Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-26@07:23:34 GMT

آب شرب سالم مطالبه عمومی مردم اهواز

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۵۰۸۹

آب شرب سالم مطالبه عمومی مردم اهواز

به گزارش خبرآنلاین از اهواز : «آب مایه حیات است» جمله‌ای که دیگر تبدیل به یک کلیشه برای بیان مشکلات آبی هر نقطه در کشور شده و معمولا هر کجا خواستار عنوان ضعف‌ها، مشکلات و محرومیت‌هایی در بخش آب و آب‌رسانی باشیم این جمله را بیان می‌کنیم.

اما در اهواز، این جمله دیگر کاربرد ندارد زیرا در این کلانشهر آب سالمی برای مصرف وجود ندارد که بخواهد مایه حیات شهروندان باشد و آنقدر مشکلات آب در شهرستانی با جمعیتی بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر توسعه یافته که امکان بهره‌مندی از آب شهری برای شهروندان وجود ندارد، این در حالی است که بزرگترین رودخانه کشور از استان خوزستان و اهواز می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای گذشته همه نگاه‌ها و افکار به سمت رفع مشکلات آب روستایی به‌ویژه منطقه غیزانیه معطوف شده هر چند که رفع این مشکلات برای روستاییان که بخش عمده فعالیت‌های آنها لازم و حیاتی بوده اما در شهر بزرگی همانند اهواز وجود مشکل آب شرب شهری سالم و استاندارد به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.

در چند سال گذشته به‌دلیل ضعف‌های مکرر در شبکه آب شهری و لوله‌کشی‌های منازل، مردم دیگر طعم آب شرب سالم لوله‌کشی را نچشیدند و برای حفظ سلامت خود و خانواده‌های خود مجبور به خرید دستگاه‌های تصفیه آب هستند.

این قصه بدین جا ختم نمی‌شود و در چند سال اخیر موضوع فروش آب تصفیه تبدیل به یک شغل برای جوانان این کلانشهر شده، به گونه‌ای که یک مغازه را اجاره کرده و دستگاه تصفیه آب بزرگی خریداری و اقدام به فروش آب در سطح شهر به وسیله سه‌چرخه و وانت می‌کنند.

در این میان مهم‌ترین نکته‌ای که خود را بروز می‌دهد، هزینه آب‌های به اصطلاح شرب لوله‌کشی است که اعتراضات مختلفی را از سوی شهروندان به‌دنبال داشته و از دلایل آن نبود کیفیت است و اینکه چرا باید هزینه آبی را بدهیم که سالم و قابل شرب نیست، علاوه بر این بوی نامطبوع آب لوله‌کشی شهری از دیگر مشکلات شهروندان اهواز است.

با کمبود آب مواجه نیستیم

مدیر بخش فاضلاب کلانشهر اهواز در اهواز عنوان میکند: اهواز از نظر وضعیت توپوگرافی یک شهر خطی و طولی بوده که تاسیسات آب آن در بخش شمالی این کلانشهر تمرکز بیشتری دارند این در حال است که قدمت این تاسیسات به بیش از ۵۵ سال می‌رسد.

«افشین حاتمی» با بیان اینکه سال ۱۳۷۳ شرکت آبفای اهواز راه‌اندازی شد می‌افزاید: بعد از سال ۶۷ تصفیه‌خانه‌های جدیدی همچون علی‌بن‌مهزیار، گلستان و کوت‌عبدالله راه‌اندازی شد، این در حالی است که قدمت تصفیه‌خانه‌های شماره یک و ۲ بیش از ۵۰ سال است.

وی با اشاره به اینکه با کمبود آب مواجه نیستیم اظهار می‌کند: تولید شرکت آبفای اهواز در طول یک شبانه‌روز نزدیک به ۷۵۰ هزار مترمکعب بوده که میزان نیاز مصرف آبی این کلانشهر ۳۹۰ هزار مترمکعب است، این موضوع نشان می‌دهد که بیش از ۴۸ درصد از آب تولید شده به هدر می‌رود.

انشعابات غیرمجاز باعث هدررفت بیشتر آب می‌شود

مدیر بخش فاضلاب کلانشهر اهواز ۹۰ درصد میزان هدر آب را انشعابات غیرمجاز می‌داند و ابراز می‌کند: تعداد بالای انشعابات غیرمجاز آب در اهواز به‌ویژه در مناطق حاشیه شهر در هدر رفت آب موثر هستند که در کنار آن ۱۰ درصد دیگر هدر رفت آب بر اثر شکستگی یا فرسودگی تاسیسات آبی این شرکت است که به صورت تدریجی بازسازی، اصلاح و توسعه یافته‌اند.

وی با بیان اینکه به دلیل نبود طرح هادی مشخص در حاشیه شهر و همچنین رشد جمعیت، مشکلات مختلفی از جمله افت فشار همراه است اضافه می‌کند: متاسفانه برخی شهروندان به صورت عمدی اقدام به ایجاد انشعابات بین راهی می‌کنند که این مهم سبب افت فشار در مرکز می‌شود.

حاتمی با اشاره به اینکه تامین آب شرب سالم وظیفه شرکت آبفا است عنوان می‌کند: مراحل ساخت مخزن ۵۰ هزار متر مکعبی تمام شده و رینگ آن به شهر به زودی قابل انجام خواهد بود، همچنین در کنار آن ۲ مخزن دیگر در مطالعه هستند که مراحل ژئوتکنیک و فنی آن در حال انجام است که این ۲ مخزن در تصفیه‌خانه شماره یک و تصفیه‌خانه گلستان قرار خواهند گرفت و مراحل مناقصه آن در حال انجام است.

 رسوبات در انشعابات باعث خروج آب ناسالم است

وی با بیان اینکه تاسیسات آبی اهواز فرسوده هستند می‌گوید: یکی از مهم‌ترین دلایلی که آب ناسالم وارد لوله‌ها می‌شود فرسودگی تاسیسات است؛ زبری موجود در لوله‌های آبی در اثر زمان نشست کرده و رسوبات در انشعابات رسوخ می‌کند که همین موضوع باعث خروج آب ناسالم از لوله‌ها می‌شود.

مدیر بخش فاضلاب کلانشهر اهواز ادامه می‌دهد: ما در شرکت آبفا با ۲ موضوع تولید و توزیع آب و همچنین فرهنگ‌سازی اصلاح الگوی مصرف آب مواجه هستیم؛ مردم می‌توانند بیشترین کمک را به ما داشته باشند، متاسفانه در اهواز هرکس پمپ تقویت آب ندارد با بی‌آبی مواجه است و با راه‌اندازی پمپ در مرکز فشار منفی ایجاد می‌شود؛ متاسفانه فشار آب در مرکز تاکنون مثبت نشده است.

وی با اشاره به اینکه شهروندان آگاهانه باید پمپ‌ها را پس از مخزن‌های آب قرار دهند ابراز می‌کند: اگر این اقدام صورت پذیرد بخش مهمی از افت فشار آب کلانشهر اهواز برطرف خواهد شد.

حاتمی در پایان یاد آور می‌شود: اکنون بیش از یکسال است که آب اهواز از سرچشمه های غدیر تامین می‌شود، همچنین ۱۵ درصد از آب شوشتر که شامل ۲ خط منتهی به منبع آب و کارون است و ۱۰ درصد از کارون تامین می‌شود که درصدد هستیم استفاده از آب کارون را به صفر برسانیم.

نیازمند حمایت مردم برای رفع مشکل آب شرب هستیم

عضو شواری اسلامی کلانشهر اهواز درباره وضعیت آب شرب اهواز می‌گوید: با توجه به مشکلات اخیر آب غیزانیه بهترین راه‌حل برای رفع مشکلات آب شرب کلانشهر اهواز تبدیل این موضوع به یک دغدغه و مطالبه عمومی است که قطعا نتیجه‌های موفقیت‌آمیزی در پی خواهد داشت.

«سید ناصر موسوی‌نژاد» با بیان اینکه مردم اهواز در واقع سه بار آب را خرید می‌کنند می‌افزاید: خرید آب تصفیه شهری، خرید آب از سه‌چرخه‌ها و فروشنده‌های عمومی و هزینه حق فاضلاب است؛ در صورتی که مردم و شهروندان از قانون اطلاع داشته باشند می‌توانیم در این موضوع به سرانجام صحیح برسیم.

عدم موافقت با رایگان کردن هزینه آب در بحران سیل خوزستان

وی با بیان اینکه مردم، فعالان فرهنگی و اصحاب رسانه باید موضوع آب شرب اهواز را یکصدا مطالبه کنند اذعان می‌دارد: در دوران بحران سیل استان خوزستان خواستار رایگان کردن هزینه آب منازل شدیم اما با این موضوع موافقت نشد.

عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز با بیان اینکه جدا کردن شبکه آب و فاضلاب روستایی و شهری و همچنین استانی مشکلاتی را به‌جود آورد تصریح می‌کند: لازم است از افراد متخصص در این زمینه بهره‌گیری شود؛برای تحقق خواسته شهروندان نسبت به آب شرب سالم نیازمند حمایت مردم هستیم.

بنابراین اکنون و در این شرایط یکی از حادترین مشکلات کلانشهر اهواز آب شرب سالم و استاندارد بوده که برای رفع این مهم مقام معظم رهبری دستور تخصیص ۵۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزی برای رفع مشکل آب و فاضلاب اهواز را دادند.

حال سرعت بخشیدن به روند اصلاح شبکه آب و فاضلاب اهواز یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها برای مدیران ارشد استان است هرچند که با تاخیر بوده اما شهروندان باز هم امید دارند در اسرع وقت شاهد جاری شدن آب شرب سالم در لوله‌های آب منازل خود باشند.

گزارش از: علی سهری

48

کد خبر 1396333

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان خوزستان کلانشهر اهواز آب شرب سالم تصفیه خانه مشکلات آب برای رفع لوله کشی هزینه آب لوله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۵۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

ایسنا/لرستان استاندار لرستان با اشاره به اینکه از سه مسیر سازمان برنامه و بودجه، مولدسازی و فروش نفت برای تامین منابع پروژه راه‌آهن تلاش‌هایی صورت گرفته است، بیان کرد: فعالیت اجرایی در این پروژه زمان‌بر است و این طرح یکی از مطالبات جدی مردم استان به‌ویژه مردم خرم‌آباد است.

ابوطالب شفقت روز پنج‌شنبه در حاشیه بازدید از پروژه راه‌آهن دورود - خرم‌آباد با اشاره به اینکه این پروژه یکی از پروژه‌های مهم و راهبردی لرستان است، افزود: این طرح در دولت سیزدهم جزو مصوبات سفر رئیس جمهور قرار گرفت و طی یک سال گذشته این طرح ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

استاندار لرستان با بیان اینکه قرارداد ساخت این پروژه سال ۹۱ با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) منعقد و عملیات اجرایی آن همان سال آغاز شد؛ اما در پیچ و خم کمبود اعتبار ماند، افزود: پیشرفت فیزیکی این طرح تا سال ۹۷، حدود ۳۸ درصد بود.

شفقت با اشاره به اینکه از سه مسیر سازمان برنامه و بودجه، مولدسازی و فروش نفت برای تامین منابع پروژه راه‌آهن تلاش‌هایی صورت گرفته است، بیان کرد: فعالیت اجرایی در این پروژه زمان‌بر است.

وی به اجرای ۳۳ کیلومتر تونل در این طرح اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه مردم استان انتظار تسریع در روند ساخت این طرح را دارند، از قرارگاه خاتم درخواست بازدید از پروژه را داریم.

شفقت افزود: برای تامین اعتبار ادامه اجرای طرح مراوداتی بین قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و دولت بوده و املاکی در قالب مولدسازی در اختیار قرارگاه خاتم قرار داده شده که می‌تواند به ‌مرور از این منابع استفاده کند و این مهم در حال پیگیری است.

شفقت با تاکید بر اینکه حجم اعتبار پروژه بسیار سنگین است، افزود: پیگیر تامین منابع آن هستیم و از گرفتن سهم استان کوتاه نخواهیم آمد.

استاندار لرستان رقم مطالبات قرارگاه خاتم از پروژه راه‌آهن لرستان را ۸۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه کارگری است
  • تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است
  • هوای کلانشهر اصفهان سالم است
  • کیفیت هوای کلانشهر اصفهان سالم است
  • مشکلات مردم استان بوشهر در دیدارهای چهره به چهره احصا می‌شود
  • پیگیری مشکلات جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط آلوده است
  • تنبیه رژیم صهیونیستی مطالبه عمومی بود
  • تربیت میلیونی حافظان قرآن کریم باید به یک مطالبه عمومی و گفتمان تبدیل شود
  • رسیدگی به مشکلات پلیسی شهروندان در مسجد زین العابدین منطقه حصیرآباد اهواز+فیلم