Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، از دی ماه سال گذشته شخصی حقیقی با مقاصدی خاص وارد ترکیب سهامداری پتروشیمی ممسنی شد که از آن تاریخ شاهد رشد 2.5 برابری قیمت این سهم در مدت 5 ماه بودیم.

اما موضوع به اینجا ختم نشد و زمانی حساسیت حضور این فرد حقیقی در پتروشیمی ممسنی پُررنگ تر شد که بحث افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران به میان آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است پتروشیمی ممسنی سهامدار 22.3 درصدی پتروشیمی گچساران است و می بایست مبلغ 10 هزار میلیارد ریال بعنوان سهم الشرکه در افزایش سرمایه اخیر گچساران مشارکت داشته باشد که این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران و مطالبات حال شده خواهد بود. در نتیجه سهامداران حقیقی پتروشیمی ممسنی نیز برای حفظ درصد سهامداریشان می بایست با تامین مبلغ نقدی، در این افزایش سرمایه شرکت کنند. در این جا افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران و ممسنی به مذاق برخی افراد حقیقی که با مقاصد خاص وارد ترکیب سهامداری پتروشیمی ممسنی شدند خوش نیامده و به شایعه پراکنی های بی اساس در این زمینه متوسل شدند.

یکی از موضوعات مطرح شده، تضعیع حق مردم ممسنی و کازورن در این افزایش سرمایه است! در خصوص پاسخ به این ادعا سه  نکته یادآوری می شود: نخست اینکه به جهت معامله شدن سهام این دو پتروشیمی در بورس، تنها مردم این دو شهر سهامدار نبوده و بکار بردن «تضعیع حق مردم ممسنی و کازرون» تنها بازی با افکار عمومی است.

از سوی دیگر عده‌ای به نام مردم کازرون و ممسنی و با پول سهام‌داران هلدینگ خلیج فارس، می‌خواستند سودهای غیر عادی کسب کنند و بدون هیچگونه تعهدی ( چنانچه سوابق آنها نشان می دهد) با پخش شایعات بی اساس، سهم را در قیمت های بالا واگذار کنند.

سوم اینکه کل هزینه‌های انجام شده در پتروشیمی گچساران بر اساس صورت‌ های مالی 31 آبان 98 در حدود 4400 میلیارد تومان است و سهم هلدینگ از این هزینه‌ها 3000 میلیارد تومان بدون اینکه در آن تاریخ هلدینگ سهمی در پتروشیمی گچساران داشته باشد. یعنی در حدود 68 درصد از کل هزینه‌های گچساران را هلدینگ خلیج فارس بدون اینکه سهامدار باشد تأمین کرده است، این در حالی است که فارس ارزشمندترین شرکت تاریخ بازار سرمایه محسوب می‌شود و باید پاسخگوی سهامداران پرشمار خود باشد.

این مطلب باعث وجود بند حسابرس در صورت‌های مالی فارس و همچنین کاهش مطلوبیت نسبت‌های مالی این شرکت و بروز مشکلاتی بر سر راه تأمین مالی و همچنین افزایش سرمایه این شرکت شده است.

در واقع بدهی گچساران به هلدینگ، منابع سهام‌داران این شرکت بوده و حق الناس است. بر همین اساس هلدینگ خلیج فارس می‌بایست علاوه بر وظایف قانونی از لحاظ شرعی هم آن را تعیین تکلیف کند.

بر همین اساس به شرکت پتروشیمی گچساران اظهارنامه جهت تعیین تکلیف پرداخت بدهی هلدینگ ارسال شد و از آنجاییکه پتروشیمی گچساران فاقد منابع لازم جهت بازپرداخت بدهی‌های هلدینگ بود، تصمیم سهام‌داران، تبدیل مطالبات هلدینگ به سرمایه بود.

اگر پتروشیمی‌های ممسنی و کازرون قصد شرکت در افزایش سرمایه را داشته باشند، می‌بایست ابتدا خودشان افزایش سرمایه بدهند. مبلغ افزایش سرمایه هر کدام در حدود 1000 میلیارد تومان خواهد شد. که بخش عمده‌ای از آن می‌بایست از طریق پترول و به طریق اولی توسط فارس تأمین شود.

به بیان دیگر فارس می‌بایست به ممسنی پول پرداخت کند تا ممسنی افزایش سرمایه داده و پول را به گچساران بدهد و گچساران هم بدهی هلدینگ را بدهد! یعنی عملاً هلدینگ خودش باید به گچساران پول بدهد که طلب خودش را دریافت کند که این یک دور باطل است.

اگر افزایش سرمایه می‌خواست از طریق سلب حق تقدم انجام شود در این صورت گچساران می‌بایست به سهامداران فعلی،مبلغی بابت سلب حق تقدم پرداخت می کرد که طبیعتا گچساران چنین نقدینگی را برای پرداخت پول به هلدنیگ ندارد در نتیجه مجدداً هلدینگ می‌بایست به گچساران نقدینگی تزریق می‌کرد که به بدهی گچساران افزوده می‌شد.

فرض کنید شما با دوست‌تان در ساخت یک آپارتمان شریک شده‌اید و تقریباً در طول اجرای کار شما پولی پرداخت نکرده‌اید و سرمایه لازم را دوست‌تان پرداخت کرده است. هنوز از دوست‌تان می حواهید فعلاً بقیه پول را هم پرداخت کند و آپارتمان هم در تملک شما باشد تا هر وقت داشتید پول را برگردانید!

در جای دیگر از شایعات مطرح شده، گزارش تأیید نشده قیمت گذاری گچساران توسط تأمین سرمایه امین است که با دلار 4200 تومانی قیمت گچساران را 7000 میلیارد تومان برآورد کرده، در حالیکه گزارش مورد تایبد متعلق به تأمین سرمایه تمدن است که با دلار 7000 تومانی ازرش کل گچساران را 3000 میلیارد تومان برآورد کرده است.

در مجموع به نظر می رسد که عده‌ای با نام مردم کازرون و ممسنی و با پول سهامداران هلدینگ خلیج فارس، می‌خواستند سودهای غیر عادی کسب کنند و بدون هیچگونه تعهدی ( چنانچه سوابق آنها نشان میدهد) با پخش شایعات بی اساس، سهم را در قیمت های بالا واگذار کنند.

سابقه ورود آنها به ترکیب سهام‌داری شرکت های پتروشیمی کازرون و ممسنی گواه این امر است و حال که نتوانستند به اهداف خود برسند و حق سهامداران هلدینگ خلیج فارس را تضییع کنند، فرار به جلو را برگزیده و سعی دارند به اسم حمایت از تولید و ... شیوه باجگیرانه پیشین را این بار هم ادامه دهند.

اما غافل از اینکه حمایت از تولید، با سفته بازی شدنی نیست!

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: پتروشیمی سرمایه هلدینگ پتروشیمی گچساران سهامداری پتروشیمی گچساران هلدینگ خلیج فارس پتروشیمی ممسنی میلیارد تومان افزایش سرمایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۸۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست فوری استقلالی ها؛ اخراج یک نفر از باشگاه + عکس

از زمان انتقال مالکیت باشگاه استقلال به هلدینگ خلیج فارس، هواداران این تیم واکنش مثبتی به تصمیم وزارت ورزش نشان داده‌اند و استقبال خوبی از مالکان جدید داشته‌اند. این موضوع باعث افزایش شدید دنبال‌کننده‌های این هلدینگ در اینستاگرام شده و بسیاری از هواداران استقلال زیر آخرین پست هلدینگ خلیج فارس که مربوط به خرید این باشگاه بود هم نظرات زیادی را منتشر کردند.

در این بین تعداد زیادی از هواداران در کامنت‌های این پست خواستار تغییر در مدیریت باشگاه استقلال و خروج علی خطیر شدند. خطیر پیش از شروع لیگ بیست‌وسوم و زمانی که استقلال هنوز زیر نظر وزارت ورزش فعالیت می‌کرد، جانشین حجت کریمی شده بود.

کد خبر 846816 برچسب‌ها ویژه ورزشی باشگاه استقلال

دیگر خبرها

  • واکنش همتی به سخنان قالیباف: با علل تورم که موجب سفته بازی است مقابله کنید/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • حق امضا از خطیر گرفته شد؟!
  • معارفه رئیس جدید دادگستری شهرستان کازرون
  • مالک جدید استقلال: به کمتر از قهرمانی آسیا رضایت نمی دهیم
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • درخواست فوری استقلالی ها؛ اخراج یک نفر از باشگاه + عکس
  • رزمایش واکسیناسیون ۲۵۰ هزار راس دام در استان فارس برگزار شد
  • آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون
  • واگذاری سهام باشگاه پرخرج به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است
  • افزایش ۸درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم ۱۱درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی