Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@02:22:35 GMT

نوشتن درباره امام(ره) محدود به خاطره شده است

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۰۰۱۸۵

نوشتن درباره امام(ره) محدود به خاطره شده است

حجت الاسلام حقیقت با بیان اینکه حتی نهادهایی که موسس آنها امام خمینی(ره) بوده است، کار قابل توجه ای درباره ایشان ارایه نکرده اند، گفت: نویسندگان با استناد به منابع زنده در مورد امام (ره) کتاب بنویسند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- مریم داوری: سید روح الله موسوی خمینی در اول مهر 1281 در خانواده ای مذهبی و اهل علم و دانش در خمین به دنیا آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان در حوزه علمیه قم به تحصیل فقه، فلسفه اسلامی و عرفان پرداختند و درجه اجتهاد خود را در سال 1313 از عبدالکریم حائری یزدی دریافت کردند. امام خمینی(ره) نخستین رهبر  انقلاب اسلامی ایران بودند که  انقلاب ایران در سال 1357 را رهبری کردند که این رهبری تا پایان عمر ایشان ادامه داشت. امام (ره) در سال 1308 با خدیجه ثقفی ازدواج کرد که حاصل آن ازدواج، دو پسر و سه دختر بود. ایشان در اواخر شب 13 خرداد سال 1368 در سن 86 سالگی درگذشت. از امام(ره) اشعار و آثار متعدد عرفانی به یادگار مانده است. بیش از 40کتاب در زمینه های اخلاق، عرفان،حدیث، فقه، تفسیر، فلسفه و شعر از امام خمین(ره) وجود دارد. در مورد امام خمینی (ره) کتابهای زیادی منتشر شده است . به منظور اطلاع از کمیت و کیفیت آثاری که با محوریت امام(ره) برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است، گفتگویی با «حجت الاسلام حسین حقیقت» که مدرس حوزه و دانشگاه ، نویسنده ، پژوهشگر و رییس اداره تربیت مربی کودک و نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی است، ترتیب دادیم. وی اذعان کرد، نویسندگان و شاعرانی که برای کودکان و نوجوانان در مورد امام (ره) کتاب نوشتند حتی به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی رسند و کمیت و کیفیت کتابهایی که در این حوزه نوشته شده پایین است. این پژوهشگر همچنین اظهار داشت که قالب بیشتر کتابهایی که در مورد امام خمینی(ره) نوشته شده ، خاطره است و  نویسندگان زبان آنرا برای مخاطب کودک و نوجوان تغییر ندادند. قسمت دوم این گفتگو بدین شرح است:

 

کتابهایی در مورد امام خمینی (ره) نوشته شده بیشتر برای گروه سنی کودک است یا نوجوان؟

کارهایی که با محوریت امام(ره) برای کودکان و نوجوانان انجام شده  بسیار کم است. برای مقطع دبیرستان نسبت به مقاطع ابتدایی و راهنمایی کار بیشتری شده است. برای کودکان با محوریت امام(ره) کار بسیار اندک است. به عنوان مثال، آقای مجید ملامحمدی کاری در مورد امام (ره) انجام دادند که حاصل آن مجموعه چهار جلد برای مقطع ابتدایی شد.

 

آیا در این زمینه کمبود منبع وجود دارد که کتابهای اندکی نوشته شده است؟

 ما در مورد امام خمینی (ره) کمبود منابع نداریم. خانواده، یاران و دوستان امام خمینی (ره) در قیدحیات هستند. هنوز افرادی هستند که حتی از دوره جوانی امام(ره) خاطره دارند و نویسندگان و شاعران ما می توانند با استفاده از وجود این افراد، کتاب بنویسند. نویسندگان ما می توانند با استناد به منابع زنده، در مورد امام (ره) در قالب های مختلف دست به نوشتن بزنند و خاطرات را در قالب داستان کوتاه، داستان بلند، رمان و نمایشنامه بنویسند. اهالی شعر و داستان زیاد هستند، منابع هم زیاد هستند و ما در این زمینه کمبودی نداریم.

 

پس مشکل چیست؟

 مشکل ما عدم برنامه ریزی و مدیریت فرهنگی است. موسساتی مانند تنظیم و نشر آثار امام (ره) باید برنامه سالانه داشته باشند و هر سال برای گروه های خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال کار قابل توجه ای در مورد امام (ره) ارایه دهند. اکثر کارهای صورت گرفته در مورد امام (ره) خاطره است و  در واقع سیره رفتاری امام (ره) خام در اختیار مخاطب قرار می گیرد. حداقل می توان این خاطرات را در قالب داستان های کوتاه و سلسله ای، رمان و داستان بلند نوشت.

 

عملکرد نهادهای فرهنگی را در زمینه معرفی امام خمینی(ره) به نسل جوان چگونه ارزیابی می کنید؟

در مورد کتاب هایی که با محوریت امام (ره) کار شده، جست و جو و تحقیقی کردم و دیدم متاسفانه آنچنان که باید و شاید کار قابل توجه ای انجام نشده است. حتی موسساتی همچون تنظیم و نشر آثار امام (ره)، کمیته امداد و سپاه پاسداران که مبدع و موسس آنها امام (ره) بوده است، کار قابل توجه ای در مورد امام(ره) ارایه نکردند. در بین کتابهایی که برای کودکان و نوجوانان کتاب چاپ می شود،جستجو کردم و متوجه شدم  در انتشارات مدرسه و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فقط یکی دو کتاب در مورد امام(ره) وجود دارد که آنها هم خاطره هستند.

 

وظیفه موسسات و نهادهای فرهنگی در زمینه معرفی امام (ره) به نسل جوان چیست؟

کسانی که امور فرهنگی در دست شان است باید در این زمینه برنامه ریزی منظم داشته باشند و از نویسندگان ، شاعران و هنرمندان دعوت به همکاری کنند. ما نویسندگان و شاعران متعهد و خوبی داریم. مطالبی که در مورد امام (ره) وجود دارد، پراکنده است. امیدوارم که مجموعه های فرهنگی دست به کار شوند و خلأ موجود را پر کنند تا کارها تجمیع شود. هر کس ذوق اش رسیده در مورد امام(ره) قلمی زده است. شایسته است که در مورد امام خمینی(ره)کتاب های خوب و درخور توجه ای نوشته شود. دفتر تبلیغات اسلامی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) ، کتاب در مورد امام(ره) دارند اما بسیار کم و به شکل خاطره است. باید با برنامه ریزی حداقل سالی یکی دو کتاب خوب در مورد امام (ره) داشته باشیم. باید شخصیت امام خمینی(ره) در قالب شعر، داستان، تئاتر، نمایشنامه، سرود و فیلم تشریح شود. موسسات فرهنگی باید برنامه ریزی کنند که هر سال چند کتاب خوب در مورد امام(ره) منتشر کنند.

 

 

 

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: مریم داوری برای کودکان و نوجوانان مورد امام خمینی کار قابل توجه ای مورد امام ره محوریت امام امام خمینی ره برنامه ریزی نوشته شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۰۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس

فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس

دیگر خبرها

  • حضور در جوار آستان مقدس رضوی بهترین خدمت فرهنگی است
  • اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام
  • توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)
  • فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس
  • عروس امام خمینی(ره) درگذشت
  • سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند
  • مصلای امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • نبود آموزش‌های شهروندی در حوزه فرهنگی و اجتماعی/ فعالیت‌های پردوام و فاخر محدود است