶ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز اراضی کشاورزی منطقه به میزان هزار و ۵۰ هکتار را نیز تامین خواهد کرد.

وی اضافه کرد: با بهره برداری از سد اشنویه میزان برداشت از رودخانه «گدار» کاهش یافته و امکان تامین و انتقال ۴۴ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه نیز فراهم خواهد شد.

آبرسانی به روستاها در دولت تدبیر و امید ۱۰ برابر شده است

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه آبرسانی پایدار به بخش روستایی در دولت تدبیر و امید در مقایسه با دولت‌های قبل، ۱۰ برابر بیشتر شده است گفت: در ابتدای دولت تدبیر و امید کمتر از  ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت روستایی کشور از آبرسانی پایدار بهره‌مند بودند اما اکنون این تعداد به بیش از هشت میلیون نفر افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تا پایان دولت یازدهم پیش بینی شده است ۱۰ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور دارای آبرسانی پایدار می‌شوند که این میزان افزایش بسیار چشمگیر و قابل توجه‌ای است.

وی در خصوص آبرسانی سیار به برخی مناطق روستایی کشور نیز افزود: هم‌اکنون برای بیش از ۶ میلیون نفر از ساکنان مناطق روستایی کشور به صورت سیار (با استفاده از تانکر) آبرسانی صورت می‌گیرد که این افراد بیشتر در روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار ساکن هستند.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: هم‌اکنون از مجموع ۶۲ هزار روستای کشور بیش از ۲۳ هزار روستا دارای جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار هستند که آبرسانی به آنها با توجه به شرایط اقلیمی، غیراقتصادی و بسیار سخت است و باید از منابع پایدار و در قالب طرح‌های تجمیعی صورت گیرد.

بهره برداری ۴۲ سد در طول دولت تدبیر و امید در مناطق مختلف کشور

"تقی‌زاده خامسی"در خصوص پروژه‌های سدسازی در دولت تدبیر و امید نیز گفت: در این مدت تاکنون ۴۲ سد در مناطق مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان عمر دولت یازدهم این تعداد به بیش از ۵۰ سد برسد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید در بخش تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب نیز اقدامات خوبی صورت گرفته افزود: در این مدت بیش از ۲۲۵ تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در کشور به بهره‌برداری رسیده است.

وی در خصوص حل مشکل فاضلاب شهر اهواز در استان خوزستان نیز اظهار داشت: برای حل مشکل فاضلاب این شهر با دستور رهبر معظم انقلاب امسال ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شود و سال آینده نیز همین مبلغ برای اختصاص پیدا می‌کند.

انتقال  ۳.۸ میلیارد متر مکعب آب در طول سال آبی جاری به دریاچه ارومیه 

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه در سال آبی جاری در مجموع سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب از منابع آبی مختلف به دریاچه ارومیه انتقال داده شده است اظهار داشت: از این میزان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب از منابع آبی سدها رهاسازی شده که این مقدار با وجود کاهش بارندگی‌ها ۲ برابر تعهد پایه در نظرگرفته شده برای این دریاچه است.

وی اضافه کرد: از منابع آبی رودخانه‌ها نیز ۲ میلیارد و ۴۰۰ مترمکعب برای احیای دریاچه ارومیه در این مدت اختصاص یافته است.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: امسال با وجود اینکه میزان بارش‌ها در آذربایجان‌غربی از سال قبل کمتر بوده اما شرایط آبی این دریاچه بسیار مطلوب است.

خامسی با اشاره به افتتاح سد چپرآباد اشنویه نیز افزود: با بهره برداری از این سد، سالانه بیش از ۴۴ میلیون مترمکعب از آب رودخانه‌های «کانی ره‌ش» و «گادر» به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت.

در چارچوب پویش  «هر هفته؛ الف-ب -ایران»  طرح‌هایی با سرمایه‌گذاری مجموع ۲ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان از محل منابع دولتی و خصوصی ی شامل سد چپرآباد اشنویه در آذربایجان غربی و هفت پروژه دیگر اعم از واحد شماره یک بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه، افزایش ظرفیت پست ۴۰۰ کیلوولت پارس عسلویه، توسعه، اصلاح و بهینه‌سازی پروژه‌های شبکه توزیع نیروی برق استان بوشهر، افزایش ظرفیت پست ۲۳۰ بوشهر، افزایش ظرفیت پست ۲۳۰ کیلوولت گناوه، افزایش ظرفیت پست صنعت بوشهر در شهرک صنعتی استان و توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت پارس عسلویه به بهرهبرداری رسید.

 سد چپرآباد در ۱۰ کیلومتری غرب شهر اشنویه احداث شده که طول و عرض تاج آن به ترتیب ۴۸۸ و ۱۰ متر است و این شهرستان در جنوب آذربایجان‌غربی قرار داشته و با ارومیه، مرکز استان حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

برچسب‌ها آذربایجان غربی رونق اقتصادی اشنویه دریاچه ارومیه سرمایه گذاری وزارت نیرو پروندهٔ خبری نیمه خرداد و افتتاح طرح‌های آب و برق در استانهای آذربایجان غربی و بوشهر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان غربی رونق اقتصادی اشنویه دریاچه ارومیه سرمایه گذاری وزارت نیرو آذربایجان غربی رونق اقتصادی اشنویه دریاچه ارومیه سرمایه گذاری وزارت نیرو معاون آب و آبفای وزیر نیرو دولت تدبیر و امید آذربایجان غربی دریاچه ارومیه افزایش ظرفیت پست میلیون مترمکعب روستایی کشور بهره برداری هفته الف میلیون متر سد چپرآباد انجام شده متر مکعب مکعب آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۶۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)

به مناسبت سالروز شهادت ششمین اختر تابناک سپهر امامت و ولایبت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مراسم عزاداری در خیابان ها، مساجد و تکایای آذربایجان غربی با شکوه خاصی برگزار شد.

دوستداران و عاشقان اهل بیت (ع) در خیابان‌های شهرهای مختلف استان به ویژه در شهرستان ارومیه گردهم آمدند و در سوک شهادت جانسوز امام ششم شیعیان و رئیس مذهب جعفری در قالب دسته های سینه زنی و شاه حسین گویی عزاداری کردند و اشک ماتم ریختند.

مردم مؤمن و ولایتمدار و متدین ارومیه علاوه بر حضور در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و اماکن مذهبی، امروز در خیابان امام خمینی ارومیه در سوگ صادق آل محمد (ع) به عزاداری پرداختند و ارادت خود را به خاندان اهل‌ بیت (ع) ابراز داشتند.

مراسم سنتی شاه حسین گویی نیز توسط مردم ولایی و عزادار ارومیه با حضور اقشار مختلف از جوانان و پیران دوستدار اهل بیت در خیابان عطایی ارومیه برگزارشد. 

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • تلاش ٢ ساعته نجاتگران هلال احمر برای دسترسی به مصدوم دارای عارضه قلبی در ارتفاعات شیوه بیرو اشنویه
  • پیرمردِ دچار ایست‌قلبی در کوه‌های اطراف اشنویه احیا شد
  • برداشت گیاهان بهاری در اشنویه دومین قربانی خود را گرفت
  • عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)
  • برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه/آب منطقه‌ای آذربایجان غربی جوابیه داد
  • تأثیر توسعه شبکه‌ های حمل و نقل جاده‌ ای بر رونق اقتصادی ایران
  • پربازدید‌های خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در ۲۴ ساعت گذشته
  • نجات فرد سقوط کرده از ارتفاعات سخت‌گذر اشنویه
  • وجود ۱۴ نقطه حادثه خیز در جاده‌های ارومیه
  • از امروز به فکر تابستان دریاچه ارومیه باشیم