Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-06@23:01:22 GMT

مربیان دردسرساز یک دهه اخیر فوتبال ایران

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۸۷۰۰

مربیان دردسرساز یک دهه اخیر فوتبال ایران

ایران اکونومیست- فوتبال ایران همیشه پر بوده از مربیانی که برای تیم‌هایشان دردسر آفریده‌اند و با قراردادهای کلان و نتایج ناامیدکننده دست آن‌ها را در پوست گردو گذاشته‌اند.

 دیروز مهدی تاج در یک برنامه تلویزیونی از قرارداد ترکمانچای فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس بلژیکی پرده برداشت و مشخص شد سرمربی سابق تیم ملی ایران می‌تواند تا مبلغ ۸ میلیون یورو از فوتبال ایران پول بگیرد؛ اتفاقی که نه برای تیم ملی نفع فنی داشت و نه برای فوتبال و فدراسیونش نفع مالی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرمربی بی‌سر و صدا اما پرحاشیه تیم ملی در انتخابی جام جهانی هم کار دست تیم ملی داد و باخت به عراق و بحرین حالا باعث شده حضور ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

جانشینی او به جای کارلوس کی‌روش، انتظارات را از این مربی بالا برده بود و او در همین آزمون‌های اولش نشان داد فاصله زیادی با سرمربی پرتغالی تیم ملی دارد؛ سرمربی‌ای که علی رغم نتایج درخشانش با تیم ملی، دردسرهای زیادی داشت و هر روز شاهد دعوای او با یکی از ارکان ورزش ایران بودیم. سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، پیش از آغاز آن جام جهانی دعوای لفظی و رسانه‌ای بزرگی با برانکو ایوانکوویچ، سرمربی وقت پرسپولیس داشت و پس از آن مسابقات نیز درگیر بحث و جدل با وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک شد. سرمربی پرتغالی که به قول معروف سرش همیشه برای دعوا و گرفتن حق تیم ملی درد می‌کرد، با ناراحتی ایران را ترک کرد تا بعد از حدود یک سال و نیم به همه ثابت کند که چقدر جایش روی نیمکت تیم ملی خالی است.

البته فوتبال ایران در دهه اخیر از این مربیان دردسرساز در رده‌های ملی باشگاهی کم نداشته است. دو نمونه اخیر، سرمربیان ابتدای فصل استقلال و پرسپولیس یعنی آندره‌آ استراماچونی و گابریل کالدرون هستند که صبر کی‌روش را نداشتند و پس از انجام نپذیرفتن تعهدات مالی این دو باشگاه، تصمیم به بازگشت به کشورشان و شکایت از سرخابی‌های پایتخت گرفتند. شکایتی که البته هنوز جواب قطعی آن نیامده اما به احتمال زیاد دوباره جریمه هنگقتی نصیب آبی‌ها و قرمزهای پرطرفدار ایران می‌شود.

وینفرد شفر دیگر مربی خارجی بود که حضورش در ایران حاشیه‌های زیادی به همراه داشت؛ از انتصاب پسر خود به عنوان آنالیزور تا برآورده نکردن انتظارات آبی‌ها. سرمربی آلمانی که همیشه شور و نشاطش در کنار زمین باعث افزایش روحیه هواداران و بازیکنان این تیم می‌شد، پس از یک فصل و نیم حضور در استقلال، تنها توانست یک جام حذفی برای آبی‌ها به ارمغان بیاورد و کم آوردن مقابل رقیب سنتی یعنی پرسپولیس در لیگ برتر سبب شد هواداران استقلال او را پس بزنند و درخواست آوردن مربی‌ای کنند که بتواند استقلال را فاتح لیگ برتر کند. در مدت حضور او روی نیمکت استقلال، شفر پسرش را به عنوان آنالیزور وارد کادر فنی کرد که این موضوع باعث ناراحتی بسیاری از هواداران فوتبال و به ویژه بزرگان استقلال شد. همچنین او بدون دریافت کامل مطالباتش ایران را ترک کرد و شکایت او از استقلال به زودی باعث جریمه سنگین آبی‌ها خواهد شد.

البته شاید پرحاشیه‌ترین مربی خارجی در رده باشگاهی ایران در دهه اخیر، مانوئل ژوزه پرتغالی روی نیمکت پرسپولیس بود. مربی که زمان مدیریت رویانیان به نیمکت پرسپولیس راه یافت اما با دو جین ستاره هم نتوانست جامی با سرخ‌ها کسب کند و در میانه‌های راه، اخراج شد و جای او به یحیی گل‌محمدی داده شد. قرارداد این سرمربی پرتغالی به قدری برای سرخ‌ها دردسرساز بود که تا همین سال گذشته هم پرسپولیسی‌ها درگیر پرداخت جریمه‌های مربوط به قرارداد او بودند.

تغییر مدیریت باشگاه تراکتور از یک نهاد نظامی به خصوصی باعث شد تراکتور در صدر تیم‌های ایرانی قرار بگیرد که مربیانش جز دردسر و مشکلات مالی چیزی روی دست تیم‌هایشان باقی نگذاشته‌اند. آرتوئرول سائلام، مصطفی دنیزلی و جرج لیکنز، سه سرمربی خارجی یک دهه اخیر تراکتور بودند که فقط توانستند جیبشان را از پول‌های محمدرضا زنوزی پرپول کنند و عایدی برای تیم تبریزی نداشته باشند. هیچ‌کدام از این مربی‌ها نتوانستند جامی برای تراکتور به ارمغان بیاورند و حالا زنوزی باید مبلغ هنگفتی را برای لیکنز و دنیزلی بپردازد.

زلاتکو کرانچار یکی از باسابقه‌ترین مربیان خارجی در فوتبال ایران است که توانسته نتایج خوبی با سپاهان به دست بیاورد اما عملکرد او در پرسپولیس و تیم ملی امید باعث شد جنجال های خاص خود را داشته باشد. حضور او روی نیمکت پرسپولیس پر از حاشیه و دردسر بود و سرانجام هم بیشتر از یک نیم فصل نتوانست روی نیمکت سرخ ها باقی بماند و با تنها ۳۸ درصد پیروزی در مسابقات جایش را به علی دایی داد. شکایت کرانچار از پرسپولیس باعث شد این باشگاه باز هم مجبور به پرداخت جریمه به این مربی کروات شود. کرانچار سال‌ها بعد و پس از موفقیت با سپاهان این بار به عنوان مربی تیم ملی امید جانشین امیرحسین پروانی شد اما تنها سه بازی روی نیمکت تیم ملی امید بود و علی رغم صعود سخت به مرحله دوم انتخابی المپیک، از سمتش برکنار شد. البته دلیل اصلی برکناری او، اختلاف نظر زیاد با حمید استیلی بود که زمینه‌ساز خروج او از روی نیمکت تیم ملی امید شد.

در بین سپاهانی‌های سابق، طلایی‌پوشان ایگور استیماچ از معدود مربیان خارجی بود که برای سپاهان خبرساز شد. پس از موفقیت با دو مربی کروات یعنی لوکا بوناچیچ و زلاتکو کرانچار، آن‌ها توانستند با حسین فرکی قهرمان لیگ برتر شوند اما نتایج نامناسب این مربی در فصل بعد باعث شد طلایی‌پوشان نیمکت این تیم را به ایگور استیماچ بسپارند اما نتایج ناامیدکننده این سرمربی اهل کرواسی و از دست رفتن سهمیه لیگ قهرمانان آسیا باعث شد سپاهانی ها به اصطلاح فقط پول مفتی را به حساب این مربی کروات واریز کنند.

این لیست مربیان دردسرساز تنها برای یک دهه اخیر فوتبال ایران بود که توانستند با نتایج ضعیف پول خوبی به جیب بزنند و به نوعی برای تیم‌هایشان حاشیه درست کنند. مارک ویلموتس بلژیکی آخرین نسخه این مربیان دردسرساز در فوتبال ایران بود و باید امیدوار بود رییس جدید فدراسیون فوتبال که البته هنوز مشخص نیست چه زمانی انتخاب می‌شود رویکردی برای مربیان خارجی که قرار است به ایران بیایند داشته باشد.

 

 ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: فوتبال ایران تیم ملی امید جام جهانی روی نیمکت برای تیم دهه اخیر باعث شد آبی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۸۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرواتها ایرانی هستند نه خارجی! (عکس)

به گزارش "ورزش‌سه"، رقابت‌های لیگ برتر به روزهای پایانی بیست و سومین دوره خود نزدیک است و در این بین باز هم مربیان خارجی تازه واردی حضور در فوتبال ایران را تجربه کردند.

در لیگ نوزدهم بود که قانون منع استفاده از بازیکنان و مربیان خارجی توسط هیئت رئیسه فدراسیون و سازمان لیگ تصویب شد و برای مدتی لیگ برتر را تحت الشعاع خود قرار داد. در آن مقطع کالدرون و برخی مربیان خارجی دیگر راهی جز پایان همکاری پیدا نکردند، اما پس از چند ماه رفته رفته داستان به روال گذشته خود برگشت. 

در همین راستا وقتی لیگ برتر در دوره بیست و سوم آغاز شد، مارینوس اوزونیدیس یونانی تنها خارجی تازه وارد به لیگ برتر بود و در ادامه ایگناسیو مارتینز در فولاد جانشین منصوریان شد و آلکارس اسپانیایی هم در نساجی مازندران جانشین مهدی رحمتی. این در حالی بود که ژوزه مورایس و پاکو خمس نیز حضورشان را با عملکردی که در فصل گذشته با تراکتور و سپاهان ارائه کرده بودند، تمدید کردند، اما حالا در فاصله 5 هفته مانده تا پایان مسابقات یکی از آنها راه جدایی در پیش گرفته است.

در طول تاریخ اما آلکارس اسپانیایی که خیلی نتوانست در فوتبال ایران دوام بیاورد، شصت و دومین مربی خارجی حاضر در فوتبال ایران بوده که سهمیه اسپانیا را پس از ایگناسو مارتینز سرمربی سابق فولاد خوزستان به عدد دو رساند. 

میروسلاو بلاژویچ کروات، تونی اولیویرای پرتغالی، وینفرد شفر آلمانی، مانوئل ژوزه پرتغالی، جان توشاک ولزی، مصطفی دنیزلی ترکیه‌ای، قربان بردیف روس، تومباکوویچ یوگوسلاو، برانکو ایوانکوویچ و زلاتکو کرانچار کروات، ژرژ لینکنز بلژیکی، ژوزه مورایس پرتغالی (آنگولایی) و برخی نام‌های دیگر را می‌توان در میان نام‌های بزرگ و پرافتخاری قرار داد که به لیگ برتر فوتبال ایران پیوسته‌اند. جالب اینکه به جز مربیات کروات هیچ‌کدامشان حداقل در کسب قهرمنی لیگ برتر موفق نبوده‌اند! 

از سوی دیگر مربیان کروات نظیر پوکله‌کوویچ، زلاتکو کرانچار، اسکوچیچ، فرانچیچ، برانکو، بوناچیچ و ... به شدت حضورشان در فوتبال ایران با توجه به شباهت‌های فرهنگی با 20 مربی بیشترین بوده و به موفقیت‌های قابل توجهی هم دست پیدا کرده‌‌اند.

آخرین مربی خارجی قهرمان لیگ برتر نیز کروات بوده و برانکو ایوانکوویچ در پایان لیگ هجدهم برای سومین مرتبه با پرسپولیس جشن قهرمانی گرفت. طی 4 سال اخیر هم سه مرتبه یحیی گل‌محمدی و یک مرتبه فرهاد مجیدی موفق به کسب قهرمانی شده‌اند. پیش از برانکو ایوانکوویچ هم آخرین مربی خارجی لیگ برتر فوتبال ایران که موفق به قهرمانی شده، کرانچار بوده که با سپاهان در لیگ یازدهم موفق به کسب افتخار شده و پیش از این مربی کروات نیز فرانچیچ با فولاد خوزستان موفق به رقم زدن این مهم شده است. پیش از فرانچیچ هم به پوکله‌کوویچ دیگر مربی کروات می‌رسیم که دو مرتبه با پرسپولیس موفق به کسب قهرمانی شده است.

در دوران قبل از انقلاب هم آلن راجرز انگلیسی و رایکوف صرب در لیگ برتر به قهرمانی با استقلال و پرسپولیس نائل شده‌اند. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید برخی کشورها نظیر آرژانتین، بلژیک، هلند، یونان، ارمنستان، ولز و ترکمنستان طی 23 دوره لیگ برتر فقط یک نماینده به عنوان مربی در فوتبال ایران داشته‌اند.

به نظر شما شصت و سومین مربی خارجی لیگ برتر سر از کدام تیم درمی‌آورد؟

دیگر خبرها

  • درخشش مربی قزوینی در مسابقه عکس سال
  • کرواتها ایرانی هستند نه خارجی! (عکس)
  • اولین سرمربی مارادونا هم به ال‌دیه‌گو پیوست
  • الاتحاد در کمین بهترین مربیان اروپا + عکس
  • چرتکه ۲میلیاردی فدراسیون برای مصاحبه یک مربی!
  • ترس از مدیران، دلیل بی‌میلی اونای امری به نشستن روی نیمکت بایرن مونیخ
  • ارزیابی سرمربی شهرداری گرگان از دو برد اخیر در ایران و غرب آسیا
  • پیام سرمربی تیم ملی به حمید مطهری (عکس)
  • تحلیل علی ایمانی (مربی فوتسال) از تاکتیکهای جدید  مربیان مطرح با استفاده از دروازه بان
  • دلایلی که مربیان به سمت جوانگرایی نمی‌روند/ همه نتیجه‌گرا شده‌اند