Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان, چندیست بعضی از بانک‌ها برای افتتاح حساب مشتریان جدید شرایطی عجیبی را پیش پای متقاضیان قرار می دهند. شرایطی که اصلا جزو قوانین افتتاح حساب اعلامی بانک مرکزی نیست. جالب است که این بانک ها تاکید دارند که این شرایط و  قوانین در راستای مبارزه با پولشویی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله شرایط عجیب بانک ها برای افتتاح حساب این است که مشتری حتماً باید از اداره پست نامه بگیرد و تحویل بانک دهد! یکی از متقاضیان افتتاح حساب جدید در این باره می گوید: ما برای  افتتاح حساب به یک بانک دولتی مراجعه کردیم اما  از ما خواستند به اداره پست بریم و نامه بیاوریم.

برای افتتاح حساب, قبض آب و برق خواستند!

وی گفت: به اداره  پست که مراجعه کردیم از ما قبض آب و برق خواستند, فردای آن روز قبض آب و برق بردیم که گفتند سایت مشکل دارد و از ما خواستند روز دیگری به اداره پست مراجعه کنیم.

این درحالیست که بانک ها خود قادر به تائیدیه کد پستی هستند. سرپیچی بانک ها از  قوانین بانک مرکزی جای تامل دارد و این فکر را در ذهن ایجاد می کند که بانک ها چه  پشتوانه ای دارند که بدون ترس،  شرط های عجیب و غریب برای مردم می گذارند؟

از کی قوانین بانک ها برای افراد بی سواد متفاوت شده است؟

در ادامه با فردی که تحصیلات ابتدایی (خواندن و نوشتن) را هم نداشت در این خصوص صحبت کردیم.

وی گفت: به بانک برای افتتاح حساب مراجعه کردم اما به من گفتند افراد بی سواد نمی توانند حساب جدید داشته باشند!

اما در  سایت یکی از بانک ها شرایط افتتاح  حساب برای افراد بدون سواد ابتدایی را اینگونه نوشته: افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز برای اشخاص بی‌سواد با مهر و اثر انگشت آنها امکانپذیر است مشروط بر اینکه روی دفترچه و کارت نمونه امضاء عکس متقاضی الصاق شود.

نگرش بانک ها درباره شروط عجیب برای افتتاح حساب!/ بانکداری الترونیک حلال احراز هویت ها

فرزین سمائی مدیرعامل یکی از شعب بانکی در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان, در این خصوص اظهار کرد: برای افتتاح حساب احراز هویت, امری ضروری است  و  این عمل  اصلا سخت نیست که موجب ناراحتی افراد شود. همچنین ما تاکنون ندیدیم کسی به بانک مراجعه کند و از این روند شکایتی داشته باشد.

 وی ادامه داد: اگر به بانکداری الکترونیک کمی اهمیت داده شود, تمام فرم های افتتاح حساب در سایت بانک ها موجود است و می‌توانند به راحتی وارد سیستم بانک شده  و اقدام به افتتاح حساب کنند. برخی بانک ها از متقاضیان سند خرید و اجاره نامه منزل  می خواهند, زیرا باید روشی باشد که  اطلاعات یک فرد را داشته باشیم.

یکی از افراد متقاضی افتتاح حساب بانکی در این باره می گوید: به بانک مراجعه کردم اما به من گفتند سند مالکیت یا اجاره‌نامه رسمی از محل زندگی خود بیاورید!

بانک ها قوانین را دور می زنند؟

مدتی است که به غیر از کارت شناسایی برای  افتتاح حساب، کپی سند یا اجاره‌نامه محل سکونت و همچنین، کپی سند مالکیت خط تلفن همراه یا تأییدیه از دفاتر خدمات همراه اول نیز به فهرست مدارک لازم برای افتتاح حساب، اضافه شده اند و به مشتریان گفته شده این مدارک، مطابق با بخشنامه جدید بانک مرکزی از آنها خواسته شده است.

اما بررسی‌ها  نشان می‌دهد مدارک درخواستی جدید، مربوط به بخشنامه اخیر بانک مرکزی درباره سامانه سیاح است که به نظر می رسد بانک ها قصد دارند با آن قوانین را دور بزنند.

البته بانک مرکزی مدعی است که  رویه احراز هویت که در برخی شعب این بانک با ارائه مدارکی از جمله سند یا اجاره‌نامه محل سکونت و مدارکی مانند این انجام می‌شد، تغییر کرده و از مشتریان خواسته شده اگر شعبه‌ای با روال قبلی فعالیت می‌کند، مطرح کنند تا سریع رسیدگی شود. هر چند روابط عمومی بانک مرکزی درخواست سند محل سکونت برای افتتاح حساب را تایید نمی کند.

اما در چند روز گذشته افراد زیادی با باشگاه خبرنگاران جوان تماس گرفته و در این خصوص شکایت کردند!

استعلام آنلاین برخی بانک ها برای احراز هویت 

یکی از مدیرعامل های بانکی که از فاش شدن نام خود امتناع می کند در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان, در این باره اظهار کرد: اداره مبارزه با پولشویی بخشنامه‌ای را به شعب بانک ابلاغ کرده که براساس آن باید استعلام دقیق از کد پستی محل سکونت افراد در پرونده وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: با هشدار بانک مرکزی متوجه شدیم که افتتاح حساب برای مشتریان عادی این بانک‌ها مطابق روال گذشته و با مدارک شناسایی انجام می‌شود. همچنین برخی از بانک ها برای احراز هویت از استعلام آنلاین اطلاعات  استفاده می کنند که کار بسیاری از افراد را راحت تر می کند و دیگر نیازی نیست متقاضیان برای احراز هویت از  قبض آب و برق  و سند مالکیت منزل استفاده کنند.

این مقام مسئول در پایان گفت: همچنین بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، ثبت کد پستی الزامی است.

سامانه سیاح چیست؟

گفتنی است سامانه یکپارچه الکترونیکی حساب‌های بانکی یا سیاح، سامانه‌ای است که بانک مرکزی طراحی کرده تا تمامی بانک‌های کشور، اطلاعات حساب‌های خود را به‌ صورت یکپارچه و در قالبی مشخص برای بانک مرکزی ارسال کنند.

از ۳ خرداد ۱۳۹۹ سرویس آنلاین سامانه سیاح راه‌اندازی شد و افتتاح هرگونه حساب در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، منوط به دریافت شماره پیگیری از این سامانه خواهد بود.

حال این بین برخی از بانک ها از بسیاری دستورهای بانک مرکزی سرپیچی کرده و سیستم بانکی را از حالت یکپارچه خارج می کنند، دریافت سند مالکیت و اجاره نامه از فرد متقاضی حساب بانکی، جزو قوانین افتتاح حساب نیست و این موضوع توسط بانک مرکزی هم تایید شده است، حال بهتر است بانک ها به جای درخواست مدارک بیشتر به سمت الکترونیکی شدن و کسب تنها کارت ملی هوشمند حرکت کنند.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بانک مرکزی افتتاح حساب اداره پست باشگاه خبرنگاران جوان برای افتتاح حساب بانک ها قبض آب و برق بانک مرکزی اجاره نامه احراز هویت سند مالکیت بانک ها محل سکونت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۷۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک ذخایر دریایی افتتاح شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسعود صدری‌نسب، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در آیین افتتاحیه بانک ذخایر دریایی ایران بر ضرورت توجه به دخایر ژنتیکی و زیستی کشور به عنوان سرمایه ملی و همچنین عامل تاثیر گذار در امنیت غذایی و اقتصادی کشور تاکید کرد.

وی عنوان کرد: چرخه تولید و توسعه اقتصادی بر اساس علوم و فناوری‌های نوین در همه حوزه است. در این میان حوزه زیست فناوری با تاثیرات پر شتاب در همه زمینه زندگی از اهمیت زیادی در همه کشور‌ها برخوردار است. در این میان حوزه آبزیان در ایران به ویژه در اکوسیستم خلیج فارس که تنوع خوبی دارد، نیازمند حفاطت و توجه است.

 صدری نسب توضیحات جامع و مفیدی در زمینه  اقیانوس شناسی فیزیکی خلیج فارس، و بررسی اثرات جریان‌های دریایی و ویژگی‌های فیزیکی خلیج فارس بر حضور و تجمع شیلات و آبزیان در مناطق مختلف این خلیج در زمستان و تابستان، راه‌حل‌های کاربردی‌ای را در راستای برنامه‌ریزی هوشمند و هدفمند برای بهره‌برداری بهینه از ذخایر دریایی و منابع طبیعی خلیج فارس ارائه کرد.

همچنین دکتر ناصر فرخی معاون بین الملل مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم نیز در این افتتاحیه به پتانسیل بالای خلق ثروت از محصولات دانش بنیان بر پایه منابع زیستی دریایی اشاره کرد و با توجه به آغاز بهره برداری کشور‌های حاشیه خلیج فارس از زیستگاه‌های مشترک با ایران، اهتمام سریعتر به ذخیره سازی نمونه‌های زیستی و بهره برداری از منابع ارزشمند این حوزه را ضروری اعلام کرد.

وی ضمن ابراز خرسندی از راه اندازی بانک ذخایر دریایی در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، ابراز امیدواری کرد با مشارکت همه دستگاه‌ها حفاطت از ذخایر دریایی سرعت بیشتری بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزارت بهداشت تا پایان اردیبهشت باید حساب‌های بانکی خود را مسدود کند
  • بررسی بخشنامه های بانک مرکزی در نشست کمیته رعایت قوانین و مقررات
  • ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود
  • دفتر نمایندگی خبرگزاری ایمنا در اراک افتتاح شد
  • بانک ذخایر دریایی افتتاح شد
  • حساب نانو آلپاری [راهنمای موفقیت در “binary option”]
  • بانک مرکزی: گشایش‌هایی در پیش است
  • تخریب فنس‌های اطراف اقامتگاه نتانیاهو
  • دریافت هزار تراکنش حساب، با اینترنت‌بانک تجارت
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است