Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-04@04:46:57 GMT

سایه روشن خام‌فروشی مواد معدنی

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۱۰۹۱۸

به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، سایه روشن خام‌فروشی مواد معدنی امشب ۱۸ خردادماه در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری با حضور محمد رضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران و داریوش اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بهرامن با اشاره به اینکه مازاد تولید پوکه های معدنی بقدری است که نیاز به واردات نیست گفت: باید تجهیزات استخراج ، نوسازی شود لذا سیاست ما باید به روز باشد، امروز شرایط کرونایی حاکم است و اقتصاد کرونایی بر تمام کشورهای معدن خیز حاکم شده و تقاضا در سطح جهان کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه کشورهای فعال در بخش معدن فاکتورهایی را برای خود قائل هستند افزود: امروز ما می توانیم وقتی تقاضای جهانی کاهش یافته برعکس عمل کنیم. در کشورهای حوزه خلیج فارس قیمت ماشین آلات معدنی ۲۵ درصد کاهش یافته است به گونه‌ای که استفاده از فرصت‌ها هوشمندی می خواهد.

رئیس خانه معدن ایران با اشاره به اینکه در کشور ما طی یک سال گذشته بین ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت تجهیزات افزایش یافته است گفت: اگر نتوانیم تجهیزات را به موقع به بخش معدن برسانیم به اهداف نقشه راه نخواهیم رسید.

بهرامن با اشاره به اینکه مدیریت ارز باید در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد ادامه داد: ماشین‌آلات به روز را باید به بخش معدن برسانیم تا بتوانیم به سمت توسعه سوق پیدا کنیم، لذا استراتژی ما تامین لوازم مورد نیاز داخل کشور است.   او با اشاره به اینکه تولیدکنندگان همیشه مسیری را دنبال می کنند تا بتوانند تمام زنجیره را مدیریت کنند تا آسیبی نداشته باشیم خاطرنشان کرد: ذوب آهن مسئولیتی را در کشور پذیرفته است و لذا ذوب آهن را خارج از تمام سیستم ها تعریف کرده ایم. امسال ۲۵ درصد به ذخایر کشف شده معدنی اضافه می شود در ادامه داریوش اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه برای سال ۹۹ ، حدود سه هزار میلیارد تومان از محل صندوق بیمه فعالیت های معدنی، به امر اکتشاف و استخراج اختصاص داده ایم خاطرنشان کرد: امسال قرار است ۲۵ درصد به ذخایر کشف شده قبلی اضافه شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۵۰ معدن غیر فعال سنگ آهن در کشور داریم اظهار داشت: اصلی‌ترین مسیر برای بخش معدن اکتشاف است لذا جهت گیری ها در این رابطه مناسب است به طوری که در سال جهش تولید برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم تا ۲۵ درصد به ذخایر کشف شده در بحث اکتشافات اضافه کنیم.   اسماعیلی با اشاره به اینکه سه پروژه اصلی را در وزارت صمت تعریف کرده‌ایم که به بحث تجهیز و نوسازی بخش معدن کمک می کند ادامه داد: با تولیدکنندگان ،پیمانکاران و سازندگان ماشین‌آلات جلساتی را برگزار کردیم به طوری که اولویت اصلی ما ساخت داخل است.   او با اشاره به اینکه در حال صادرات مجموعه محصولات فولادی و محصولات معدنی هستیم افزود: در بخش معدن و صنایع معدنی در جایی که نیاز است از ارز استفاده خواهیم کرد لذا قرار شده تا بخشی از ارز برای نوسازی معادن و ماشین آلات استفاده شود به طوری که میزان ارز افزایش پیدا خواهد کرد.   معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به ماده ۱۰۹ و ۱۱۰ آیین نامه معادن گفت: ما می توانیم ماشین آلات با عمر ۱۰ سال را وارد کنیم لذا معدن‌کاران از ارز حاصل از صادرات شان می توانند ماشین آلات با عمر ۱۰ سال را وارد کنند.   اسماعیلی با اشاره به اینکه امروز مشکل اساسی ما در بحث سنگ های تزیینی، نبود سنگ نیست گفت: ۴میلیارد تن سنگ تزیینی داریم، ۱۴ میلیون تن در حال تولید هستیم و با عوارضی که در سال گذشته بسته شد نزدیک به هزار معدن سنگ تزیینی از دو هزار معدن تعطیل شده است  و باید برای سال جدید فکر دیگری کرد، تکنولوژی روز دنیا را باید سرمایه‌گذاران به داخل کشور بیاورند. حدود ۱۴ میلیون تن سنگ در کشور استخراج می‌کنیم رضا احمدی رئیس کانون سنگ ایران طی ارتباط تلفنی با برنامه با اشاره به اینکه حدود ۱۴ میلیون تن سنگ استخراج می‌کنیم گفت: حدود یک میلیون آن صادر می شود. معادن ما حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد سنگ با کیفیت  دارد و مابقی آن سنگ با کیفیت پایین تری است که به درد صادرات نمی‌خورد.   او افزود: امروزه واحدهای فرآوری ما ۸۰ درصدی که به درد صادرات را نمی‌خورد دریافت کرده و بر روی آن کار می‌کنند تا صادرات شود، با وجود انبوهی از معادن کارخانه جات تعطیل هستند و نمی‌توانند کار انجام دهند به طوری که برای بازار فرآوری نتوانستیم صادرات داشته باشیم زیرا با تحریم مواجه بودیم.   رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه واحدهای کوچک صرفه اقتصادی برای سرمایه گذاری ندارند و باید کنسرسیوم شوند ادامه داد: این واحد ها باید تحت حمایت یک ظرفیت بالاتر قرار بگیرند ، این ها باید تحت حمایت فولاد سازان بزرگ قرار بگیرند تا مشکلات حل شود.

او  گفت: در دو سه هفته اخیر از موضع تولیدکنندگان فولاد باید بگوییم که به هیچ وجه نتوانستیم به شائبه ها جواب مثبت بدهیم که نسبت ها نسبت پایینی است. با توجه به اینکه قیمت شمش فولاد به روز شده نسبت ها الان به شدت منطقی و رقابتی است و قیمت سنگ هم عادلانه شده است.       

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: ماشین آلات بخش معدن ۲۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۰۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وابستگی اقتصاد به بانک‌ها چالش‌آفرین است

محمدمهدی فداکار صبح پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در نود و هفتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با اشاره به سیاست انقباضی در حوزه بانکی عنوان کرد: اقتصاد کشور به بانک عادت کرده و ادامه این روند در حوزه سرمایه‌گذاری و تامین نقدینگی، چالش جدی به وجود می‌آورد و شرکت‌ها در کار معمول و سرمایه در گردش خود می‌مانند. 

وی در مورد حقوق معادن و بازگشت آن به استان‌ها گفت: حقوق معادن و بازگشت آن قانون دارد و لذا تغییر در محل خرج آن هم باید منبع و مرجع قانونی داشته باشد. 


استاندار کرمان به بانک‌های خصوصی و عدم مشارکت آنها در حوزه سرمایه‌گذاری نیز پرداخت و گفت: بانک‌های خصوصی در کل کشور مورد گلایه هستند و در استان هم هیچ کمکی نکردند؛ به غیر چند مورد سرمایه‌گذاری که داشتند، اما بعضی از آنها مفری برای فرار سرمایه شده‌اند. 


فداکار گفت: با ایجاد انگیزه، مبالغ زیادی از پول مردم در بانک‌های خصوصی گذاشته می‌شود، اما مشخص نیست پول در کجاست و به چالش تبدیل شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • سایه‌روشن‌های هفته بیست‌وپنجم؛ مدعیان، جام را به هم تعارف کردند!
  • اکتشاف ۴ ماده معدنی ارزشمند در خوسف
  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد
  • وابستگی اقتصاد به بانک‌ها چالش‌آفرین است
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی 
  • بردسکن، جزیره گنج دورافتاده خراسان رضوی
  • چه نوع آبی برای سلامتی مفید است؟
  • مسابقات امداد و نجات معادن و صنایع معدنی کشور
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی