Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@15:25:12 GMT

یادداشت میهمان | سوریه و نبرد اراده‌ها

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۰۱۹۰۸

یادداشت میهمان | سوریه و نبرد اراده‌ها

همزمان با زمزمه‌هایی درباره عزم ارتش سوریه برای عملیاتی بزرگ در استان ادلب علیه تروریست‌ها، تلاش‌هایی در جبهه مقابل (غرب + ترکیه) با هدف متوقف کردن دمشق و نیروهای مقاومت در قالب سه روند به هم‌پیوسته آغاز شده است.

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس - یادداشت میهمان، امیرحسین رجبی معمار؛  

پس از مدتی آرامش نسبی در سوریه، این کشور بار دیگر شاهد افزایش دگرگونی‌های سیاسی و نظامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مانند همیشه نوک پیکان تلاش کشورهای جبهه غربی-عربی ایجاد محدودیت بر سر راه نقش‌آفرینی ایران و همچنین محور مقاومت در تحولات جاری و آینده‌ی سوریه است. دور نوین این تلاش‌ها همزمان با زمزمه آغاز عملیات بزرگ ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در ادلب که با شیوه‌ی بازیگری ترکیه در بحران سوریه و منافع آنکارا ارتباط گسترده‌ای دارد، در قالب سه روند به‌هم‌پیوسته در جریان است.

افزایش تحرکات و جابه‌جایی نیروهای آمریکا در شرق سوریه، کارزار پذیرش طرح معامله قرن نزد برخی کشورهای عربی و جنگ روانی و تبلیغاتی علیه بشار اسد از طریق ایجاد شبهه درباره پشتیبانی مسکو از تداوم حضور اسد در کاخ ریاست جمهوری سوریه، سه محور بنیادین کوشش مخالفان ایران در منطقه به شمار می‌آید.

گسیل نیرو و جنگ‌افزار به شمال شرق؛ چشم‌انداز حضور طولانی

ورود تجهیزات نظامی آمریکا از عراق به سوریه از راه گذرگاه‌های غیر‌قانونی، به منزله گسترش اشغالگری آمریکا در شرق سوریه جهت استقرار در میدان‌های نفت و گاز و جلوگیری از ایجاد ثبات امنیتی و سیاسی در کشور، آن هم در راستای تأمین منافع راهبردی رژیم صهیونیستی در سوریه است.

این جابه‌جایی از ابعاد گوناگون قابل بررسی است. از یک سو اشغال مناطق نفت‌خیز، دولت سوریه را از مهم‌ترین منبع درآمدی خود بی‌بهره ساخته و ضمن تضعیف اقتصاد این کشور، دمشق را وابسته به واردات نفت با وجود تحریم‌ها خواهد کرد. ناگفته نماند که به یغما بردن نفت سوریه نیز اولویت آشکار این نیروها به شمار می رود، به گونه ای که منابع محلی گفته‌اند بتازگی پنج دستگاه خودروی زرهی وابسته به نیروهای آمریکایی وارد پایگاه نفتی «غونه» در منطقه جنوب شرقی الحسکه که از توابع بخش میدان‌های نفتی الجبسه در منطقه الشدادی است، شده اند.

 از سوی دیگر کاهش موقت نیروهای آمریکایی در عراق می‌تواند بر کاستن از خشم عراقی‌ها نسبت به اقدامات واشنگتن در کشورشان نیز موثر افتد. همچنین به دلیل فعالیت هسته‌های خاموش داعش در شرق سوریه، حضور آمریکایی‌ها ظاهر توجیه‌پذیر‌تری خواهد داشت. حفظ اهرم فشار بر دولت سوریه و داشتن برگ برنده در گفتگو با روسیه بر سر آینده‌ی سوریه نیز از دیگر پیامدهای چنین حضوری خواهد بود.

معامله قرن؛ جبران ناکامی‌های نظامی از راه سیاسی

پذیرش معامله قرن نزد جبهه سازش در میان کشورهای عربی به رهبری عربستان، بخش دیگری از تلاش محور غربی-عربی برای فشار به ایران و منزوی ساختن جبهه مقاومت در میان کشورهای عربی و اسلامی است. با واگذاری بخش‌های دیگری از کرانه باختری و دره اردن به اسراییل آنچه از راه نظامی به دست نیامده از راه تطمیع کشورهای عربی نظیر امارات، مصر و اردن به دست خواهد آمد.

از آنجا که بلندی‌های جولان همواره بخشی جدایی‌ناپذیر از اختلاف سوریه و اسراییل بوده است، واگذاری قسمت دیگری از خاک فلسطین به سرزمین‌های اشغالی در واقع گونه‌ای پیام به دمشق نیز هست که از اندیشه‌ی بازگرداندن این بلندی‌ها به سرزمین اصلی سوریه چشم‌پوشی کند. در حقیقت زمانی که زمین‌های دولت خودگردان که -دستکم در ظاهر مستقل است- با یک توافق به اسراییل واگذار شود تکلیف منطقه‌ی اشغالی جولان روشن است.

باید گفت که چنین رخدادی آسیبی جدی به پرستیژ حکومت سوریه و حاکمیت ملی آن وارد می‌سازد.

جنگ روانی علیه بشار اسد

از هنگام آغاز بحران در سوریه یکی از محورهای اصلی تحلیل‌ رسانه‌های غربی-عربی، موضوع کناره‌گیری بشار اسد از قدرت در پی چانه‌زنی میان قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بوده است. در ماه گذشته‌ی میلادی انتشار مجموعه گزارش‌هایی انتقادی درباره‌ی رئیس جمهور سوریه در رسانه‌های روس، گمانه‌زنی‌های جدیدی را پیرامون تلاش کرملین برای عبور از اسد و پایان حیات سیاسی وی رقم زده است.

در حقیقت انتشار چنین تحلیل‌ها و خبرسازی‌هایی تکمیل‌کننده‌ی اقدامات پیش‌گفته است و پایه و بنیان درستی ندارد. چرا‌که نخست، با توجه به وضعیت سیاسی و اقتصادی سوریه، دور از ذهن است که اکنون جمع‌بندی مسکو کنار گذاشتن اسد باشد. دیگر اینکه حتی اگر روسیه به چنین نتیجه‌ای برسد، کسانی که با چارچوب سیاسی کرملین آشنایی دارند به خوبی آگاهند که این کشور چرخش در سیاست خارجی خود را به آرامی و بدون ایجاد جنجال‌های رسانه‌ای و خبری پیش می‌برد.

نتیجه‌گیری

کوشش‌های پیگیر مخالفان حضور ایران و جبهه‌ی مقاومت در سوریه، جدید نیست و از سال‌ها پیش و به ویژه از زمان شروع بحران سوریه جریان داشته‌است. نکته‌ی اصلی در این روند تازه تلاش برای شبهه‌افکنی میان متحدان نظام سوریه و به دست آوردن آن چیزی است که در میدان نبرد و بر روی زمین برای جبهه‌ غربی-عربی میسر نشده است.

در شرایط کنونی هوشیاری بیش از پیش جبهه‌ی مقاومت ضروری است. این هوشیاری باید متوجه این مساله باشد که آمریکا برخلاف گفته‌های ظاهری تصمیمی مبنی بر خروج از منطقه ندارد و اگر تغییری هم مشاهده می‌شود بیشتر در شکل و شیوه‌ی استقرار نیروهای آمریکایی است نه در مورد اصل حضور آنان.

همچنین حمله‌های هوایی گاه‌و‌بیگاه رژیم صهیونیستی به سوریه، طرح معامله قرن و تبلیغات علیه اسد و بزرگنمایی مشکلات اقتصادی و کمبودهای سوریه را باید در قالب یک کل به هم پیوسته دید که از جنبه‌های گوناگون سازماندهی شده‌اند. بنابراین برای خنثی‌سازی این توطئه‌ها نیز باید نگاهی کل‌نگر و همه‌جانبه درپیش‌گرفت. گسترش پیوندهای اقتصادی میان روسیه و سوریه و نقش‌آفرینی ایران در این زمینه می‌تواند نقش بسزایی در برطرف کردن نگرانی‌های طرف روس نسبت به آینده‌ی سوریه و اوضاع نابسامان ناشی از تحریم‌های غرب علیه این کشور باشد. سرمایه‌گذاری مشترک در طرح‌ها و پروژه‌هایی که به تقویت زیرساخت‌های اقتصادی سوریه منجر گردد، بسیار راهگشا خواهد بود.

انتهای پیام/ص 

منبع: فارس

کلیدواژه: خبر گزاری فارس نیروهای آمریکا کشورهای عربی معامله قرن غربی عربی ی مقاومت ی سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۱۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شلیک ۷۰ راکت از لبنان به جولان اشغالی سوریه

منابع خبری از شلیک ۷۰ راکت از لبنان به جولان اشغالی سوریه خبر دادند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، منابع خبری گزارش دادند که صبح امروز 70 راکت از لبنان به جولان اشغالی سوریه شلیک شده است.

شبکه خبری المیادین لبنان به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که شلیک راکت‌ها از لبنان به یک پایگاه نظامی اسرائیل در جولان اشغالی سوریه اصابت کرده است.

این منبع از دومین حمله موشکی به اصبع الجلیل در شمال فلسطین اشغالی و جولان اشغالی سوریه خبر داد.

رسانه های رژیم صهیونیستی نیز گزارش دادند که حدود 70 راکت به بلندی‌های جولان اشغالی سوریه شلیک شده که تعدادی از آن‌ها رهگیری شده است.

رسانه های اسرائیلی از شهرک‌نشینان جولان اشغالی خواستند که به پناهگاه بروند.

مقر فرماندهی لشگر 210 اسرائیل در جولان اشغالی هدف حملات راکتی حزب الله قرار گرفت

در پی این حمله، مقاومت اسلامی لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، که در حمایت از مردم مقاوم فلسطین در غزه و پشتیبانی از مقاومت شجاع و شریف آن و در پاسخ به تجاوز رژیم اسرائیل به منطقه «البقاع»،  رزمندگان مقاومت اسلامی امروز دوشنبه مقر فرماندهی لشگر 210 ارتش رژیم صهیونیستی را در جولان اشغالی سوریه با ده‌ها راکت کاتیوشا هدف قرار دادند.

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به جولان اشغالیاگر حزب الله نبود اسرائیل به اکثر مناطق لبنان تجاوز می‌کرد

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • شلیک ۷۰ راکت از لبنان به جولان اشغالی سوریه
  • نبرد مسلحانه نیروهای مقاومت فلسطین با متجاوزان در «طولکرم»
  • انتخابات در حزب بعث؛ گام نخست سوریه برای ورود به دوره پساجنگ
  • نگرانی از سرایت اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی به جهان عرب
  • وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی از جلسات با گروه‌های سیاسی دنبال چه هدفی است؟
  • محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس