Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، اوایل هفته قبل، محمد قاسمی سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس گزارشی درباره وضعیت اقتصادی کشور و راهکارهای اصلاح آن به نمایندگان مجلس یازدهم ارائه داد.

بخشی از این گزارش، به بررسی آمارهای مرتبط با تجارت خارجی در سال های اخیر و تحلیل آن اختصاص داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس بررسی های مرکز پژوهش های مجلس، حدود 42 درصد واردات طی سالهای 1390 - 1397 از سه کشور (چین، امارات و کره جنوبی) و بالغ بر 70 درصد آن از

ده کشور انجام شده است. همچنین سهم واردات کالاهای اساسی از سال 1395 تا 1397 صعودی بوده و در سال 1397 سهم کالاهای اساسی از واردات به بالاترین رقم خود طی 8 سال گذشته رسیده که علت مهم آن، اجرای سیاست ارز 4200 تومانی بوده است.

 

نکات بازوی کارشناسی مجلس درباره آمارهای مرتبط با تجارت خارجی در سال های اخیر عبارتست از:

1-  تعداد کشورهایی که 80 درصد درآمد صادراتی ایران را تامین میکرده‌اند از 23 کشور در سال 1380 به 9 کشور در سال 1397 تقلیل یافته است.

2- تمرکز نسبتا شدید در بازارهای هدف صادراتی به گونه ای که سهم سه کشور امارات متحده عربی، چین و عراق از میان 147 کشور (مقصد صادراتی) در سال 1397 مجموعا حدود 54 درصد از ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.

3- سبد صادرات غیرنفتی ایران به شدت به صادرات کالاهای با ارزش افزوده کمتر (عمدتا مواد خام) وابسته است.

4- محصولات معدنی و محصولات صنایع شیمیایی و صنایع وابسته به آن از سال 1386 جزو دو قسمت نخست ارزآورترین کالاهای صادراتی غیرنفتی بوده و تا پایان سال 1397 در همین موقعیت باقی مانده است، گروه مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از این مواد؛ کائوچو و اشیاء ... نیز از سال 1390 به دو گروه نخست ارزآور پیوسته است به طوری که در پایان سال 1397 نزدیک به دو سوم درآمد ارزی از محل صادرات این سه گروه تامین می شود.

بخش دیگری از گزارش این مرکز پژوهشی با تاکید بر اینکه وابستگی بالای تولید به واردات کالاهای واسطه‌ای یک تهدید بالقوه است، اعلام کرد: 1- سهم بالای کالاهای واسطه ای از واردات بیانگر وابستگی بالای تولید کشور به واردات نهاده های واسطه ای است؛ 2- واردات بخش زیادی از کالاها به صورت نیمه آماده و مونتاژ در داخل که ارزش افزوده زیادی از این کانال ایجاد نمی شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: صحن علنی مجلس صادرات مرکز پژوهش های مجلس کالاهای صادراتی کالاهای غیرنفتی کالاها سال 1397

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۲۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!

مدیرکل گمرکات استان گلستان با اشاره به صادرات ۴۴ هزار و ۹۱۰ تُن کالا از مبادی گمرکی این استان در فروردین سال جاری گفت: مقصد ۴۸ درصد از کالا‌های صادراتی گلستان کشور ترکمنستان بود.

به گزارش خبرنگار استان‌ها خبرگزاری دانشجو، شهریار شهریاری اظهار کرد: در فروردین ماه امسال حدود ۴۵ هزار تن کالا از گلستان صادر شده که از این میزان، ۲۱ هزار و ۴۴۳ تن کالا به مقصد ترکمنستان ارسال شده است که بیانگر سهم ۴۸درصد از وزن کل کالا‌های صادراتی و سهم ۲۴ درصدی از ارزش کل کالا‌های صادراتی است.


وی گفت: از نظر ارزش صادراتی، بالاترین مقصد صادراتی کالا به کشور قزاقستان تعلق دارد که حدود ۳۰ درصدارزش کالا‌های صادراتی را بخود اختصاص داده است.


وی با بیان ۱۰ قلم کالای اول صادراتی استان در فروردین ماه سال جاری گفت: کریستال یُد در این جدول قرار ندارد و کامپوند پلی اتیلن، پسته فندقی، پلی استایرن، پنیر، تخم مرغ، خوراک آبزیان، سیب درختی، رب گوجه‌فرنگی، لوله‌هاو پروفیل، مفتول آهنی در زمره ۱۰ قلم کالای اول صادراتی استان بوده اند.


وی گفت: ارزش محصولات صادره ۲۷ میلیون و ۳۹۸هزار دلار برآورد می‌شود که از نطر وزنی ۳۶ درصد و از نطر ارزش دلاری ۴۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

شهریاری افزود: در میان کالا‌های صادراتی بیشترین ارزآوری به " کامپوند پلی اتیلن" تعلق دارد که ارزآوری ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری را به همراه داشته است.

شهریاری گفت: بر اساس ارزیابی کارشناسان این اداره کل، ارزش هر کیلوگرم کالای صادراتی از گلستان طی فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثابت و حدود ۶ دهم دلار برآورد می‌شود.

گفتنی است، که گمرک اینچه برون مرکز گمرکات استان گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

دیگر خبرها

  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • ۱۲ زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور ۲۷ واحد تولید در اکسپو
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!
  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی