Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام حقیقت با اشاره به پایین بودن کمیت و کیفیت کتاب با محوریت امام (ره) برای کودکان و نوجوانان، گفت: بیشتر آثار در این حوزه، خاطره است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- مریم داوری: سید روح الله موسوی خمینی در اول مهر 1281 در خانواده ای مذهبی و اهل علم و دانش در خمین به دنیا آمد. ایشان در حوزه علمیه قم به تحصیل فقه، فلسفه اسلامی و عرفان پرداختند و درجه اجتهاد خود را در سال 1313 از عبدالکریم حائری یزدی دریافت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام خمینی(ره) نخستین رهبر  انقلاب اسلامی ایران بودند که  انقلاب ایران در سال 1357 را رهبری کردند که این رهبری تا پایان عمر ایشان ادامه داشت. امام (ره) در سال 1308 با خدیجه ثقفی ازدواج کرد که حاصل آن ازدواج، دو پسر و سه دختر بود. ایشان در اواخر شب 13 خرداد سال 1368 در سن 86 سالگی درگذشت. از امام(ره) اشعار و آثار متعدد عرفانی به یادگار مانده است. بیش از 40کتاب در زمینه های اخلاق، عرفان،حدیث، فقه، تفسیر، فلسفه و شعر از امام خمین(ره) وجود دارد. در مورد امام خمینی (ره) کتابهای زیادی منتشر شده است . به منظور اطلاع از کمیت و کیفیت آثاری که با محوریت امام(ره) برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است، گفتگویی با «حجت الاسلام حسین حقیقت» که مدرس حوزه و دانشگاه ، نویسنده ، پژوهشگر و رییس اداره تربیت مربی کودک و نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی است، ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

چقدر توانسته ایم شخصیت امام خمینی (ره) را در قالب کتاب های شعر و داستان برای کودکان و نوجوانان تبیین کنیم؟

 یکی از مظلومیت هایی که انقلاب و بالاخص معمار بزرگ انقلاب اسلامی دارد، این است به خوبی و کامل معرفی نشدند. متاسفانه ما نتوانستیم آنچنان که باید و شاید امام خمینی (ره) را به نسل جوان معرفی کنیم. در حقیقت می توان گفت که انقلاب اسلامی، دستاوردهای آن و شخصیت امام (ره) به طور شایسته و بایسته تبیین و تشرح نشده است. در صورتی که در این زمینه جای کار بسیار زیاد وجود دارد. امام (ره) یک شخصیت معمولی نبودند. هر یک از ابعاد شخصیتی این مرد بزرگ و والا مقام جای بحث و بررسی و تشریح دارد.

 

مهم ترین عواملی که باعث شده است امام خمینی(ره) در قالب کتاب به خوبی معرفی نشوند، چیست؟

شاید یکی از مشکلات عمده در این زمینه، هم عصر بودن ما با امام خمینی (ره) است. باید زمان بگذرد تا نتایج بیشتر و بهتری مشخص شود. با گذشت زمان مسلما بر تعداد و کیفیت آثار نوشته شده در مورد امام (ره) افزوده خواهد شد.

 

کتابهایی که با موضوع امام خمینی(ره) برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است از نظر تعداد قابل قبول هست؟

کتاب های شعر و داستان را جست و جو کردم و متوجه شدم نویسندگان و شاعرانی که برای کودکان و نوجوانان در مورد امام (ره) کتاب نوشتند حتی به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی رسند. این مساله جای تاسف دارد و نشان می دهد که ما  در طول این سالها خیلی کم کاری کردیم.

 

کتابهایی که با محوریت امام (ره) نوشته است، بیشتر در چه قالبی است؟

آنچه که در مورد امام (ره) کار شده است، بیشتر ذکر خاطره است یعنی مجموعه خاطراتی که از افراد مختلف جمع آوری شده و حتی این مجموعه خاطرات تبدیل به رمان و داستان نشده است. نویسندگان تنها به ذکر خاطره بسنده کردند و تغییری در آن خاطره به وجود نیاوردند و زبان آن را برای کودک و نوجوان تغییر ندادند. در صورتی که امام (ره) به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران باید در قالب های ادبی و هنری مختلف همچون شعر ، داستان، فیلم ، انیمیشن و تئاتر به کودکان و نوجوانان معرفی شوند.

 

کیفیت آثاری که در مورد امام (ره) نوشته شده است را چگونه ارزیابی می کنید؟

 آثار بسیار کمی در مورد امام (ره) وجود دارد اما همان آثار کم نیز فاخر نیستند. می طلبد که موسسات فرهنگی یک برنامه ریزی داشته باشند تا امام خمینی(ره) را به اشکال مختلف ادبی اعم از شعر ، داستان کوتاه، داستان بلند و رمان معرفی کنند. نویسندگان و شاعران متبحر زیادی داریم که می توانند کتابهای خوب و ماندگاری در مورد امام(ره) بنویسند و جنبه های فردی، خانوادگی، سیاسی و اجتماعی ایشان را تبیین و تشریح کنند.

 

پس کتابهایی که در مورد امام (ره) برای کودکان و نوجوانان نوشته شده از نظر کمی و کیفی در رتبه پایینی قرار دارد؟

متاسفانه بله. آنچه که در مورد امام خمینی(ره) نوشته شده است ،جذابیت ندارد. در حقیقت ما در این زمینه هم از نظر کمیت و کیفیت دچار کمبود هستیم. حداقل می توانستیم هر سال چند کتاب خوب در مورد امام(ره) که شخصیت بسیار جامع داشتند، منتشر کنیم اما ما در هر دهه دو سه کتاب در مورد امام (ره) نوشته و منتشر شده است. امیدوارم که با همت نویسندگان، پژوهشگران و شاعران خلا موجود مرتفع شود.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: مریم داوری کتاب کودک و نوجوان امام خمینی ره برای کودکان و نوجوانان مورد امام نوشته شده امام خمینی ره امام ره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۰۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی مازندران در ساری 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران اعلام کرد، نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان کانون در مرحله استانی ویژه مازندران ۲۰ اردیبهشت از ساعت ۸ تا ۱۸ در سالن سینما کانون ساری برگزار می‌شود. 

بر این اساس، این جشنواره در بخش استانی با اجرای ۵ نمایش منتخب به اجرا می‌پردازد تا پس از رای هیات داوران ۳ نمایش برگزیده به دبیرخانه مرکزی برای حضور در جشنواره کشوری معرفی شوند. 

مرحله استانی نوزدهمین جشنواره‌ی هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در سطح استان مازندران با شعار " این صحنه خانه‌ماست " برای شرکت‌کنندگان ۱۲ تا ۲۲ سال و بزرگسالان برگزار می‌شود. 

داوری مرحله استانی این جشنواره را سید رضا عمرانی نسب، مهیار هزار جریبی و فاطمه بزرگی از هنرمندان حوزه نمایش این استان بر عهده دارند.

دیگر خبرها

  • آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود
  • افتتاحیه سی و پنجمین نمایشگاه کتاب در مصلی برگزار می‌شود
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
  • ترویج و آموزش مالکیت معنوی به کودکان و نوجوانان
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • فراخوان جشنواره راویان غدیر در استان قزوین
  • مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در ساری برگزار می‌شود
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی مازندران در ساری 
  • استقبال کودکان و نوجوانان از آثار مرتبط با امام جعفر صادق (ع)