Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا عباسی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: از میان استان‌های کشور، خراسان رضوی با وجود پتانسیل فراوان درحوزه تولیدات، دروازه‌های خروجی متعدد و دسترسی به بازار‌های پر مصرف خارجی همچون افغانستان و کشور‌های حوزه آسیای میانه همچنان کمتر از ظرفیت و ارزش واقعی خود صادرات دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

    او افزود: با وجود مشکلات متعدد فراوان حفظ بازار‌های فعلی صادراتی استان از اهم موضوعاتی است که می‌بایست به آن پرداخته شود. کم لطفی های خراسان رضوی در حق ظرفیت صادرات این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: گمرکات رسمی خراسان رضوی شامل گمرک مشهد، دوغارون به همراه بازارچه و منطقه ویژه اقتصادی آن، گمرک سرخس و منطقه ویژه آن، گمرک باجگیران و بازارچه مرزی آن و نیز گمرک لطف آباد است.   بیشتربخوانید: ۹۵درصد اتکای اقتصاد خراسان رضوی در بخش خصوصی   عباسی بیان کرد: بر اساس گزارش‌های آماری عمده کالا‌های صادراتی از استان شامل انواع محصولات غذایی بصورت خام و فراوری شده شامل «زعفران، رب گوجه فرنگی، پسته، تخم پرندگان، سیب زمینی وسیب تازه»، انواع کف پوش‌ها از مواد نسجی، روغن‌های سبک، کاشی و سرامیک، سیم و کابل، مصنوعات از مواد پلاستیکی و کیسه از پلی اتیلن است.   او تصریح کرد: مهم‌ترین کشور‌های هدف صادراتی استان کشور‌های افغانستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی، عراق، تاجیکستان، اسپانیا، قزاقستان، هنگ کنگ، ازبکستان و قرقیزستان هستند. همچنین بیش از ۷۰ درصد از کل صادرات استان به سه کشور افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان بوده است.   استخوان ها در گلوی صادرات خراسان رضوی   کمبود واگن   این استاد دانشگاه تاکید کرد: یکی از بزرگترین مشکلات و دغدغه‌های صادرکنندگان خراسان رضوی بحث کمبود واگن به مقصد کشور‌های آسیای میانه می‌باشد.
عباسی اظهار کرد: با توجه به اینکه امکان ردیابی واگن‌های ایرانی در خطوط ریلی کشور‌های آسیای میانه وجود ندارد وابستگی به واگن‌های وارداتی و یا ترانزیتی از این کشور‌ها برای شبکه حمل و نقل صادراتی استان اهمیت دوچندان پیدا کرده است.     او افزود: از آنجا که بخش عمده‌ای از واگن‌های ورودی به کشور از مرز سرخس به مقصد بندرعباس بارگیری می‌شوند، تعدادی از این واگن‌ها پس ازتخلیه در بندرعباس، مجددا ترانزیت شده ودر مسیر برگشت در ایستگاه‌های مختلف تا مرز خروجی سرخس جهت صادرات بارگیری می‌شوند.   این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: عمده مشکل در این است که با توجه به قرار گرفتن ایستگاه راه آهن مشهد در انتهای مسیر ترانزیت، سهمی که میتوان به عنوان ظرفیت بارگیری استفاده کرد با وجود بارگیری در ایستگاه‌های قبل از مشهد بسیار اندک است.
بالا و پایین رفتن قیمت‌ها   عباسی بیان کرد: از آنجا که صادر کننده با مشقت‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند تا بتواند با صرف هزینه‌های بالا محصول خود را در بازار‌های هدف معرفی و به ثبات رساند متاسفانه در نتیجه ثبات نداشتن قیمت کالا‌های تولیدی که بخش عمده‌ای از آن بواسطه مشکلات اقتصادی کلان کشور می‌باشد‌
او تصریح کرد: نمی‌تواند بصورت مستمر و با شرایط ثابت محصول را به مشتری خارجی عرضه کند؛ بنابراین در اکثر مواقع مشتریان در کشور‌های هدف بواسطه تغییر زیاد در قیمت‌های مبداء از خرید‌های متوالی و با ثبات پرهیز می‌نمایند. راهکارها و پیشنهاداتی برای التیام بهبود وضعیت صادراتی استان این مدرس دانشگاه تاکید کرد: شاید مهمترین آرمان در شرایط فعلی برای صادرکنندگان استان ثبات در قوانین و مقررات دولتی باشد که بتوانند حداقل برای یکسال مالی برنامه ریزی نمایند.
عباسی اظهار کرد: برداشته شدن ممنوعیت های صادراتی در جهت رشد صادرات و حفظ منافع صادرکنندگان می بایست از اولویت های اساسی مسئولین باشد .
او افزود: نیاز سنجی در جهت تامین واگن های صادراتی، پرداخت جوایز صادراتی معوق و فعلی صادرکنندگان، حمایت از تولید بدون کارخانه با هدف کاهش هزینه های صادرکنندگان و همچنین رونق تولید، توسعه فعالیت های نمایشگاهی عرضه کالا در بازارهای هدف و افزایش قدرت اختیار و عمل تشکل ها و اتحادیه های صادراتی استان از دیگر راهکارهای بهبود وضعیت صادرات استان است.   انتهای پیام//ف.س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صادرات و واردات بازارهای صادراتی صادرات کالا صادراتی استان خراسان رضوی واگن ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۹۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضوابط جدید تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌ای ضوابط جدید تأمین ارز از محل واردات در مقابل صادرات برخی کالاهای حوزه‌ی جهاد کشاورزی را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: تغییرات زیر در خصوص درخواست‌های تأمین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات خود و غیر» اعمال شده است:

مطابق سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی، واردات گروهی از کالاها صرفاً از محل صادرات گروه مشخصی از کالاها امکان پذیر است؛ به عنوان مثال واردات موز صرفاً از محل صادرات گروهی از کالاها (مانند سیب) مجاز است؛ لذا در زمان ثبت درخواست تأمین ارز واردات موز، الزاماً باید کوتاژ صادراتی گروه مجاز ارائه شود، در غیر این صورت امکان تأمین ارز و پیشبرد فرآیند واردات وجود نخواهد داشت.

بنابراین کلیه درخواست‌های تأمین ارز از محل‌های «صادرات خود و صادرات دیگران» که مربوط به کالاهای حوزه جهاد کشاورزی باشند (سازمان مجوزدهنده ارزی «وزارت جهاد-تخصیص ارز» باشد) پس از ثبت، در وضعیت «منتظر استعلام مجوز» قرار گرفته و جهت استعلام مطابقت کالای ثبت سفارش با کالای صادراتی به وزارت جهاد کشاورزی ارسال می‌شود. پس از بررسی قواعد توسط وزارت‌خانه مذکور، در صورتی که کالاها منطبق باشد ادامه فرآیند طی شده و در غیر این صورت، درخواست به وضعیت «ردشده بر اساس ضوابط» تغییر یافته و خاتمه می‌یابد.

تذکر مهم: کلیه قواعد مربوط به انطباق گروه‌های کالاهایی، در مرحله تأمین ارز و پس از ثبت درخواست تأمین ارز صورت گرفته و در مراحل قبل (از جمله فرایندهای ثبت سفارش و تخصیص ارز) کنترلی بابت این موضوع صورت نمی‌گیرد. لذا ضروری است واردکنندگان کالاهای مذکور پیش از اقدام برای ثبت سفارش و خرید ارز حاصل از صادرات، از انطباق گروه کالایی پروانه صادراتی با کالای ثبت سفارش اطمینان حاصل کنند.

برای مشاهده فهرست کالاهای وارداتی و صادراتی که در حال حاضر مشمول تأمین ارز از محل واردات در صادرات اینجا کلیک کنید.

کد خبر 6086729 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟
  • یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران
  • کشور‌های همسایه خراسان رضوی فرصتی برای رونق صادرات هستند
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود
  • ضوابط جدید تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد
  • هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان