Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-05@16:30:48 GMT

کشف قدیمی‌ترین و بزرگترین اثر تاریخی تمدن «مایا»

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۸۳۲۷۶

کشف قدیمی‌ترین و بزرگترین اثر تاریخی تمدن «مایا»

خرداد: محققان دانشگاه آریزونا موفق به یک اکتشاف بزرگ شدند که می‌توان آن را قدیمی‌ترین و عظیم‌ترین اثر تاریخی ایجاد شده توسط تمدن کهن مایا تا به امروز نامید.

به گزارش خرداد به نقل از سای نیوز، این سازه با استفاده از فن آوری  سنجش از راه دور (لیدار) کشف شده و دارای ۱۴۰۰ متر طول و ۱۰ تا ۱۵ متر ارتفاع است که بنابر اعلام باستان‌شناسان در محوطه باستانی واقع در ایالت تاباسکو مکزیک و در نزدیکی مرز این کشور با گواتمالا کشف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این سازه تاریخی که قدمت آن به حدود ۳ هزار سال می‌رسد، قدیمی ترین اثر ساخته شده‌ در دوره تمدن مایا و بزرگترین اثر در تاریخ قبل از اسپانیایی منطقه محسوب می‌شود که تاکنون شناخته شده است و به احتمال فراوران برای انجام مراسم‌های بزرگ و دسته جمعی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. 

پروفسور «تاکشی اینومتا» از محققان دانشکده باستان‌شناسی دانشگاه آریزونا در این باره گفت: «با استفاده از فنآوری سنجش از راه دور (لیدار) متوجه حضور یک سکوی بسیار بزرگ شدیم و با استفاده از انجام آزمایش‌های دقیق‌تر وجود یک بنای عظیم به شکل شکو و مستطیلی تائید شد. این منطقه توسعه یافته و جنگل نیست و مردم در آن زندگی می‌کنند اما به دلیل بزرگی و صاف بودن آن تاکنون ناشناخته باقی مانده بود. این اثر شبیه به یک چشم‌انداز طبیعی است اما بررسی‌ها نشان داد که دارای شکل طراحی شده بسیار خوبی است». 

باستان‌شناسان با کاوش در این محوطه به این نتیجه رسیدند که این اثر تاریخی عظیم بین ۱۰۰۰ تا ۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده است. 

«مایا»ها یکی از بزرگ‌ترین تمدن‌های نیم‌کره غربی را که بخش‌های عظیمی از آمریکای مرکزی را دربرمی‌گرفت،  به وجود آوردند. شهرهای متعلق به این تمدن معمولا شامل معابد هرمی شکل و ساختمان‌هایی با تخته سنگ‌های عظیم بود. زراعت و صنعت ساخت فولاد، سیستم‌های آبیاری ویژه و سیستم نوشتاری هیروگلیف از ویژگی‌های این تمدن بود.

اما تمدن مایاها در فاصله بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلادی به سرعت دچار افول شد که دانشمندان جنگ، آب و هوا، بیماری و سیاست را از عوامل موثر بر این رویداد می‌دانند. 

برچسب ها: مایا ، تمدن باستان

منبع: خرداد

کلیدواژه: مایا تمدن باستان ترین اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۳۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زن ها در ۷۵ هزار سال پیش این شکلی بودند! |‌ عکس | این زن در کوه های زاگرس زندگی کرده است

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز،‌ بنابر اعلام دانشمندان، دست چپ این زن زیر سرش حلقه شده و سنگی زیر سرش گذاشته شده بود که احتمالا به عنوان بالشتک در آن جا قرار داشته است.

دانشمندانی که بقایای او را مطالعه می‌کردند با قرار دادن استخوان‌های جمجمه موفق به بازسازی چهره این زن شدند.

بقایای استخوانی این زن نئاندرتال چهل و چند ساله که اصطلاحا «شانیدر زی» (Shanider Z) نام گرفته است، در سال ۲۰۱۸ در غاری در کوه‌های زاگرس عراق کشف شده بود.

اولین حفاری‌ها در سال ۱۹۶۰ در این نقطه انجام گرفته بود و باستان‌شناسان در آن زمان بقایای تعدادی نئاندرتال را به دست آورده بودند. با این حال اما حدود پنج دهه طول کشید تا تیمی از دانشگاه‌های کمبریج و لیورپول، پس از رفع موانع عمدتا سیاسی، بتوانند به محل کوه‌های زاگرس در شمال عراق بازگردند و بقایای شانیدر زی را در همان محل کشف کنند.

جمجمه «شانیدار زی»، که تصور می‌شود بهترین کشف از نئاندرتال‌ها در این قرن است، تا حدی له شده که محققان احتمال می‌دهند این اتفاق در اثر ریزش سنگ نسبتاً بلافاصله پس از مرگ او رخ داده باشد.

قد این نئاندرتال باستانی حدود ۱.۵ متر تخمین زده شده و تجزیه و تحلیل استخوان‌های او نشان می‌داد که در میانه دهه چهارم زندگی درگذشته است. پروفسور گریم بارکر، از مؤسسه تحقیقات باستان‌شناسی مک‌دونالد کمبریج که کاوش در غار شانیدر را رهبری کرده است، گفت: «هیچوقت انتظار نداشتم که نئاندرتال‌های بیشتری را در این غار کشف کنیم».

وی اضافه کرد: «ما در اصل می‌خواستیم به منظور یافتن پاسخ برای چرایی مرگ نئاندرتال‌ها، تاریخ تدفین‌های قدیمی را بررسی کنیم».

کد خبر 849006 برچسب‌ها تاریخ - باستان‌ شناسی خبر مهم انسان

دیگر خبرها

  • شهدا رفتند تا امروز بزرگترین مستکبران جهان جرئت تعرض به کشور را نداشته باشند
  • بالاخره راز هرم جیزه کشف شد!
  • پاداش یک فصل تاریخی؛ ژیرونا برای اولین بار به لیگ قهرمانان اروپا صعود کرد!
  • «بهاربد»؛ جشنی قدیمی‌تر از بعثتِ زرتشت
  • راز «نفرین توت عنخ آمون» که بیش از ۲۰ نفر را کشت سرانجام فاش شد
  • یوروویژن ۲۰۲۴ زیر سایه تهدیدات تروریستی؛ همه آنچه باید درباره بزرگترین رویداد موسیقی زنده جهان دانست
  • افشای راز «نفرین توت عنخ آمون» که بیش از ۲۰ نفر را کشت
  • زن ها در ۷۵ هزار سال پیش این شکلی بودند! |‌ عکس | این زن در کوه های زاگرس زندگی کرده است
  • رونمایی از ماکت عمارت تاریخی پست گیلان در شهرداری رشت
  • 3 کارخانه تولید سیم مفتول بزرگ ایران (به همراه راهنمای استعلام قیمت)