Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@02:53:53 GMT

بازار ملتهب اجاره‌ بهای مسکن در ایلام

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۰۹۲۰

بازار ملتهب اجاره‌ بهای مسکن در ایلام

این روزها نرخ اجاره‌ها در استان ایلام توسط مالکان به رغم کاهش درآمد خانواده های مستاجر، افزایش چشم گیری یافته و منجر به سردرگمی و حاشیه‌نشینی مستأجران شده است.

خبرگزاری شبستان - ایلام: متأسفانه این روزها در استان ایلام به علت رکود فراوان کسب و کار و مشاغل، بسیاری از مالکان و صاحب‌خانه‌ها در پی جبران این رکود از طریق افزایش کرایه‌ها و اجاره‌بهای منازل و یا واحدهای تجاری هستند که سبب افزایش فشار بر مستأجران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در حالی که درآمد بسیاری از خانواده های مستاجر و قشر ضعیف جامعه در استان ایلام نسبت به گذشته و قبل از شیوع کرونا کمتر شده است، اجاره مسکن در استان ایلام به طور سرسام آوری در حال رشد است که زنگ خطر پیدایش یک سونامی وحشتناک را در این حوزه به صدا درآورده است.

 

صاحب خانه‌ها از فرصت نبود نظارت و کنترل بر بازار مسکن استفاده کرده و هر اجاره بهایی که دلشان می خواهد به بنگاه های معاملات ملکی برای اجاره ملک خود اعلام می کنند و از طرفی مستاجرانی که این روزها درآمدشان با شیوع کرونا به حداقل رسیده است، علاوه بر دغدغه جان و نان، نگران پایان ماه و اجاره‌های سنگین هم هستند.

افزایش ۵۰ درصدی اجاره بها در ایلام

یکی از کارشناس مسکن در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام اظهار کرد: سونامی افزایش قیمت مسکن و اجاره مسکن در استان ایلام غیر عادی و بی سابقه است، در حالی که اکثر اجاره نشین ها جزو اقشار ضعیف جامعه هستند.

 

«علی مراد کاکایی» بیان کرد: افزایش اجاره و رهن منزل، در شهر ایلام،  از حد نامعقول هم گذشته است، دلالان جولان می‌دهند و کسی نیست در مقابل این گرانی عاری از منطق، بایستد و یا اینکه کنترلی انجام شود.

 

وی افزود: مسئولان مرتبط استان نه با حرف، بلکه با استناد به بند قانونی، بخشنامه یا هر چیزی که به تعدیل قیمت ها کمک کند، باید راهکار ویژه ای در راستای افزایش اجاره بها در استان اتخاذ کنند.

 

کاکایی با اشاره به اینکه بر اساس مشاهدات افزایش اجاره بها در ایلام طی دو ماه اردیبهشت و خرداد امسال به صورت چشمگیری افزایش یافته به گونه ای که میزان افزایش نرخ اجاره بها در مقایسه با سال گذشته که معمولا عرف بازار رقمی مابین ۵ تا ۱۰ درصد داشت، بعضا شاهد رشدی بیش از ۵۰ درصد است.

 

وی تصریح کرد: در حالی که افزایش هزینه های زندگی به برخی اقشار متوسط به پایین فشار آورده است، افزایش بی منطق اجاره بها که هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد، سبب شده تا خانوارهای زیادی با مشکل مواجه شوند.

 

این کارشناس حوزه مسکن در ایلام تصریح کرد: متاسفانه بازار رهن و اجاره از وضعیت وخیمی رنج می برد و افزایش قیمت ها در آن به گونه غیر قابل وصفی افزایش یافته است.

 

وی با اشاره به اینکه اجاره بها تابعی از قیمت ملک محسوب می شود، تصریح کرد: افزایش قیمت مسکن در گرانترین مناطق استان زیر ۳۰ درصد بوده است، بنابراین مشخص نیست برخی مالکان با چه منطقی  افزایش ۵۰ درصدی( حتی در برخی مناطق بیش از ۵۰ درصد) اجاره بها را به مستأجران پیشنهاد می دهند.

 

افزایش اجاره بها در اکثر شهرهای استان

متاسفانه افزایش اجاره بها فقط مربوط به شهر ایلام نیست و در تمامی شهرستان های استان ایلام شاهد رشد بی رویه اجاره بهای مسکن هستیم، البته در افزایش اجاه بهای سایت های اینترنتی هم نقش دارند و با توجه به قیمت‌های نجومی‌ که در وب گاه‌های اینترنتی برای واحدهای مسکونی ارائه می‌شود، باید بگوییم که این قیمت‌ها کاملاً غیرواقعی هستند و باید مستأجران در مقابل زیاده‌خواهی برخی مالکان بایستند.

 

در همین حال دادستان شهرستان آبدانان طی دستوری به پلیس فتا استان ایلام کرده است که برنامه دیوار از درج آگهی خرید و فروش ملک در آبدانان خودداری کند.

 

«محسن میرزایی» اظهار کرد: به مدیران برنامه دیوار اعلام شده است که از درج هر گونه قیمت مربوط به خرید و فروش ملک و اجاره مسکن مربوط به شهرستان آبدانان  که منجر به سوء استفاده افراد سود جو و دلال می گردد جلوگیری به عمل آید.

 وی با تاکید و هشدار به مدیران برنامه دیوار، خاطرنشان کرد: عدم رعایت موارد فوق از سوی مدیران دیوار، پیگیرد قانونی به همراه خواهد داشت.

 

افزایش ظرفیت مسکن ملی استان ایلام 

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام اظهار کرد: دولت برنامه های مختلفی از جمله ارائه تسهیلات، مسکن ملی و...برای مسکن دار شدن اقشار مختلف جامعه ارائه کرده است.

 

«علی اصغر کاظمی» با اشاره به اینکه سال گذشته ۵ هزار و ۱۴۸ واحد مسکن برای استان ایلام در نظر گرفته شد، افزود: با توجه به پیگیری‌هایی به عمل آمده و تفاهم نامه‌هایی که با بنیادها و دستگاه‌های مختلف صورت گرفت این تعداد به ۹ هزار و ۲۰۰ واحد افزایش یافته است.

 

وی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این واحدها در مدت ۲ سال آینده ساخته شده و به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

 

دست اندرکاران حوزه مسکن می‌گویند افزایش قیمت ها در استان ایلام در سه ماه ابتدای سال جاری نسبت به سال‌های گذشته، شیب بیشتری داشته و بازار اجاره مسکن در استان نیاز به یک برنامه ریزی مدون و ایجاد اهرم‌های نظارتی تا به ثبات رسیدن اجاره بها در نقاط مختلف استان دارد.

 

در نهایت باید گفت که در این اوضاع اقتصادی، شیوع کرونا، گران شدن اکثر اقلام مورد نیاز خانوار و بالارفتن هزینه های زندگی با افزایش میزان اجاره بها، مشکلی دیگر بر مشکلات قشر کم درآمد استان افزوده که لازم است صاحبان املاک در این شرایط، با احساس مسئولیت اجتماعی، همکاری و تعامل بیشتری را با مستاجران داشته باشند و همچنین دستگاه های نظارتی مرتبط نیز در  این عرصه، پای در میدان گذاشته و از افزایش بی رویه اجاره بها جلوگیری کنند.
 

 

 

پایان پیام/676

منبع: شبستان

کلیدواژه: اجاره بهاء اجاره بها اجاره افزایش اجاره بها استان ایلام مسکن در استان اجاره بها افزایش قیمت اجاره مسکن ۵۰ درصد قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۰۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، راهکاری برای معاملات شفاف در بازار مسکن

به گزارش قدس آنلاین، «ابوالفضل نوروزی» تازه‌ترین وضیعت لایحه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها را تشریح کرد و افزود: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، طرح مجلس بود که توسط کمیسیون عمران مجلس و با همکاری وزارت راه و شهرسازی تدوین شده است.

وی با بیان اینکه این طرح چندین بار در مجلس تصویب و به شورای نگهبان رفت و از آن شورا برای انجام برخی اصلاحات دوباره به مجلس بازگشت و به‌تازگی به شورای نگهبان ارسال شد، توضیح‌داد: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، طرحی است که در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون، بخشی از مشکلاتی را که هم اکنون در بازار اجاره، زمین و مسکن وجود دارد رفع خواهد کرد و به تسهیل گری در بخش اجاره می‌پردازد.

تقویت بازار اجاره از طریق ارائه مشوق به موجران

نوروزی به تشریح بخشی از ویژگی‌هایی این لایحه پرداخت و افزود: این لایحه بر تقویت بازار اجاره از طریق ارائه مشوق به موجران، استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها برای شناسایی خانه‌های خالی و هزینه این بخش از مالیات برای احیای بافت‌های فرسوده شهری و ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت برای اشخاص بی‌بضاعت، الزام همه دستگاه‌های اجرایی برای ارائه رایگان اطلاعات مورد نیاز در سامانه ملی املاک و اسکان و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای عدم درج اطلاعات در سامانه و خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان تاکید دارد.

تقویت سامانه ملی املاک و اسکان برای شناسایی خانه‌های خالی

به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، تقویت سامانه ملی املاک و اسکان برای شناسایی خانه‌های خالی، تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان و درج معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و ضمانت اجرایی برای ثبت قراردادها و ارائه راهکارهایی برای الزام‌آور شدن این راهکارها، از دیگر مواردی است که در این لایحه به آن توجه جدی شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس بندهایی از این طرح، همه قراردادها اعم از اجاره و خریدوفروش باید در سامانه ثبت شوند و با اخذ کد رهگیری امکان ارزیابی آنچه در بازار مسکن می‌گذرد وجود دارد.

این مسوول افزود: با تصویب و ابلاغ طرح در استان‌هایی که نرخ تورم عمومی سالیانه بیش از ۳۰ درصد باشد، شورای‌عالی مسکن مکلف است تا نسبت به تعیین سقف حداکثر افزایش اجاره‌بها و قرض‌الحسنه به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تورم عمومی سالیانه اقدام کند.

حمایت از مستاجران از طریق پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه‌داد: حمایت از مستاجران از طریق پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش آن در سال جدید با توجه به تورم و همچنین نظارت بر پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل، بخش دیگری از این طرح به شمار می‌رود.

نوروزی تسهیل در فرایند خرید و فروش و کاهش هزینه‌های مبادله در بازار مسکن را از دیگر ویژگی‌های این طرح عنوان کرد و گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است در مدت ۶ ماهپس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، دسترسی‌های برخط برای استعلامات ثبتی و ثبت هر گونه سند رسمی را از طریق مرکز مبادله اطلاعات برای سامانه املاک و اسکان و سامانه املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی به صورت تمام‌الکترونیک و شبانه‌روزی فراهم کند.

وی افزود: اخذ عوارض از اراضی بلااستفاده و چگونگی هزینه‌کرد این عوارض بخش دیگری از موارد مورد تاکید در این طرح است. همچنین، برای کاهش التهابات مسکن و برای جلوگیری از معاملات سفته‌بازی واحدهای در حال احداث تا قبل از تحویل واحد مسکونی و یا نصب کنتور و گواهی پایان‌کار ساختمان، امکان نقل و انتقال واحدهای نهضت ملی مسکن به هر شیوه‌ای وجود ندارد و ممنوع است و محاکم و ادارات پذیرفته شده نیست.

رتبه‌بندی مشاوران املاک بر اساس میزان رضایتمندی مشتریان

نوروزی ادامه‌داد: رتبه‌بندی مشاوران املاک بر اساس میزان رضایتمندی مشتریانف بخش دیگری از این طرح است.

وی ابراز امیدواری کرد تا با تصویب این قانون و ابلاغ آن، بخشی از موانع موجود در اجرای قانون جهش تولید مسکن و همچنین بازار مسکن و اجاره بها برطرف شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • صدور اخطار برای املاکی های بدون پروانه
  • تکمیل سامانه ملی اسکان و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها براساس مصوبه مجلس
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن
  • ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره در انتطار مصوبه مجلس
  • تصویب طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، راهکاری برای معاملات شفاف در بازار مسکن
  • پنجره‌ای رو به شفافیت
  • رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن
  • جهش بهای نفت در بازار جهانی
  • بهای اجاره غرفه‌ در نمایشگاه‌کتاب منصفانه یا کاسب‌کارانه؟
  • گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن