Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ماجرای اعتراض برخی از مردم منطقه «برخوردار» در شهرستان دلفان به دلیل فعالیت یک واحد شن و ماسه و مشکلاتی که این واحد برای اهالی این منطقه به وجود آورده موجب شد تا موضوع را از طریق دستگاه‌های متولی در این رابطه جویا شویم.

وارد شدن خسارت به مزارع کشاورزی مردم به دلیل عبور و مرور متعدد خودروهای سنگین معدن شن و ماسه مستقر در منطقه «برخوردار»، ایجاد آلودگی صوتی و آلودگی زیست محیطی برای مردم و… از جمله مسائلی است که منجر به اعتراض اهالی این منطقه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهالی «برخوردار» طی روزهای اخیر با تجمع خود نسبت به فعالیت این معدن شن و ماسه اعتراض کرده و خواستار پیگیری نهادهای مسئول شده اند.

برای فعالیت واحدهای شن و ماسه استعلامات لازم اخذ می‌شود

محمدرضا صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه واحدهای شن و ماسه کوهی که برای فعالیت مجوز گرفته‌اند استعلامات خود را از منابع طبیعی، محیط زیست، فرمانداری و… اخذ می‌کنند، اظهار داشت: تا این استعلامات کسب نشود جواز کشف و پروانه بهره برداری به آنها داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه حتی دو بار این استعلامات انجام می‌شود، عنوان کرد: این واحدها در هنگام گرفتن پروانه اکتشاف و پروانه بهره برداری استعلام می‌گیرند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با تاکید بر اینکه تا این استعلامات اخذ نشود، شرایط و مسائل منابع طبیعی و زیست محیطی را لحاظ نکنند به هیچ عنوان مجوز به آنها داده نمی‌شود، بیان داشت: از مشکلات مربوط به این واحد شن و ماسه روستای «برخوردار» نیز من زیاد اطلاع خاصی ندارم و فرمانداری و شورای تأمین تأمین شهرستان باید تشخیص بدهند که چه اتفاقی رخ داده است.

مردم اعتراض خود را به محیط زیست ارائه کنند

صفی خانی در ادامه با تاکید بر اینکه اما به لحاظ فعالیت و پروانه، تمام شرایطی را که باید داشته باشد و استعلامات لازم را اخذ کرده‌ایم و بر اساس این استعلامات برای این واحد شن و ماسه آن زمان پروانه صادر کرده‌ایم، بیان داشت: مردم هم اگر بابت آلودگی و مشکلات این واحد بحثی دارند می‌توانند از مراجع قانونی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اگر مردم در این رابطه اعتراضی دارند باید اعتراض خود را به سازمان محیط زیست اعلام کنند و به طور قطع کارشناسان این سازمان نیز بررسی خواهند کرد و اگر مشکل زیست محیطی داشته باشد قطعاً برخورد خواهند کرد، افزود: به گونه‌ای نیست که اغماض و کوتاهی صورت گیرد و اگر واقعاً مردم منطقه اعتراض دارند به محیط زیست مراجعه کنند و کارشناسان نیز در این رابطه بررسی خواهند کرد و برخورد قانونی را هم لحاظ می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه برای فعالیت واحدهای شن و ماسه مجوزهای چند گانه داریم که باید اخذ شوند، تصریح کرد: برای فعالیت این واحدها باید از امور اراضی، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و همچنین محیط زیست باید مجوز و استعلام اخذ شود.

صفی خانی با اشاره به اینکه تمام صنایع استان دائماً چک و بررسی می‌شوند و خیلی از صنایع ما به سامانه آنلاین محیط زیست متصل هستند، افزود: صنایع آلاینده استان بر اساس استانداردهای محیط زیست به صورت آنلاین بررسی می‌شوند و هر وقت میزان آلایندگی آنها افزایش پیدا کند بلافاصله مورد برخورد قرار می‌گیرند.

برای فعالیت معدن شن و ماسه «برخوردار» از محیط زیست استعلام اخذ نشده است

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل محیط زیست لرستان نیز در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه من هم این موضوع را از رسانه‌ها شنیده‌ام، اظهار داشت: متولی معادن شن و ماسه سازمان صنعت، معدن و تجارت است و متولی معادن شن و ماسه رودخانه‌ای نیز آب منطقه‌ای است.

وی با بیان اینکه به طور معمول برای فعالیت واحدهای شن و ماسه خارج از مناطق حفاظت شده، از محیط زیست استعلام اخذ نمی‌کنند و می‌توانند استعلام نگیرند، بیان داشت: به همین دلیل ما دخالتی در صدور مجوز این واحدها نداشته‌ایم و کار خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم.

مدیرکل محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت باید در این رابطه پاسخگو باشد و اعلام کنند که علت اعتراض مردم چه چیزی است، افزود: به دلیل اینکه ما در صدور مجوز دخالتی نداشته‌ایم نمی‌توانیم ورود پیدا کنیم.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه برای فعالیت این واحدهای شن و ماسه چه در داخل و چه خارج از مناطق حفاظت شده باید از محیط زیست استعلام بگیرند، ادامه داد: اما متأسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت از قبل بخشنامه‌هایی داده و با توجه به سخت گیری های محیط زیست استعلامی در این رابطه اخذ نشده و ما هم زیاد در جریان این موضوع نیستیم.

اگر آلودگی زیست محیطی محرز شود ورود می‌کنیم

وی با بیان اینکه برای بررسی موضوع آلودگی‌ها از سوی محیط زیست باید یک سری شاکی بخش خصوصی و دولتی داشته باشیم که ما ورود پیدا کنیم، افزود: فعلاً در این رابطه شکایت خاصی برای ما نیامده که ورود پیدا کنیم، چون این واحد تا کنون شاکی خاصی نداشته و ما گزارش خاصی نداشته‌ایم تا کنون ورود به این موضوع نداشته‌ایم، اگر کسی هست که شکایت کند ما بررسی می‌کنیم و اگر ۱۰۰ درصد بحث آلودگی آن محرز شود ما برخورد خواهیم کرد.

مدیرکل محیط زیست لرستان، بیان داشت: یک زمانی آلودگی محرز هست به دلیل اینکه دستگاه حاکمیتی هستیم ورود پیدا می‌کنیم اما در این رابطه گزارش خاصی را نداشته‌ایم، ما نظارت‌ها را داریم و باید در حوزه شهرستان هم بپرسم که آیا گزارشی در این رابطه داشته‌ایم یا نه و اگر بررسی‌ها نشان داد که آلودگی داشته‌ایم به عنوان نماینده حاکمیت و دستگاه نظارتی ورود پیدا می‌کنیم.

مردم اعتراض خود را از طریق دستگاه قضائی و قانونی پیگیری کنند

حشمت الله بهمنی فرماندار دلفان نیز در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه این کارخانه که مورد اعتراض مردم است دارای مجوز قانونی بوده و بر اساس قانون و شرح وظایفی که داریم ما باید از همه دفاع کنیم، اظهار داشت: ما باید هم از سرمایه گذار و هم از مردم دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه عده‌ای از مردم معتقد هستند که از جاده دسترسی این کارخانه آسیب دیده‌اند، گفت: این عده معتقد هستند که کشت، کشاورزی و زمین آنها در کنار این جاده آسیب دیده است.

دعوت از مردم و برگزاری جلسه

فرماندار دلفان با تاکید بر اینکه ما هم از مردم دعوت کردیم و برای آنها جلسه برگزار کردیم، گفت: در این جلسه مقرر شد که از طریق مجاری قانونی پیگیری کنند که متأسفانه برخی یک سری اجتماعاتی تشکیل دادند و افرادی در این رابطه ورود پیدا کردند که اصلاً ساکن «برخوردار» نیستند، در این منطقه زمین و منافعی ندارند و اوضاع را متشنج کردند.

بهمنی با بیان اینکه خوشبختانه ما نگذاشتیم که شرایط بد شود، بیان داشت: مردم منطقه «برخوردار» از مردم ولایی استان لرستان هستند، رزمندگان، شهدا و علمای زیادی دارند و برای مردم این منطقه احترام خاصی قائل هستیم و اجازه هم نخواهیم داد که حق مردم به هیچ وجه پایمال شود.

اجازه نخواهیم داد که حق مردم به هیچ وجه پایمال شود

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با بزرگان این منطقه در حال صحبت و رایزنی هستیم، عنوان کرد: اگر مردم هم به دستگاه قضائی اعتماد دارند موضوع را از این طریق و مجاری قانونی پیگیری کنند.

فرماندار دلفان، تاکید کرد: ما هم قول می‌دهیم که در حداقل زمان مشکلات آنها را پیگیری و رفع کنیم.

کد خبر 4943898

منبع: مهر

کلیدواژه: دلفان محیط زیست لرستان سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد شیوع کرونا قزوین گرگان ایلام آتش سوزی سالروز ارتحال امام خمینی بیرجند امام خمینی ره آتش سوزی جنگل ها گردشگری محیط زیست استعلام واحدهای شن و ماسه معدن و تجارت برای فعالیت سازمان صنعت نداشته ایم زیست محیطی ورود پیدا داشته ایم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۰۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از مشاهدۀ پلنگ ایرانی در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، علی سالاروند، امشب، با اشاره به ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شدۀ سفیدکوه، گفت: مشاهدۀ این گونه ارزشمند در لرستان تأیید شده‌است.

او با بیان اینکه حضور پلنگ برای سایر گونه‌ها جنبۀ حمایتی دارد، اضافه کرد: مشاهدۀ پلنگ در یک زیست‌بوم نشان‌دهندۀ پویایی و تکمیل زنجیرۀ غذایی زیستگاه‌ است.

افزایش جمعیت حیات‌وحش لرستان ‌طبق سرشماری اخیر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با تقدیر از خدمات محیط‌بانان، بیان کرد: هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین ارتقای امنیت، افزایش مشاهدۀ تعداد گونه‌های حیات‌وحش طی دو سال اخیر را به‌دنبال دارد.

او با اعلام اینکه تعداد گربه‌سانان ایران به هشت گونه کاهش یافته‌است، تأکید کرد: پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده‌است.

سالاروند خاطرنشان کرد: سه مورد پلنگ ایرانی سال گذشته در زیستگاه‌های لرستان مشاهده و ثبت شده‌است.

انتهای پیام/644/.

دیگر خبرها

  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • ببینید | فاجعه وسط جاده؛ فرونشست و سقوط یک کامیون مملو از شن و ماسه!
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • پخش «جاده‌های سرد» و «رابطه» از تلویزیون در هفته بزرگداشت مقام معلم