Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@20:06:57 GMT

صرفه‌جویی 400 میلیون دلاری در حوزه دارو

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۸۶۷۸۹

صرفه‌جویی 400 میلیون دلاری در حوزه دارو

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: با تمرکز بر توانمندی‌های داخلی، مصارف ارزی ما در سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشت به طوری که در سال ۱۳۹۸ حدود ۴۰۰ میلیون دلار نسبت به سال ۱۳۹۷ صرفه‌جویی ارزی داشتیم.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، غلامحسین مهرعلیان، اظهار کرد: شیب افزایش قیمت اقلامی که از لیست دریافت ارز دولتی خارج شده‌اند، کاملاً ملایم و در طول چندین ماه صورت خواهد گرفت تا شوک به بازار وارد نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: اقلامی که از فهرست دریافت ارز دولتی خارج شده‌اند، عمدتاً شامل مکمل‌ها و داروهای بدون نسخه (OTC) هستند.

وی افزود: با تمرکز بر توانمندی‌های داخلی، مصارف ارزی ما در سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشت؛ به طوری که در سال ۹۸ حدود ۴۰۰ میلیون دلار نسبت به سال ۹۷ صرفه‌جویی ارزی داشتیم.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: در سال‌جاری هم سیاست ما تکیه بر توان داخلی خواهد بود و تلاش می‌کنیم ارز تخصیص یافته به تولیدات داخلی برسد و اگر دارویی مشابه داخلی نداشت یا تولیدکننده داخلی پاسخگوی تقاضا نبود، از واردات استفاده می‌ کنیم.

 مهرعلیان گفت: در سال گذشته ۶۰ درصد از ارز مصرفی ما به تأمین مواد اولیه و حد واسط دارویی اختصاص یافت و کمتر از ۴۰ درصد آن را صرف واردات داروی نهایی شد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا، کشور با محدودیت‌های ارزی مواجه است و تلاش می‌کنیم تا منابع ارزی را طوری مدیریت کنیم که بیماران بیشترین برخورداری را داشته باشند. حذف برخی اقلام جدید از فهرست دریافت ارز دولتی بر این اساس بوده و بیشتر شامل مکمل‌ها یا مواد جانبی و یا داروهای OTC (بدون نسخه) می‌شود که افزایش قیمت آنها فشار مالی به بیماران وارد نمی‌کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دارو صرفه جویی سلامت افزایش قیمت مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۶۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجویز داروی خارج از فهرست کشوری ممنوع است

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی سازمان غذا و دارو در پاسخ به برخی گلایه‌های فضای مجازی از عدم دسترسی به تعدادی از داروها با اشاره به تک نسخه‌ای یا مسافرتی بودن آنها اعلام کرد: سازمان غذا و دارو صرفاً مکلف به تأمین داروهای موجود در فهرست رسمی کشور است.

بر اساس بند پ ماده ۷۲ قانون برنامه ششم توسعه، تجویز داروی خارج از فهرست دارویی توسط پزشکان ممنوع است.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو علت تمایل برخی بیماران برای مصرف داروهای خارجی در حالی که که نمونه داخلی آن با قیمت مناسب‌تر وجود دارد، گفت: این موضوعی فرهنگی است که بخشی از آن به پزشکان هنگام گفت‌وگو با بیماران مرتبط می‌شود که بعضاً بر کیفیت نمونه خارجی تاکید بیشتری دارند و بخشی دیگر به خاطر تصورات غلطی است که در جامعه نسبت به محصول داخلی وجود دارد.

بنابراین گزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو از چهره‌های مطرح فضای مجازی که دلسوزانه ممکن است پیگیر تهیه داروهای خارج از فهرست رسمی باشند که تجویز آنها وجاهت قانونی هم ندارد؛ خواست قبل از جمع آوری اطلاعات کامل و جامع از منابع موثق اطلاع رسانی اشتباه و گمراه کننده نداشته باشند.

کد خبر 6095520 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • تجویز داروی خارج از این فهرست ممنوع است
  • تجویز داروی خارج از فهرست کشوری ممنوع است
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی آب با خشکه کاری برنج
  • صرفه جویی ۳.۹ درصدی مصرف گاز در سال گذشته
  • رفع بحران ناترازی انرژی با ۲۰ درصد صرفه‌جویی
  • صادرات نفت با خط لوله نداریم
  • صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری پالایشگاه آبادان
  • عین‌اللهی: با اولویت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کمبود دارو را جبران می‌کنیم
  • صرفه‌جویی ۳ میلیون تنی آرد و نان با اجرای مناسب طرح هوشمندسازی