Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@08:05:31 GMT

مصر از طرح برقراری آتش‌بس در لیبی خبر داد

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۴۶۱۳

به گزارش خبرگزاری مصری الیوم، رئیس جمهوری مصر امروز میزبان خلیفه حفتر و عقیله صالح رئیس پارلمان لیبی مستقر در شرق این کشور در کاخ الاتحادیه بود.

السیسی و حفتر در این نشست از ابتکار عمل جدیدی موسوم به «سند قاهره» برای پایان دادن به بحران لیبی خبر دادند.

این سند شامل پیشنهادهایی در خصوص اعلام آتش‌بس در لیبی از روز دوشنبه هشتم ژوئن (۹خرداد) و  دعوت دوباره برای از سرگیری مذاکرات صلح در ژنو با نظارت سازمان ملل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انحلال گروه شبه‌نظامیان و تسلیم سلاح‌های آنها به ارتش ملی لیبی، بیرون راندن مزدوران خارجی، ادامه گفت‌وگوهای۵+۵ لیبی زیر نظر سازمان ملل از جمله موارد مذکور در این سند است.

محمد زکی وزیر دفاع، سامح شکری وزیر خارجه، عباس کامل رئیس سرویس اطلاعات مصر نیز در این نشست حضور داشتند.

دفتر ریاست جمهوری مصر با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: این نشست در چارچوب توجه ویژه کامل مصر برای ایجاد ثبات امنیتی و سیاسی در لیبی برگزار شده و تامین امنیت لیبی به معنای تامین امنیت ملی مصر است.

السیسی تاکید کرد: سند قاهره ابتکار عمل مهمی برای پایان دادن به خشونت در لیبی و آغاز مرحله جدیدی برای بازگشت زندگی طبیعی به این کشور است.

وی با بیان اینکه اقدامات برخی طرف‌ها در لیبی و مداخلات خارجی مایه نگرانی است، نسبت به اصرار برخی طرف‌ها برای حل نظامی بحران لیبی هشدار داد.

این نشست در حالی در قاهره برگزار شد که نیروهای وابسته به حفتر طی روزهای اخیر برخی از مواضع اشغالی خود را از دست دادند.

با وجود کسب موفقیت‌هایی از سوی دولت وفاق ملی، نیروهای حفتر هنوز کنترل شرق کشور و بخش‌های اعظمی از جنوب کشور که محل استقرار میدان‌های اصلی نفت کشور است را در دست خود دارند.  

ارتش ملی لیبی از سوی روسیه، امارات و مصر حمایت می‌شود.

سازمان ملل متحد در مورد دریافت تسلیحات و نیرو از طرف‌های خارجی به دولت وفاق و ارتش ملی هشدار داده است.

برچسب‌ها خلیفه حفتر ژنو مصر لیبی قاهره

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خلیفه حفتر ژنو مصر لیبی قاهره خلیفه حفتر ژنو مصر لیبی قاهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۴۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره

به گزارش همشهری‌آنلاین، رسانه‌های اسرائیلی از سفر محرمانه روز چهارشنبه رئیس ستاد کل ارتش هرتزی هالوی و رئیس سازمان امنیت داخلی (شاباک) رژیم صهیونیستی رونین بار به مصر با هدف بررسی چندین پرونده حسساس از جمله حمله نظامی به شهر رفح خبر دادند.

تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز بدون اشاره به جزئیات بیشتر ادعا کرد که هالوی و بار در این سفر با رئیس دستگاه اطلاعات مصر عباس کامل دیدار کردند.

اما رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد که سفر هالوی و بار در راستای تدارک برای حمله زمینی قریب‌الوقوع به رفح صورت می‌گیرد.
این در حالی است که یک شب پیش از این سفر، قاهره صحت گزارش رسانه‌های آمریکایی مبنی بر مراوده با تل‌آویو درباره طرح‌های نظامی مربوط به رفح را تکذیب کرده بود.

ضیاء رشوان رئیس سازمان اطلاع رسانی مصر با صدور بیانیه‌ای در این خصوص تاکید کرد که «موضع قاطع مصر چندین بار توسط رهبری سیاسی در رد کامل این تهاجم اعلام شده است».

در حالی که قاهره بارها مخالفت کامل خود با حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح را اعلام کرده، رئیس‌جمهور مصر عبدالفتاح السیسی در روز چهارشنبه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر هلند مارک روته درباره «پیامدهای فاجعه‌بار» هرگونه حمله احتمالی به رفح در جنوب نوار غزه که از بیش از ۲۰۰ روز پیش شاهد جنگ ویرانگر اسرائیلی است، هشدار داد.

کد خبر 847136 منبع: فارس برچسب‌ها مصر اسرائیل خبر ویژه رژيم صهيونيستى

دیگر خبرها

  • پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
  • روایت رهبر انقلاب از توصیه‌‌ها به ایشان برای پذیرش خواسته‌های آمریکا
  • ببینید | آسمان سرخ لیبی
  • قاهره بررسی طرح‌هایی برای یورش به رفح همراه با رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد
  • تعرض نیروهای امنیتی به دانشجویان حامی فلسطین در قاهره
  • هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح
  • طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید + فیلم
  • (ویدئو) طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید
  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • توافقات نشست مشورتی رهبران الجزایر، تونس و لیبی