Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@10:59:34 GMT

رقم جدید کنجد به کشاورزان خوزستانی معرفی شد

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۰۵۵۷۱

رقم جدید کنجد به کشاورزان خوزستانی معرفی شد

محمد قاسمی نژاد روز یکشنبه در گفت‌وگوبا خبرنگار ایرنا افزود:با تولید و عرضه این رقم جدید ، علاوه بر تامین بذر مورد نیاز خوزستان، بخش عمده‌ای از نیاز بذری کشور نیز تامین خواهد شد و در سال زراعی جاری شاهد تحولی در توسعه کشت دانه روغنی کنجد در خوزستان خواهیم بود.
وی ادامه داد: گیاه کنجد با نام علمی L.Sesamum indcum از جمله گیاهان بومی ایران است که از قرن‌ها پیش در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر کشور کشت می‌شده و دارای نیاز آبی کم، گرمادوست و همچنین مقاومت زیادی به خشکی و گرما دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قاسمی نژاد افزود: از جمله مزایای کنجد می‌توان به اهمیت زیاد این محصول در توسعه کشاورزی مناطق خشک و نیمه خشک به عنوان یک کشت تابستانی، زراعت دوم در تناوب با غلات و نباتات جالیزی و اهمیت بسزایی که در توسعه کشاورزی پایدار دارد اشاره کرد.
وی گفت: کشت این محصول به دلیل برداشت سخت و غیرمکانیزه در چندین سال اخیر به شدت در خوزستان و کشور کاهش یافت و از آنجا که دانه این گیاه دارای حدود ۲۵ درصد پروتیین و بین ۴۵ تا ۶۰ درصد روغن است بر صنایع فرآوری تاثیرگذاشت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان بیان کرد:با توجه به فواید این محصول از جمله کمک به خودکفایی روغن کشور، نیاز صنایع برای تولید انواع مشتقات این محصول از جمله حلوا، شیرینی و شکلات و ارده  از یک طرف و مشکلات برداشت غیرمکانیزه آن از سوی دیگر، به کمک مجری طرح دانه‌های روغنی کشور و معاونت زراعت وزارت متبوع در یک پروسه زمانی چند ساله رقمی از کنجد با ویژگی‌های خاص در کشت و صنعت شهید رجایی دزفول تولید و پرورش یافت.
وی افزود: این رقم که به عنوان کنجد ناشکوفا و با نام مهاجر تولید شده قابلیت کاشت، داشت و برداشت را به صورت کاملا مکانیزه دارد که مشکلات و مشقات ذکر شده برداشت را به طور کامل برطرف کرده است.
قاسمی نژاد در ادامه با اشاره به ارزش اقتصادی این محصول بیان کرد: کشت این محصول بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه بوده و می‌تواند در الگوی کشت تابستانی خوزستان و کشور قرار گیرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: هم اکنون ۱۸۰ هزار کیلوگرم از بذر رقم ناشکوفای کنجد در کشت و صنعت شهید رجایی شهرستان دزفول تولید شده که علاوه بر تامین بذر مورد نیاز خوزستان بخش عمده‌ای از نیاز بذری کشور را نیز تامین کرده است.
سال زراعی گذشته ۹ هزار هکتار از زمین های کشاورزی بهبهان ، رامهرمز، شادگان ، دشت آزادگان ، هویزه ، شوش و دزفول به کشت دانه روغنی کنجد اختصاص یافت.
کشت این محصول باارزش از تیر شروع و در آذر برداشت می‌شود.
جداسازی کنجد از خوشه به روش سنتی برای کشاورزان بسیار زمان بر و طاقت فرسا بود که با استفاده از رقم ناشکوفا ، امکان برداشت این محصول با کمباین و به صورت مکانیزه و بدون استفاده از نیروی انسانی فراهم خواهد شد.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۲میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش ۲۹۰هزار میلیارد ریال و عمل آوری ۱۲۸نوع محصول ، مقام نخست را در کشور دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی اراضی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اراضی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۵۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران

رضا افراسیابی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران از ورود و توزیع روزانه ۸۰۰ تا هزار تن کود کشاورزی به کشاورزان شالیکار استان خبر داد و گفت:برای توسعه کشت برنج و حمایت از کشاورزان، تامین و توزیع کود‌های کشاورزی مورد نیاز استان، روند افزایشی داشت.

او افزود: با هماهنگی‌های بعمل آمده با مبادی تامین کود‌های کشاورزی و مجتمع‌های پتروشیمی تولید کود اوره در کشور، در حال حاضر روند تامین و توزیع کود‌های کشاورزی مورد نیاز با توجه به شروع فصل کشت برنج در استان، روند افزایشی داشته است.

افراسیابی گفت: کود‌ها از طریق حواله الکترونیک و براساس نیاز هر منطقه به کشاورزان متقاضی توزیع می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • تمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد
  • خریداری بیش از ۸۵۲ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی
  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • کشاورزان خوزستانی گندم را به مراکز سرپوشیده تحویل دهند
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان