Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-30@06:41:36 GMT

ثبت پنیر لیقوان در فهرست آثار ملی سال ۹۹

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۸۳۲۶

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از ثبت پنیر لیقوان در فهرست آثار ملی کشور طی سال جاری خبر داد.

به گزارش شریان نیوز،  حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: منطقه نمونه گردشگری لیقوان و روستای اسپراخون به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری آذربایجان شرقی همواره به سبب جاذبه‌های گردشگری متعدد خود مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است، عمارت تاریخی اربابی، آبگرم‌های اسپراخون، پنیر لیقوان و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از جمله ظرفیت‌هایی است که این منطقه زیبا در دامنه سهند را بر سر زبان‌ها آورده است.

حمزه زاده در ادامه با تاکید به اینکه پنیر لیقوان از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری غذا در آذربایجان شرقی و کشور محسوب می‌شود، گفت: پنیر لیقوان حاصل زحمات نسل‌های متمادی از مردم خوش ذوق روستای لیقوان است و طبق گفته‌ گذشتگان، تولید پنیر بیش از صد‌ها سال قبل بین مردم منطقه رایج بوده، به همین خاطر می‌توان پنیر لیقوان را یکی از بهترین پنیر‌های ایران و جهان دانست که از شیر گوسفند نژاد قزل به دست آمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: پنیر لیقوان از جمله پنیر‌های مشهور و منحصربه‌فرد دنیا است چراکه این پنیر به سبب اینکه از شیر حیوانات پرورش یافته در دامنه سهند تولید می‌شود، به لحاظ مرغوبیت، کیفیت، عطر و طعم خوب در سطح عالی قرار دارد.

حمزه زاده گفت: ویژگی‌های مذکور زمینه‌ای است تا بتوانیم برند پنیر لیقوان را علاوه بر ثبت ملی در سطح جهانی نیز به ثبت برسانیم، به همین منظور این اداره کل از سال گذشته در حال طی فرآیند ثبت پرونده پنیر لیقوان در فهرست آثار ملی است.

او افزود: در راستای برند سازی این کالای ارزشمند در سال‌های گذشته، جشنواره پنیر لیقوان به همت اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان برگزار شده بود که امیدواریم با همکاری و مشارکت مردم، دهیاری و فعالان فرهنگی روستا، شاهد برگزاری جشنواره ملی در سال‌های آتی باشیم.

حمزه‌زاده با اشاره به تداوم مرمت و بازسازی عمارت تاریخی اربابی لیقوان اشاره کرد و گفت: مرمت این عمارت تاریخی طی سال‌های گذشته توسط اداره کل میراث فرهنگی استان انجام گرفته که در حال حاضر با انجام اقداماتی نظیر محوطه سازی، اجرای نما و دیوار حائل در این مرحله از عملیات مرمت، با پیشرفت ۷۰ درصدی همراه است و با تامین اعتبار لازم مرمت این عمارت تاریخی تکمیل خواهد شد.

او در خاتمه از پیشرفت بیش از ۸۰ درصد مسیر دسترسی آبگرم کنسول روستای اسپراخون خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری این منطقه و میزبانی از گردشگران در فصول مختلف سال، تاکنون مجوز سه واحد اقامتگاه بومگردی در این منطقه صادر و در مرحله تجهیز قرار دارند تا با فراهم سازی فرصت اقامت در دامنه بهشتی سهند، تجربه زندگی روستایی برای گردشگران فراهم شود.

منبع: شریان

کلیدواژه: گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی عمارت تاریخی میراث فرهنگی پنیر لیقوان حمزه زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۸۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از آثار ۱۳ معلم مولف در مراسم تکریم مقام معلم

سید عبدالصمد موسوی در نشستی با خبرنگاران به تشریح برنامه‌های روز معلم پرداخت و از برگزاری جشن تکریم از مقام معلم در روز معلم خبر داد و گفت: این برنامه در تالار معلم شیراز و با حضور ۶۰۰ نفر از معلمان، مربیان و مدیران مدارس به همراه خانواده‌های آنها برگزار خواهد شد.

او افزود: از خانواده همکاران فرهنگی دعوت کرده‌ایم تا در روز معلم با حضور در بهشت فرهنگی شهدا، بر سر آرامگاه چهارده معلم شهید ناحیه ۳ شیراز حاضر شوند.

موسوی همچنین از برگزاری محفل تجلیل از مدیران مدارس به عنوان رهبران آموزشی، تکریم از همکاران فرهنگی هر مدرسه توسط مدیران، حضور همکاران اداری در قالب دوازده تیم در مدارس و اهدای لوح تقدیر و اهدای گل به همکاران فرهنگی، برگزاری جشن منتخبین سرود مدارس در قالب ۲۰ گروه سرود از ۲۰ مدرسه، برگزاری جشن تجلیل از ۱۳ معلم مولف که از آثارشان رونمایی خواهد شد، در روز معلم خبر داد.

حضور در نماز جمعه در روز ۱۴ اردیبهشت و برپایی میز خدمت و دیدار نزدیک با مردم، برگزاری مسابقات ورزشی برای فرهنگیان یادواره استاد شهید مرتضی مطهری، تجلیل از کارشناسان اداره، نورافشانی آسمان اداره آموزش و پرورش ناحیه ۳ در شب دوازدهم و توزیع و نشر آثار شهید مطهری در فضای مجازی، از دیگر برنامه‌هایی است که رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه ۳ شیراز به‌عنوان ویژه برنامه‌های گرامیداشت روز معلم به آنها اشاره کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • رونمایی از آثار ۱۳ معلم مولف در مراسم تکریم مقام معلم
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • برنامه‌های گرامیداشت روز و هفته شیراز اعلام شد
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله