Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سیستان و بلوچستان استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بازارچه مرزی ‌پسابندر دارای موقعیت و ظرفیت مناسبی برای مراودات اقتصادی با کشور پاکستان است، راه اندازی و از سرگیری فعالیتهای این بازارچه را خواستار شد.

موهبتی در جلسه ویدیو کنفرانسی با معاونین وزرای کشور، اقتصاد دارایی، صمت و جهادکشاورزی که با هدف بررسی ابعاد مختلف راه‌اندازی مجدد بازارچه‌ مرزی پسابندر در جنوب این استان تشکیل شد گفت: بازارچه مرزی پسابندر با دارا بودن موقعیت استراتژیک و تاسیسات مناسب، قابلیت تامین کالاهای مورد نیاز ایالت بلوچستان پاکستان و همچنین انجام مراودات تجاری به ویژه در زمینه صیدماهی با کشورهای عمان، چین و هند را دارد که با فراهم آمدن زمینه تجارت سالم، عزتمندی کشور را به دنبال خواهد داشت، لذا راه اندازی مجدد این بازارچه بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی با ذکر این مطلب که تاسیسات و زیرساخت‌های لازم در این بازارچه وجود دارد و از طرفی اهمیت سوق الجیشی این منطقه به ویژه توجه مقام معظم رهبری که از سواحل مکران به عنوان گنج پنهان یاد می‌کنند، ادامه داد: چنانچه فعالیت اقتصادی و اشتغال‌زایی این بندر رونق بگیرد، موجب اسکان  و ماندگاری جمعیت خواهد شد و اسکان جمعیت؛ امنیت پایدار را تضمین خواهد کرد.

 نماینده‌عالی دولت در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در این منطقه استعداد دیگری از جمله ناحیه صنعتی گواتر واقع شده است که بخشی از آن مربوط به حوزه شیلات است و با راه‌اندازی این بازارچه صنعت شیلات استان توسعه پیدا می‌کند.

 موهبتی نقش این بازارچه را در قانونمند سازی مبادلات و فعالیت های قانونی صیادان ودیگر افراد فعال در مرز مهم برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر صیادان ایرانی ماهیانی که در کشور ما بازار فروش ندارند را پس از صید مجددا به دریا می‌ریزند و یا به صورت قاچاق با قایق های پاکستانی معامله می‌کنند که این مبادله و در کنار آن سایر فعالیت‌های غیرقانونی و کنترل نشده دارای اشکالات جدی می باشد.

وی بیان داشت: قدمت بازارچه پسابندر به عنوان تنها مرز رسمی دریایی به قبل از انقلاب می رسد و فاصله اندکی با بندر جیوانی پاکستان دارد، این در حالی است که برای رسیدن به این بندر از مرز خاکی بایستی بیش از ۳۰۰ کیلومتر مسافت طی شود.

 استاندار با بیان اینکه در قسمت شمال پسابندر یکی از مهم ترین مراکز پرورش میگوی استان با وسعت ۴۰۰۰هکتار واقع شده است، تصریح کرد: در مجموع این بندر نقطه‌ای است که از قدیم الایام تجارت در آن رونق داشته و از این حیث موقعیت استراتژیکی دارد.

 موهبتی وجود جنگل های حرّا و محل استقرار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در فاصله چند کیلومتری این بندر را از دیگر نقاط برجسته آن عنوان کرد.

 وی گفت: تخصیص منابع اعتباری دولتی در دهه های گذشته و هزینه مبلغ ۳۸میلیارد و ۳۴۲ میلیون ریال از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان و همچنین کمک های مردمی به مبلغ 1500میلیون ریال، توقع مردم و مسئولین محلی را برای فعالیت مجدد و رسمی این بازارچه دوچندان کرده است.

 استاندار سیستان و بلوچستان در پایان ابراز امیدواری کرد: با صدور مجوز راه‌اندازی مجدد این بازارچه علاوه بر ساماندهی مساله قاچاق به ویژه قاچاق ماهی، با وجود فعالیت ۱۴ کشتارگاه فعال در استان و مشکلات ناشی از تامین گوشت قرمز در کشور زمینه واردات دام به کشور نیز از این طریق فراهم شود.

گفتنی است پسابندر یکی از روستاها و بندرهای کوچک شهرستان دشتیاری در جنوب استان سیستان و بلوچستان و به نوعی آخرین نقطه از کشور ایران می‌باشد که در سال ۱۳۸۰ به عنوان بازارچه رسمی مصوب شده و علی رغم هزینه های زیاد، در سال ۱۳۹۰ از لیست بازارچه های فعال کشور خارج شده است.
 
پسابندر در محدوده‌ای نزدیک به مرز پاکستان و در ۸۸ کیلومتری جنوب شرقی چابهار و در خلیج گواتر واقع شده‌است.همچنین شهر بندری جیوانی پاکستان که فاصله ۱۸ مایلی با پسابندر دارد در روبروی پسابندر و در آن سوی مرز قرار ‌دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استاندار سیستان و بلوچستان مرز چابهار گواتر استانی سیاسی سیستان و بلوچستان راه اندازی مجدد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۴۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است

مشاور و دستیار ویژه وزیر کشور گفت: دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی مصمم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، سید مجید هدایت امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه_ در نشست بررسی وضعیت بازارچه‌های مرزی چیلات و چنگوله و هلاله شمالی با تاکید بر حمایت دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌ها اظهار کرد: فعال شدن بازارچه‌های مرزی در رونق و توسعه اقتصادی هر منطقه بسیار اثرگذار است.

وی با بیان اینکه مشوق‌های اقتصادی را مهم‌ترین دلایل رغبت هر کشور برای فعال شدن بازارچه است، افزود: زیرساخت‌های بازارچه چیلات از طرف کشور ایران آماده است.

مشاور و دستیار ویژه وزیر کشور اضافه کرد: فعال شدن بازارچه موجب رشد اقتصادی و توسعه‌ای است و برای فعال شدن یک بازارچه مرزی عزم دو طرف بسیار مهم است.

هدایت ادامه داد: هر بازارچه مشترک یک فرصت بسیار خوب برای هر استان و منطقه است زیرا می‌تواند علاوه بر ارتقا معیشت مرزنشینان، زمینه رشد اقتصادی را فراهم سازد.

وی افزود: یکی از ا, لویت‌های وزارت کشور اشتغال مرزنشینان است که در این راستا تلاش خود را به کار گرفته است.

کد خبر 747696

دیگر خبرها

  • اشتغال ۷۰۰ نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی
  • وجود ۴۰ هزار کارت بازرگانی در منطقه سیستان برای واردات ۹۰۰ قلم کالا
  • بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال ۷۰۰ نفر را فراهم کردند
  • دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است
  • زیرساخت‌های لازم در ۳ بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شد
  • اختصاص ۴۲۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام
  • رشد ۱۰ درصدی مبادلات مرزی محصولات کشاورزی از سیستان و بلوچستان
  • اعتراض دانشجویان دانشگاه سیستان به انتصاب مجدد مدیر متخلف
  • رشد ۱۰ درصدی مبادلات مرزی محصولات کشاورزی سیستان و بلوچستان
  • راه اندازی نخستین بازارچه صنایع دستی دربنای تاریخی ملک زاهدان بزودی