Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری درباره ضرورت انتشار فراخوان ترانه و تصنیف این مرکز که به تازگی صورت گرفته است، توضیح داد: بخش عمده موسیقی منتشر شده در این روزها باکلام است و در کشور ما مخاطبان بیشتری هم دارد. متأسفانه تولیدکنندگان موسیقی در سال‌های اخیر کمتر به جایگاه کلام در این هنر توجه کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین به دلیل اینکه حوزه هنری همواره بر تولید آثار فاخر و دارای غنای کلام در موسیقی تاکید داشته است، سطحی از ترانه و تصنیف را مناسب تولید قطعات موسیقی می‌داند که در میان اهالی ادبیات هم تلاشی را برای پرورش شاعران و ترانه سرایان برانگیزاند و هم ظرفیت ترانه‌ها و تصنیف‌های مطلوب به جریان تولید موسیقی کشور را اضافه کند.

وی ادامه داد: از طرفی ادبیات زمانی در جان و ذهن مردم ته نشین می‌شود که در هنرهایی نظیر موسیقی نیز به درستی عرضه شود. به این منظور فراخوان ترانه و تصنیف برای توجه به جایگاه شعر در موسیقی ارائه شده است و چند کارکرد دارد.

عرفان پور با اشاره به کارکردها و خروجی‌های احتمالی فراخوان ترانه و تصنیف بیان کرد: این رویداد ظرفیت ادبی ترانه و تصنیف سرایان خوب کشور را به حوزه موسیقی گره می‌زند و فضایی عادلانه برای دیده شدن و بهره گیری از آثار آنان فراهم می‌سازد. هدف دوم تلاش برای جا افتادن اهمیت شعر و کلام در موسیقی است. زیرا موسیقی صرفاً ریتم و ایجاد یک هیجان در مخاطب نیست بلکه معنایی را منتقل می‌کند که هرچه با کلام وزین‌تری عجین شود، جایگاه شایسته‌تری خواهد یافت.

این شاعر و ترانه سرا ادامه داد: به دنبال دریافت ترانه‌ها و تصنیف‌ها و انتخاب بهترین‌هایشان، همچنین آثاری در اختیارمان قرار خواهد گرفت که پس از انتخاب شورای علمی در بانک ترانه و تصنیف قرار می‌گیرند و بعداً می‌توانند در اختیار تهیه کنندگان موسیقی و خوانندگان قرار بگیرند. محوریت موضوعی خاصی برای این فراخوان تعیین نشده و آثار دریافتی می‌توانند عاشقانه، اجتماعی و مربوط به سایر حوزه‌ها باشند.

وی با تاکید بر خلأ تصنیف در تولیدات موسیقی گفت: به دلیل کمبود و نیاز بیشتر در زمینه تصنیف تاکیدمان بر دریافت این گونه از آثار در فراخوان ارائه شده است. همچنین در مرحله بعد ترانه‌های باکیفیت ارزیابی شده و مورد قبول قرار می‌گیرند.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری درباره تعداد آثاری که مورد انتخاب این مرکز قرار می‌گیرند، افزود: تعداد مشخصی برای پذیرش آنها در نظر نگرفته‌ایم. اما اگر به طور سالانه ۵۰ قطعه موسیقی در مرکز موسیقی حوزه هنری تولید می‌شود، آثار منتخب باید این نیاز را یا به طور کامل تأمین کرده یا به بخشی از آن پاسخ بگوید و بخش دیگر آن به دنبال سفارش ترانه‌ها و تصنیف‌های دارای غنای محتوایی تأمین شود. البته بر سر معیارهای فنی تعارف نداریم و اگر آثار دریافتی کیفیت لازم و برجستگی نداشته باشند، انتخاب نخواهند شد.

عرفان پور تصریح کرد: از سویی دیگر به دلیل محدودیت تعداد قطعات تولیدی، در انتخاب ترانه‌ها و تصنیف‌ها سخت گیر هستیم صرفاً آثار شاخص با غنای ادبی و خلاقیت بالا انتخاب می‌شوند. منظور از محتوای ارزشمند صرفاً مناسبتی بودن آثار نیست، بلکه حتی در زمینه ترانه‌های عاشقانه هم نیاز به آثاری داریم که نگاهشان به عشق عمیق‌تر باشد تا از برخی آثار سخیف و سطحی که این روزها می‌شنویم، فاصله بگیریم. همچنین بخشی از ترانه‌های ارسالی با زبان کودک نیز می‌تواند باشد.

فراخوان ترانه و تصنیف حوزه هنری با هدف تولید آثار موسیقی درخور و دارای غنای ادبی و محتوایی منتشر شده است. در این فراخوان ترانه شعری معرفی شده است که غالباً به زبان محاوره و مناسب با تولید موسیقی (عمدتاً پاپ) سروده می‌شود و تصنیف شعری است که متناسب با فضای موسیقی سنتی و با ظرفیت‌های موسیقایی همچون کوتاه و بلند شدن هوشمندانه و مصرع‌ها و تنوع عروضی سروده می‌شود.

مرکز موسیقی حوزه هنری آثار منتخب را جهت استفاده در تولیدات خود خریداری می‌کند. ضمن اینکه آخرین مهلت ارسال آثار به این رویداد پایان تیر ماه ۹۹ اعلام شده است.

علاقه مندان به ارسال اثر به این رویداد موسیقی می‌توانند با مراجعه به سایت مؤسسه سپهر سوره هنر به نشانی www.artfest.ir از جزئیات آن با خبر شده یا با شماره تماس دبیرخانه ۰۲۱۸۸۸۹۲۴۲۱ تماس بگیرند.

کد خبر 4942599 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: مرکز موسیقی حوزه هنری موسیقی ایرانی موسیقی پاپ برنامه تلویزیونی تئاتر ایران فیلم سینمایی ویروس کرونا موسیقی ایرانی شبکه پنج سیما جورج فلوید سریال ایرانی صدیقه کیانفر سازمان صداوسیما شبکه یک سیما هیسپان تی وی آلبوم موسیقی فراخوان ترانه و تصنیف مرکز موسیقی حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۲۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از وطنم ایران تا شب‌نورد؛ با تارِ لطفی + فیلم

محمدرضا لطفی، نوازنده چیره دست و صاحب سبک سازهای ایرانی، آهنگساز برجسته معاصر، موسیقیدان و ردیف‌دان بزرگ ایران است.

او علاوه بر خلق آثار خاطره‌انگیز و با شکوهی مثل « ایران ای سرای امید» و «کاروان شهید» یک معلم جریان‌ساز بود. 

مجله هنری بوم به مناسبت روز معلم، علاوه بر هنر این هنرمند بزرگ به وجه معلمی این استاد بزرگ موسیقی ایران پرداخت. 

سجاد مهربانی، خواننده موسیقی ایرانی و یکی از شاگردان استاد لطفی که مدیر داخلی مکتب‌خانه این استاد نامدار کشور بوده است به بخشی از خاطراتی پرداخت که به گفته او، خود استاد لطفی به بیان این خاطرات پرداخته‌اند‌: استاد محمد رضا لطفی می‌گفتند از نونهالی تا نوجوانی ساز نی‌لبک می‌نواختند و در خانواده کاملاً مذهبی و معتقدی در شهر گرگان زندگی کردند و مادرشان اصالتاً ترکمن و معلم قرآن بودند و پدرشان در کار کشاورزی و زراعت فعالیت می‌کردند و در عین حال، تاجر و تعزیه خوان و اصالتاً اهل خلخال بودند و بعدها، به شهر گرگان کوچ کردند و تنها کسی که در میان برادرانشان، اسم اصلی و شناسنامه‌ای اش یکی بود استاد محمدرضا لطفی بودند.

بنده به نقل از خود استاد می‌گویم و صرفاً یک راوی هستم و امکان دارد فردی چیز دیگری بیان کند. اما مطلبی که ایشان برای بنده عنوان کردند این طور بود: استاد محمدرضا لطفی گفتند زمانی که مادرشان، ایشان را باردار بوده‌اند و ۷-۶ ماهگی ایشان بوده و به نوعی، مشخص شده است که فرزندشان پسر هستند( البته با وجود این که در آن زمان، تکنولوژی به این صورت نبوده است) و به هر روی متوجه جنسیت فرزند خود می‌شوند. با توجه به این که اهل صحرای ترکمن بودند به دیدن یکی از بستگان خود می‌روند و موقع برگشت، پیاده برمی‌گردند. در آن‌جا یک شتر نر به محض دیدن مادر استاد که باردار بوده‌اند حالت رم کردن پیدا می‌کند و ایشان را دنبال کرده و مادر استاد لطفی با زحمت فراوان از جلوی شتر فرار می‌کنند و پشت یک تپه گونه‌ای پنهان می‌شوند و در آن لحظه نذر می‌کنند و می گویند که یا امام رضا (ع) اگر از این مهلکه خارج شوم و فرزندم سالم به دنیا بیاید اسمش را رضا می‌گذارم و وقتی به خانه برمی‌گردند و داستان را برای همسرشان؛ زنده یاد فرج الله لطفی نقل می‌کنند پدر استاد لطفی می‌گویند کار خوبی است و اسمش را محمدرضا بگذاریم. چون گویا پدرشان ارادت به حضرت محمد(ص) داشتند و همین موضوع باعث می‌شود که اسم استاد، محمدرضا لطفی ثبت شود. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

سجاد مهربانی با اشاره به ویژگی معلمی استاد محمدرضا لطفی گفت: هر لحظه‌ای و در هر جایی می‌توانم شهادت دهم که استاد محمدرضا لطفی تا چند ساعت قبل از فوت خود روی تخت بیمارستان به بنده و یک دوست دیگر که همشهری ایشان است و در شهر گرگان زندگی می‌کند در حال آموزش بودند و اگر تار و سه تار و سبک و سیاق خیلی از اساتید دیگر زنده است  مرهون زحمات ایشان است. 

این خواننده موسیقی ایرانی افزود: استاد محمدرضا لطفی، برنامه‌ای در رادیو با عنوان شناخت و تاریخ موسیقی داشتند که در این برنامه‌ها به تفصیل توضیح می‌دادند و ساز می‌زدند و سبک و سیاق استاد جلیل شهناز، استاد علی اکبر خان شهنازی و استاد فرهنگ شریف را آموزش می‌دادند.

استاد مهدی کلهر، تحصیلکرده معماری و نقاشی و از مدیران هنری تأثیرگذار دوران معاصر و از دوستان نزدیک استاد محمدرضا لطفی درمورد ایشان گفت: لطفی فارغ از این که پدرش هنرمند بوده در خانه‌ای بزرگ شده است که پدر و مادرش آموزش و پرورشی بودند و مادرش معلم قرآن بود و بنده تا آخرین لحظه،  نسبتی که لطفی با مادرش و قرآن و خدا و پیامبر (ص) داشت را شهادت می‌دهم. 

استاد مهدی کلهر به نقل از استاد محمدرضا لطفی گفت: در آمریکا بوده که یک بار می‌خواسته است خودش را تنظیم کند و در خاطراتش هم، گفته است: در یک شب بارانی برای چهله نشینی به جنگلی رفتم و اذان گفتم و منِ ماتریالیست، موحد شدم. 

همان‌طور که می‌دانید استاد لطفی در همه کنسرت‌هایش، با صدای خودش اول الله مدد می‌خواند و از خداوند متعال کمک می خواست. 

این مدیر هنری درمورد تعریف واژه استاد ادامه داد: استاد یعنی کسی که در هر رشته‌ای فعالیت می‌کند، بتواند رشته هنری، علمی و مهارتی خود را یک گام به سمت کمال نزدیک کند و محمدرضا لطفی، یکی از باسوادترین اساتیدی بود که به تاریخ اهمیت می‌داد و تاریخ را خوب می‌شناخت و تعریف درستی از دستگاه‌های موسیقی ایران ارائه  می داد و ریشه‌های آن‌ها را می‌شناخت.

استاد مهدی کلهر با ذکر خاطره‌ای یادآور شد: یک روز استاد جلیل شهناز با لهجه اصفهانی درمورد تار لطفی این‌طور نظر دادند که آقای لطفی، تار را ادب می‌کند که این یک تعریف شیرین اصفهانی و کاملاً درست است. 

این مدیر هنری افزود: به نظر بنده، لطفی فردی بود که سواد زیادی در تاریخ داشت و صادق و شجاع بود و اصلاً منافق نبود و اگرچه گرین کارت خود را گرفت ولی بعد، آن را کنار گذاشت و این نکته بسیار مهمی است. یعنی آن‌قدر در آمریکا صبر کرد و گرین کارت را گرفت. اما وقتی به ایران آمد، آن را کنار گذاشت؛ بنابراین تمام آثار لطفی چه نواخت‌هایش به عنوان نوازنده و چه آهنگ‌هایش قابل تحسین و تمجید هستند ولی از همه مهم‌تر، به نظرم آن‌ها  قابل تعلیم هستند. 

محمد معتمدی، شناخته شده‌ترین خواننده‌ای است که در محضر استاد محمدرضا لطفی شاگردی کرده و در ۴ آلبوم برجسته، ساز استاد را همراهی کرده است.

این هنرمند گفت: یکی از اتفاق‌های بسیار تأمل‌برانگیز و جالب درمورد فوت استاد محمدرضا لطفی، روز وفات ایشان بود که مصادف با روز معلم شد و بنده هر سال، وقتی به روز معلم نزدیک می‌شویم به یاد تاریخ فوت ایشان می‌افتم. به دلیل این که استاد لطفی به معنای واقعی کلمه معلم و عاشق یاد دادن بودند و علاقه داشتند آن‌چه که می‌دانستند را به نسل‌های بعد و دیگران منتقل کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی

دیگر خبرها

  • گشایش نمایشگاه نقاشی در نگارخانه حوزه هنری
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»/ هنوز برای ستاره شدن وقت هست
  • خوانندگی پولاد کیمیایی برای «گالیله»
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • پولاد کیمیایی برای نمایش «گالیله» می‌خواند
  • فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون» تمدید شد
  • پولاد کیمیایی خواننده «گالیله» شد
  • خوانندگی پولاد کیمیایی برای «گالیله» + ویدیو
  • «عیسی بخشی» در خانه ابدی آرام گرفت
  • از وطنم ایران تا شب‌نورد؛ با تارِ لطفی + فیلم